Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 15:43

19
فروردین
سالاد بخوریم یا نخوریم؟ (2)

سالاد بخوریم یا نخوریم؟ (2)

بهترین زمان مصرف سالاد چه زمانی است؟ عده‌ای معتقد‌ند كه باید سالاد را قبل از غذا میل نمود. جمعی دیگر عقیده دارند كه سالاد را بهتر است با غذا صرف كنیم و برخی از افراد بر این باورند كه بهترین زمان مصرف سالاد بعد از غذا است.

از سایر خواص سالاد می‌توان به تاثیر آن در كاهش چربی‌های نامطلوب خون و حفظ سلامت قلب و عروق،‌ پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های شایع قرن و خواص فراوان دیگر اشاره نمود.

اما سوالی كه در ذهن بسیاری از خوانندگان عزیز مطرح است آن است كه بهترین زمان مصرف سالاد چه زمانی است؟ عده‌ای معتقد‌ند كه باید سالاد را قبل از غذا میل نمود. جمعی دیگر عقیده دارند كه سالاد را بهتر است با غذا صرف كنیم و برخی از افراد بر این باورند كه بهترین زمان مصرف سالاد بعد از غذا است.

سالاد را در چه زمانی بهتر است مصرف نمائیم؟

زمان مصرف سالاد بستگی به وضعیت و شرایط فرد دارد.

افرادی كه دارای اشتهای كاذب هستند و عادت به پرخوری دارند و در نتیجه مبتلا به اضافه وزن یا چاقی هستند. این دسته از افراد لازم است ترفندهایی به كار برند كه اشتهای كاذب را در خود از بین ببرند به گونه‌ای كه از اشتهای طبیعی و سالم برخوردار باشند و تغذیه كافی، مناسب و نرمال داشته باشند.

افراد فوق برای از بین بردن اشتهای كاذب لازم است سالاد را قبل از غذا میل نمایند. همانگونه كه گفته شد سالاد به علت داشتن فیبر بالا و حجیم بودن، جای زیادی را در معده اشغال می‌كند و موجب احساس سیری و پیشگیری از اشتهای كاذب می‌گردد در نتیجه در كاهش وزن می‌تواند موثر باشد.

دسته‌ای از افراد، كم اشتها هستند و تمایل چندانی به مصرف غذا ندارند این گروه را معمولا افراد كم وزن و لاغر تشكیل می‌دهند و چون به علت كم اشتهایی و مصرف غذایی ناكافی، مواد مغذی به میزان لازم به بدنشان نمی‌رسد، اكثرا مبتلا به سوءتغذیه و عوارض ناشی از آن می‌باشند. این افراد باید سالاد را بعد از غذا میل نمایند زیرا مصرف آن قبل از ناهار یا شام جلوی اشتهایشان را جهت صرف غذای اصلی می‌گیرد و نمی‌توانند غذای كافی مصرف كنند.

دسته سوم افرادی هستند كه نه مبتلا به پرخوری (اشتهای كاذب) و نه كم‌خوری می‌باشند. این دسته از افراد می‌توانند سالاد را همراه غذا میل نمایند كه به این ترتیب تنوع در برنامه غذائی خود ایجاد می‌كنند. و یا در صورت تمایل قبل یا بعد از غذا آن را صرف نمایند.

آیا با سالاد سس مصرف بكنیم یا نه؟

این سوالی است كه برای بسیاری از هموطنانمان مطرح است. عده‌ای معتقدند كه سس سالاد منجر به چاقی می‌شود. دسته‌ای دیگر عقیده دارند كه سالاد را به هیچ وجه نمی‌توان بدون سس میل نمود و در واقع سس به سالاد طعم و مزه مناسب می‌بخشد.

آیا به راستی مصرف سس با سالاد ضروری یا مفید است و یا اینكه غیر ضروری یا مضر؟ آنچه كه مسلم است آن است كه مصرف سس با سالاد ضروری نیست اما برای دادن طعم مناسب به سالاد معمولا همراه این پیش‌غذا، سس بكار می‌رود. اما اینکه سس سالاد می‌تواند مضر و یا مفید باشد بسته به آن است كه چه نوع سسی برای سالاد انتخاب كنیم.

استفاده از آب لیموترش تازه و یك قاشق روغن زیتون به عنوان سس سالاد مفید است. ضمناً می‌توانیم در صورت تمایل از چند قاشق ماست كم‌چرب و نیز برای دادن طعم از نعناع خشك یا آویشن استفاده نمائیم. توجه داشته باشیم كه از نمك و فلفل زیاد نباید در سس سالاد استفاده كنیم.

این نوع سس نه تنها مضر نیست بلكه به علت داشتن آب لیموترش تازه و روغن زیتون و ماست كم‌چربی مفید و حاوی ارزش تغذیه‌ای خوبی است. علاوه بر آن، طعم و مزه مطبوع نیز به سالاد می‌دهد و تنوع در برنامه‌ غذایی‌مان ایجاد می‌كند.

برای افزایش ارزش تغذیه‌ای سالاد، چه موادی به آن بیفزائیم؟

سالاد بخودی خود حاوی ارزش تغذیه‌ای خوبی است اما چنانچه از انواع سبزیجات سالادی مانند كاهو، گوجه‌فرنگی،‌ خیار، فلفل دلمه‌ای، هویج، بروكلی، گل گلم و... در تهیه آن استفاده نمائیم مفیدتر خواهد بود.

ضمناً می‌توانیم جهت افزایش ارزش تغذیه‌ای سالاد و نیز دادن طعم مناسبتر به آن از سایر مواد غذایی مانند لوبیای پخته، جوانه گندم و سبزیجات رنگی (كه حاوی آنتی‌اكسیدان بالا هستند) و برخی مغز دانه‌‌ها نیز در سالاد استفاده كنیم، در این صورت سالادی بسیار خوشمزه، اشتها‌برانگیز، حاوی خواص تغذیه‌ای بالا و بسیار مفید خواهیم داشت.

توجه داشته باشید كه موادی مانند لوبیا (چینی، قرمز، چشم‌بلبلی)، جوانه گندم و مغز دانه‌ها حاوی كالری بالاتری نسبت به سبزیجات هستند بنابراین نباید در مصرف آنها افراط كرد.

 

 

برای خواندن بخش اول -سالاد بخوریم یا نخوریم؟- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سس سالاد، مواد مغذی سالاد، فواید سالاد، خواص تغذیه ای سالاد، ارزش غذایی سالاد، زمان مصرف سالاد، سبزیجات سالاد تعداد بازديد: 695 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز