Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 01:25

9
اسفند
مسمومیت با ویتامین A

مسمومیت با ویتامین A

بعضی افراد بر اثر زیاده‌روی در مصرف ویتامین‌ A ریزش مو پیدا می‌كنند و پوست‌شان دچار پوسته‌ریزی می‌شود. بزرگ شدن طحال و كبد و بی‌نظمی در قاعدگی هم در برخی مطالعات دیده شده است.

این ویتامین كه آن را رتینول هم می‌نامند، برای كاركرد درست بسیاری از اعضای بدن لازم است. شما می‌توانید با خوردن غذاهای حاوی این ویتامین نیاز بدن خود را به آن برآورده سازید. اسفناج، سیب زمینی شیرین، كلم بروكلی، كلم پیچ، هویج و مانند اینها از منابع خوب ویتامین A هستند. ویتامین A از ویتامین‌های محلول در چربی است و از طریق چربی‌ها به نقاط مختلف بدن می‌رسد.

عوارض ناشی از مسمومیت با ویتامین A

تهوع، سردرد و كاهش اشتها

علائم مسمومیت با این ویتامین با توجه به مقدار مصرف، متفاوت است. معمولا حالت تهوع، كاهش اشتها و سردرد شایع‌ترین حالاتی هستند كه در مسمومیت با ویتامین A ایجاد می‌شوند.

ریزش مو، بزرگ شدن طحال و خستگی مزمن

بعضی افراد بر اثر زیاده‌روی در مصرف ویتامین‌ A ریزش مو پیدا می‌كنند و پوست‌شان دچار پوسته‌ریزی می‌شود. بزرگ شدن طحال و كبد و بی‌نظمی در قاعدگی هم در برخی مطالعات دیده شده است. ممكن است این افراد مدام از خستگی مزمن هم شكایت كنند.
خشك شدن لب‌ها نیز یكی از علائم بسیار شایع مسمومیت با ویتامین A‌ است كه معمولا در اوایل شروع اوردوز مشاهده می شود. مقدار دوز مصرفی روزانه این مكمل به سن و جنس بستگی دارد و البته اینها از مهم‌ترین عوامل تعیین‌كننده دوز مصرفی این ویتامین هستند.

در هر حال پزشك هنگام تجویز مكمل هر نوع ویتامین تمامی شرایط بدنی و حتی روانی فرد را بررسی می‌كند تا اگر شرایط خاصی وجود دارد، دوز مكمل را طوری تنظیم كند كه بیشترین فایده را داشته باشد و احتمال بروز پیچیدگی‌های احتمالی به حداقل برسد.

دوز مجاز برای كودكان و بزرگسالان

نباید به كودكان زیر سه سال روزانه بیش از 300 میكروگرم از مكمل ویتامین A‌ داد. این مقدار برای كودكان چهار تا هشت سال به روزی حداكثر 400 میكروگرم می‌رسد. نه تا سیزده ساله‌ها می‌توانند روزانه در حدود 600 میكروگرم از مكمل ویتامین A‌ بخورند و افراد بیش از سیزده  سال، باید روزی 700 تا 1200 میكروگرم ویتامین A به بدن‌شان برسد. زنان باردار و شیرده به مقدار بیشتری از این ویتامین احتیاج دارند.

به محض اینكه متوجه شدید به هر دلیلی بیش از مقدار مجاز از مكمل ویتامین‌ A‌ خورده‌اید، فورا دوز مصرفی روزانه‌تان را كاهش دهید. بهتر است مقدار ویتامین A مورد نیاز بدن‌تان را با خوردن غذاهای حاوی این ویتامین تامین كنید و برای رفع نیاز بدن‌تان كمتر به مكمل‌ها روی آورید. مصرف مكمل‌ها حتما باید تحت نظر پزشك باشد و نباید بیش از مقداری كه او تجویز كرده ویتامین A وارد بدن‌تان كنید؛ وگرنه دچار مسمومیت با این ویتامین خواهید شد.

 

برچسب ها: ویتامین A، علائم مسمومیت با ویتامین A، میزان نیاز به ویتامین‌ A، عوارض مسمومیت با ویتامین A، رتینول تعداد بازديد: 758 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز