Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 00:08

26
بهمن
روش‌های نگهداری و مراقبت از غذا (2)

روش‌های نگهداری و مراقبت از غذا (2)

موادغذایی را در ظرف در بسته منجمد کنید و اگر از فروشگاه موادغذایی منجمد شده تهیه می‌نمایید، آنها را داخل ظروف در دار و در بسته نگهدارید تا به منزل برسید. اگر یخ آنها در راه باز شد، دوباره در یخچال معمولی منجمد کنید.

نگهداری از غذای منجمد شده 

الف- موادغذایی را در ظرف در بسته منجمد کنید و اگر از فروشگاه موادغذایی منجمد شده تهیه می‌نمایید، آنها را داخل ظروف در دار و در بسته نگهدارید تا به منزل برسید. اگر یخ آنها در راه باز شد، دوباره در یخچال معمولی منجمد کنید. تکه‌های بزرگ یخ غشاء سلولی موادغذایی باز شده را فرم می‌دهد، ولی به موادغذایی مفید آن اجازه خارج شدن می‌دهد. غذاهای منجمد را به صورت منجمد نگهدارید تا کیفیت آنها حفظ شود، زیرا وقتی یخ مواد غذایی باز می‌شود، باکتری‌ها شروع به فعالیت می‌کنند.

ب‌- گوشت تازه، مرغ و ماهی همیشه مقداری باکتری به همراه خود دارند، بنابراین باید همیشه آنها را در جای سرد نگهداری نمود. سرعت رشد باکتری در یخچال آهسته می‌گردد، ولی در دمای اتاق این سرعت افزایش می‌یابد.

پختن گوشت این باکتری‌ها را نابود می‌کند. گوشت، ماهی (غذاهای دریایی) و مرغ را در قسمت جاگوشتی یخچال نگهدارید و مراقب باشید که مواد غذایی و محصولات گوشتی خام در تماس با دیگر مواد غذایی درون یخچال نباشند. باید آنها را در انتهایی‌ترین قسمت یخچال نگهداری كرد تا آبی که از بسته‌بندی این مواد گوشتی می‌چکد، دیگر مواد غذایی یخچال را آلوده  نکند.

پ- اطمینان حاصل نمایید که ماهی یا دیگر گوشت‌های دریایی خوب بسته‌بندی شده‌اند و هر چه سریع‌تر هم استفاده می‌شوند. اگر پس از دو روز استفاده نکردید، آنها را دور بریزید و استفاده نکنید. اگر قصد منجمد کردن گوشت، گوشت‌های دریایی و یا مرغ را دارید، آنها را با بسته‌بندی مخصوص فریزری بخرید و به محض خریدن به منزل بیاورید و هرچه زودتر منجمد نمایید.

تخم‌مرغ‌ها را نیز در یخچال و ترجیحا با کارتون مخصوص خودشان نگهدارید، زیرا این کار علاوه بر جلوگیری از فاسد شدن تخم‌مرغ، از هدر رفتن آب و رطوبت تخم‌مرغ از طریق پوسته آن نیز جلوگیری خواهد کرد. 

نگهداری دیگر محصولات غذایی

اجازه ندهید غذای حیوانات خانگی با غذای شما تماس پیدا کند. موادغذایی انباری (غذاهای کنسرو شده) باید در جای تاریک مانند کمد، کابینت یا انباری نگهداری شوند. روغن‌ها را هم دور از نور مستقیم نگهدارید.

 

 

برای خواندن بخش اول -روش‌های نگهداری و مراقبت از غذا- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: بهداشت مواد غذایی، روش‌های نگهداری از غذا، نگهداری از غذای منجمد، موادغذایی انباری، غذاهای کنسرو شده تعداد بازديد: 479 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز