Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 01:35

18
تیر
سم‌زدايی از بدن با كمك غذا

سم‌زدايی از بدن با كمك غذا

میوه‌جات تازه سرشار از ویتامین، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان و فیبر هستند و همچنین کم کالری بوده و دارا بودن این خواص آن‌ها را به مواد غذایی مهمی برای سم‌زدایی بدن تبدیل کرده است.

علیا تائب زاده؛ كارشناس تغذیه

 

با توجه به این حقیقت که محیط زیست و غذاهای ما به طور فزاینده‌ای با آلاینده‌ها و مواد شیمیایی اشباع شده است، مکانیسم‌های بدن برای حذف و از بین بردن مواد سمّی، ممکن است به وسیله سیل مواد شیمیایی به چالش کشیده شوند.  موادی مانند بیس فنول A یاBPA، (یک ماده شیمیایی که در تولید بسیاری از انواع پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد)  (PBT: مواد سمّی متراکم زیست شیمیایی که در تولید بسیاری از آفت‌کُش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد)، و دیگر آفت‌کُش‌های موجود در بافت انسانی، در مطالعات مورد بررسی قرار گرفته‌اند.  از طرفی انتخاب‌های بد و نامناسب غذایی، مشکلات گوارشی و استرس، بار سمّی را در بدن افزایش می‌دهند.  از این‌رو توجه به نكات ذیل می‌تواند ما را در پیشبرد سم‌زدایی از بدن یاری دهد:

 

غذاهای ارگانیک (طبیعی) مصرف کنید

نگاهی به آنچه که می‌خورید، بیندازید. از آنجا که همیشه توصیه می‌شود از غذاهای آماده، سرخ شده و غذاهای فرآوری شده کنسروی فاصله بگیرید، کاملاً ضروری است که برای سم‌زدایی نیز به این  محدودیت‌ها پایبند بوده و این غذاها را مصرف نکنید. بسیاری از این مواد غذایی، حامل مواد پیچیده‌ای هستند که فرآیند هضم و گوارش غذا را برای بدن مشکل نموده و ممکن است شامل مواد سمّی باشند که ما در تلاش برای دفع آن‌ها از بدن هستیم. قبل از آنکه فرآیند سم زدایی را آغاز نمایید، به دنبال مصرف غذاها و میان وعده‌های سالم باشید و به غذاهای سالم و اُرگانیک فکر کنید. انتخاب غذاهای مناسب، نه تنها تمرینی برای برنامه سم‌زدایی شما محسوب می‌شود، بلکه همچنین به بدن کمک می‌کند تا با ممانعت از ایجاد مواد سمّی جدید، مواد سمّی باقیمانده در بدن را دفع نماید. بخش عمده‌ای از فرایند تولید محصولات غذایی ما، بر اساس آفت‌کُش‌ها، قارچ‌کُش‌ها و روغن‌های باغبانی حاصل از محصولات نفتی می‌باشند. بدن ما نمی‌تواند فرآیند متابولیسم را بر روی این محصولات انجام دهد، در نتیجه این مواد سمّی در سلول‌های چربی بدن ذخیره شده و بار سمّی موجود در سلول‌ها را تشدید می‌کنند.

 

انواع متنوعی از سوپ و سالاد بخورید

هنگامی که در حال اجرای برنامه سم‌زدایی خود هستید، سوپ سبزیجات، باید بخشی از وعده‌های غذایی شما در طول این دوره باشد. همه مواد غذایی تشکیل دهنده این سوپ باید از خواص سم زدایی برخوردار باشند، اما کلم جایگاهی بالاتر از بقیه دارد. کلم منبعی غنی از ویتامین Cو همچنین اسید آمینه گلوتامین می‌باشد که دارای خواص ضد التهابی است. کلم همچنین حاوی 3 کربونیل می‌باشد که براساس تحقیقات مختلف مشخص شده است که دارای تأثیرات ضد التهابی  است. جدا از تمامی موارد اشاره شده، کلم دارای خاصیت ضد سرطانی، ضد دیابتی و ضد میکروبی می‌باشد.

این ماده فوق‌العاده را می‌توان همچنین در کلم بروکسل، گل کلم، کلم بروکلی  یافت. علاوه بر خوردن سوپ، هر روز در سفره غذای خود سالاد سبزیجات بگذارید و از تمام سبزیجاتی که دوست دارید میل نمایید

همچنین مواد غذایی پروبیوتیک نیزانتخابی مناسب برای پاکسازی بدن هستند، زیرا این غذاها با برخورداری از باکتری‌های مفید معده و روده باعث تقویت سیستم ایمنی می‌‌شوند تا با باکتری‌‌های مضر و عفونت‌‌های قارچی مبارزه کنند. میوه‌هایی مانند موز و سبزیجات از قبیل گوجه‌فرنگی، سیر، پیاز و مارچوبه، دارای مقدار زیادی پروبیوتیک هستند. همچنین از دیگر مواد غذایی پروبیوتیک می‌توان به ماست اشاره کرد. سبزیجات برگ سبز و میوه‌ها یکی از موارد مهمی هستند که باید در رژیم غذایی سالم گنجانده شوند. علاوه بر این سبزیجاتی که دارای برگ‌‌های سبز هستند دارای کلروفیل می باشند که به سم‌زدایی و پاکسازی بدن کمک زیادی می کنند.

 

آب

یکی از راه‌‌های ضروری برای سم زدایی بدن نوشیدن مقادیر زیاد آب در طول روز است. آب باعث می‌شود تا بدن قدرت بازسازی و طراوت خود را مجدداً به دست آورده و مواد سمی و اضافی که در طول سال در اثر خوردن غذاهای پر کالری سنگین و عدم تحرک در آن انباشته شده است را دفع کند. بنابراین از افراد خواسته می‌شود تا به طور متوسط ۸ تا ۱۰  لیوان آب در شبانه روز میل کنند و در صورت انجام ورزش‌‌های سنگین و در فصول گرما این میزان را افزایش دهند.

 

زنجبیل

مصرف زنجبیل نه‌تنها حالت تهوع را برطرف می‌کند بلکه به عمل گوارش کمک کرده و گاز و نفخ را نیز کاهش می‌دهد.

علاوه بر مواردی که ذکر شد زنجبیل حاوی آنتی‌اکسیدان فراوانی است و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود.

زنجبیل را به صورت چای، تهیه کرده و میل کنید.

 

چای سبز

مصرف مایعات برای حفظ سلامتی و رفع سموم از بدن بسیار مفید است و چای سبز نیز یکی از فوق‌العاده‌ترین مایعات به شمار می‌رود. این نوشیدنی نه تنها برای کاهش وزن مفید است بلکه سرشار از آنتی‌اکسیدان است. تحقیقات جدید نشان داده نوشیدن چای سبز می‌تواند کبد را از ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله کبد چرب محافظت کند.

 

لیمو

لیمو به دو علت در بسیاری از رژیم‌های غذایی برای سم‌زدایی بدن كاربرد دارد؛ اول آن که لیمو سرشار از آنتی‌اکسیدان ویتامین C است و با بیماری‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند و دوم آن که اثر قلیایی بر روی بدن دارد به این معنا که به تعادل PH بدن کمک کرده و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود.

 

سیر

مصرف سیر نه تنها برای قلب بلکه برای سم‌زدایی بدن نیز بسیار مفید است. این سبزی پرخاصیت حاوی خواص آنتی ویروس، آنتی باکتریال و آنتی‌ بیوتیکی است و همچنین دارای ترکیبی شیمیایی موسوم به آلیسین است که موجب تقویت و افزایش گلبول‌‌های سفید خون می‌شود و در نتیجه به رفع سموم از بدن کمک موثری می‌کند. بهتر است سیر را به صورت خام مصرف کنید. برای این کار می‌توانید آن را به سس سالاد اضافه کنید تا هم به آن طعم داده و هم از خواص سالم آن بهره‌مند شوید.

 

لبو

 لبو، سرشار از منیزیم، آهن و ویتامین C است. لبو نه تنها به تقویت سطح کلسترول خون كمك می‌‌كند بلکه برای سم‌زدایی کبد نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. لبو را به تنهایی و یا درون سالاد ریخته و از خواص مفید آن بهره‌مند شوید.

 

میوه تازه 

میوه‌جات تازه سرشار از ویتامین، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان و فیبر هستند و همچنین کم کالری بوده و دارا بودن این خواص آن‌ها را به مواد غذایی مهمی برای سم‌زدایی بدن تبدیل کرده است. خوشبختانه اضافه کردن میوه به رژیم روزانه کار ساده‌ای است بنابراین سعی کنید روز خود را با خوردن سالاد، میوه تازه شروع کرده و یا از آن به صورت اسموتی یا میان وعده طی روز استفاده کنید.

 

برچسب ها: سم زدایی از بدن، تغذیه و سم زدایی از بدن، مواد غذایی سم زدا، غذاهای ارگانیک، برنامه غذایی سم‌زدایی تعداد بازديد: 720 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز