Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 17:17

14
اردیبهشت
سـال نو را با صبحـانه شــروع مي‌كنيـم

سـال نو را با صبحـانه شــروع مي‌كنيـم

بهار فصل رویش طراوت و تازگی، تعطیلات، سفر و دیدوبازدید برای ما ایرانیان است...

 سـال نو را با صبحـانه شــروع مي‌كنيـم

 

بهار فصل رویش طراوت و تازگی، تعطیلات، سفر و دیدوبازدید برای ما ایرانیان است. طبیعتاً در نوروز به جهت رسم و رسوماتی که در نقاط مختلف وجود دارد، شیوه زندگی دستخوش تغییرات زیادی شده و یکی از چیزهایی که تغییر اساسی در آن ظاهر می‌‌شود، الگوی غذایی ماست. در این ایام به جهت دید و بازدید‌‌ها و مصرف شیرینی و شکلات، مغزها و آجیل‌‌ها و تنقلات گاها یک یا دو وعده غذایی اصلی ما حذف می‌‌شود.

یکی از وعده‌‌هایی که از اهمیت بسیاری برخوردار است اما در نوروز مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد، صبحانه است. در این ایام، به دلیل تغییر زمان خواب، مهمانی‌‌ها و دید و بازدید‌‌ها، رعایت تعادل به دلیل ریزه‌خواری‌‌هایی که در طول روز وجود دارد و کم اهمیت دانستن صبحانه، به آسانی آن را از وعده‌‌های خود حذف کرده بدون آنکه بدانیم چه صدمه‌ای را با این انتخاب نادرست به بدن خود وارد می‌‌کنیم.

 صبحانه (Breakfast) به معنای باز کردن و شکستن روزه می‌‌باشد. از آنجایی که فاصله ی بین آخرین وعده غذایی (شام) در روز قبل و اولین وعده غذایی همان روز (صبحانه) فاصله زیادی وجود دارد (حدود 8تا12 ساعت)، بدن در حالت روزه‌داری  قرار دارد. لذا واژه Breakfast واژه‌ای مناسب برای این وعده است.

 پس از این ساعات طولانی بدن جهت تجدید‌قوا و افزایش سوخت‌وساز، به صبحانه‌ای سالم و متعادل نیاز دارد. صبحانه، جهت افزایش متابولیسم ضروری است. از آنجایی که در زمان خواب متابولیسم بدن کاهش یابد، تنها راه برای افزایش آن و نرمال شدن سطح متابولیسم، صرف صبحانه‌ای مناسب است که به بدن این امکان را می‌‌دهد تا کالری مناسب را بسوزاند و از تجمع کالری و افزایش وزن جلوگیری کند. همان‌گونه که برای به کار افتادن اتومبیل، استارت لازم است، صبحانه مانند استارت برای متابولیسم بدن ما می‌‌باشد.

از طرفی یکی دیگر از فواید صبحانه خصوصاً در تعطیلات، پرهیز از ریزه‌خواری است.از آنجایی که در دید و بازدید‌‌ها، انواع و اقسام خوراکی‌‌ها، سالم و ناسالم در دسترس می‌‌باشد، در صورتی که شما صبحانه را حذف کنید، میزان بیشتری از این تنقلات را میل می‌‌کنید و نتیجه آن افزایش وزن و رژیمی است که پس از تعطیلات انتظار شما را می‌‌کشد. همچنین صرف این وعده به شما این امکان را می‌‌دهد تا در وعده‌‌های غذایی بعدی،که گاها در نوروز در مهمانی‌‌ها صرف می‌‌شوند، حجم مناسبی از غذا را میل کنید، بدون آنکه احساس گرسنگی کنید.

 لحظه تحویل امسال نیمه شب بوده و سال جدید با وعده صبحانه شروع می‌شود. این مسئله پیش درآمد مناسبی است كه امسال صبحانه را جدی بگیریم.

 

بهترین صبحانه در تعطیلات کدام است؟

ایام نوروز بهترین زمانی است که می‌‌توانید صبحانه‌ای دلپذیر، با مشارکت اعضای خانواده تهیه کنید و از صرف آن در کنار یکدیگر لذت ببرید. مشارکت در تهیه صبحانه یکی از توصیه‌‌هایی است که برای کودکان بد غذا توصیه می‌‌شود.

 با این کار فرزند شما میل و رغبت بیشتری برای صرف صبحانه پیدا می‌‌کند، خصوصا اگر این همکاری، همراه با خلاقیت در چیدن بشقاب کودک با توجه به بشقاب غذای سالم باشد. در اینجا چند پیشنهاد برای صبحانه‌ای متفاوت و خلاقانه برای کودکان و سایر اعضای خانواده داریم. بهترین صبحانه، صبحانه‌ای است که مطابق با بشقاب غذای سالم باشد. خصوصا در این ایام، که به دلیل تغییر در شیوه زندگی، گاها سبزیجات و لبنیات کمتری مصرف می‌‌شود، توجه به این امر اهمیت بسزایی دارد.

بر طبق این بشقاب، سهم عمده غذای ما را باید میوه‌‌ها و سبزیجات تامین کند و کمتر از یک‌چهارم آن را پروتئین و بقیه را نیز غلات و لبنیات. صبحانه معمول ایرانی‌‌ها که نان و پنیر است اگر همراه سبزی خوردن،خیار و گوجه‌فرنگی باشد، این بشقاب را به خوبی کامل می‌‌کند. البته توجه به میزان نان مصرفی اهمیت بالایی برای تعادل در این بشقاب دارد.

چند صبحانه ساده و خوشمزه

گرانولای گردو و قیسی

پرک جو : 150 گرم

گردو خرد شده : یك‌دوم لیوان

قیسی خرد شده : یک لیوان

کنجد : 2 قاشق غذاخوری

شکر : 2 قاشق غذاخوری

روغن : 2 قاشق غذاخوری

عسل : 2 قاشق غذاخوری

پودر دارچین : 1 قاشق غذاخوری

تمامی مواد را با هم مخلوط می‌کنیم و آن را بر روی کاغذ روغنی داخل فر با دمای 150 درجه سانتیگراد به مدت 50 دقیقه می‌گذاریم. البته ممکن است دیرتر یا زودتر آماده شود. مرتب به آن سر بزنید تا نسوزد. علاوه بر مغز‌‌های گفته شده با توجه به ذائقه خود، مغز‌‌های دیگر را می‌‌توان جایگزین کرد. با توجه به کالری بالایی که مغز‌‌ها و آجیل‌‌ها دارند، در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. شما می‌‌توانید گرانولا را از قبل آماده کرده و درون شیشه‌ای در بسته در محیط خشک نگهداری کنید تا در زمان‌‌هایی که شما یا فرزندتان عجله دارید، صبحانه‌ای مغذی و سریع به همراه یک لیوان شیر کم چرب نوش‌جان کنید.

پن کیک با سالاد میوه

پن کیک

آرد: 1 و نیم پیمانه

تخم مرغ: 1 عدد

شیر: یك و یک چهارم پیمانه

شکر: 1 قاشق غذاخوری

نمک: نوک قاشق چایخوری

بیکینگ پودر: 1 قاشق چایخوری

کره آب شده: 3 قاشق غذاخوری

آرد، نمک، بیکینگ‌پودر را مخلوط و الک می‌‌کنیم. شکر را به آن اضافه و وسط آن را گود کرده و کره، شیر و تخم‌مرغ رو می‌‌ریزیم و با همزن برقی یا دستی آن را هم می‌‌زنیم تا مایعی کاملا صاف و یک دست بدست آید.کف تابه را با قلمو یا اسپری چرب می‌‌کنیم و با ملاقه کوچک، مقداری از مایع را برداشته. در تابه می‌ریزیم و با پشت ملاقه آن را به شکل دایره کمی نازک می‌‌کنیم. پس از اینکه طلایی شد، آن را برمی‌گردانیم تا سمت دیگر نیز طلایی شود.

 

سالاد میوه

میوه‌‌های فصل (پرتقال، نارنگی، سیب، توت فرنگی، کیوی و... ) را به یک اندازه برش می‌‌زنیم و با هم مخلوط می‌کنیم. برای سس آن، آب پرتقال، رنده پوست پرتقال، شکر و چوب دارچین را با هم مخلوط می‌کنیم و آن را می‌‌جوشانیم. حرارت را کم می‌‌کنیم و اجازه می‌‌دهیم تا 5 دقیقه بدون درب بجوشد. از روی حرارت بر می‌داریم و می‌گذاریم کاملا سرد شود. مخلوطی از میوه‌‌ها را در ظرفی می‌ریزیم و چوب دارچین را از داخل سس بیرون آورده و آن را روی میوه‌ها می‌ریزیم. بهتر است سالاد میوه آماده شده را مدتی در یخچال قرار می‌‌دهیم تا میوه‌‌ها طعم سس را به خود بگیرند.یک یا دو عدد از پن‌کیک‌‌ها با سالاد میوه صبحانه‌ای دلپذیز می‌‌تواند باشد. 

تست اسفناج و پنیر

نان تست 6 عدد 

اسفناج 150 گرم

پیاز 1 عدد

تخم مرغ 1 عدد

روغن 1 قاشق غذاخوری

پنیر صبحانه یا پنیر چدار 1 فنجان

نمک و فلفل به میزان لازم

پیاز را ریز خرد کرده و با روغن تفت می‌‌دهیم تا کمی طلایی شود.

اسفناج خرد شده را به آن اضافه کرده و با هم کمی تفت می‌‌دهیم. نمک و فلفل و تخم‌مرغ را به آن اضافه کرده و با مواد مخلوط می‌کنیم. کف ظرف را با قلم‌مو چرب کرده، نان‌‌های تست را چیده، از مخلوط روی آن ریخته و روی آن پنیر چدار ریخته و داخل فر 180 درجه می‌گذاریم و سپس منتظر می‌مانیم تا روی آن طلایی شود. در صورتی که فر در دسترس نبود، مخلوط را با پنیر صبحانه رنده شده مخلوط کرده، نان تست را کف ماهیتابه چیده و مخلوط را روی آن می‌ریزیم و روی گاز با شعله می‌گذاریم و منتظر می‌‌مانیم تا نان‌‌ها برشته و طلایی شود.

برچسب ها: متابولیسم بدن، صبحانه، پن کیک، گرسنگی، بهار فصل، تجمع کالری تعداد بازديد: 673 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز