Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 08:04

10
آذر
هنگامی که به رستوران مي‌‌روید...

هنگامی که به رستوران مي‌‌روید...

بر پایۀ پژوهشی که به تازگی صورت گرفته است، بزرگترین چالش 86 درصد کسانی که رژیم دارند، هنگامی است که به رستوران مي‌‌روند....

هنگامی که به رستوران مي‌‌روید...

 

 

بر پایۀ پژوهشی که به تازگی صورت گرفته است، بزرگترین چالش 86 درصد کسانی که رژیم دارند، هنگامی است که به رستوران مي‌‌روند. این عده اظهار مي‌‌دارند که در خانه، محل کار و حتی منزل دوستان مي‌‌توانند به رژیم خود پایبند بمانند اما هنگامی که به رستوران مي‌‌روند، این قدرت را در خود نمی‌بینند.

چرا بسیاری از کسانی که رژیم دارند، در رستوران دچار مشکل مي‌‌شوند؟ یک علتش این است که غذای رستوران بر پایۀ ذائقه‌‌اي که به آن عادت کرده‌اند طبخ مي‌‌گردد، نه اندازه دور کمرشان! در واقع آشپزها زحمت مي‌‌کشند و برای زبانزد شدن و لذیذتر شدن دست پختشان تا مي‌‌توانند به غذاها سس‌‌های گوناگون، چربی و دیگر چاشنی‌‌های پرکالری مي‌‌افزایند. دلیل دیگر مضر بودن غذاهای رستوران برای کسانی که رژیم دارند، قابل کنترل نبودن نوع و اندازۀ ترکیبات آن است.

برای مثال اگر خودتان همبرگر درست کنید مي‌‌توانید از گوشت کم چرب استفاده کنید و به جای نان سفید، نان سبوس دار به کار ببرید و آن را به همراه یک سالاد سبک میل نمایید. اما در رستوران یک همبرگر بزرگ از گوشت چرب با سس و پنیر فراوان به همراه سیب زمینی سرخ شده یا سالاد ماکارونی برایتان مي‌‌آورند و هنگامی که چنین چیزی جلویتان باشد، به طور حتم وسوسه مي‌‌شوید که آن را بخورید. بنابراین اگر بخواهید در رستوران غذا بخورید، بایستی برای پایبندی به رژیم‌تان، زحمتی دوچندان بکشید.

 خوشبختانه رستوران‌‌ها در حال هماهنگ نمودن خوراک‌‌هایشان با علایق تازه مردم به لاغر شدن هستند و با ایجاد یک سری تغییرات و یا ارائۀ غذاهای سالم و کم کالری باعث شده‌اند کسانی که رژیم دارند، لحظات دلپذیری را در رستوران تجربه کنند. اصول زیر به شما کمک مي‌‌کنند تا ضمن لذت بردن از غذایی که خارج از منزل میل مي‌‌کنید، به رژیم‌تان نیز پایبند بمانید.

 

با شکم گرسنه از خانه بیرون نروید

پیش از رفتن به رستوران‌‌ها یا میهمانی‌‌هایی که در آنها با انواع پیش غذاها و نوشیدنی‌‌ها از شما پذیرایی خواهد شد، چیزی بخورید. اگر گرسنه به جایی بروید که خوراکی به راحتی در دسترس تان باشد، به سختی مي‌‌توانید خود را مهار کنید. بنابراین بکوشید پیش از ترک خانه، با یک خوراکی کوچک و سالم ته‌بندی کنید تا در مهمانی یا رستوران هر چه دم دست تان بود و هر چقدر خواستید، نخورید. بهتر است این خوراکی سرشار از پروتئین باشد تا برای مدت طولانی تر سیر بمانید. به این ترتیب گرسنگی بر شما چیره نمی‌شود و مي‌‌توانید در انتخاب غذاهای خوشمزه رستوران یا مهمانی، به رژیم‌تان پایبند بمانید.

 برای مثال تکه‌‌هایی از مرغ، ماست کم چرب و پنیر کم چرب علاوه بر اینکه بسیار خوش طعم هستند، به شما در نبرد با هجوم وسوسۀ خوراکی‌‌های مضر یاری مي‌‌رسانند.

 

در برابر بازار گرمی‌‌ها از خود بی خود نشوید

در دوران کاهش وزن، از تسلیم شدن در برابر بازار گرمی رستوران‌‌ها بپرهیزید. هر چه رقم صورتحساب شما بیشتر شود، به نفع رستوران است. بنابراین به پیشخدمت‌‌ها آموزش داده مي‌‌شود تا به وسوسه برانگیزترین شکل ممکن از غذاها تعریف کنند. بسیاری از رستوران‌‌ها برای پیشخدمت‌‌هایی که بتوانند غیر از غذای اصلی، چیزهایی مانند دسر، نوشیدنی یا پیش غذا هم بفروشند، پاداش ویژه‌‌اي در نظر مي‌‌گیرند. بنابراین پیشخدمت‌‌ها به جای آنکه بپرسند: «نوشیدنی چه میل دارید؟» ممکن است بگویند: «یک دلستر توت فرنگی تگری با سیب زمینی سرخ کرده به همراه غذا خیلی مي‌‌چسبد»! همچنین مردم راحت تر به سفارش دسر راضی مي‌‌شوند تا موارد دیگر. اما شما به پیشخدمت بگویید که علاقه‌‌اي به دیدن فهرست یا سینی دسر ندارید.

 

در رستوران غذا را بدون مخلفات سفارش دهید

اگر مخلفات غذاها را حذف کنید، خواهید دید که اغلب آنها از ترکیبات نسبتاً سالمی تهیه شده‌اند. از همان ابتدا به سراغ غذاهایی که پرس متوسط دارند، بروید. آنگاه اگر مخلفات غذایی مانند گوشت و سیب‌زمینی را حذف کنید، یک خوراک خوب و کم کالری خواهید داشت. بخواهید که گوشت هم از قسمت‌‌های کم چرب آن مانند راسته یا قلوه گاه باشد. اندازه استاندارد برای هر پرس گوشت، 100 گرم است. حال آنکه در اغلب رستوران‌‌ها این مقدار به 200 تا 400 گرم مي‌‌رسد. شما کوچکترین پرس را برگزینید و نصف آن را بخورید.

 

پیش از سیر شدن دست از خوردن بکشید

اغلب کسانی که لاغرند و چاق نمی‌شوند، پیش از سیر شدن دست از خوردن مي‌‌کشند. در عوض کسانی که اضافه وزن دارند، پس از سیر شدن هم به خوردن ادامه مي‌‌دهند. از این پس به هنگام خوردن در رستوران، هر چند دقیقه یک بار دست از خوردن بردارید و ببینید تا چه اندازه احساس سیری مي‌‌کنید؛ آیا مي‌‌توانید با رضایت به خوردن پایان دهید؟

ببینید آیا آنچه شما را به ادامه خوردن وا می‌دارد گرسنگی واقعی است یا عادت تمام کردن هر چه جلویتان است. اگر عادت دارید پس از سیر شدن هم بخورید، به‌تدریج از اندازه غذایی که برای خود مي‌‌کشید، بکاهید و آهسته‌تر بخورید تا کم کم بتوانید قبل از سیر شدن دست از غذا خوردن بکشید.

 

دور نوشابه را خط قرمز بکشید

هر قوطی یک نفرۀ نوشابه در حدود 140 کالری و تقریباً 40 گرم مادۀ شیرین کننده دارد که برابر است با 10 قاشق چایخوری شکر. حال اگر با هر وعده غذا نوشابه مي‌‌نوشید، روزانه 420 کالری اضافه تر دریافت مي‌‌کنید. پژوهش‌‌ها نشان داده اند نوشیدن مایعات شیرین، به ویژه نوشابه‌‌هایی که در آنها ترکیبات شکر تصفیه شده وجود دارد، باعث چاقی مي‌‌شود و هر چه هم که غذاهای کم کالری بخورید، باز هم نمی‌توانید از افزایش وزن‌تان جلوگیری کنید.

قند موجود در نوشابه به سرعت جذب خون شده و به راحتی تبدیل به چربی مي‌‌شود. نوشابه همچنین تنظیم قند خون را به هم مي‌‌ریزد که این عدم تعادل، خود، میل به شیرینی را افزایش مي‌‌دهد. حال آنکه با جایگزین نمودن نوشابه با آب مي‌‌توانید هر هفته در حدود نیم کیلو لاغر شوید. بنابراین نه تنها در رستوران که در منزل هم باید دور نوشابه را خط قرمز بکشید.

 

برای دسر، میوه سفارش بدهید

هنگامی که مي‌‌خواهید لاغر شوید، بایستی از شکر و آرد تصفیه شده، کره، چربی، خامه و روغن‌‌های موجود در دسرها بپرهیزید. برای مثال یک تکه کیک شکلاتی با بستنی وانیل 1270 کالری و 62 گرم چربی دارد.

 بنابراین میزان کالری دسر مورد نظرتان را از پیشخدمت بپرسید تا بتوانید راحت تر از آن صرف نظر نمایید. آنگاه ببینید آیا پیشخدمت پیشنهاد بهتری دارد. اگر میوه تازه در منو نبود بخواهید که یک بشقاب از هر میوه‌‌اي که در رستوران موجود است، برایتان بیاورند.

 

آهسته بخورید

آهسته خوردن به کاهش وزن کمک مي‌‌کند. بررسی‌‌ها نشان داده‌اند افراد هنگامی که آهسته تر از معمول غذا مي‌‌خورند، زودتر سیر مي‌‌شوند. پژوهشگران مي‌‌گویند علت این امر آن است که هرگاه آهسته غذا مي‌‌خوریم فرصت کافی داریم که سیری را احساس نماییم. تقریباً 20 دقیقه طول مي‌‌کشد که از معده به مغز پیام سیری برسد.

حال مي‌‌توان در این مدت زمان با تندخوری، معده را پر کرد و بیش از میزان لازم به بدن کالری رساند. از قاشق و چنگال و ظروف کوچک استفاده کنید، لقمه‌‌های کوچک در دهان بگذارید، هر لقمه را به طور کامل بجوید و بین هر دو لقمه، قاشق و چنگال‌تان را زمین بگذارید. بکوشید فقط نیمی از غذای موجود در بشقاب‌تان را بخورید. آنگاه ده دقیقه مکث کنید. سپس اگر باز هم احساس گرسنگی مي‌‌کردید، به خوردن ادامه دهید.

 

حتی در مناسبت‌‌های ویژه هم به رژیم‌تان پایبند باشید

در مناسبت‌‌های ویژه، مراقب آنچه مي‌‌خورید باشید. چند پیشنهاد ارائه مي‌‌دهم تا به کمک آنها بتوانید در این‌گونه مواقع که با خوراکی‌‌های رنگارنگ رو‌به‌رو مي‌‌شوید، به رژیم‌تان پایبند بمانيد. تا آنجا که ممکن است از میزهای پذیرایی فاصله بگیرید. با حاضران گرم صحبت شوید.

 هرگاه غذایتان پایان یافت یا پیشخدمت بشقاب‌تان را تمیز کرد، از میز شام دور شوید. برای پیشگیری از ناخنک زدن بی‌مورد به غذا، یک قرص نعناع در دهان‌تان بگذارید. به جای نوشابه یک لیوان آب که در آن چند قطره آب لیمو چکانده‌اید، بنوشید.

 

 

برچسب ها: نوشابه، اضافه وزن، تنظیم قند خون تعداد بازديد: 535 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز