Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 04:20

17
آذر
غنی سازی آرد و سلامت جامعه

غنی سازی آرد و سلامت جامعه

همایش ملی غنی‌سازی آرد و سلامت جامعه در محل انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی كشور برگزار گردید.

تحریره دنیای تغذیه

 

همایش ملی غنی‌سازی آرد و سلامت جامعه در محل انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی كشور برگزار گردید. در این همایش دكتر مجید حاجی‌فرجی، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی كشور و دانشكده تغذیه شهید بهشتی گفت: «حدود 6 سال قبل در محل انستیتو تغذیه، عده‌ای از متخصصین، صاحبان صنعت و متفكرین و همكاران محترم وزارت بهداشت گرد هم آمدند تا در مورد كمبود شدید ریزمغذی آهن و اسید فولیك در جامعه فكری بیندیشند، زیرا علیرغم سال‌ها تلاش در زمینه غنی‌سازی و مكمل‌‌یاری، هنوز این مشكل وجود داشت. با همت دفتر بهبود تغذیه، در محل انستیتو اتاق فكری تشكیل گردید و به طرحی به نام «برنامه غنی‌سازی آرد با آهن و اسید فولیك» انجامید. به این ترتیب دولت توجیه شد تا این كار را با همكاری بخش صنعت آغاز نماید و امید است روزی این برنامه در تمام استان‌ها شكل بگیرد و كل نان‌ها از این دو عنصر مهم غنی شوند».


وی افزود: «بحث نان بسیار مهم است، زیرا قوت غالب جامعه ما می‌باشد و 95-90 درصد جامعه از نان‌های سنتی استفاده می‌كنند. در نتیجه باید تلاش كنیم تا نان با كیفیت مطلوب قابل خوراك و قابل پذیرش با غنی‌سازی در اختیار مردم قرار بگیرد.»
دكتر حاجی فرجی گفت: «هدف این همایش، ایجاد حساسیت در دست‌اندركاران غنی‌سازی آرد، چه در سیاستگزاران مملكت و چه در مدیران بهداشت و متولیان سلامت، محققین و به ویژه بخش صنعت می‌باشد. به این ترتیب با درخواست خود صنعت قرار شد این همایش برگزار گردد و مشكلات آن مطرح شود تا برنامه غنی‌سازی با چالش‌های موجود آن ادامه پیدا كند. از جمله چالش‌های موجود در این طرح، فراهم زیستی آهن و اسید فولیك در بدن، آزمون‌های ارزشیابی كارآمدی این طرح بعد از غنی‌سازی و در دسترس قرار گرفتن نان و میزان اثربخشی آن بر روی كاهش شیوع كمبود آهن و اسید فولیك در جامعه، افرادی كه بیشتر در معرض خطر هستند، میزان تغییر دامنه غنی‌سازی برای دستیابی به نتیجه بهتر، تغییر پره‌میكس و احتمال و ظرفیت آن برای افزودن سایر ریز‌مغذی‌ها، آزمون‌های كنترل كیفی، اشكالات موجود در كارخانجات، اشاره به استانداردهای مختلف اجباری آرد تا نان و... است و در كل تمركز این همایش بر روی غنی‌سازی آرد می‌باشد».


دكتر زهرا عبدالهی، مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی كشور و دبیر علمی همایش نیز عنوان نمود: «از جمله اثرات بهداشتی كمبود این ریزمغذی‌ها، افزایش مرگ و میر، كاهش ایمنی و افزایش ابتلا به عفونت، عواقب مرگ مادران، افزایش نیاز برای مراقبت كودكان با وزن كم و نارس، كاهش ظرفیت كاری، كاهش درآمد خانوار، كاهش اقتصاد ملی، افزایش هزینه مراقبت‌های بهداشتی، كاهش بهره هوشی، كاهش قدرت یادگیری و... می‌باشد». وی از جمله سایر ریز‌مغذی‌هایی كه شواهد كمبود آنها در كشور وجود دارد را ویتامین‌های D، B2، B12  و مواد معدنی كلسیم و روی دانست و گفت: «این ریزمغذی‌ها هم در صورت امكان باید به آرد اضافه شوند».
 

برچسب ها: آرد غنی سازی شده، آرد نان، کیفیت نان، آرد و سلامت جامعه، آرد تعداد بازديد: 557 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز