Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 06:20

9
شهریور
تغذیه فرزندان در تعطيلات تابستان

تغذیه فرزندان در تعطيلات تابستان

تابستان فصل گرما است و همانطور که می‌دانید در اثر گرمای زیاد میزان عرق بیشتر شده و بدن آب بیشتری از دست می‌دهد، بنابراین تأمین آب کافی جهت تامین نیازهای بدن بسیار حائز اهمیت است.

تغذیه فرزندان در تعطيلات تابستان

 

تابستان فصل گرما است و همانطور که می‌دانید در اثر گرمای زیاد میزان عرق بیشتر شده و بدن آب بیشتری از دست می‌دهد، بنابراین تأمین آب کافی جهت تامین نیازهای بدن بسیار حائز اهمیت است. لازم بذکر است که همراه با عرق کردن، مقداری املاح و ویتامین هم دفع می‌شود، بنابراین در تابستان نحوه و میزان خوردن غذا و استفاده از گروه‌‌های غذایی بویژه در کودکان دارای اهمیت ویژه‌ای است.

 

مواد غذایی حاوی آب، املاح و ویتامین‌ها

در فصل گرما، خنک نگه داشتن بدن بسیار مهم است، بنابراین باید از مواد غذایی‌ استفاده شود که فاقد قند و چربی زیاد و سرشار از املاح و ویتامین‌ها بویژه ویتامین‌های B و C هستند.

این بدان معنا است که افراد باید از ترکیباتی استفاده کنند که حاوی آب فراوان و انواع املاح و ویتامین‌ها باشند که از جمله آنها می‌توان سبزیجاتی نظیر گوجه فرنگی، اسفناج، کاهو و کلم براکلی را نام برد. همچنین خوردن میوه‌هایی مانند آناناس، هندوانه، طالبی و خربزه بسیار مفید می‌باشد. هندوانه به خاطر داشتن آب و مواد معدنی مختلف برای افراد گرمازده بسیار مناسب است.

 مصرف انواع میوه‌ها و سبزیجات به همراه غذاهای دریایی در فصل گرما توصیه می‌شود. مواد غذایی که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند و منبع مناسب ویتامین‌هایE ، C، کاروتنوئید و فلاونوئید هستند در روزهای گرم تابستان به سیستم ایمنی کمک می‌کنند تا آسیب‌های وارده به بدن توسط سموم موجود در هوا به حداقل کاهش یابد. این امر در کودکان اهمیت بیشتری می‌یابد، زیرا کودکان حجم بیشتری از بدنشان را آب تشکیل می‌دهد و بیشتر تحت ‌تأثیر آسیب‌های ناشی از بی‌آبی یا کم‌آبی قرار می‌گیرند.

 

 برنامه غذایی منظم

با آمدن تابستان و حضور بیشتر بچه‌ها در منزل شما می‌‌توانید بیش از گذشته به تغذیه آنها نظارت داشته باشید و با برنامه‌ریزی صحیح در ایجاد رفتارهای غذایی مناسب در تمام ایام سال نقش موثری ایفا نمایید.

 یک توصیه اساسی آن است كه سعی کنید یك برنامه غذایی منظم شامل سه وعده اصلی و سه میان وعده برای خانواده و كودكان خود تنظیم نمایید. نكته‌ای كه باید توجه شود، ایجاد تنوع غذایی و استفاده از تمام گروه‌های غذایی است تا تمام عناصر مورد نیاز برای رشد طبیعی كودك فراهم گردد.

 

فعالیت بدنی مناسب

توجه نمایید که در تابستان بازی‌های كامپیوتری و تماشای تلویزیون از سرگرمی‌های مورد علاقه کودکان است که این امر می‌تواند منجر به افزایش وزن در كودكان گردد. محدود كردن زمان تماشای تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای و تشویق كودكان به داشتن فعالیت بدنی از مهم‌ترین توصیه‌ها می‌باشد، البته حتما لازم نیست كودكان به كلاس‌های ورزش بروند، گرچه آن نیز برای رشد كودكان مفید است. لازم بذکر است که پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در تامین سلامتی كودكان نقش مهمی داشته و باید کودک را به انجام آنها ترغیب کرد.

 

آبمیوه و بستنی

نکته مهم دیگری که باید مد نظر قرار گیرد این است که جهت رفع تشنگی کودک از آبمیوه‌های صنعتی استفاده نکنید. بیشتر آبمیوه‌های صنعتی سرشار از شكر و عاری از مواد مغذی مورد نیاز برای كودكان است. بستنی‌ها نیز میزان زیادی شكر و رنگ‌های صنعتی دارند و مصرف مقادیر بیش از حد آن توصیه نمی‌گردد. بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی آب است. از جایگزین كردن آن با آبمیوه‌ها و بدتر از آن نوشابه و بستنی پرهیز نمایید.

 

اجتناب از مصرف تنقلات و غذاهای فوری

به این نکته هم باید توجه گردد که در تابستان كودكان زمان زیادی را در منزل سپری می‌‌كنند و تمایل آنها برای مصرف تنقلات و مصرف غذاهای رستورانی و فست فودها افزایش می‌یابد. پر واضح است که تغذیه ناسالم در سنین كودكی و نوجوانی از فاكتورهای مهم در بیماری‌های مزمنی نظیر چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت نوع 2 و... در سنین بالاتر است لذا اجازه ندهید شادی و سرگرمی‌های تابستانی، كودكانتان را در معرض ریسك این بیماری‌ها قرار دهد.

 

تنقلات سالم را در دسترس قرار دهید

در مورد تنقلات باید ذکر شود که بهترین تنقلات، تنقلاتی هستند كه میزان شكر، نمك و چربی آنها كم باشد و از بهترین میان وعده‌ها، میوه تازه و سبزیجات باشند. برای بچه‌های كوچك چیدن میوه‌ها در بشقاب و تزیین آن به شكل‌های مختلف تشویق كننده است. یكی از دلایل رغبت كودكان به تنقلات بسهولت در دسترس بودن آنهاست، لذا سعی كنید بجای در دسترس قرار دادن آسان تنقلاتی مانند چیپس، پفك و بستنی، تنقلات سالم مانند مغزها، میوه تازه و یا خام، كشمش و... را در دسترس آنها قرار دهید. جهت ترغیب كودكان به خوردن میوه‌جات باید خود شما نیز بجای مصرف تنقلات مضر از میوه‌جات به میزان كافی استفاده نمایید تا الگوی خوبی برای كودكانتان باشید و نیز به جای دادن یك میوه به كودكان استفاده از سالاد میوه‌جات كه در رنگ‌های متنوع باشد باعث افزایش توجه و تحریك اشتهای آنان خواهد شد.

البته در مورد تنقلات و میان وعده‌های مصرفی بچه‌ها، در كنار نوع آن، زمان خوردن و میزان این میان وعده‌ها نیز بسیار مهم است. برای مثال بستنی اگر در زمان مناسب و به اندازه مناسب به كودك داده شود می‌تواند یك میان وعده خوب برای تابستان در كودكان با وزن طبیعی باشد.

 

برچسب ها: تابستان، افزایش وزن، نوجوانی، بازی‌های كامپیوتری، کم‌آبی، كودكی تعداد بازديد: 510 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز