Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 02:50

26
مرداد
ایام نوروز، مصرف تنقلات و شیرینی

ایام نوروز، مصرف تنقلات و شیرینی

در ایام نوروز و برگزاری آداب و رسوم دیرینه‌ی ما ایرانیان، توجه به نحوه‌ی تغذیه سبب می شود ایام را به گونه‌ای بهتر سپری كنیم.

ایام نوروز، مصرف تنقلات و شیرینی

 

 

در ایام نوروز و برگزاری آداب و رسوم دیرینه‌ی ما ایرانیان، توجه به نحوه‌ی تغذیه سبب می شود ایام را به گونه‌ای بهتر سپری كنیم. هنگام پذیرایی عید نوروز توجه به چند نكته، ضروری به نظر می‌رسد:

 

چه نوع شیرینی برای پذیرایی مهمان‌ها مناسب‌تر است؟

هرگز از شیرینی تر استفاده نكنید، زیرا در این ایام ممكن است چند ساعت شیرینی روی میز و بیرون از یخچال بماند. همچنین به دلیل اینكه افراد در هر روز هنگام دید و بازدید ممكن است چند دفعه از شیرینی استفاده كنند، لذا استفاده از شیرینی‌هایی در سایز كوچك‌تر نظیر انگشتی یا شیرینی فندقی مناسب‌تر است قبلا این شیرینی‌‌ها به نام شیرینی مادربزرگ معروف بود.

شیرینی مفید ایام نوروز

یكی از شیرینی‌هایی كه مفید بوده و ضرر كمتری برای بدن دارد، شیرینی گردویی و بادامی كوچك است. بیشتر چربی این نوع شیرینی از گردو بوده و بسیار مناسب است. توجه شود حتما روی شیرینی‌ها پوشیده شود.

 

چه مقدار شیرینی بخورم؟

شیرینی‌های كوچك، هر عدد وزنی حدود 5-2 گرم دارد، با توجه به اینكه مصرف بیش از 40-30 گرم شیرینی مجاز نمی‌باشد، حدود 8-6 عدد از این نوع شیرینی را در روز می‌توان میل كرد. ولی هر شیرینی تر، حدود 40-30 گرم است.

 

چه نوع آجیلی از بازار تهیه كنم؟

مراقب باشید، آجیل خریداری شده سالم باشد. هرگز از آجیل‌های رنگ شده استفاده نكنید. تخمه‌های رنگ شده كه دست را رنگی می‌كند و رنگ آن به دست می‌چسبد برای سلامتی مضر است.

توجه داشته باشید كه آجیل بوی ‌كهنگی و نا ندهد (در صورتی كه زودتر اقدام به خرید می‌كنید توجه به این نكته اهمیت بیشتری دارد)

گردو، بهترین جزء آجیل‌ است ولی متاسفانه در ظرف آجیل ایام نوروز جایی ندارد.

پسته و بادام و فندق مغزهایی مفید هستند، به شرط اینكه در حد اعتدال مصرف شوند. البته مصرف حد مجاز آجیل بستگی به شرایط افراد دارد. در مواردی كه مصرف آجیل جایگزین غذای ظهر یا شب شود، یا به گونه‌ای باشد كه فرد غذای كمتری میل كند، ایرادی ندارد.

هنگام مصرف آجیل‌ نگران رعایت رژیم و چاقی هستم...

بهتر است افراد چاق در مصرف آجیل، بیشتر رعایت كنند. ولی افراد لاغر می‌توانند از این فرصت استفاده كرده، كالری بیشتری به بدن خود برسانند.

در افراد معمولی مصرف حدود 2 استكان چایخوری (استكان‌های كوچك و كمر باریك) آجیل در روز مناسب است. افراد چاق 1 استكان آجیل می‌توانند میل كنند.

افرادی كه با مصرف آجیل، قصد دارند وعده‌ی شام را صرف نكنند، می‌توانند كمی بیشتر از حد فوق آجیل مصرف كنند.

هرگز از تخمه‌های شور استفاده نكنید، تخمه با طعم گلپر یا سركه بسیار مناسب‌تر است.

 

نوشیدنی مناسب ایام نوروز

خوشبختانه چای در آداب و رسوم ما، بسیار استفاده می‌شود. چای نوشیدنی خوب و مفیدی است. مصرف حدود 6-5 فنجان چای در روز توصیه می‌شود. حتی بسیاری از متخصصان تغذیه بر مصرف این مقدار چای تاكید دارند. تركیبات مفید پلی‌فنلی موجود در چای سبب پیشگیری از سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی – عروقی می‌شود.

افرادی كه ناراحتی معده دارند، به دلیل تحریك و تولید بیشتر اسید معده در اثر مصرف چای، مقدار كمتری از حد گفته شده، نوش جان كنند.

آنچه اهمیت دارد، باید دید در كنار چای چه نوع شیرینی صرف كنند، مسلما استفاده از شیرینی‌های طبیعی بهتر است.

 

مقدار میوه مجاز تا چه حد است؟

در صورتی كه فردی مراقب وزن خود است، در مصرف میوه‌ها باید حد اعتدال را رعایت كند. گاهی افراد تصور می‌كنند مصرف میوه‌ی زیاد باعث چاقی نمی‌شود ولی مصرف قند از هر منشاء كه باشد باعث اضافه وزن می‌شود.

در مواردی كه میزبان اصرار بر مصرف میوه می‌كند، مصرف 1 عدد خیار مناسب است، زیرا هر خیار فقط 15 (cal) كالری انرژی دارد. عمدتا مصرف 600-500 گرم میوه در روز اشكالی ندارد (حدود 5-2 واحد).

مصرف حداكثر میوه‌ی مجاز این مزیت را دارد كه بعضی از ویتامین‌ها نظیر كاروتن كه پیش‌ساز ویتامین آ می‌باشد، در كبد ذخیره می‌شود. با توجه به اینكه كبد مانند باطری شارژ بدن را به عهده دارد، در صورتی كه مقدار لازم از این ویتامین حتی تا چند ماه به بدن نرسد، بدن قادر است از ذخایر كبدی استفاده كند.

به امید اینكه همواره حد اعتدال را رعایت كنید، سالی خوش را برایتان آرزومندیم.

 

 

 

برچسب ها: چای، نوروز، آجیل، بادامی، شیرینی‌ تعداد بازديد: 491 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز