Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 10:33

7
اردیبهشت
تعطيلاتي شاد و به ياد‌ماندني با تغذيه سالم

تعطيلاتي شاد و به ياد‌ماندني با تغذيه سالم

20 توصیه طلایی ما جهت داشتن تعطیلاتی شاد و به یاد ماندنی و برخورداری از سلامت هر چه بیشتر در ایام نوروز و روزهای پس از آن می‌تواند برای خوانندگان عزیز بسیار مفید و ثمربخش باشد.

تعطیلاتی شاد و به یاد‌ماندنی با تغذیه سالم

 

در آستانه سال نو هستیم و شاهد شكوفایی طبیعت و سرسبزی و طراوت محیط. در این ایام خجسته، سال نو و نوروز باستانی را تبریك عرض نموده و برای همه خوانندگان عزیز و علاقه‌مند مجله، سالی پربار، شاد و موفق و توام با سلامتی آرزو داریم.

20 توصیه طلایی ما جهت داشتن تعطیلاتی شاد و به یاد ماندنی و برخورداری از سلامت هر چه بیشتر در ایام نوروز و روزهای پس از آن می‌تواند برای خوانندگان عزیز بسیار مفید و ثمربخش باشد.

  

  تعداد شیرینی‌ها را بشمارید              

در تعطیلات عید، تعداد شیرینی‌هایی را كه در طی روز و مهمانی‌های شب میل می‌نمایید، با دقت بشمارید. این امر باعث می‌شود كه چنانچه در خوردن شیرینی یا مواد شیرین افراط نموده‌اید، متوجه این زیاده‌روی شده و مصرف مواد شیرین را كه موجب افزایش وزن، چاقی و نیز بالا رفتن چربی‌های نامطلوب خون می‌شود را كاهش دهید. به این ترتیب به سلامت خود كمك خواهید كرد.

 

 میوه را جانشین شیرینی كنید 

سعی نمایید تا حدامكان، میوه را در مهمانی‌ها جانشین شیرینی كنید، زیرا میوه‌ها حاوی ارزش تغذیه‌ای بالایی هستند.

 

  در مصرف میوه افراط نكنید                                         

با وجود آنكه میوه‌ها از منابع غنی انرژی محسوب نمی‌شوند (البته به استثناء برخی میوه‌ها كه پركالری‌تر هستند)، اما چنانچه در مصرف آنها افراط نمایید موجب چاقی می‌شوند.

  

  در تعطیلات نوروز حتما صبحانه میل نمایید                                                                           

برخی از افراد بعلت آنكه در این ایام شب‌ها دیر می‌خوابند و صبح‌ها دیر از خواب بیدار می‌شوند وعده صبحانه را حذف می‌كنند و بدون استفاده از این وعده غذایی مفید و ضروری به مهمانی می‌روند. نخوردن صبحانه باعث می‌شود كه قندخون كاهش یافته و شخص تمایل زیادی به مصرف مواد شیرین و پركالری و اصطلاحاً هله هوله پیدا كند كه این امر منجر به اختلالات فراوان و مهم‌تر از همه چاقی می‌شود.

 

 

  هرگز وعده‌های اصلی غذایی خود را حذف نكنید             

 حذف هر یك از وعده‌های اصلی غذایی اشكالاتی به شرح زیر در بردارد:

 بعلت خالی ماندن معده به مدت طولانی، شخص تمایل به ریزه‌خواری پیدا می‌نماید و معمولا از مواد پركالری كه برای سلامت انسان مفید نیست استفاده می‌كند كه پیآمد آن اختلالات فراوان در سلامت است.

 حذف هر یك از وعده‌های اصلی غذایی موجب پرخوری در وعده‌های غذایی دیگر می‌شود كه نتیجه آن چاقی، افزایش چربی‌های خون و اختلالات گوارشی می‌با‌شد.

 

  در طول سفر پرخوری نكنید                                                         

بسیاری از افراد عادت دارند در سفر به محض نشستن در ماشین (یا هر وسیله نقلیه دیگر) بعلت بیكاری، شروع به خوردن می‌كنند و معمولا از مواد چاق كننده مانند شیرینی، گز، سوهان و سایر مواد شیرین و یا آجیل استفاده می‌نمایند كه برای سلامت‌شان مفید نیست.

جهت پیشگیری از این عادت نامناسب بهتر است در طول سفر خود را به كارهایی از قبیل صحبت و مباحثه با اطرافیان، گوش دادن به برنامه‌های مفرح رادیو، تماشای طبیعت و لذت بردن از زیبایی‌های جاده، مطالعه و امثال آن، سرگرم نمایید. این ترفند‌ها، شما را از پناه بردن به پرخوری مصون نگاه می‌دارند.

 

 

 آجیل بو داده و شور مصرف نكنید                                          

مغز دانه‌ها یا آجیل جزء مواد غذایی مفیدی هستند كه بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز ما را تأمین می‌كنند، بخصوص چربی موجود در آجیل از نوع بسیار مفید است كه نه تنها چربی‌های نامطلوب خون را افزایش نمی‌دهد، بلكه در كاهش این چربی‌ها نیز تأثیر مهمی دارد، اما نكته مهم در مورد آجیل آن است كه متأسفانه بطور معمول برای بو دادن آنها از مقدار زیادی نمك استفاده می‌كنند. مصرف زیاد نمك نه مفید است و نه ضروری، بلكه موجب بروز اختلالات زیادی از قبیل ادم (ورم)، نرمی استخوان، پوكی استخوان، افزایش فشارخون و اختلالات قلبی – عروقی می‌شود، بنابراین سعی كنید تا حدامكان آجیل بدون نمك مصرف نمایید.

  

  در طول سفر پرخوری نكنید                                                         

بسیاری از افراد عادت دارند در سفر به محض نشستن در ماشین (یا هر وسیله نقلیه دیگر) بعلت بیكاری، شروع به خوردن می‌كنند و معمولا از مواد چاق كننده مانند شیرینی، گز، سوهان و سایر مواد شیرین و یا آجیل استفاده می‌نمایند كه برای سلامت‌شان مفید نیست.

جهت پیشگیری از این عادت نامناسب بهتر است در طول سفر خود را به كارهایی از قبیل صحبت و مباحثه با اطرافیان، گوش دادن به برنامه‌های مفرح رادیو، تماشای طبیعت و لذت بردن از زیبایی‌های جاده، مطالعه و امثال آن، سرگرم نمایید. این ترفند‌ها، شما را از پناه بردن به پرخوری مصون نگاه می‌دارند.

  

  در مصرف آجیل زیاده‌روی نكنید                                               

از افراط در مصرف آجیل پرهیز كنید، زیرا آجیل با وجود تمام خواص تغذیه‌ای مفیدی كه دارا است، ولی مصرف زیاد آن باعث چاقی می‌شود و چاقی خود از عوامل مهم بروز بیماری‌ها و عوارض مختلف است.

  

 نزدیك وعده غذایی اصلی آجیل نخورید                                         

مغزدانه‌ها بعلت دارا بودن چربی زیاد، از ارزش سیری بالایی برخوردار‌ند و مصرف آنها می‌تواند در رفع گرسنگی و سیر نگاه‌داشتن شخص به مدت نسبتاً طولانی مؤثر باشد. پس سعی كنید آجیل را در فاصله نزدیك به وعده‌های اصلی غذایی مصرف نكنید، زیرا اشتها‌ی‌تان را برای صرف غذای اصلی كور می‌كند.

  

 در تمام اوقات مراقب تغذیه خود باشید

«یك روز هزار روز نمی‌شود» این مثالی است كه خیلی از افراد آن را بهانه‌ای جهت پرخوری یا بدخوری در ایام تعطیلات قرار می‌دهند و طبق این مثال معتقدند كه یكروز بدخوری یا پرخوری را می‌توان نادیده گرفت. توجه داشته باشید كه اولا این یكروزها ممكن است تكرار و تكرار شوند و تبدیل به روزهای مكرر گردند.

ثانیاً ممكن است گاهی اوقات واقعاً یكروز هزار روز شود، بدین معنا  كه یكروز پرخوری و بدخوری امكان دارد روزهای متمادی انسان را دچار بیماری و رنج و عذاب ناشی از آن بنماید. پس سعی كنید تا حدامكان در تمام اوقات زندگی از جمله تعطیلات نوروز از پرخوری و انباشتن معده از مواد غذایی فاقد ارزش تغذیه‌ای یا مضر پرهیز نمایید.

 

  اگر مجبور به خوردن غذا در رستوران هستید . . .

در صورتی كه ایام نوروز را در سفر می‌گذرانید و مجبور به خوردن غذا در رستوران هستید، غذا را در رستوران‌هایی كه به بهداشتی بودن و نظافت آن مطمئن‌ هستید صرف نمایید. رستوران‌هایی كه مشتری زیادی ندارند، ممكن است غذای مانده سرو كنند. همچنین رستوران‌های خیلی شلوغ ممكن است بعلت تراكم جمعیت، ‌توجه زیادی به روش‌های آماده‌سازی و طبخ غذا از جنبه‌های تغذیه‌ای و بهداشتی نكنند.

  

  اگر به مهمانی دعوت می‌شوید. . .

چنانچه در ایام نوروز به مهمانی شام دعوت می‌شوید بهتر است وعده ناهار را سبك‌تر میل كنید و یا اگر مهمانی در وعده ناهار برگزار می‌شود لازم است شام سبك بخورید.

ناهار یا شام سبك عبارت است از یكی از انواع ساندویچ‌های سبك خانگی مانند ساندویچ پنیر و گوجه فرنگی و خیار و كاهو و یا یك نوع بورانی مانند بورانی اسفناج یا بادمجان یا كدو یا كرفس یا گل كلم و یا ماست و خیار با یك تا دو عدد گردو، كمی كشمش و سبزیجات معطر تازه كه می‌توان به آن مقداری گلسرخ و نعنا خشك نیز افزود. این شام یا ناهار سبك را می‌توان با یكی دو قطعه نان میل كرد. از مصرف دو وعده غذای مفصل مانند چلوخورش، انواع پلو، كتلت، كوكو و . . . پرهیز كنید.

  

  خودتان را تشویق كنید

پس از پایان تعطیلات نوروز، به ازاء تثبیت وزن نسبت به قبل از عید و یا بخاطر كاهش وزن خود در این ایام، برای خود جایزه تعیین كنید و خود را با این عمل تشویق نمایید.

 

در تعطیلات نوروز به خوردن غذا و نیز خوابیدن در زمان منظم توجه كنید

مفهوم تعطیلات نوروز، بی‌نظمی در نوع تغذیه، ساعات غذاخوردن، ساعت خواب،‌ زمان بیدار شدن از خواب، ریزه‌خواری و بطور كلی بی‌نظمی در شیوه زندگی نیست، زیرا چنین وضعیتی موجب ایجاد اختلال در سلامت شخص و كاهش قدرت ایمنی او در برابر بیماری‌ها می‌شود كه نتیجه آن بروز عوارض و امراض مختلف است.

  

  در ایام نوروز، مصرف آب آشامیدنی را فراموش نكنید

بخاطر داشته باشید كه دید و بازدید عید، مسافرت و گردش و تفریح در تعطیلات نوروز، هیچكدام نمی‌توانند بهانه‌ای برای كمبود مصرف آب باشند. استفاده از آب به مقدار كافی (7- 6 لیوان در روز) ضروری است و به حفظ سلامت و پیشگیری از بسیاری اختلالات از قبیل یبوست، خستگی و كاهش كارآیی، كمك می‌كند.

  

  ناهار و شام را سبك‌تر بخورید

در ایام نوروز بعلت شركت در مهمانی‌ها و دید و بازدید‌ها، تنقلات در میان‌وعده‌های بین صبحانه و ناهار و نیز عصرانه، بیش از مواقع عادی مصرف می‌شوند، لذا بهتر است اصولا وعده‌های ناهار و شام را سبك‌تر میل كنید و بخصوص از مصرف غذا‌های سرخ كرده و چرب، شور و شیرین تا حدامكان احتراز نمایید.

 

  از مصاحبت با فامیل، دوستان و نزدیكان استفاده كنید

بخاطر داشته باشید كه مفهوم مهمانی رفتن، پرخوری یا بدخوری و مصرف مواد پركالری و دارای ارزش تغذیه‌ای پایین نیست، بلكه منظور، مصاحبت، ایجاد صمیمیت بیشتر و تحكیم هر چه زیاد‌تر دوستی‌ها است. پس، از موقعیت تعطیلات، برای لذت بردن از مصاحبت فامیل، دوستان و نزدیكان استفاده كنید، نه پرخوری یا بدخوری.

 

 در تعطیلات بیشتر به سلامت خود توجه نمایید

از موقعیت تعطیلات عید جهت توجه بیشتر به سلامت خود، ایجاد نظم در برنامه زندگی و تهیه و آماده‌سازی غذاهای مفید و حاوی ارزش تغذیه‌ای بالا برای خود، استفاده نمایید تا هر چه بیشتر سلامت، شادابی و قدرت ایمنی خود را در برابر بیماری‌ها افزایش دهید.

 

 

 به خودتان جایزه بدهید

پس از پایان تعطیلات عید، جهت سلامت بهتر و شادابی و تحرك بیشتر با جایزه دادن به خود، خویشتن را تشویق نمایید.

 

 

  ورزش را فراموش نكنید

ایام نوروز فرصت بسیار مناسبی برای كوهنوردی، پیاده‌روی، ورزش و سایر فعالیت‌های جسمی است.

ورزش مداوم روزانه، بخصوص در تعطیلات عید، از افزایش وزن و چاقی (كه بطور معمول احتمال بروز آن بین افراد خیلی زیاد است) به مقدار زیادی پیشگیری می‌نماید. ضمناًً باعث برقراری سلامت و شادابی خیلی بیشتر در شما می‌شود. پس ورزش مداوم روزانه را بخصوص در ایام نوروز فراموش نكنید.

 

 

 

برچسب ها: آجیل، افزایش وزن، تعطیلات، عید، بیماری‌ها، ساندویچ‌های تعداد بازديد: 601 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز