Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 18:38

4
بهمن
نسخه سلامتی براي دی ماه

نسخه سلامتی براي دی ماه

رنگ قرمز موجود در میوه‌ها و سبزیجات خطر سرطان پروستات را کاهش می‌دهد...

نسخه سلامتی براي دی ماه

 

 

1 دی :

 فواید میوه‌ها و سبزی‌های قرمز رنگ برای سلامتی

رنگ قرمز موجود در میوه‌ها و سبزیجات خطر سرطان پروستات را کاهش می‌دهد، فشارخون را پایین می‌آورد، از رشد تومورها جلوگیری می‌کند، کلسترول بد را کاهش می‌دهد، رادیکال‌های آزاد مضر را از بین می‌برد و برای بافت مفاصل و سلامت چشم و پروستات نیز بسیار مفید است.

 گوجه فرنگی و هندوانه دارای لیکوپن هستند که یک ماده قوی ضد سرطان است. گفتنی است میزان این ماده ضدسرطانی در گوجه‌فرنگی که حرارت دیده باشد مثل سس‌ها و کچاپ‌ها افزایش پیدا می‌کند.

 

2 دی:

 برای تقویت اعصاب از ماش استفاده کنید

دانه ماش، حاوی بسیاری از مواد مورد نیاز بدن است و در عین حال کالری کمی‌ دارد. به این ترتیب پرخاصیت بوده و چاق کننده نیست و بهتر است در دوران رژیم لاغری حداقل هفته‌ای یک بار از ماش استفاده شود؛ چرا كه بسیار زود هضم و غیر نفاخ است و به علت دارا بودن ویتامین‌های A و D، نیازهای بدن ما را تامین می‌کند و برای تقویت اعصاب و بینایی مفید است. پتاسیم ماش نیز فراوان است، بنابراین مصرف آن برای مبتلایان به فشارخون، توصیه می‌شود. استفاده از ماش به شكل جوانه خواص آن را چند برابر می‌كند و از آنجا که ماده غذایی متعادلی است مصرف آن به دیابتی‌ها نیز توصیه می‌شود.

 

 

3 دی:

 مایعات حاصل از رفع انجماد گوشت را دور نریزید!

اصولی‌ترین روش رفع انجماد ماده غذایی،گذاشتن آن داخل یخچال، 24 ساعت قبل از مصرف است. ماده غذایی منجمد باید داخل ظرفی قرار گیرد تا مایعات حاصل از رفع انجماد در داخل آن جمع آوری شوند. این مایعات دارای ارزش تغذیه‌ای بالایی هستند و نباید آنها را دور ریخت و باید به خود ماده غذایی برگردانده شوند.

 در صورت استفاده از گوشت‌های بسته‌بندی، توجه به مجوز تولید یا واردات و همچنین تاریخ تولید و انقضای آن ضروری است. مدت زمان ماندگاری گوشت و ماهی در 18- درجه سانتیگراد برای گوشت یک سال تا حداکثر 2 سال و برای ماهی 6 ماه است. از باز شدن و انجماد مجدد گوشت باید اکیدا خودداری شود، بدین منظور مواد پروتئینی را باید به میزان مورد نیاز برای مصرف از فریزر خارج کرد.

 

4 دی:

 غذاهای مناسب و مفیدجهت حفظ سلامت كلیه‌‌ها

فلفل قرمز به تجزیه مواد زائد در خون كمك می‌كند و در نتیجه برای بیماران كلیوی مفید است. سفیده تخم‌مرغ نیز برای این بیماران سودمند است. اگر فردی به مشكل كلیوی مبتلا است به پروتئین‌های با مقادیر كمتر فسفر نیازمند است و سفیده تخم‌مرغ برای این منظور گزینه مناسبی است. بیماران كلیوی در عین حال باید از مصرف زرده تخم‌مرغ خودداری كنند. گل‌كلم نیز دشمن واقعی تركیبات سمی ‌موجود در بدن است.

این سبزی مفید و پر خاصیت حاوی موادی است كه به خارج كردن مواد سمی‌ زائد از بدن كمك می‌كند.كلم‌پیچ نیز سبزی سرشار از فیتوکمیکال است كه به تخریب مولكول‌های مضر رادیكال آزاد كمك می‌كند. ماهی نیز به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب ضد التهابی در كاهش ناراحتی‌های كلیوی موثر است. میوه‌ها و سبزی‌های تازه و طبیعی نیز خواص تجزیه كننده مواد زائد در بدن را دارند و به پاكسازی خون از این مواد كمك می‌كنند.

 

 

5 دی

 این غذاها نباید در دوران حاملگی مصرف شوند!

مصرف مقادیر زیاد ویتامین A برای جنین در حال رشد در سه ماهه اول بارداری بسیار مضر است. در نتیجه همه زنان باردار و زنانی که در حال برنامه‌ریزی برای بارداری هستند، باید از مصرف این غذاها یا غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی ویتامین A هستند، مثل جگر، روغن‌هایی که از کبد حیوانات تهیه می‌شود و سایر امعاء و احشاء حیوانات پرهیز کنند.

 از همه انواع مغزهای حیوانات در دوران بارداری باید پرهیز شود چرا که این مواد ممکن است حاوی باکتری‌های مضری چون لیستریا باشند که عامل ابتلا به بیماری لیستریوز است.

تخم‌مرغ کاملا نپخته (عسلی) یا خام یا غذاهایی که حاوی تخم‌مرغ هستند (مثل سس مایونز خانگی و بستنی‌های غیرپاستوریزه) نباید در دوران بارداری مصرف شوند، چرا که ممکن است حاوی باکتری باشند که می‌تواند سبب مسمومیت غذایی شود. بسیار مهم است که مطمئن شوید غذاها کاملا پخته‌اند و سپس مصرف شوند، غذاهای سرد باید مجددا کاملا گرم شوند، طوری که بخار از آنها خارج شود.

مادر باردار باید از خوردن همه شیرهای غیرپاستوریزه اعم از شیر گاو، بز و شیر شتر خودداری کند. اگرچه لازم نیست به طور کلی از موادغذایی حاوی کافئین خودداری شود، به زنان باردار توصیه می‌شود مصرف کافئین در آنها بیشتر از ۳۰۰ میلی‌گرم در روز نباشد. برای کاهش خطر استعداد کودک در حال رشد به حساسیت به بادام‌زمینی بهتر است از بادام‌زمینی و محصولات حاوی بادام‌زمینی در دوران بارداری و شیردهی پرهیز شود.

 

 

6دی:

 غذا‌های مفید برای كبد

غذاهای مفید برای کبد عبارتند از: انواع میوه‌جات، سبزیجات، بخصوص کاهو، هویج و خیار، روغن زیتون، انار و شاه‌توت که اثر معجزه‌آسایی روی کبد دارند.

در حقیقت شاه‌توت ضد هپاتیت است. مصرف انواع بذرهای ملین از قبیل خاکشیر، اسفرزه، بارهنگ، تخم ریحان و تخم شربتی، شیرخشت، ترنجبین، فلوس به مقدار کم، سوپ جو، آش جو، نان جو، بخصوص نان جوی دوسر و نوشیدن روزانه حداقل شش لیوان آب خنک نیم ساعت قبل و دو ساعت و نیم بعد از غذا، سالاد فصل همراه با لیموترش تازه و روغن زیتون قبل از غذا، زرشک و آب زرشک، عسل، کشمش، توت و انجیر، برگه هلو و برگه زردآلو، کدو خورشتی، کدو حلوایی، کنجد، اسطوخودوس، بادرنجبویه، کاسنی، آب مرکبات و مغز بادام خام مفید است. با تغذیه صحیح و مناسب می‌توان کبد را سالم نگه داشت.

 

7 دی :

 نكات‌ بسیار مهم در مورد آشامیدن آب

برای حفظ سلامت و به خطر نیفتادن بهداشت آب بهتر است از نگهداری آن در ظروف پلاستیکی پرهیز کنید. برای نگهداری آب در یخچال از ظروف استیل یا شیشه‌ای که رنگ شفافی دارند، استفاده کنید. بهتر است هر چند وقت یک‌بار، بطری‌های آب را تعویض کنید. همچنین استفاده طولانی مدت از این بطری‌ها برای نگهداری مواد اسیدی مانند آبلیمو، آب‌غوره و سرکه مناسب نیست. در صورتی که از آب لوله‌کشی شده استفاده نمی‌کنید یا در مسافرت هستید و از تصفیه بودن آب اطمینان ندارید بهتر است قبل از مصرف، آن را بجوشانید.

 

8 دی:

 این نکات را درباره تغذیه سالمندان رعایت کنید.

یكی از مواد غذایی بسیار ضروری برای زنان مسن و سالمند فیبر است. دریافت روزانه كلسیم در زنان مسن بالای 50 سال باید افزایش یابد. یكی از باورهای غلط در میان مردم این است كه فكر می‌كنند فقط محصولات لبنی حاوی كلسیم هستند؛ در حالی كه سبزیجات پهن برگ و تیره، مانند اسفناج، نیز منابع خوبی برای تامین كلسیم بدن هستند.

نحوه مصرف میوه و سبزیجات نیز در چگونگی تامین ویتامین‌های بدن بسیار مهم است؛ به‌طور مثال خوردن آنها به صورت خام، مفیدتر است؛ زیرا پختن و حرارت دیدن این مواد غذایی موجب از بین رفتن ویتامین‌ها و آنزیم‌های طبیعی مفید برای بدن می‌شود.

 

 

9 دی:

 خانم‌های مسن برای داشتن یك رژیم غذایی مناسب و سالم باید به موارد زیر توجه كافی داشته باشند

خوردن صبحانه را هرگز فراموش نكنید، مواد غذایی كه فیبر بالایی دارند (مانند غلات كامل و سبوسدار، نان جو، انواع لوبیا، سبزی‌ها و میوه‌ها) را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.مصرف ویتامین D را فراموش نكنید و سعی كنید شیر بدون چربی یا كم چربی غنی شده (ویتامین D به آن اضافه شده) استفاده نمایید. محصولات لبنی كم‌چرب، مانند دوغ، ماست یا پنیر، از آنجایی كه كلسیم و ویتامین D بالایی دارند، می‌توانند با بالا رفتن سن به داشتن استخوان‌های محكم كمك كنند. اگر نمی‌توانید لبنیات مصرف كنید؛ حتماً از مكمل‌های كلسیم و ویتامین D استفاده نمایید (البته زیرنظر پزشك یا كارشناس تغذیه).

 هرگز وعده‌های اصلی غذایی (صبحانه، ناهار و شام) خود را حذف نكنید. از گوشت‌های كم‌چربی و با استخوان استفاده كنید، از خوردن ماهی غافل نشوید و هنگام پختن مرغ، پوست آن را كاملاً بگیرید تا میزان چربی و كالری موجود در غذا كاسته شود. مواد غذایی كه حاوی ویتامینB12 هستند (از قبیل انواع گوشت‌ها) را در حد نیاز و معقول مصرف كنید.

 از مواد غذایی كه حاوی مواد مغذی بالایی هستند، مانند برگه زردآلو، بیسكویت‌های سبوسدار، كره بادام زمینی، پنیر كم‌چرب و سوپ‌های سبزیجات كم نمك در حد اعتدال استفاده كنید.

 

 

10دی:

 غذاهای مناسب و مفید برای بهتر اندیشیدن

خوردن برخی از مواد غذایی می‌تواند در بهبود توانایی‌‌های شناختی افراد مانند یادگیری و افزایش قدرت حافظه آنها تاثیرگذار باشد.كولین یكی از این تركیبات غذایی است كه در تخم‌مرغ و جـگر به‌وفور یافت می‌شود. تركیب دیگر یوریدین مونوفسفات است كه در چغندر وجود دارد. DHA كه نوعی اسید چرب حاوی امگا 3 است تركیب غذایی دیگری است كه در روغن ماهی وجود  دارد. این تركیبات برای رشد سلول‌های مغزی ضروری هستند. در این صورت فردی از سلامت جسمانی، ذهنی و روانی بهتری برخوردار است كه به نقش این مواد غذایی توجه داشته باشد و در برنامه غذایی روزانه از طیف وسیعی از این گروه از مواد غذایی تغذیه كند.

 

 

11دی:

 آیا در وعده غذایی شما آهن وجود دارد؟

 

از میان علائم كم‌خونی با كمبود آهن می‌توان خستگی ماهیچه‌ای، نفس‌نفس زدن، رنگ پریدگی، سرگیجه، لرز و سردرد را نام برد. اگر شما كم‌خونی دارید پزشك با انجام آزمایش‌هایی كه میزان آهن را در خون اندازه می‌گیرد كم‌خونی را تشخیص می‌دهد.در دوران بارداری در نیاز زنان به آهن افزایش می‌یابد. در زنانی كه مبتلا به كم‌خونی در دوران بارداری هستند، احتمال خطر زایمان پیش از موقع و به دنیا آوردن فرزندی با وزن ناكافی در زمان تولد افزایش می‌یابد.

زنانی كه یك رژیم لاغری را دنبال می‌كنند نیاز بیشتری به آهن دارند. رژیم‌های گیاهخواری نیز می‌توانند نیاز به آهن را افزایش دهند.

 ورزشكاران استعداد بیشتری دارند تا با كمبود آهن مواجه شوند، چون در جریان تمرین‌های طولانی مدت، بدن آهن را دفع می‌كند. از مكمل‌های آهن تنها با نظر پزشك استفاده كنید. زیادی آهن می‌تواند باعث ایجاد مشكلات روده‌ای و یبوست شود. اگر شما گوشت نمی‌خورید یا به دلایلی مصرف غذاهای گوشتی‌تان را كاهش دادید، بهتر است غذاهایی كه سرشار از ویتامینC هستند را جایگزین كنید.

 

12 دی:

 آیا مصرف فلفل زیاد و غذاهای تند برای ما ضرردارد؟

ادویه‌هایی مانند فلفل، محرک اسید معده هستند و افراط در مصرف آنها می‌تواند باعث ابتلا به التهاب معده یا حتی گاستریت شود. ابتلا به زخم‌معده یا زخم دوازدهه هم از دیگر عوارض مصرف طولانی‌مدت، مداوم و زیاد انواع فلفل (به خصوص فلفل‌های تند) است. ترکیب‌های فلاونوییدی، فواید آنتی‌اکسیدانی‌ دارند و در تمام گونه‌های فلفل هم یافت می‌شوند.

ترکیب‌های آنتی‌اکسیدانی موجود در فلفل‌ها مانند ویتامین‌هایC و E هم برای بدن بسیار مفید هستند.

 

 

 

13دی:

 با این خوراکی‌ها اعصاب خود را آرام کنید!

برای اینکه خوش‌اخلاق باشید و به استرس مجال جولان ندهید، بادام، پسته، ماهی آزاد، میگو و آجیل میل کنید. ویتامین‌های گروه B باعث ترشح زیاد هورمون سروتونین در مغز می‌شوند.

 برای این‌که سیستم ایمنی بدنتان تقویت و استرس‌تان کنترل شود براکلی، فلفل دلمه‌ای، کیوی، توت فرنگی و گوجه‌فرنگی میل کنید. برای اینکه به اعصابتان مسلط باشید و زود عصبانی نشوید آووکادو، موز، لوبیا قرمز، ذرت، بوقلمون، سیب زمینی و لوبیا سفید بیشتری مصرف کنید. زمانی که احساس می‌کنید خیلی زود تبدیل به آتشفشان در حال فوران می‌شوید یعنی زمان آن رسیده که به فکر مصرف پتاسیم بیشتر باشید.

 بیشتر به سراغ خوراکی‌هایی بروید که سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامینC، ویتامینE و همچنین سلنیوم باشند. برای اینکه کیفیت خواب‌تان را بهتر و استرس‌ها را کاهش دهید نخود، عدس، بلغور جو دو سر، تخم کدو تنبل، اسفناج و چغندر بیشتری در برنامه‌ غذایی‌تان بگنجانید. در کنار مرغ، بوقلمون و یا در سالاد و ساندویچ‌هایتان حتماً از جعفری استفاده کنید.

جعفری اعصاب شما را آرام و کمک می‌کند استرس‌هایتان کاهش یابد. از این گذشته این سبزی معطر مقاومت جسمی ‌شما را نیز بالا می‌برد.

 

 

14دی:

 آیا لبنیات دوست ندارید و نگران کمبود کلسیم در بدنتان هستید؟

اگر شما هم با لبنیات مشکل دارید و آنها را مصرف نمی‌کنید و در عین حال نگران کمبود کلسیم در بدن خود هستید، می‌توانید با مصرف مواد غذایی جایگزین آن از جمله ماهی ساردین، کمبود کلسیم بدن خود را جبران نمایید. همچنین لوبیا سفید، از آن دسته حبوباتی است که منبع بسیار کاملی از کلسیم و آهن است.

کلم‌پیچ این گیاه فوق‌العاده، غنی از کلسیم و آنتی‌اکسیدان است. لوبیا چشم بلبلی، فقط منحصر به یک گروه از مواد معدنی نیست، بلکه این لوبیای زیبا سرشار از کلسیم، پتاسیم، فولات‌ها و ... است که خوردن آن کنار برخی از وعده‌های غذایی بسیار مفید است. 

مصرف«شیر سویا» نیز مفید است. شلغم، شامل یک پیاز در زیر زمین و برگ‌های سبزی است که از زیر خاک بیرون آمده و از همین بابت معدنی از کلسیم، آنتی‌اکسیدان‌ها و فولات‌ها به شمار می‌آید. از دیگر مواد غذایی كه حاوی كلسیم می‌باشند، می‌توان به كنجد، بادام، پرتقال، دانه سویا، انجیر خشك و . . . اشاره نمود.

 

 

15دی:

  برای مقابله با استرس، از اینها بپرهیزید

استرس جزئی از زندگی روزمره است، اما اگر بیش از اندازه دچار استرس می‌شوید باید تغییراتی در سبک زندگی‌تان ایجاد کنید. کافئینی که در قهوه، چای، نوشیدنی‌های گازدار و غیره وجود دارد، می‌تواند اضطراب ایجاد کند و میزان هورمون استرس را بالا ببرد.

 همچنین از مصرف کیک‌ها، بیسکویت‌ها و کلاً هله‌هوله‌ها بپرهیزید. برچسب این مواد غذایی را به دقت بخوانید و از مصرف مواد غذایی حاوی روغن هیدروژنه بپرهیزید.

 مصرف زیاد قند باعث افزایش میزان قند‌خون می‌شود و ترشح انسولین را بالا می‌برد. این روند باعث می‌شود که غدد فوق کلیوی توانایی لازم برای کنترل درست هورمون‌های استرس را نداشته باشند و نتوانند به غده تیروئید برای کنترل وزن کمک کنند.

 

16دی:

 در مورد گیاه دارویی «مورد» بیشتر بدانید

برای تقویت معده‌تان از گرد برگ گیاه دارویی«مورد» قبل از هر وعده غذایی استفاده کنید. محلول گیاه دارویی «مورد» به صورت موضعی 5 الی 6 بار در روز برای درمان آفت دهان مفید است. باید توجه داشت كه فرآورده‌های مورد، نباید به مقادیر زیاد، بی‌رویه و برای مدت طولانی به كار رود، زیرا بر اثر دفع اسانس از راه دستگاه تنفس، مخاط برونش‌ها تحریك شده و عوارض ناراحت كننده‌ای ایجاد می‌شود.

 مورد بوی بددهان را رفع كرده و مصرف آن در تقویت موی سر و سیاه شدن آن، موثر خواهد بود. غِرغِره جوشانده مورد در ضدعفونی كردن و رفع تحریك مخاط دهان موثر است.

 

 

‌17دی:

 آشنایی با خوراکی‌های چربی سوز دنیا

آب به‌طور طبیعی جلوی گرسنگی را می‌گیرد. نوشیدن آب فراوان، به کاهش سریع‌تر وزنتان کمک می‌کند. در ضمن نوشیدن آب جلوی گرسنگی کاذب را هم می‌گیرد و تا حدی سیرکننده است. به جای اینکه معتاد به مصرف چای سیاه و قهوه به دلیل کافئین بالا شوید، چای سبز بنوشید.

 مصرف چای سبز متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و به کاهش وزن کمک می‌کند. کلسیم به کاهش وزن کمک می‌کند. البته هنگام خرید لبنیات باید این نکته را مدنظر بگیرید که لبنیات کم چرب تهیه کنید. سوپ، پیش غذا یا عصرانه خوبی است.

به جای نان سفید و برنج سفید فیبر بیشتری مصرف کنید و غلات کامل را در برنامه غذایی خود بگنجانید. مصرف پروتئین بالا می‌تواند به کاهش چربی و افزایش بافت ماهیچه‌ای کمک کند. تمامی‌منابع ویتامینC می‌توانند میزان ترشح انسولین را کاهش ‌دهند و سبب کاهش وزن شوند.

 

 

 

18 دی :

 اگر قصد باردار شدن دارید،به مصرف دخانیات نه بگویید.

اگر سیگاری هستید یا دارو مصرف می‌کنید، اکنون وقت آن است که آن را ترک کنید، زیرا برخی از داروها حتی پس از اینکه تأثیر آنها هم از بین می‌رود در بدن شما باقی می‌مانند. مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که سیگار کشیدن و مصرف دارو منجر به سقط جنین، زایمان زودرس و تولد بچه‌های کم وزن می‌شوند. علاوه برآن، هر مصرف نابجایی می‌تواند بر باروری و کاهش میزان اسپرم همسرتان تأثیرگذار باشد.

 

 

19 دی:

 در دوران بارداری کافئین را با احتیاط مصرف کنید

مصرف زیاد کافئین می‌تواند توانایی جذب آهن (که به میزان زیادی از آن در طول دوران بارداری نیاز دارید) را کم کرده و خطر مرده به دنیا آوردن نوزاد را افزایش دهد. بنابراین عادت مصرف قهوه، چای و کولا را از سرخودتان بیندازید و ترک کافئین را آغاز کنید. اگر واقعاً به آن اعتیاد دارید، سعی کنید روزی یک فنجان کم کنید.

به محض اینکه به زندگی بدون قهوه یا با قهوه کم عادت کردید، متوجه می‌شوید که شیر داغ جایگزین بسیار خوبی برای قهوه بوده و کلسیم آن چقدر برای بدنتان مفید است.

 

 

20 دی:

 قبل از بارداری با ریشه‌های درمانی خود در تماس باشید

بهتر است شما و همسرتان در مورد تاریخچه سلامتی خانوادگی‌ خود تحقیق کنید. پس با پدر و مادر، خواهر و برادر یا دیگر اقوام خود تماس بگیرید تا گزارش‌هایی در مورد سابقه پزشکی و درمانی آنها بگیرید.

 اگر آنها تردید دارند و یا تمایل ندارند که این اطلاعات را در اختیار شما قرار بدهند، به آنها بگویید که شما می‌خواهید مشاور سلامتی خود را عوض کرده و پیش یک مشاور جدید بروید.

مهم‌ترین چیزی که باید بپرسید این است که آیا کسی در خانواده شما مشکل ژنتیکی یا کروموزومی ‌مانند سندرم داون، کم‌خونی داسی شکل، فیبروز کیستیك یا ناراحتی‌های خونی داشته یا نه. همچنین باید بدانید که آیا کسی در اقوام، عقب‌ماندگی ذهنی یا عقب ماندگی‌های رشدی دیگری داشته یا با نقص عضو مانند نقص قلبی یا عصبی متولد شده است؟

 

21 دی:

 برای داشتن یك بارداری سالم، برنامه‌ای برای ورزش کردن خود ابداع کرده و آن را دنبال کنید.

یک برنامه ورزشی سالم شامل 60 دقیقه فعالیت، مانند راه رفتن یا دوچرخه زدن و تمرین وزنه زدن آن هم در اغلب روزهای هفته انعطاف‌پذیری شما را بالا می‌برد (مانند کشش روزانه یا یوگا) و در نتیجه شما برنامه بسیار خوبی برای روی فرم بودن خواهید داشت. حتماً توصیه می‌شود که تمرینات ورزشی خود را ادامه دهید. با یک ورزش راحت مثل 10 تا 20 دقیقه پیاده‌روی روزانه شروع کنید. فعالیت خودتان را با بالا و پایین رفتن از پله‌ها به جای آسانسور یا پارک کردن ماشین خود در چند بلوک دورتر از محل کار خود افزایش دهید.

 

 

22 دی:

 قبل از باردار شدن به یک دندانپزشک مراجعه کنید.

هنگامیکه خودتان را برای بچه‌دار شدن‌، آماده می‌کنید، سلامتی کلی خود را فراموش نکنید. بیماری پریودنتال یا عفونت باکتریایی که روی لثه و استخوان اثر می‌گذارد، می‌تواند منجر به زایمان زودرس و تولد بچه‌های کم وزن بشود.

 در واقع می‌توان رابطه بین بیماری لثه و افزایش خطر پری‌اکلامپسیا یا بارداری با فشارخون بالا و پروتئین در ادرار را نشان داد. در مواقع بدتر، تغییرات هورمونی طی بارداری می‌تواند شما را در مقابل بیماری لثه آسیب پذیرتر کند.

 افزایش پروژسترون و استروژن می‌تواند موجب واکنش متفاوت لثه نسبت  به‌باکتری در جرم دندان و در نتیجه تورم، خونریزی و نرمی‌ لثه بشود.

 شایان ذکر است زنانی که به مراقبت از سلامتی دهان و دندان خود قبل از بارداری می‌پردازند، می‌توانند احتمال تجربه ناراحتی‌های لثه در طول دوران بارداری را پایین بیاورند.

 

 

23 دی:

 برای داشتن یك بارداری سالم، یخچال خود را از غذاهای سالم پر کنید

سعی کنید هر روز 4 واحد میوه و 5  واحد سبزیجات و همچنین مقدار زیادی غلات کامل (سبوسدار) و غذاهایی که کلسیم بالایی دارند (مانند شیر، آب پرتقال کلسیم‌دار و ماست) بخورید. اگر به ماهی خیلی علاقه دارید، آن را زیاد مصرف کنید.

 توجه داشته باشید كه بعضی از انواع ماهی‌ها به خصوص ماهی‌هایی مانند کوسه، شمشیر ماهی، شاه گورماهی و مهره ماهی، منبع بسیار عالی پروتئین بوده و حاوی مقدار زیادی متیل مرکوری هستند که مصرف زیاد آن برای رشد بیش از حد مغزجنین مضر است. بهتر است به جای آن در هفته حدود 2 واحد ماهی که مرکوری کمی‌دارد (مانند ماهی آزاد) بخورید.

 

 

24دی:

 قبل از بارداری برنامه منظمی‌برای مراجعه به پزشک داشته باشید

پزشک شما حتماً در مورد مسائل شخصی خودتان و سوابق درمانی خانوادگی، وضعیت جسمانی فعلی و هرگونه درمانی که تا به حال انجام داده‌اید از شما می‌پرسد. برخی از داروها مانند آکوتان (داروی رایجی که برای درمان جوش‌ها تجویز می‌شود) در چربی بدن شما ذخیره شده و ماه‌ها در آنجا باقی می‌مانند. پزشک شما حتماً باید در مورد رژیم غذایی، وزن و ورزش صحبت کند و یک ویتامین قبل از زایمان تجویز کند و به شما این اطمینان را بدهد که ایمن سازی بدن شما به روز بوده و آزمایشاتی را در رابطه با بیماری‌های دوران کودکی مانند آبله مرغان و سرخجه انجام بدهد.

 

25 دی:

 در مورد آویشن بیشتر بدانید

آویشن از عهد باستان به عنوان یک گیاه خوراکی- دارویی استفاده می‌شده و امروزه از پر مصرف‌ترین‌ها است. رایحه (اسانس) آن آثار قوی ضد میکروب و قارچ و برطرف‌کنندگی مشکلات تنفسی و سرما‌خوردگی دارد، به همین دلیل در سال‌های اخیر کارخانه‌های داروسازی زیادی در جهان فرآورده‌هایی به صورت شربت از آن تهیه و عرضه کرده‌اند. آویشن در تسکین و درمان عوارض و علائم سرماخوردگی مفید است.

 

26 دی:

 قبل از بارداری خطرهای محیطی را از بین ببرید

برخی از شغل‌ها می‌توانند برای شما و فرزندان به دنیا نیامده شما خطرناک باشند. اگر هر روز در معرض مواد شیمیایی یا اشعه هستید، قبل از اینکه تصمیم به بچه‌دار شدن بگیرید، شغل خود را تغییر دهید.

 همچنین به خاطر داشته باشید که برخی از محصولات تمیز کننده، حشره‌کش‌ها، محلول‌ها و...  می‌توانند برای رشد بچه خطرناک باشند. با دکتر یا مامای خود در مورد برنامه روزانه‌تان صحبت کنید و ببینید که آیا می‌توانید با روش‌هایی از این خطرها دوری کرده یا آنها را در خانه و محل کار از بین ببرید؟

 

 

 

27 دی:

 در مورد زنجبیل بیشتر بدانید

زنجبیل هنوز یکی از پرمصرف‌ترین ادویه‌های جهان به‌شمار می‌رود و نتیجه آخرین تحقیقات علمی تایید شده نشان می‌دهد آثار ضددرد، ضدآرتریت، ضدآمیب، ضدباکتری، ضدحساسیت، ضدسرطان، آنتی‌اکسیدان، ضدنفخ و درد و اسپاسم، محافظ کبد، مقوی و محرک سیستم ایمنی بدن،‌ خلط‌آور و کاهش‌دهنده چربی خون دارد. زنجبیل در رفع عوارض سرماخوردگی بسیار مفید است و فرآورده‌های زیادی به‌طور مستقل یا با گیاهان دارویی دیگر برای درمان سرماخوردگی از آن تهیه می‌شود.

 برای مصرف زنجبیل می‌توان پودر آن را در غذاها استفاده یا در مایعات حل کرد.

 

28 دی:

 قبل از بارداری از عفونت اجتناب کنید

بسیار مهم است زمانی‌که می‌خواهید باردار شوید از هرگونه عفونت پاک باشید، باید از غذاهای معینی مانند پنیر پاستوریزه نشده و دیگر محصولات لبنی، غذاهای بسته بندی شده و گوشت‌های آماده مصرف و مرغ و ماهی خام به دور باشید. همچنین شما باید از آبمیوه‌های پاستوریزه نشده بپرهیزید، زیرا آنها نیز ممکن است حاوی باکتری‌هایی مانند سالمونلا یا ای‌کولای باشند.

 حتماً دستان خود را چند بار قبل از غذا بشویید و مراقب باشید که درجه یخچال بین 35 تا 40 درجه فارنهایت (2 و 4 درجه سلسیوس) و فریزر شما روی صفر درجه فارنهایت ( 18 – درجه سلسیوس) یا زیر آن باشد تا غذاها را خنک نگه دارد و از خطر فاسد شدن آنها جلوگیری شود.

 

 

 

29 دی :

 در مورد نعناع بیشتر بدانید

گیاه نعنا که در دنیا به نام «مینت» مشهور است، از پرمصرف‌ترین گیاهان دارویی خوراکی جهان محسوب می‌شود. بسیاری از آثار نعنا به رایحه برگ‌های آن مربوط است که حاوی ماده‌ای به نام منتول و دارای خاصیت ضددرد و ضداحتقان (ضدگرفتگی بینی) قوی است. در گذشته آن را به‌صورت دمکرده، جوشانده یا تنتور استفاده و از آن داروهایی به‌صورت پماد یا ضماد تهیه می‌کردند.

 امروزه با پیشرفت تکنولوژی، از برگ‌های نعنا محصولات جدیدی به شکل لوسیون یا پماد تولید می‌شود. یکی از اشکال ایده‌آل روغن نعنا، قطره منتول است که آثار ضداحتقان بینی به‌خصوص در افراد سرماخورده و مبتلا به آسم یا حساسیت دارد و می‌تواند در چند ثانیه باعث باز شدن گرفتگی بینی شود. آثار دیگر آن شامل ضددرد دست و پا و کمر و دردهای اسکلتی و ماهیچه‌ای، تسکین سردرد و سینوزیت است.

 

 

30 دی:

 اگر سرما خورده‌اید و گلویتان درد می‌کند به مطالب زیر توجه کنید 

وقتی دچار گلودرد و التهاب در این ناحیه می‌شوید بدون معطلی سراغ عسل بروید. علاوه بر این، عسل «تقویت کننده» طبیعی محسوب می‌شود و برای تقویت بدن ایده‌آل است. زمانی که بدن شما قوی‌تر باشد بیماری‌تان زودتر بهبود می‌یابد. لیموترش را در آب داغ بچکانید و به آن عسل اضافه کنید، هم بزنید و میل کنید.

 علاوه بر این می‌توانید 250 میلی لیتر آب گرم را با دو قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و هم بزنید. در ظرف را بپوشانید را و اجازه دهید خنک شود. در روز چند بار با محلولی که آماده کرده‌اید غرغره کنید. لیموترش را با آب گرم مخلوط کرده و با محلول به دست آمده غرغره کنید. این کار را چندین بار در روز انجام دهید تا علائم بیماری از بین برود.

 درخت چای، گلودرد را درمان می‌کند. معمولاً از روغن درخت چای بیشتر استفاده می‌کنند، چون ضد قارچ، ضد ویروس و ضدباکتری خوبی است. دو قطره از آن را با کمی‌ عسل مخلوط کنید و قبل از این که قورتش دهید، چند لحظه در دهان خود نگه دارید. هر روز سه مرتبه این کار را انجام دهید تا علائم بیماری کاملاً از بین برود.

 

 

برچسب ها: ویتامین A، فشارخون، استعداد کودک، تخم‌مرغ، ضدسرطانی، کچاپ‌ها، چاق کننده تعداد بازديد: 629 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز