Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 07:58

7
مهر
خوراك‌هاي رژيمی دسر‌های سالم تابستانی

خوراك‌هاي رژيمی دسر‌های سالم تابستانی

نیاز بیشتر بدن به مصرف مایعات به دلیل تعریق و هوای گرم و مساله گرمازدگی نیز خود به خود موجب تمایل بیشتر افراد به مصرف دسر‌ها و نوشیدنی‌ها می‌شود...

خوراکهای رژيمی دسر‌های سالم تابستانی

 

تمایل به مصرف دسرها و نوشیدنی‌های خنک در فصل تابستان بیشتر از هر زمان است؛ همچنین نیاز بیشتر بدن به مصرف مایعات به دلیل تعریق و هوای گرم و مساله گرمازدگی نیز خود به خود موجب تمایل بیشتر افراد به مصرف دسر‌ها و نوشیدنی‌ها می‌شود. بهتر است با ویژگی‌های دسرها و نوشیدنی‌های سالم آشنا شویم تا در عین رفع نیاز فیزیولوژیک بدن از لذت مصرف این مواد غذایی نیز در هوای گرم بهره‌مند شویم.

 

  به موارد زیر توجه نمایید

 نکته نخست اینکه بهترین ماده غذایی برای رفع تشنگی و مقابله با گرمازدگی خود آب است. مخلوط آب با کمی‌شکر، لیموترش تازه و خاکشیر بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی فرد است،

 بنابراین در انتخاب دسرها و نوشیدنی‌های تابستانی به موارد زیر توجه شود:

 در کنار آب، میوه‌ها و سبزیجات تازه به دلیل داشتن آب فراوان  و همچنین انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی گزینه مناسبی هستند.

 نوشیدنی‌های خانگی حاوی یک یا چند میوه همراه با سبزیجات یا به تنهایی بسیار مناسب‌تر از نوشیدنی‌های صنعتی هستند، به این دلیل که نوشیدنی‌های صنعتی حاوی آب و شکر هستند که صرفا کالری دارند و مصرف زیاد آنها چاق کننده است.

  در کنار انواع نوشیدنی‌ها و دسرها، افزودن ژله و بستنی بسیار مرسوم است که برای افراد لاغر و کم‌اشتها، کودکان فعال، ورزشکاران و افراد با وزن مناسب توصیه می‌شود و البته تعداد دفعات مصرف آنها در روز باید محدود باشد.

 می‌توان برای افراد دیابتی یا افراد چاق از شیرین کننده‌های مصنوعی مجاز در میزان کم برای دسرها و نوشیدنی‌ها استفاده کرد.

 مصرف انواع معجون و دسر همراه بستنی، ژله، خامه یا کیک برای کودکان و بزرگسالان چاق یا دارای اضافه وزن، افراد دیابتی، مبتلا به فشار خون و بیماری‌های قلبی، فقط در میزان و دفعات کم قابل قبول است. بهتر است مصرف این نوع دسرها محدود به مهمانی‌ها شود.

 در استفاده از شکر، خامه، بستنی یا انواع کیک‌ها برای تهیه دسرها به عنوان مواد اولیه یا در کنار دسرها افراط نکنید، چون مصرف زیاد و همیشگی این نوع دسرها در درازمدت چاق کننده است. مصرف این نوع دسرها که در ترکیب اولیه آنها مواد پرکالری وجود دارد، بهتر است به مهمانی‌ها و جشن‌ها آن هم در مقدار کم و به اندازه محدود شود.

 بهترین دسرها و نوشیدنی‌ها از نظر ارزش غذایی آنهایی هستند که در ترکیب اولیه آنها تا حدامکان از مواد پرکالری استفاده نشده و به جای آن از انواع میوه‌های طبیعی یا پوره آنها و مخلوط چندین میوه و سبزی همراه شیر یا ماست استفاده شده است.  

 استفاده از خاکشیر، دانه ریحان، گلاب و... همراه ادویه و چاشنی‌های سنتی ایرانی مثل زعفران و استفاده از مغزها (پسته، گردو و ...) در تهیه انواع شربت و نوشیدنی‌های خانگی و دسرهای مخلوط توصیه می‌شود.

 از میوه‌های تابستانی (میوه‌هایی چون آلبالو، گیلاس، هندوانه، انبه، گلابی، آلو، زردآلو، انگور، انجیر و ...) به صورت مجزا یا مخلوط با هم یا به صورت پوره در ترکیب یا در کنار انواع فالوده، معجون، میلک شیک یا در تهیه بستنی‌ها استفاده کنید.

 

دسر طالبی

 

مواد لازم برای 4 تا 6 نفر

 

طالبی     1 عدد متوسط    100 کیلوکالری

پودر ژله توت‌فرنگی    100 گرم    40 کیلوکالری

آب جوش    1 پیمانه    0  كیلو كالری

آب سرد    1 پیمانه    0 كیلوكالری

آلبالو تازه    15 عدد    60 کیلوکالری

گیلاس تازه    10 عدد    60 کیلوکالری

 

 

 

 روش تهیه:

ابتدا یک عدد طالبی سبز رنگ و رسیده را انتخاب ‌کنید، آن را بشویید و كاملا خشک نمایید. سپس پودر ژله را ابتدا در آب جوش حل ‌کنید و بعد آب سرد را به آن اضافه نمایید. صبر كنید تا مایه ژله كمی خنك شود. اكنون سر طالبی را به شکل یک دایره کوچک ببرید و تخم‌های طالبی را خارج كنید. حالا طالبی را با مخلوط آماده شده پر نمایید و درِ طالبی را روی آن بگذارید و طالبی را به مدت تقریبی 4 تا 6 ساعت در یخچال قرار دهید تا ژله کاملا بسته شود.

طالبی را از یخچال خارج کرده و به صورت مثلثی برش بزنید. این دسر برش‌های بسیار زیبا و خوشرنگ دارد.

یادآوری: در صورت تمایل هسته آلبالو و گیلاس را بگیرید و آنها را به صورت پوره درآورید و با ژله مخلوط نمایید.

مخلوط آلبالو و گیلاس در کنار طالبی طعم ترش و شیرین و بسیار خوشایندی را برای فرد ایجاد می‌کند و برای روزهای گرم تابستان دسر دلچسب و خوشمزه‌ای است. در عین حال که از خواص میوه‌های رنگارنگ تابستانی نیز بهره برده‌اید.

یادآوری: در این دسر از انواع طعم‌های پودر ژله می‌توانید استفاده كنید، اما در نظر داشته باشید كه رنگ قرمز در كنار رنگ سبز طالبی جلوه بیشتری خواهد داشت.

 

شربت خاکشیر

مواد لازم برای 2 نفر

 

خاکشیر    6 قاشق غذاخوری    0 کیلوکالری

شکر     4 قاشق غذاخوری    160 کیلوکالری

تکه‌های یخ    6 قطعه    0 کیلوکالری

آب سرد    2 لیوان    0 کیلوکالری

لیموترش تازه    2 عدد    0 کیلوکالری

گلاب    2 قاشق غذاخوری    0 کیلوکالری

 

روش تهیه:

ابتدا خاکشیر را بشویید. اگر خاکشیر 1 تا 2 ساعت در آب بماند راحت‌تر شسته می‌شود و ذرات خارجی نیز به راحتی در سطح آب جدا می‌شوند. خاکشیر شسته شده را همراه شکر و تکه‌های یخ در آب سرد ریخته، لیموترش تازه را نیز در آب بچکانید. گلاب را در انتها اضافه کنید. در صورت تمایل چند برش نازک از لیموترش نیز به شربت اضافه کنید. شربت خاکشیر آماده است! 

یادآوری: می‌توانید به‌جای شكر از دو شاخه نبات در این شربت استفاده كنید.

 شربت خاکشیر از شربت‌های پرطرفدار تابستانی است که به آسانی نیز تهیه می‌شود. این شربت برای رفع عطش و تشنگی و پیشگیری از گرمازدگی در ماه‌های گرم سال بسیار مناسب است، در عین حال که خاصیت ضدعفونی کننده نیز دارد.

خاکشیر در واقع تخم گیاه خاکشیر است که به ویژه در مناطق شمال و رشته کوه‌های البرز وجود دارد.

خاکشیر حاوی برخی از اسید‌های چرب مانند اسید لینولئیک، لینولنیک و اولئیک است. در طب قدیم از خاکشیر به عنوان یک ماده تب‌بر، رفع کننده التهاب و سنگ کلیه نام می‌برند. همچنین برای از بین بردن التهابات پوستی و رفع گرفتگی و خشونت صدا نیز مفید است.

 

 

برچسب ها: ژله، گرمازدگی، خاکشیر، عطش، دسر طالبی تعداد بازديد: 596 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز