Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 10:57

10
شهریور
ترتيب خوردن مواد غذایی

ترتيب خوردن مواد غذایی

امروزه علم تغذیه با مشخص شدن بسیاری از واكنش‌های بیوشیمیایی و نقش تركیبات مختلف غذایی در بدن، توصیه‌هایی در مورد ترتیب خوردن مواد غذایی و عدم مصرف همزمان بعضی غذاها یا برعكس مصرف توأم دو ماده غذایی با هم می‌نماید.

ترتيب خوردن مواد غذایی

 

امروزه علم تغذیه با مشخص شدن بسیاری از واكنش‌های بیوشیمیایی و نقش تركیبات مختلف غذایی در بدن، توصیه‌هایی در مورد ترتیب خوردن مواد غذایی و عدم مصرف همزمان بعضی غذاها یا برعكس مصرف توأم دو ماده غذایی با هم می‌نماید.

 

سبزیجات

طب سنتی عقیده دارد طبع انواع سبزی‌ها گرم است. پس مصرف سبزی به همراه غذا باعث گرمی معده شده و به هضم بهتر غذا كمك می‌كند. امروزه به دلیل دسترسی بیشتر به سالاد مصرف آن شایع‌تر از سبزی است، ولی طبق قانون طب سنتی بهتر است سردی مواد سالاد (كاهو، خیار و گوجه‌فرنگی) با مواد گرمی نظیر نعنا، شوید، آویشن و بعضی عرقیات جبران شود، چون سرد شدن معده، هضم را كندتر می‌كند.

 

پنیر و گردو

دانشمندان دریافته‌اند نسبت مناسب كلسیم به فسفر نقش بسیار مهمی در جذب مناسب كلسیم و همچنین فسفر (كه معمولاً كمبود آن در بدن به وجود می‌آید) دارد. بهترین نسبت برای بالغین 1 به دست آمده است از این‌رو توصیه به مصرف همزمان (یا حداقل در طول 24 ساعت) از منابع كلسیم و فسفر می‌كنند مثلاً مصرف پنیر (منبع غنی كلسیم) باید با منبع غنی فسفر یعنی گردو همراه باشد تا به خوبی در بدن جذب شود.

جالب است بدانید طب سنتی در سالیان دور توصیه به مصرف این دو ماده غذایی با همدیگر نموده است و عقیده دارد كه مصرف پنیر به تنهایی بلغم‌زا است و باعث رخوت و سستی در بدن می‌شود و بلغم زیاد باعث حواس پرتی و عدم تمركز می‌شود و بهترین زمان مصرف پنیر را در وعده شام می‌داند. به شرطی كه به همراه گردو یا سیاه‌دانه میل شود.

 

میوه و غذا

طب سنتی عقیده دارد مصرف میوه به همراه غذا باعث ایجاد اخلاط فاسد شده و منجر به تباه شدن معده می‌شود و تنها خوردن دو میوه انار و زیتون را به همراه غذا مجاز می‌داند. حتی شیر را یك نوع غذا محسوب می‌كند كه نباید به همراه میوه مصرف شود، مثلاً مخلوط شیر موز را كثیرالهضم می‌داند.

 

غذاهای فرآوری شده

طب سنتی، عقیده دارد مصرف بسیاری از محصولات كارخانه‌ای نظیر سوسیس، كالباس، انواع سس‌ها، كلوچه‌ها و الویه و غذاهای آماده باعث بروز یبوست و ازدیاد سودا در بدن می‌شود. سودا بدترین طبع است كه به سختی دفع می‌شود و تجمع آن در بدن همراه با شروع بسیاری از بیماری‌ها است. یبوست هم مادر بیماری‌ها محسوب شده و باعث بسیاری از مشكلات در افراد می‌شود. امروزه نیز توصیه همه كارشناسان تغذیه به محدود نمودن مصرف غذاهای فرآوری شده و استفاده كافی از مواد غذایی تازه و سالم در رژیم غذایی روزانه است.

 

غذای گوشتی

طب سنتی عقیده دارد مصرف ماست و دوغ به همراه غذای گوشتی باعث تولید بلغم شده و همچنین باعث فساد گوشت در معده و بروز لك و پیس در بدن می‌شود.

در علم امروز هم ثابت شده كه مصرف ماست به همراه غذای گوشتی مانع جذب مناسب آهن از غذای گوشتی می‌شود و توصیه به مصرف غذای گوشتی به همراه ویتامین C برای جذب بهتر آهن آن می‌كنند.

 

مصلحات غذایی

طب سنتی توصیه اكید به مصرف مصلحات غذایی دارد كه طبع بدن از اعتدال خارج نشود. می‌توان به عنوان نمونه مصرف دوغ با كاكوتی، خیار به همراه نعنا و گل‌سرخ، عدسی و باقلا با گلپر، گوشت به همراه سماق، ماست با زنیان، كاهو و سكنجبین، پنیر به همراه زیره یا سیاه‌دانه یا گردو، شیر با گلاب، ماهی با فلفل سیاه و گردو، چای سیاه با آبلیمو را نام برد. امروزه ثابت شده است كه مصرف توام سردی‌ها با هم باعث سنگینی معده شده و بهتر است مواد با دو طبع مخالف با هم خورده شوند تا هضم در معده راحت‌تر انجام گیرد.

 

برچسب ها: طب سنتی، سبزیجات، یبوست، آویشن، كلسیم، فاسد تعداد بازديد: 875 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز