Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 15:08

5
خرداد
برنامه غذايي براي ارديبهشت

برنامه غذايي براي ارديبهشت

فیبر جارویی است که به تمیز کردن روده شما کمک می‌کند. این ماده گیاهی ...

برنامه غذايي براي ارديبهشت

 

1 اردیبهشت: سالم بپزید- فیبر را بالا ببرید

فیبر جارویی است که به تمیز کردن روده شما کمک می‌کند. این ماده گیاهی وظایف متعدد دیگری نیز دارد. یک رژیم غذایی پرفیبر به محافظت از شما در برابر سرطان روده بزرگ، بیماری قلبی، دیابت، یبوست، بواسیر و دیورتیکولوز و شاید باریک کردن کمر، کمک می‌کند.

چه مقدار فیبر نیاز دارید؟ مقدار توصیه شده روزانه برای آقایان 30 تا 38 گرم و برای خانم‌ها 21 تا 25 گرم، بر حسب سن، است. نیاز کودکان معادل 5 به علاوه سن است (برای مثال برای کودک 10 ساله،‌ 15=5+10 گرم فیبر نیاز است).

 

2 اردیبهشت: احترام به غذا!

امروز روز زمین است، سلامتی‌تان و سلامتی زمین را با ذخیره‌سازی مناسب و استفاده خلاقانه از باقیمانده غذا، جشن بگیرید.

 

این قوانین را برای ذخیره‌سازی ایمن غذاها به کار ببرید:

  • باقیمانده غذا را در یخچال بگذارید. باقیمانده غذا را طی دو ساعت (اگر در درجه حرارت اتاق قرار دارد) یا یک ساعت (اگر در درجه حرارت 32 درجه سانتی‌گراد یا بیشتر قرار داشته باشد) باید در ظروف غیرقابل نفوذ به هوا و با عمق کم (5 سانتیمتر عمق) نگه دارید تا سریع‌تر سرد شوند.
  • روی ظرف بسته‌بندی تاریخ مصرف آن نوشته شود.
  • درجه حرارت یخچال را در کمتر از 4 درجه سانتی‌گراد و درجه حرارت فریزر را زیر صفر درجه تنظیم کنید.
  • برای اطمینان از درجه حرارت مناسب از دماسنج یخچال استفاده کنید.
  • غذاها را در مقدارهای کم ذخیره کنید و تا قبل از تاریخ انقضا، غذاها را مصرف نمایید. اگر در مورد فاسد شدن آن شک دارید، آن را دور بریزید.

 

 

 

3 اردیبهشت: ایمنی هنگام تحرک و فعالیت

در بسیاری از موارد بی‌توجهی به نکات و دستورالعمل‌های ایمنی به هنگام فعالیت و تحرک، می‌تواند منشا صدمات و حوادث جدی و خطرناکی برای شما باشد.

امروز هنگام فعالیت بدنی‌تان به موارد ایمنی توجه بیشتری داشته باشید:

 در یک کلاس ثبت نام کنید. یاد بگیرید چگونه یک ورزش را ایمن انجام دهید.

 شناخت کافی کسب کنید. اگر شما مشکلات سلامت مثل دیابت دارید، این شناخت اهمیت ویژه‌ای دارد.

 کفش مناسب بپوشید. کفش مناسب با ورزشی که انجام می‌دهید، مناسب برای راه رفتن و محافظت از پاها بپوشید.

 لباس مناسب با ورزشی که انجام می‌دهید، بپوشید. در صورت نیاز، از دستکش، ساق‌بند، زانوبند، مچ‌بند و کلاه مناسب استفاده کنید.

 پوشش شب‌نما استفاده کنید. اگر در شب و یا محل تاریک راه می‌روید یا می‌دوید، از پوشش شب‌نما استفاده کنید. البته بهتر است در روز روشن ورزش کنید.

 اگر در هوای آزاد ورزش می‌کنید، از کرم ضد آفتاب، حتی در هوای سرد یا ابری، استفاده کنید، البته نیم ساعت اوایل و یا اواخر روز را برای آفتاب خوردن پوستتان برای ساخت ویتامین D اختصاص دهید و در این زمان كوتاه، كرم ضد آفتاب نزنید.

 

4 اردیبهشت: راه‌های متعدد برای تغذیه سالم

خوردن وعده‌های کم و مکرر (به جای دو یا سه وعده بزرگ) به ثبات انرژی و میزان قندخون‌تان کمک می‌کند. نتایج برخی مطالعات نشان می‌دهد خوردن وعده های کم و مکرر سبب کاهش کلسترول خون می‌شود. اگر این روش به خوبی برنامه‌ریزی شود، از طریق کمک به کنترل اشتها، به حفظ وزن مناسب کمک می کند.

 

5 اردیبهشت: انواع ورزش‌ها

برای کاهش خطر بروز بیماری‌های مزمنی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع 2 و حتی مرگ زودهنگام، فعالیت بدنی لازم است. همچنین،‌ ورزش سبب افزایش تندرستی شما خواهد شد. چه ورزشی انجام دهید؟ هر فعالیتی برای شما می‌تواند سودمند باشد. پیاده‌روی، دو، شنا، دوچرخه‌سواری و بدمینتون از همه رایج‌تر هستند.

پیاده‌روی باعث تحریک سیستم قلب و عروق (قلب، ریه و گردش خون) و افزایش تحمل عضلات قسمت پایین تنه شامل پاها و ران‌ها می‌شود.

دویدن نسبت به راه رفتن فشار بیشتری روی بدن وارد می‌کند. فواید آن بیشتر است، اما امکان آسیب وجود دارد.

در مسافت‌های کوتاه می‌توان دوچرخه را جایگزین ماشین نمود. دوچرخه‌سواری در مقایسه با راه رفتن و دویدن به هزینه و مهارت نیاز دارد.

شنا سومین نوع ورزش عمومی بعد از راه رفتن و دویدن است. شنا کل بدن را به کار وادار می‌کند. در شنا اکثر عضلات درگیر می‌شوند و اگر شدت آن را افزایش دهید، یک ورزش ایروبیک انجام داده‌اید.

در میان ورزش‌های راکتی، بدمینتون در دسترس‌ترین است، فعالیتی با شدت کم است و به مهارت بالا یا تناسب زیادی نیاز ندارد.

 

6 اردیبهشت: مرواریدهای سفید!

جدا از اینكه چند ساله‌اید، به لبخندتان توجه كنید.

خوردن پنیر، ماست یا شیر باعث حفظ سلامت دندان‌ها می‌شود. این غذاها حاوی كلسیم و فسفر هستند و به استحکام دندان‌ها كمك می‌كنند، همچنین، پنیر باعث ترشح بزاق می‌شود كه مانع از پوسیدگی دندان‌ها است.

سلامت دهان (دندان‌ها و لثه) علاوه بر ظاهر و چگونگی صحبت كردن، فواید دیگری نیز دارد. خوب جویدن باعث ارتقای سالم خوردن می‌شود. در جوانی به فكر سلامت دندان‌ها و لثه باشید.

  

7 اردیبهشت: تمیز کنید!

در صورت تازه بودن میوه‌ها و سبزی‌ها، آیا لازم است آنها را بشوییم، حتی اگر پوست آنها گرفته می‌شود و داخل‌شان مصرف می‌گردد؟ آری!

شستن، آلودگی‌ها و باقیمانده سموم را از سطح خارجی و شکاف‌ها برمی‌دارد. خرد کردن میوه و سبزی نشسته، آلودگی و باکتری‌ها را به داخل ماده غذایی وارد می‌کند.

 

8 اردیبهشت: وقت چای است!

آیا با صبحانه یک لیوان چای گرم می‌خورید؟ در بین روز چای سبز می‌نوشید؟ علاوه بر طعم و رفع خستگی، نوشیدن چای برای سلامتی نیز فوایدی دارد.

بر اساس نتایج برخی تحقیقات، پلی‌فنل‌های چای ممکن است به کاهش خطر سرطان، بیماری قلبی و سکته مغزی از طریق محافظت سلول‌های بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد، که به طور طبیعی در استفاده بدن از اکسیژن برای تولید انرژی ساخته می‌شوند، کمک ‌نمایند. ممکن است شما به 4 تا 6 لیوان چای (سیاه یا سبز) در روز برای این فواید نیاز داشته باشید.

 

9 اردیبهشت: حافظه‌تان را دریابید!

بیان جملاتی چون: «کجا کلیدم را گذاشتم؟» یا «یادم رفت چه می‌خواستم بگویم»، ممکن است حاکی از خستگی یا تحت استرس بودن شما بوده و یا با خوردن مرتبط باشد.

مغزتان برای عمل، به انرژی نیاز دارد. مغز شما برخلاف عضلات‌تان، گلوکز را برای تولید انرژی ذخیره نمی‌کند. به جای آن، بطور مداوم گلوکز را از مایع احاطه کننده سلول‌های مغز می‌گیرد. این گلوکز از وعده‌های غذایی معمول شما در سبزی، میوه، حبوبات، و غلات به عنوان بهترین منبع سوختی تامین می‌شود. به علاوه، برای عملکرد طبیعی مغز، مقادیر کافی ویتامین B، C، و E، آهن و روی ضروری است.

 

10 اردیبهشت: حبوبات، منابع غنی فیبر

در سراسر دنیا،‌ مردم از خوردن لوبیا، نخود و دیگر حبوبات لذت می‌برند!

زیرا حبوبات، مواد غذایی خوش‌طعم و منبع ارزان قیمت پروتئین هستند. این محصولات به راحتی کشت و ذخیره می‌شوند، برای هزاران سال به عنوان غذا مورد استفاده قرار گرفته‌اند. امروزه ما به فایده دیگر آن نیز پی برده‌ایم: بهترین منبع فیبر! بدون در نظر گرفتن نوع یا شکل (تازه، منجمد، کنسرو، یا خشک)،‌ حبوبات دارای پروتئین، نشاسته (کربوهیدرات پیچیده) و فیبر به همراه ویتامین‌های گروه B، ‌آهن و برخی مواد معدنی دیگر و مواد مغذی گیاهی هستند.

در هرم غذایی، حبوبات در گروه گوشت‌ها قرار دارد. از نظر پروتئینی، مانند گوشت منبع خوب پروتئین است. نصف لیوان حبوبات پخته (لوبیا یا عدس) معادل 30 گرم گوشت پروتئین دارد. 

 

11 اردیبهشت: ادویه‌های آشپزخانه، کمکی بیشتر از طعم!

گیاهان دارویی و ادویه‌ها، مثل میوه‌ها و سبزی‌ها، سرشار از مواد گیاهی با فواید آنتی‌اکسیدانی هستند. به این معنی که می‌توانند از آسیب به سلول‌ها جلوگیری کنند یا آنها را ترمیم نمایند. آسیب به سلول‌ها می‌تواند منجر به بیماری قلبی، سرطان و دیگر مشکلات سلامتی شود.

تحقیقات بر روی گیاهان خوراکی پدیده‌ای جدید است. ما می‌دانیم پونه کوهی، رزماری، نعنا، مرزنجوش، فلفل و آویشن دارای آنتی‌اکسیدان است. قدرت آنتی‌اکسیدانی گیاهان تازه، بیشتر از نوع خشک آنها است.

 

12 اردیبهشت: بوی دهان!آیا تنفس شما خوشبو است؟

 

اگر شما می‌خواهید بوی بد دهان خود را برطرف کنید:

 خوب مسواک بزنید (دو بار در روز)؛ خوب نخ بکشید (یک‌بار در روز).

 زبانتان را مسواک بزنید. یا از تمیزکننده‌های موثر زبان در داروخانه‌ها استفاده کنید.

 چاشنی‌ها و دانه‌ها را بجوید! جویدن جعفری، نعنا، بادیان رومی، شبت، رزماری و آویشن به طور طبیعی تنفس شما را خوشبو می‌کنند.

 آب بیشتری بیاشامید، به خصوص وقتی دهان شما خشک است. جریان بیشتر بزاق به شستشوی باکتری‌های دهان کمک می‌کند.

 از دهان‌شویه‌ها استفاده کنید. به خاطر داشته باشید مکیدن آب‌نبات نعناعی باعث افزایش پوسیدگی دندان می‌شود.

 سیگار را ترک کنید.

 اگر بوی بد دهان باقی ماند، از دندانپزشک یا پزشک کمک بگیرید، زیرا ممکن است علامت یک مشکل جدی سلامتی باشد.

 

13 اردیبهشت: شکلات

برخی معتقدند شکلات حاوی ترکیبات خاصی است که باعث تقویت قلب می‌شود و تاثیر لذت‌بخشی بر شما می‌گذارد. هدیه دادن و لذت بردن از شکلات در جشن تعجب‌آور نیست.

برای کنترل اشتیاق به شکلات:

  • اشتیاق‌تان را با بسته‌های کوچک شکلات ارضا کنید.
  • می‌توانید به جای کاکائو، از خوردن شیر همراه دارچین لذت ببرید.

 

 

14 اردیبهشت: به ماهی‌گیری بروید

آیا شما دو بار در هفته ماهی می‌خورید؟ این توصیه برای سلامت قلب است. ماهی، دارای مقداری چربی و غنی از پروتئین است. بیشتر چربی آن غیر اشباع است که خوب است.

ماهی‌های چرب مانند تن، سالمون، ساردین و ماهی کولی، غنی از امگا 3 هستند. خوردن ماهی‌ به عنوان بخشی از خوردن هوشمندانه، به کاهش کلسترول خون و خطر گرفتگی عروق، حمله قلبی، فشارخون بالا و آرتریت روماتوئید کمک می‌کند. همچنین ممکن است خطر سرطان را نیز کاهش دهد.

 

15 اردیبهشت:شخصیت ورزشی شما؟

صفت‌هایی چون اجتماعی، مستقل، ذاتی، وقتی در فعالیت بدنی مطرح می‌شود، توصیف شما چیست؟

 فرد فعال اجتماعی: برای حرکت بیشتر مانند کار کردن با دوست یا گروه، نیاز به یک هُل دارد.

 فرد فعال مستقل: خود برنامه تمرین روتین فردی و قدم زدن را تنظیم می‌کند و نمی‌تواند برای حرکت کردن منتظر دیگران بماند.

 فرد فعال ذاتی: ترجیح می‌دهد به جای تعیین برنامه تمرین، فعالیت بدنی خودبه‌خودی انجام دهد و وقتی شروع شد، از فعال بودن لذت می‌برد.

 

16 اردیبهشت:گذر به سلامتی، خوردن به شیوه جنوبی (خوزستان)

آیا به دنبال راهی برای لذت بردن از ماهی و سبزیجات هستید؟ غذاهای جنوبی را امتحان کنید.

جنوب ایران، به خصوص خوزستان، دارای غذاهای محلی است که با توجه به مقتضیات آب و هوایی و نوع مواد غذایی این منطقه در طی سال‌های متمادی شکل گرفته‌اند. بدیهی است چون صید آبزیان دریایی از عمده‌ترین منابع غذایی جنوب است ماهی و سایر آبزیانی چون میگو در غذای بیشتر مردم این استان‌های جنوبی، به ویژه سواحل و جزایر آن سهم مهمی دارد.

غذاهایی مانند قلیه ماهی، ماهی سرخ کرده، پلوماهی، چلوماهی و میگو در رژیم غذایی ایشان به وفور یافت می‌شود. اما مردم قسمت‌هایی که از ساحل دورترند و حالت بندری ندارند بیشتر غذاهایی چون دال عدس مصرف می‌کنند.

غذای محلی قلیه ماهی نوعی خورش خوشمزه است که طرفداران زیادی در خوزستان دارد. کمتر کسی است که در شهرهای خرمشهر و آبادان و ماهشهر زندگی کرده باشد و قلیه ماهی نخورده باشد! این غذا به علت دارا بودن سبزی و سیر و تمرهندی غذای خوش طعم و خوش رنگی است. در تهیه این خورش به جای گوشت قرمز از ماهی استفاده می‌شود كه نه تنها بی‌ضرر است بلكه دارای فواید بسیاری نیز می‌باشد. افراد دچار چربی خون بالا و یا ناراحتی قلبی، می‌توانند از این خورش استفاده كنند به شرط آنكه مواد با مقدار كمی روغن و برای مدت كوتاهی تفت داده شوند. این غذا برای زندگی در شرایط سخت و گرم و رطوبت طاقت فرسای جنوب ایران مناسب است ضمن اینکه آب‌های گرم جنوب منابع خوبی برای تهیه ماهی این خورش است.

  

17 اردیبهشت: آهسته، شما خیلی سریع می‌خورید!

کسانی‌که آهسته غذا می‌خورند، لذت غذا خوردن را بیشتر حس می‌کنند. امروزه این امر مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته و متخصصین تغذیه نیز بسیار بر آن تاکید می‌نمایند. شاید فایده آن بیش از تصور شما باشد!

  • معلوم است! آهسته غذا خوردن به شما زمان کافی می‌دهد تا طعم غذا را حس کنید و از همراهی با خانواده و دوستان سر یک سفره لذت ببرید.
  • آهسته غذا خوردن ممکن است به کنترل وزن کمک کند. از آنجا که 20 دقیقه طول می‌کشد تا مغزتان پر بودن معده‌تان را ثبت کند،‌ احتمال کمتر خوردن غذا وجود دارد.

 

18 اردیبهشت: برچسب‌ها را طراحی کنید.

 

امروزه شاهد تولید انواع کیک‌ها، بیسکویت‌ها، شکلات‌ها و نوشیدنی‌های غنی شده هستیم که در مراکز فروش در دسترس قرار دارند. آیا شما به آنها نیاز دارید؟

این محصولات تهیه شده‌اند تا کمبودهای تغذیه‌ای را بپوشانند. آنها ممکن است دارای مقدار بیشتری فولات برای مصرف در دوران بارداری و سلامت قلب، مقدار بیشتری آهن برای جایگزینی مقدار آهن از دست رفته در دوران قاعدگی و کلسیم بیشتر برای محافظت در مقابل تحلیل استخوان‌ها در دوران یائسگی باشند. سویا با ایزوفلاونوئیدها دارای نقش شبه هورمونی برای رهایی از مشکلات دوران یائسگی است. به جز زنان که به آهن بیشتری نیاز دارند، این غذاها ممکن است برای مردان نیز به همان اندازه مفید باشند.

با وجود غذاهای غنی شده فراوان، اگر شما مکمل نیز دریافت کنید، احتمال دریافت بیش از حد مواد مغذی وجود دارد. غذاهای سنتی نیز می‌توانند بسیاری از کمبودهای تغذیه‌ای را با هزینه کمتر برطرف کنند. 

 

19 اردیبهشت: گام بردارید

 

آیا فعالیت بدنی بخشی از زندگی روزانه شما است؟ احسنت! آماده گام برداشتن هستید؟

اگر قبلا فعال بوده‌اید (و اگر دکترتان گفته خوب است)، تمرین شدیدتر و طولانی‌تر ممکن است برای سلامتی شما مفیدتر باشد. به تدریج شروع کنید، شاید سریع‌تر یا بیشتر راه بروید یا وزنه سنگین‌تری بلند کنید.

 

 

20 اردیبهشت: ایمنی در غذا

قبل از سرزنش میکروب‌ها برای نقش‌شان در بروز ناراحتی معده‌تان، در نظر بگیرید که مسمومیت اغلب از خانه شروع می‌شود.

چطور می‌توانید از آن اجتناب کنید؟ قبل از شروع کار، شستن دست‌ها، و بعد پختن در درجه حرارت مناسب و قرار دادن غذا به صورتی مناسب در یخچال.

نکته مهم، ایمن نگهداشتن غذا از آلوده شدن است. همیشه گوشت، مرغ و ماهی خام را که ممکن است دارای باکتری‌های مضر باشند،‌ از غذاهای آماده خوردن جدا کنید.

 

21 اردیبهشت: آیا شما به غذای تند و تیز علاقه دارید؟

فلفل از ملایم تا تند، درخواست بالایی دارد و به غذا طعم بهتری می‌دهد. ماده کاپسیسین فلفل تند، گیرنده‌های درد را در دهان تحریک می‌کند. هرچه میزان کاپسیسین بیشتر باشد، فلفل تندتر است.  کاپسیسین دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی است و نقش محافظت‌کنندگی از قلب و مبارزه با سرطان را برعهده دارد. فلفل حاوی ویتامین C و بتاکاروتن است و بتاکاروتن فلفل قرمز، بیشتر از فلفل سبز است.

 

22 اردیبهشت: عادت نمک خوردن را تعدیل نمایید

آیا لازم است به نمک دریافتی خود توجه کنید؟ آیا شما یکی از 10 درصد ایرانی‌هایی هستید که فشارخون بالا دارند؟ از آنجا که خوردن نمک زیاد با فشارخون بالا ارتباط دارد، شما غذاهای حاوی نمک کمتر را انتخاب و یا تهیه کنید.

اما در صورتی که شما طعم شور را دوست دارید پس سعی کنید حس چشایی خود را دوباره تربیت کنید. هر چه نمک کمتری بخورید، بدن شما نمک کمتری را درخواست می‌کند. به هر جهت، شما با دوست داشتن طعم شور متولد نشده‌اید بلکه آن را یادگرفته‌اید، بنابراین می‌توانید آن را فراموش کنید. امروز، قبل از آنکه نمک بپاشید؛ بچشید. ممکن است غذای‌تان به نمک بیشتری نیاز نداشته باشد!

 

23 اردیبهشت: خوردن غذاهای آماده سریع (فست‌فود)

 

آیا شما حداقل یک‌بار در هفته فست‌فود می‌خورید؟ تقریبا یک سوم تمام مصرف‌کنندگان این کار را انجام می‌دهند. برای بعضی اوقات اشکالی ندارد، اما بیشتر فست‌فودها دارای مقدار زیادی انرژی و چربی هستند و اغلب مقدار کمی ویتامین، مواد معدنی و فیبر دارند.

دفعه بعدی که به فکر خرید فست‌فود افتادید،‌ یکی از این شش راه ساده را برای خوردن هوشمندانه انتخاب کنید:

 اندازه کوچک: برای انرژی، چربی، شکر یا سدیم کمتر، اندازه معمول یا کوچک را سفارش دهید.

 ساندویچ را رنگی کنید: به همبرگر و ساندویچ‌ها گوجه‌فرنگی، کاهو و فلفل اضافه کنید.

 به نان ساندویچ اهمیت بدهید: ساندویچ با نان گندم کامل سفارش دهید.

 با زینت‌دهنده‌ها، تزیین کنید: از مایونز و سس‌های مخصوص استفاده نکنید. در عوض از سس گوجه‌فرنگی و خردل استفاده کنید.

 عاقل باشید: حلقه‌های سرخ شده پیاز سفارش ندهید. به جای آن، سالاد با سس کم و سالاد کلم یا میوه سفارش دهید.

 هوشمندانه بنوشید: نوشیدنی دارای ارزش تغذیه‌ای انتخاب کنید. دوغ برای تامین کلسیم یا آبمیوه به جای نوشابه.

 

24 اردیبهشت: از درون به بیرون!

هرگز احساس کرده‌اید اگر بتوانید چند کیلو وزن‌تان را کم کنید،‌ احساس رضایت و لیاقت خواهید کرد؟ بدن‌تان با این سایز بزرگ نمی‌تواند این کار را انجام دهد؟ رژیم گرفتن با رویکرد بیرون به درون ممکن است باعث افزایش شکست شما شود. به جای آن، به خودتان از درون به بیرون نگاه کنید. برای کاهش وزن خود، قبل از پرداختن به بدن، ذهن خود را آماده این کار نمایید.

 

25 اردیبهشت: آهن

آیا مقدار کافی آهن دریافت می‌کنید؟ اگر زن هستید، احتمالا نه! برای داشتن احساس پرانرژی بودن، بدن شما به مقدار کافی آهن برای انتقال اکسیژن به سلول‌های بدن، جایی که انرژی تولید می‌شود، نیاز دارد.

برای جایگزین کردن آهن از دست رفته حین قاعدگی ماهانه، زنان بیشتر از مردان به آهن نیاز دارند: روزانه 18 میلی‌گرم آهن برای زنان 19 تا 50 سال در مقایسه با 8 میلی‌گرم آهن برای مردان. بعد از 50 سالگی، زنان به 8 میلی‌گرم آهن نیاز دارند.

بدن از کجا آهن به دست می‌آورد؟ گوشت، مرغ و ماهی بهترین منبع آهن هستند. انواع لوبیا،‌ تخم‌مرغ و غلات کامل و نان غنی شده با آهن و برخی سبزی‌ها آهن دارند. اما شما برای جذب آهن آنها به غذاهای غنی از ویتامین C

و مقدار کمی گوشت نیاز دارید.

 

26 اردیبهشت: برای کسب سلامتی، بدوید!

 

در 24 ساعت، هر وقت زمان فعالیت داشتید، فعال بمانید یا فعال‌تر شوید. مدت فعالیت خود را به بخش‌های 10 دقیقه‌ای تقسیم کنید یا همه

30 دقیقه فعالیت را یکجا انجام دهید.

امروز بدوید. برای تازه‌کار‌ها:

 کمی دورتر پارک کنید، سپس گام‌های بلند و سریع بردارید.

 از پله بالا بروید.

 خواروبار خریداری شده را حمل کنید.

 

27 اردیبهشت: آیا مخالف لوبیا هستید؟

 

آیا شما لوبیا را برای فواید آن برای سلامتی‌ می‌خورید؟

لوبیا جزو گروه حبوبات (لپه، نخود، عدس، ماش و سویا) به حساب می‌آید و به شکل‌های سفید، چشم بلبلی، قرمز و چیتی وجود دارد.

حبوبات سرشار از پروتئین و به خصوص فیبر می‌باشند. آنها را برای تامین فیتواستروژن‌ها که اثر محافظتی در مقابل سرطان دارند و برای تامین فولات که محافظت کننده از آسیب به جنین است و برای سلامت قلب، مصرف کنید.

 

28 اردیبهشت: باغبانی

کندن،‌ شن کش کردن،‌ خم شدن، هُل دادن. اگر به ورزش چندان تمایل ندارید، می‌خواهید یک راه قانع‌کننده برای فعال‌تر بودن داشته باشید؟ باغبانی ممکن است درست همان فعالیتی باشد که شما فکر می‌کنید!

 

29 اردیبهشت: برای خوردن خیلی مشغول هستید؟

آیا شما آنقدر گرفتار کارهای روزانه‌تان هستید که حذف یک وعده غذایی راحت‌تر از صرف وقت برای تنظیم آن است؟ شاید باور نکنید اما حذف یک وعده غذایی بازده کاری شما را کاهش می‌دهد. مطالعات نشان داده‌اند که حذف هر وعده غذا باعث کاهش تمرکز، سطح انرژی و شاید مهارت‌های حل مشکل می‌شود.

به رغم باور عده‌ای، حذف یک وعده غذایی راهی برای کاهش وزن نیست. این روش اغلب منجر به پرخوری در میان‌وعده‌ها یا وعده‌های دیگر می‌شود و چند کیلو وزن هم اضافه می‌شود!

 

 

30 اردیبهشت: عدم تحمل شیر!

آیا با خوردن شیر دچار مشکلات گوارشی می‌شوید؟ عدم تحمل به قند شیر یعنی لاکتوز، پدیده‌ای شایع است. خبر خوب: اگر عدم تحمل لاکتوز دارید، هنوز می‌توانید از خوردن شیر با کیک لذت ببرید!

عدم تحمل لاکتوز،‌ آلرژی به شیر نیست. بلکه علت آن فقدان آنزیم مخصوص هضم لاکتوز است. میزان عدم تحمل لاکتوز متفاوت است؛ لذا احتمال دارد شما کمتر یا بیشتر از دیگران به لاکتوز واکنش نشان دهید.

 

31 اردیبهشت: 10 گام برای قلب سالم‌تر

 افزایش فشارخون یا کلسترول به شما می‌آموزد که باید تغییراتی در شیوه زندگی ایجاد کرد. اغلب به افراد دارای سابقه حمله قلبی یا سکته مغزی گفته می‌شود که عادات روزمره‌شان را تغییر دهند. بسیاری از افراد برای تصحیح الگوی غذایی و فعالیت بدنی برنامه‌ریزی می‌کنند. برخی از افراد سعی می‌کنند تغییراتی ایجاد کنند اما همیشه موفق نمی‌شوند. به جای تصمیم به ایجاد تغییرات بسیار زیاد، شما می‌توانید با بکارگیری تغییرات کوچک به سلامت قلب خود کمک کنید. با این کار ممکن است شما به این نتیجه برسید که این تغییر خیلی سخت نیست و می‌توانید آن را ادامه دهید. همچنین می‌تواند محرکی برای شما در جهت ایجاد تغییرات بزرگ‌تر باشد.

 

 

برچسب ها: ساندویچ، فشارخون، پوسیدگی دندان‌ها، رفع خستگی تعداد بازديد: 660 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز