Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 15:26

10
اردیبهشت
خوراك‌های رژيمی ويژه تقويت هوش و حافظه

خوراك‌های رژيمی ويژه تقويت هوش و حافظه

داشتن تغذیه مناسب، همواره لازم است تا سلول‌های خاكستری مغز بتوانند به درستی وظایف خود را انجام دهند.

خوراك‌های رژيمی ويژه تقويت هوش و حافظه

 

تاثیر تغذیه بر هوش انسان

امروزه تحقیقات گسترده‌ای در کشورهای مختلف از جمله ایران انجام شده که تاثیر مهم و قابل توجه تغذیه را در افزایش بازدهی هوشی، قدرت یادگیری و تمرکز به اثبات رسانده‌اند. داشتن تغذیه مناسب، همواره لازم است تا سلول‌های خاكستری مغز بتوانند به درستی وظایف خود را انجام دهند. اصولا تعادل، تنوع و کفایت تغذیه تاثیر مهمی در حفظ عملکرد مناسب سیستم عصبی و بازده آن که شامل قدرت یادگیری، تمرکز و حافظه است، دارد.

تغذیه از دوران جنینی تا پایان عمر در حفظ فعالیت سیستم عصبی دخیل بوده و هر نوع اختلالی در دریافت برخی مواد مغذی می‌تواند به این امر لطمه وارد سازد.

از آنجایی که سیستم عصبی شخص در دوران جنینی تشکیل شده و تکامل پیدا می‌کند، لذا تغذیه مادر در دوران بارداری تاثیر مهمی در تشکیل یک سیستم عصبی سالم به عهده دارد. به عنوان مثال مادرانی که در دوران بارداری و قبل از آن در معرض کمبود شدید یُد قرار می‌گیرند تشکیل و تکامل سیستم عصبی جنین‌شان دچار اختلال می‌شود و چنانچه این کمبود سریعا جبران نشود، نوزاد با عقب ‌افتادگی ذهنی به دنیا خواهد آمد که این عارضه را اصطلاحا کرتینیسم می‌گویند، و نوزاد متولد شده با اختلالاتی مواجه است که تا آخر عمر گریبانگیر کودک خواهد بود، اما به طور اختصاصی، چند ماده غذایی هستند كه به نظر می‌رسد در هوش و حافظه، تأثیر بیش‌تری دارند، این مواد شامل ماهی، گردو، بادام‌زمینی، تخم‌مرغ، جوانه‌ها و به طور كلی میوه‌ها و سبزیجات هستند.

اسیدفولیک و اسیدهای چرب امگا-3 در تشکیل و تکامل سیستم عصبی نقش به‌سزایی دارند. البته همانگونه که گفته شد، تاثیر تغذیه در دوران بارداری در حفظ سلامت سیستم عصبی جنین و نوزاد بسیار مهم و انکارناپذیر است و هر نوع اختلالی در تغذیه مادر در این دوران می‌تواند اثرات جدی و گاه جبران‌ ناپذیری به کودک وارد سازد.

  

مصرف کربوهیدرات‌ها

از جمله مواد مغذی که در تقویت هوش و حافظه نقش دارند، کربوهیدرات‌ها هستند که شامل مواد قندی و نشاسته‌ای می‌باشند که در بدن به عنوان سوخت اختصاصی سلول‌های عصبی کاربرد دارند. این سلول‌ها انرژی مورد نیاز خود را به طور معمول از کربوهیدرات‌ها دریافت می‌‌کنند، لذا لازم است این دسته از مواد مغذی، به میزان لازم و کافی در اختیار فرد قرار گیرند. برخی از افراد به طور خودسرانه از رژیم‌های لاغری غلط پیروی می‌کنند. گاهی حذف کامل و یا محدود کردن شدید کربوهیدرات‌ها در برنامه غذایی روزانه آنها دیده می‌شود که به این مسأله توجه نمی‌کنند.

کربوهیدرات‌ها فقط به مدت کوتاه در بدن قابل ذخیره هستند، بنابراین این دسته از مواد غذایی باید در رژیم غذایی روزانه افراد قرار گیرند. انرژی حاصل از کربوهیدرات‌ها باید به 55 درصد کل کالری روزانه برسد و این کربوهیدرات‌ها بیشتر از مواد غذایی مانند نان، برنج، ماکارونی، گندم، جو و ذرت تامین شوند. این مواد علاوه بر تامین انرژی نیاز به بسیاری از ریزمغذی‌های ضروری را نیز برطرف می‌کنند. از این میان استفاده از نان‌های سنتی از جمله سنگک توصیه می‌شود، زیرا تمامی مراحل عمل‌آوری و خمیر و پخت آنها مطابق روش استاندارد است و استفاده از آن بر سایر نان‌ها ارجح است. امروزه تنوع این نان‌ها بسیار زیاد است و شما می‌توانید از نان‌هایی با آرد غلات متفاوت همچون ذرت، جو دوسر، جو و... استفاده کنید.

 

مغز‌ها و بادام زمینی

یكی از موادی كه موجب افزایش حافظه و هوش می‌شود و در عدس، کنجد، ذرت، شیر، زرده ‌تخم‌‌مرغ، تخمه آفتابگردان، جوانه گندم و بادام‌ زمینی یافت می‌شود، لسیتین نام دارد. لسیتین نقش مهمی‌در میانجی‌‌های عصبی، از جمله در تولید استیل ‌كولین دارد و موجب افزایش قدرت حافظه و هوش می‌شود.

 

مصرف صبحانه

یکی از وعده‌های غذایی مهم که باعث افزایش قدرت تمرکز و توجه می‌شود صبحانه است، بنابراین برای تهیه صبحانه مناسب، باید با تدبیر اقدام شود. مصرف مواد مفید و مناسب برای این وعده غذایی بسیار مهم است. صبحانه باید حداقل ۲۰ درصد از انرژی روزانه را فراهم نماید. این در حالی‌ است که اغلب به دلیل عدم آشنایی افراد با اهمیت این وعده غذایی، یا از آن صرفنظر می‌شود و یا مفید و مغذی تهیه نمی‌شود. مصرف صبحانه باعث افزایش قدرت تمرکز، توجه و تامین انرژی روزانه می‌شود و توانایی ذهنی و کارکرد فردی را بالا می‌برد.

افرادی که صبحانه میل نمی‌کنند دچار افت قندخون یا هیپوگلیسمی می‌شوند که از عوارض مهم آن کاهش قدرت یادگیری، ضعف حافظه و کاهش قدرت تمرکز، عوارض عصبی مانند خستگی، سستی و بی‌حالی و بی‌میلی به کار و تحصیل است. این عارضه برای همه افراد به خصوص کودکانی که در مرحله یادگیری هستند و فعالیت فکری شدید دارند می‌تواند بسیار زیان‌آور باشد.

خوردن یک وعده صبحانه کامل به دلیل تامین نیازهای غذایی باعث کنترل وزن و پایین آمدن سطح کلسترول خون می‌شود، ناراحتی‌های گوارشی را از بین می‌برد و جذب ویتامین‌ها را افزایش می‌دهد. نخوردن صبحانه همچنین باعث می‌شود در طول روز، فرد دچار گرسنگی شدید شده و حجم بیشتری از غذا را در یک وعده غذایی مصرف نماید. اغلب دیده شده کسانی که صبحانه نمی‌خورند، میان‌وعده خود را با غذاهای پرکالری و کم اهمیت همچون بیسکویت، پفک، شکلات، چیپس و غیره پر می‌کنند که این امر علاوه بر خطرات ذکر شده باعث چاقی و سرطان نیز می‌شود.

   

سالاد ماهی و تخم مرغ

  مواد لازم برای 4 تا 6 نفر

فیله ماهی     300 گرم     450 کیلوکالری

تخم‌مرغ پخته و رنده‌كرده    1 عدد     80 کیلوکالری

جوانه گندم     50 گرم     180 کیلوکالری

آووكادوی خردكرده     50 گرم    90 کیلوکالری

ذرت شیرین     30 گرم     27 کیلوکالری

گردوی خردكرده     20 گرم     140 کیلوکالری

مویز خیسانده     30 گرم    80 کیلوکالری

لوبیا سبز پخته     30 گرم    7 کیلوکالری

خیار حلقه‌ای خرد كرده     2 عدد    10 کیلوکالری

كاهوی خرد كرده     50 گرم    7 کیلوکالری

 

مواد لازم برای سس:

روغن زیتون     30 میلی‌لیتر     270 کیلوکالری

آبلیموی تازه     30 میلی لیتر     3 کیلوکالری

گشنیز خردكرده     20 گرم     8 کیلوکالری

ریحان خردكرده     20 گرم     8 کیلوکالری

فلفل سیاه     یك‌دوم قاشق چایخوری     0 کیلوکالری

سیر رنده‌كرده     2 حبه     5 کیلوکالری

 

روش تهیه:

 فیله ماهی را به قطعات مكعبی كوچك خرد و بخارپز كنید. ظرف بزرگی را انتخاب نمایید. فیله ماهی بخارپز كرده، تخم‌مرغ، جوانه گندم، آووكادو، ذرت، تخمه آفتابگردان، گردو، مویز و سبزیجات را در ظرف بریزید و مخلوط كنید. این سالاد را همراه با سس میل كنید.

برای تهیه سس، همه مواد لازم را در ظرفی با هم مخلوط كنید.

 

اسیدهای چرب امگا-3

  استفاده از منابع غذایی امگا-3 برای تقویت هوش و حافظه بسیار مفید است. ماهی‌‌های چرب، بادام، گردو، بادا‌م ‌زمینی، كنجد و تخم ‌كتان سرشار از اسیدهای چرب امگا- 3 هستند كه می‌تواند موجب افزایش حافظه و هوش افراد شود. اسیدهای چرب امگا- 3 را می‌توان در روغن زیتون، آجیل، آووکادو، سالمون و تن ماهی پیدا کرد. تخم کتان‌ نیز سرشار از اسیدهای چرب امگا -3 است و خوشبختانه بسیاری از افراد این ماده غذایی را به راحتی در برنامه غذایی‌ خود می‌پذیرند. اسیدهای چرب عملکرد شناختی حافظه را تقویت می‌کنند.

ماهی یکی از مواد غذایی است که باعث تقویت و رشد سریع‌تر سلول‌های عصبی و در نتیجه باعث تقویت حافظه می‌شود.

 

مصرف میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که برای تقویت حافظه مفیدند. آنتی‌اكسیدان‌ها رادیكال‌های آزاد را خنثی می‌كنند و خونرسانی به مغز را افزایش می‌دهند. سبزی‌ها و میوه‌های تازه با خنثی كردن رادیكال‌‌های آزاد می‌توانند حالت ارتجاعی رگ‌های خونی را حفظ كنند و موجب خونرسانی بهتر به مغز و اعصاب می‌شوند كه می‌تواند از كاهش توانایی‌های فكری و حافظه پیشگیری كند. از این میان اسفناج پیر شدن سلول‌ها را به تاخیر می‌اندازد و به دلیل آنزیم‌هایی که در برگ‌های آن وجود دارد، عبور پیام عصبی از سیناپس را تسهیل می‌بخشد و  هوش را تقویت می‌کند. اسفناج دارای فولیک اسید نیز هست که در جهت تقویت حافظه موثر می‌باشد. این گیاه همچنین برای افرادی که دارای عارضه قلبی هستند نیز بسیار مفید می‌باشد.

 

مصرف تخم‌مرغ

تخم مرغ ماده بسیار مفیدی در جهت تقویت حافظه می‌باشد، بخصوص مصرف تخم‌مرغ در دوران بارداری، در افزایش هوش بسیار موثر است. تحقیقات نشان می‌دهند که  تخم مرغ و مرغ مواد مغذی  دارند كه مغز را از ابتلا به پیری محفوظ می‌دارند. همچنین مواد مغذی نظیر ویتامین B در مرغ، تخم مرغ، ماکیان و برخی از سبزی‌ها و لوبیا وجود دارند كه باعث حفظ شادابی و جوانی سلول‌های مغزی می‌شوند. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند زنان و مردانی كه مرغ و تخم مرغ مصرف می‌كردند، از سطح و عملكرد حافظه بهتری نسبت به كسانی كه به اندازه كافی از این غذاها نمی‌خوردند، برخوردار بودند.

برچسب ها: افزایش قدرت حافظه، سیستم عصبی، سلول‌های عصبی، ناراحتی‌های گوارشی تعداد بازديد: 493 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز