Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 21 اردیبهشت 1403 - 04:58

19
فروردین
پیام های نوروزی

پیام های نوروزی

در اینجا پیام‌های تبریک متخصصان تغذیه به مناسبت عید نوروز را می‌خوانید. همچنین متخصصان تغذیه به بیان برخی از توصیه‌های تغذیه‌ای برای سلامتی بیشتر در ایام نوروز می‌پردازند.

تحریریه دنیای تغذیه

 

دكتر سیدضیاءالدین مظهری؛‌ متخصص تغذیه

با قلبی سرشار از آرامش و امید و با مهری برخاسته از عمق وجودم فرا رسیدن نوروز باستانی و آغاز فصل پر از راز و رمز بهار دل‌انگیز را به حضور شما نازنین‌ یاران فرهیخته و همراهان دانش‌دوستم تبریك و تهنیت عرض می‌نمایم و اجازه می‌‌خواهم مطالب زیر را كه برگرفته از كتاب «ز» مثل زندگی نوشته جناب آقای مسعود لعلی  كه بسیار پر معنی است تقدیم حضورتان نمایم:

امروز خدا را شكر می‌گویم كه: می‌توانم ببینم، رنگین‌كمان را، بارش برف را، خورشید طلایی را و غروب آفتاب را و می‌توانم ببویم ماهی تازه را، لیموی تازه را، علف تازه چیده را و گلی زیبا را و می‌توانم بشنوم صدای عبور تریلی را، صدای زنگ تلفن را، موسیقی شاد و  غمبار را و پچ پچ نوه‌ام را و می‌توانم بچشم تندی غذا را، سیب‌زمینی برشته را، ماست نرم را، طعم پرتقال تازه برش خورده را و چای معطر دم‌كشیده را.

امروز من شكرگزارم برای داشتن چشم، گوش، بینی، قدرت لمس و زبان، راه‌های شناخت خوبی‌های جهان و الطاف خداوند. امروز من شكرگزارم برای داشتن خانواده و دوستانم، سرنوشت و میهنم.

امروز من برای همه‌چیز شكرگزارم و امید و آرزو دارم شما همراهان وفادارم نیز شكرگزار نعمت‌های بی‌كرانی باشید كه در حال حاضر از آنها برخوردارید، ولی شاید تا این لحظه به ارزش آنها توجه نفرموده‌اید.

حق دارید در این گیر و دار طغیان ارز و طلا و خروش و جوشش آز و طمع كه تمام ارزش‌های انسانی با معیار مادیات سنجیده می‌شود به گنجینه‌‌های وجود نازنین‌تان توجهی مبذول نفرموده‌اید كه از اینكه به راحتی راه می‌روید و بدون درد و رنج غذا خورده و با لذت می‌آشامید و به راحتی هضم و دفع می‌كنید، ماشینی حركت دم و بازدم‌تان را به عهده نگرفته و درد جانسوزی در جسم و جانتان ریشه ندوانیده و زخم بستر عفونی شده مشام جان دیگران را آزار نمی‌دهد و عزیزان و نزدیكان بسیار صمیمی‌تان را از دور و برتان نمی‌پراكند.

همه این نعمت‌هایی كه یكی بعد از دیگری از كف افراد می‌رود با میلیارد‌ها ثروت و مكنت قابل برگشت و جبران نمی‌باشد.

من بارها شاهد افول آزمندان دنیا دوستی بودم كه در تمام لحظات زندگی‌شان هدفی غیر از پشت هم اندازی و ربودن ثروت فرودستان و استثمار و حق‌كشی نیازمندان نداشتند و همواره در حسرت گذشته و خوف از آینده در بیم و هراس بودند و جهت ایمنی خود به ثروت و مكنت ظاهری و خلق نكبت مشغول بودند، چنان از اوج قدرت به حضیض و فقر و ذلت فرو غلطیدند كه بسیار عبرت‌آموز بوده، ولی چه سود كه برای آنهایی كه در اقیانوس آز و طمع خود غوطه‌ورند به اندازه‌ ذره‌ای اثرگذار نبوده است.

برای اینكه به صدق عرایض بنده واقف گردید چند لحظه‌ای در مجالس نوكیسه‌های تازه به دوران رسیده موج‌سوار و كوردلان ظاهر بین كوته نظر حضور به هم رسانید تا مشاهده فرمایید غرور و از خود بیگانگی و خودشیفتگی چه سان آنها را به جای رسیدن به آب به سراب رهنمون شده است. در خاتمه با بیان ابیات نغز و حكمت آمیز خیام به شما بزرگواران؛ تا درود دیگر بدرود.

از دی كه گذشت هیچ از او یاد مكن

فردا كه نیامده است فریاد مكن

بر نامده و گذشته بنیاد مكن

حالی خوش باش و عمر بر باد مكن

دوستدار همیشگی شما؛ دكتر سیدضیاءالدین مظهری

دکتر سلطانعلی محبوب؛‌ متخصص تغذیه

سپاس فراوان به درگاه خداوند متعال که این توفیق را بر ما عطا فرمود تا یکبار دیگر شاهد فرا رسیدن سالی نو و نوروزی دیگر باشیم.

اینجانب به نوبه خود این عید سعید باستانی را به کلیه خوانندگان محترم مجله وزین دنیای تغذیه بویژه به سردبیر ارجمند و همکاران اجرایی محترم ایشان تبریک می‌گویم و از فرصت استفاده کرده و نکاتی را به استحضار خوانندگان محترم مجله می‌رسانم:

در پیش گرفتن شیوه زندگی سالم و استفاده از یک رژیم غذایی مناسب بهترین سلاح برای پیشگیری از بروز بیماری‌های گوناگون و تأمین کننده سلامتی است و از آنجایی‌که نقش تغذیه در حفظ سلامتی امری ثابت شده است، پس بیایید در سال جدید تلاش خود را در جهت ارتقای سلامتی قرار دهیم. در این رابطه توجه به نکات زیر را توصیه می‌نمایم:

از همه گروه‌های غذایی استفاده کنید.

غذاهای با کالری بالا ولی فقیر از مواد مغذی را کمتر مصرف کنید.

کالری دریافتی روزانه خود را بسوزانید.

ورزش را فراموش نکرده و حداقل نیمساعت در روز پیاده روی کنید.

به لبنیات نه نگویید و از خوردن غذاهای دریایی لذت ببرید.

بیایید درسال نو با تغذیه صحیح، سلامتی را که بهترین نعمت الهی است به خود و خانواده خویش هدیه کنیم.

آرزومندم که شیرینی سال نو با عوارض ناشی از تغذیه نادرست به کامتان تلخ نگردد.

دكتر سیدعلی كشاورز؛ متخصص تغذیه

گذران یكسال عمر می‌تواند همراه با اندوخته‌های ارزشمند برای سال نو باشد. علم تغذیه هم علمی نو است كه با گذشت هر سال، برای سال نو دستاوردهای جدیدی دارد.

مهم‌ترین دستاورد جدید علم تغذیه، یك اقدام اساسی در پیشگیری از بیماری‌های عمده تغذیه‌ای (بیماری‌های قلبی- عروقی و سرطان‌ها) می‌باشد.

استراتژی جدید علم تغذیه برای بشر حذف هرگونه ماده شیمیایی از مواد غذایی است و استفاده از مواد غذایی مشهور به نام غذاهای ارگانیك می‌باشد.

به مواد غذایی ارگانیك گفته می‌شود كه برای كشت و باروری گیاه از كودهای شیمیایی استفاده نشده باشد. ضمناً برای مبارزه با آفات از سموم شیمیایی استفاده نشده باشد (از مبارزه بیولوژیك بدین منظور استفاده می‌شود) و برای استخراج و فرآیند مواد غذایی از حلال‌های شیمیایی و یا پرس حرارتی استفاده نشده باشد.

مواد غذایی كه بدین ترتیب تولید گردیده و در دسترس مصرف‌كننده قرار می‌گیرند، فاقد هرگونه ماده شیمیایی می‌باشند. این مواد غذایی كاملاً سالم هستند و مصرف آنها ضامن سلامتی مصرف‌كننده می‌باشد.

امیدواریم هرچه زودتر تمام مواد شیمیایی از غذای ما حذف شوند و ما غذای سالم مصرف كنیم.

مصرف غذای سالم= حفظ سلامتی انسان

دکتر مجید حاجی فرجی؛ متخصص تغذیه

بهار آمد که هر ساعت رود خاطر ببستانی       بغلغل در سماع آیند هر مرغی به دستانی

دم عیسی است پنداری نسیم بادنوروزی        که خاک مرده بازآید درو روحی و ریحانی

بهار دیگری از راه می رسد، و چه زیبا نیاکان ما آغاز سال نو را با آغاز بهار و زندگی دوباره طبیعت قرین کرده‌اند. برای همه ما نوروز یادآور خاطرات بیشماری است.

از کودکی، شوق خرید، عیدی و خوردنی‌های رنگارنگ. امسال نیز همگی به پیشواز زیباترین واقعه طبیعت می‌رویم و خدای را سپاسگزاریم که نعمت دیدار دوباره بهار را به ما ارزانی داشت، و چه خوبست در کنار قول و قرارهای سال جدید با خود عهد ببندیم که بیش از پیش به خودمان، سلامتمان و دانسته هایمان احترام بگذاریم.

می‌دانیم اینکه چه بخوریم و چه اندازه بخوریم از ارکان زندگی سالم است پس بیایید، دانسته هایمان را در زندگی بکار گیریم و از دانسته های کسانی که عمری در این راه تلاش کرده‌اند، بیش از پیش بهره بگیریم تا به امید خدا هر سال شاداب‌تر از گذشته به استقبال رستاخیز طبیعت رویم.

سال نو بر همه ایرانیان مبارک باد.

دكتر آزیتا حكمت دوست؛ متخصص تغذیه

سال نو مبارک! امیدوارم سالی پربرکت همراه با سلامت، شادی و موفقیت در پیش‌رو داشته باشید. 

لطفا در دید و بازدیدها شیرینی و شکلات کمتر و میوه و آجیل بیشتری میل فرمایید!!!!!!

دكتر سیدمرتضی صفوی؛ متخصص تغذیه

ای برگرداننده روز و شب به هم، ای که قلب‌ها و چشم‌ها را در یک لحظه دگرگون می سازی، ای که با یک نگاه حال مردمان را منقلب می‌کنی، اکنون زمان آن است که حال ما را به نیکوترین حالت برگردانی.

حفظ سلامت خانواده بخصوص در ایامی مانند نوروز که خانواده‌ها درصدد برگزاری هرچه مفرح‌تر تعطیلات خود هستند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

با توجه به تغییراتی که در الگوی مصرف غذایی خانوار در این ایام رخ می دهد، باید نکات مهمی را مد نظر داشت؛ مثلا در ایام نوروز بهتر است برنامه غذایی مانند سایر زمان‌ها تنظیم شود و مصرف آجیل و مغز‌ها به عنوان میان وعده و در مقدار متعادل باشد، ولی می‌توان حجم مواد غذایی را در وعده‌های اصلی کاهش داد. به ویژه شام را بسیار مختصر میل کرد.

دکتر محمد رضا وفا؛ متخصص تغذیه

با سلام و تبریک سال نو و آرزوی سلامت و شادکامی در ایام پیش روی شما

بالغ بر دو دهه است که اهمیت الگوی خوراک سالم بر سلامت در دنیا مورد توجه همگان قرار گرفته است و پژوهشگران در دانشگاه‌های برجسته دنیا به ابعاد مختلف ارتباط بین این الگوهای خوراکی و بروز بسیار بالای بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی – عروقی، بیماری‌های سرطانی و دیابت می‌پردازند.

در این فرصت بطور خلاصه مهم‌ترین توصیه‌های خوراکی را که بر اساس تازه‌ترین پژوهش‌ها و برای ارتقاء سطح سلامت تنظیم شده اند، حضور شما تقدیم می‌نمایم:

برای رسیدن به وزن طبیعی و مناسب خود اقدام نمایید.

روزانه حداقل 60-30 دقیقه ورزش هدفمند و مفرح انجام دهید.

از غلات کامل (نان سنگک، برنج سبوسدار و ...) استفاده کنید.

روزانه حداقل 5 نوبت میوه و سبزی مصرف نمایید.

از روغن‌های مایع خوراکی بجای انوع جامد یا فرآیند شده استفاده نمایید.

قسمت عمده پروتئین مورد نیاز خود را از گوشت‌های سفید (ماهی و مرغ تازه)، مغز دانه‌ها و حبوبات تامین نمایید.

از شیر و لبنیات کم چربی استفاده کنید.

مصرف شکر، قندهای ساده (میوه‌های شیرین مثل خرما، انجیر، توت و...)  نمک، کربوهیدرات‌های تصفیه شده (مانند نان لواش، باگت، سیب زمینی و...)، منابع خوراکی چربی اشباع (جامد) را به حداقل ممکن برسانید.

از مصرف زیاد نوشیدنی‌های گاز دار و کولا دار و چای و قهوه پرهیز نمایید (فراموش نکنید تغذیه دانش تعادل است).

حداقل سه وعده و سه میان وعده خوراکی را برای خود در روز تنظیم نمایید و در فواصل زمانی منظم غذای خود را میل نمایید.

هرگز با عجله، استرس و یا هیجان خوراکی نخورید و همیشه با آرامش کامل غذای خود را میل نمایید.

در هر وعده غذایی، خوراک خود را خوب بجوید.

برای مدت طولانی کنار میز غذا یا سفره خوراک نمانید.

برای هر وعده خوراکی به مقدار لازم غذا تهیه نمایید و هرگز بیشتر از نیاز غذا بر میز یا سفره خوراک قرار ندهید.

در تهیه خوراک از مقدار زیاد روغن یا نمک و سایر ادویه‌ها استفاده نکنید چون ذائقه شما بسرعت به این شرایط عادت می‌کند.

دکتر فرزاد شیدفر؛ متخصص تغذیه

ضمن تبریک فرارسیدن عید نوروز و حلول سال جدید، از خداوند متعال سلامتی و موفقیت را برای همه خواهران و برادران عزیز آرزو دارم.

با توجه به اینکه ایام تعطیلات عید نوروز با مسافرت هموطنان عزیز همراه است توصیه می‌شود که از مصرف غذا در رستوران‌های بین راهی خودداری شده و خانواده‌های محترم در حین مسافرت، غذاها را خودشان تهیه کرده و در ظروف بهداشتی و شرایط مناسب (سرما) نگهداری  نمایند، از خریدن مواد غذایی از فروشندگان دوره‌گرد  و دستفروشان خودداری كنند و بخصوص از مصرف سبزیجات یا سالاد و همچنین کباب کوبیده در رستوران‌ها خودداری نمایند.

در وحله دوم کباب کوبیده از مهم‌ترین مواد غذایی آلوده در رستوران‌ها می‌باشد. ضمنا مصرف  شیرینی‌های خامه‌ای نیز باید بسیار محدود گردد و حتما از شیرینی فروشی‌های معتبر تهیه گردد  که از خامه پاستوریزه استفاده کرده و اصول بهداشتی را در هنگام تهیه و توزیع شیرینی رعایت می‌کنند. پیشنهاد می‌شود که خانواده‌های محترم برای اطمینان از سلامت غذای مصرفی خویش از نان، پنیر وگردو و سبزی ضد عفونی شده یا همچنین کنسرو (پس از 20 دقیقه حرارت در آب جوش) استفاده کرده و برای میان وعده‌ها در حین مسافرت از میوه و مغزهای گیاهی مثل پسته، فندق، بادام معمولی یا بادام هندی و گردو در حد متعادل استفاده نمایند.

دكتر رضا راست منش؛ متخصص تغذیه

نوروزتان مبارك

در ریه هایمان دود است كه می‌رود، در گوشمان آلودگی صوتی است كه زنگ می‌زند،‌ در چشم‌هایمان اشعه فرابنفش است كه شكاف می‌دهد. این داستان محیط اطراف ماست.

خیلی‌هایش را شاید نتوانیم تغییر دهیم، چون دیگر از دست ما خارج شده. بعضی چیزها را همچنان می‌توانیم تغییر دهیم،‌ غذا را!

الان كه این نوشته را می‌خوانید احتمال فراوان یا عید شده یا نزدیك عید است. به اندازه كافی عوامل بیرونی و درونی هست كه ما را از پا بیندازد.

بیایید دیگر خودمان به این شرایط دامن نزنیم. غذا خوردنمان را متحول كنیم. اگر پرخوری می‌كردیم خودمان را متحول كنیم و قبول كنیم كه خوردن تنها لذت این كهكشان راه شیری نیست.

اگر بد می‌خوردیم با خود عهد ببندیم كه فقط كمی (و فقط كمی) با بدن خودمان مهربان باشیم. هرچند وقت یكبار به قفسه لباس‌هایمان سر بزنیم و سعی كنیم آنها را بپوشیم. نگذاریم دچار روزمرگی شویم.

نگذاریم در برابر چشمان خودمان پیر شویم. با صدای بلند بخندیم،‌ فریاد بزنیم كه من زنده‌ام و نمی‌خواهم وا بدهم. با خودم هستم،‌ با شما هستم.

هنر این نیست كه با دست خودمان،‌ بدن خودمان را شكسته و تباه كنیم. نترسید روزگار خودش این كار را خوب بلد است. لطفا اگر وقت كردین بی‌زحمت بیایید روزگار این روزگار را در بیاوریم.

دكترسید مسعود كیمیاگر؛ متخصص تغذیه

نوروز پیروز

نوروز خجسته بر یكایك ایرانیان پیروز و همایون. این آیین دیرین كه بر پایه مهرورزی و مهربانی بنیاد گذاشته شده، مجالی است تا هنگام با دیدار از بستگان و آشنایان، نگاهی نو به رفتارمان بیفكنیم و آنجا كه نیاز به تغییر دارد برای سال نو برنامه‌ریزی نماییم.

رفتار تغذیه‌ای ما یكی از مواردی است كه بی‌گمان جای بهبود می‌تواند داشته باشد. هجوم تبلیغات رسانه‌ای درباره مواد غذایی مختلف جایی است كه ما و فرزندانمان در برابر آن نیاز به یك سپر دفاعی داریم.

این سپر چیزی جز توجه به مبانی ثابت شده علم تغذیه نیست. آنجا كه می‌بینیم برخی از این تبلیغات با دانسته‌های علمی سازگاری ندارد و هم خوان نیست حتما باید دو برابر آن موضع بگیریم.

چگونه می‌توان باور كرد كه یك قرص یا پودر بتواند در عرض یك ماه ما را ده كیلوگرم چاق یا لاغر كند؟ در شرایطی كه اضافه كردن یك كیلوگرم وزن در ماه برای افراد لاغر كاری بسیار دشوار است، این تبلیغات ادعا می‌كنند می‌توانند شما را در مدت كوتاهی به وزن مورد نظرتان برسانند.

شاید اینان نیز تابع همان ضرب‌المثل مشهور هستند كه می‌گوید دروغ هرچه بزرگ‌تر باشد باورش راحت‌تر است. دنیای تغذیه كه با بهره‌گیری از نظرات استادان و صاحب‌نظران دانشگاه‌های سراسر كشور وظیفه آموزش عمومی جامعه را به زبان قابل فهم فراهم آورده، در این میان نقشی ارزنده و ستودنی دارد.

برای تمامی دست‌اندركاران آن و نیز برای یكایك خوانندگان گرامی، فرهیخته و وفادار دنیای تغذیه سالی پر بار و پر نشاط را آرزو می‌كنم.

دكتر محمد حسین صالحی سورمقی؛ متخصص فارماکوگنوزی

ای آنكه به تدبیر تو گردد ایام

ای دیده و دل از تو دگرگون مادام

وی آنكه به دست توست احوال جهان

حكمی فرما كه گردد ایام بكام

نوروز باستانی و سال نو كه آورنده بهار زیبایی‌ها و جوان شدن دل‌هاست، بر همه هموطنان ایران زمین مبارك باد. انشاء‌ا... سال جدید مملو از سلامتی، موفقیت و شادمانی برای یكایك ایرانیان در هر نقطه گیتی باشد.

از خداوند بزرگ و مهربان شفای همه دردمندان را به خصوص در طلیعه عید نوروز آرزو می‌كنم.

دکتر برلیانت بزرگمهر؛ متخصص تغذیه

در آستانه سال نو آیا قصد سفر به نقاط دیدنی كشورمان را دارید و یا مصمم به ماندن در شهر خود و استفاده از موقعیت جهت دید و بازدید از فامیل و دوستان و لذت بردن از مصاحبت عزیزان هستید؟

برخورداری از تغذیه صحیح و استفاده از الگوی غذایی مناسب و متعادل، مهم‌ترین عامل جهت استفاده هر چه بیشتر از ایام نوروز و لذت بردن از تعطیلات عید است.

چنانچه تمایل دارید نوروزی به یاد ماندنی و تعطیلاتی عالی و فراموش نشدنی داشته باشید، لازم است در این ایام جشن و سرور- چه در سفر و چه در دید و بازدیدهای نوروزی- غذاها و میان‌وعده‌هایی را كه برای سلامت شما مفید نیستند و در حالت عادی و اوقات معمول زندگی خود از آنها پرهیز می‌نمایید، هرگز مصرف نكنید.

 استفاده از غذاهای چرب و سرخكرده، مواد خوراكی پر نمك و شور و مواد غذایی شیرین كه در تهیه آنها از قند و شكر استفاده شده، همچنین پرخوری و ریزه‌خواری در تعطیلات نوروز (و در همه ایام عمر) ممنوع است، زیرا در این اوقات، شما تحرك و فعالیت جسمی زیادی ندارید و بیشتر ساعات خود را در حالت نشسته می‌گذرانید.

علاوه بر آن نظم طبیعی زندگی معمولا به هم خورده و ساعات غذا خوردن، خوابیدن و برخاستن از خواب تغییر می‌كند كه این تغییرات اكثرا برای سلامت انسان مفید نیستند.

پس بهتر است مراقبت بیشتری در مورد تغذیه و شیوه زندگی خود در ایام نوروز داشته باشید.

دکتر صدیقه نوبان؛ متخصص تغذیه

به نام یکتای بی‌همتا، دلارامی که یادش آرام بخش دل‌ها است

یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبراللیل و النهار

یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال

خردمندان گرامی، معماران توانمند اندیشه‌های عالی انسانی

تلاش مرام ماست و همت پشتوانمان.

باز هوای شاداب به عشرتگاه باغ و لاله زار‌ها راه می‌گشاید و گل‌های سرخ و زرد و نیلوفری را که در سبزه‌زارها می‌رویند نوازش می‌دهد.

 هفت سین نوروزتان را با سعادت، سر بلندی، سخاوت، سرور، سبزی زندگی رنگین، سودمندی عمر و سلامت روح و جان شما بزرگواران آرزومندم.

با آرزوی سالی شکوهمند، دلتان شاد، عمرتان به بلندی آفتاب و عیدتان مبارک باد.

سال و فال و مال و حال و اصل و نسل و تخت و بخت

باشدت اندر دو گیتی برقرار و بر دوام

سال خرم، فال نیکو، مال وافر، حال خوش

اصل ثابت،  نسل باقی، بخت رام

«حافظ شیرازی»

دكتر آزاده نجارزاده؛ متخصص تغذیه

باز عالم و آدم و خفتگان خزان و زمستان خندان و شادان به استقبال بهارمی‌روند تا اندوه زمستان را به فراموشی بسپارند و یادآور شوند كه نوروز یعنی هیچ زمستانی ماندنی نیست.

گرمای ملایم و جانفزای روزهای آفتابی بهار به سبزه و گل‌ها و درختان بشارت می‌دهد تا از خواب سنگین زمستانی بیدار شوند و روح تازه به خود گیرند.

در بهار همه‌چیز بوی تازگی و طراوت می‌دهد، اما یادمان باشد در اطراف ما، در همسایگی ما و در محله و شهر ما هستند كسانی كه غبار زندگیشان با خانه تكانی شب عید زدوده نمی‌شود.

فراموش نكنیم كه همه آنها حقی بر گردن ما دارند. كودكان آنها نیز مانند فرزندان ما حق دارند خوب تغذیه شوند، درس بخوانند و سالم رشد كنند. آینده كشور ما در گروه سلامت كودكان امروز است.

به بهانه بهار، به سلامت همه كودكان سرزمین خود بیندیشیم و آستین همت را برایشان بالا بزنیم.

نوروز بر شما فرخنده باد

دكتر احمدرضا درستی؛ متخصص تغذیه

عید نوروز و آغاز سالی جدید را پیش‎رو داریم و بهاری زیبا و دل‌انگیز فراروی ماست. فصل زیبای بهار با رویش جوانه‌‌ها و ترنم باران، نوید دوباره زیستن و دوباره آغاز کردن و سبز بودن را زمزمه می‌کند.

این روز‌های تعطیل، فرصتی مناسب برای سفر، استراحت، دید و بازدید و ارج نهادن به آیین و سنت‎‌های گذشتگان است، در عین‎حال، انجام آداب و رسوم دید و بازدید از اقوام و آشنایان و همچنین سفر‌های برون‎شهری، تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر تغذیه، الگوی غذایی و برنامه زندگی افراد می‎گذارد.

در این ایام، می‌توان با به‎کارگیری توصیه‎ و رهنمود‌های تغذیه‌ای، نوروزی سرشار از سلامتی و شادابی را پیش‎روی خود و خانواده و آشنایان داشت.

مجله تمام رنگی و پرمحتوای «دنیای تغذیه» که حاصل تلاش فراوان و ارزشمند کارکنان شریف دنیای تغذیه و سلامت است، با استفاده از نظرات متخصصان محترم تغذیه کشور مجموعه‌ای بی‌بدیل از توصیه‌‌ها و روش‌‌های ارتقای سلامت خوانندگان را تدارک دیده و در اختیار هموطنان گرامی قرار داده است.

اینجانب بعنوان دبیر علمی مجله همواره شاهد بوده‌ام که سعی مدیر محترم مجموعه آقای مهندس نعمتی، مسئول محترم روابط عمومی یعنی سرکار خانم کاظمی، دبیر علمی یعنی سرکار خانم دادخواهی پور و تمام دست اندرکاران ارجمند، بر تهیه مطالب کاملا علمی و مستند و به دور از پیرایه‌‌های شائبه برانگیز بوده و این همت و تلاش انصافا جای تقدیر و تشکر دارد.

برای تمام کارکنان محترم مجموعه سالی پر از موفقیت و برای تمام هموطنان گرامی شادکامی و سلامت را آرزو می‌کند.

دکتر تیرنگ نیستانی؛ متخصص تغذیه

... طیاره... طیاره... طیاره...

کودکانه این اسم را با شادی فریاد می‌زدم و به سمت حیاط می‌دویدم و بعد دست‌هایم را رو به آسمان باز می‌کردم تا سوغات طیاره ملخی را که از آن بالا بر سر شهر می‌ریخت از آسمان بربایم...

برگه‌های تبلیغاتی برای فلان روغن نباتی یا بهمان صابون گرمابه... در سال‌های دور که پنج- شش سالی بیشتر نداشتم، وسایل ارتباطی اینچنین گسترده و دم دست نبود.

لاجرم برخی کارخانه‌ها که شاید بیشتر دستشان به دهنشان می‌رسید، اینگونه تبلیغ می‌کردند... و عجبا که آدم‌ها (که دل‌ها) چه نزدیک بودند باهم... و چه نزدیک‌تر وقتی که نوروز می‌آمد...

هنگامه «نو شدن»، دید و بازدید و شوق گرفتن عیدی... می‌گویند (و چه راست می‌گویند!) که بچه‌های امروز دیگر آن انس و الفت را با نوروز ندارند...

خداکند که اینگونه نباشد که اگر باشد چه سعادتی از آنها دریغ شده است... برای من نوروز اما همچنان خواستنی است آنقدر که اینک که می‌بایست بنا به ضرورتی در «ینگه دنیا» می‌بودم، نرفتم تا شاید امسال بتوانم «عمو نوروز» را از نزدیک ببینم...

همان «پیرمرد تپلی، ریشش سفید، لپش گلی، ترمه قبا، گیوه ابریشم به پا...» ... تا از او بپرسم که آیا بالاخره «ننه سرما» که ظاهراً سال‌هاست دیگر آن طور که باید «پنبه نمی‌زند» تا برف بر سرمان ببارد، موفق به دیدارش شد یا باز هم از خستگی کار و کهولت او را ندیده خوابش برد؟...

نکند از دیدار «عمو نوروز» مایوس شده باشد!!! ... نرفتم تا از همینجا به آسمان نگاه کنم... این بار اما نه به شوق دیدن طیاره... که به عشق پاسخ به پیغام بهار... که بگویم... دوستت دارم «نوروز»... دوستت دارم «ایران»...

لادن گیاهی؛‌ متخصص تغذیه

سلام و تبریک فراوان این جانب در آستانه شکفته شدن شکوفه‌های بهاری 91 خدمت تمامی خوانندگان گرامی و همراهان فهیم دنیای تغذیه، ان شاءالله تمامی لحظات شما در سال جدید در پرتو الطاف بی‌کران خداوند قرین سلامتی، بهروزی، برکت، توفیق و سعادت روزافزون باشد.

امیدوارم در سال جدید بازتاب  تلاش ارزشمند اساتید و محققین جوان حوزه غذا و تغذیه این ماهنامه را در ارتقاء دانش، رفتار و عملکرد  صحیح  تغذیه‌ای هموطنان بیش از پیش شاهد باشیم. 

امیدوارم هموطنان عزیز در سال جدید با به یاد داشتن و اجرای اصلی‌ترین پیام تغذیه که همان «تعادل و تنوع» است و مهم‌ترین رفتار تغذیه‌ای که کاهش حجم وعده غذایی و افزایش متناسب تعداد وعده‌های غذایی است باز به سراغ رژیم‌های عجیب و غریب غذایی با وعده‌های هیجان‌انگیز نروند و به جای آنکه به دنبال قرص و پودر و افشره‌های چاق کننده و لاغر کننده و چربی‌سوز باشند، به دنبال یافتن عامل اصلی در برهم خوردن تعادل غذایی باشند و با کسب آگاهی صحیح در جهت رفع و اصلاح عوامل مسبب وضعیت نامتعادل اقدام نمایند.

از طرفی چه خوب است که در سال 91 برچسب گذاری اطلاعات تغذیه‌ای توسط تولید کنندگان مواد غذایی بهبود یابند و مردم به هنگام تهیه مواد غذایی به استفاده از این برچسب‌ها مانوس‌تر شوند و با دیدن واژه رژیمی بر روی محصولات غذایی درک صحیحی از آن واژه داشته باشند و آن را الزاما معادل سالم‌تر بودن یا کم انرژی‌تر بودن محصول غذایی ندانند، و امیدوارم در کنار تبلیغات چیپس و پفک و انواع نوشابه و روغن تبلیغات تغذیه صحیح نیز جای خود را به زودی باز کنند.

چه نیکوست خانواده‌ها از همین روزهایی که به استقبال سال نو می‌روند در سبد خرید خود به جای نان‌های سفید، فرآورده‌های لبنی پرچرب و سوسیس و کالباس، نوشابه‌ها و روغن جامد و بسته‌های روی هم چیده شده چیپس و پفک و شکلات، سهم انواع سبزیجات و میوه‌های رنگی، نان‌های سبوسدار، روغن‌های  مایع، ماهی، مغزدانه‌ها، جوانه‌ها و محصولات لبنی کم چرب تر،  بیشتری نسبت به گذشته بگذارند.

در پایان فرصت را مغتنم شمرده و از سردبیر محترم دنیای تغذیه و یکایک همکاران جوان و پرتلاششان که با اندیشه‌ای علمی و پویا پل ارتباطی رو به پیشرفتی را بین جامعه متخصص تغذیه و هموطنان عزیز در سراسر کشور برقرار نموده‌اند تشکر و قدردانی می‌نمایم. امیدوارم که همچنان توفیق آن باشد که در سال 91 در کنار اساتید و همکاران در انتقال یافته‌های نوین تغذیه در خدمت شما گرامیان باشم.

با آرزوی اوقاتی توام با آرامش حقیقی....

دكتر محمد حضوری؛ متخصص تغذیه

نوروز آیین و روش ایرانیان باستان برای آغازی از نو و داشتن نگاهی تازه به دنیاست. بسیاری از ما همواره فعالیت‌ها و رفتارها یا حتی تغییرات در الگوها و عادات قبلی خود را به زمان تحویل سال موکول می‌کنیم.

البته زیباتر آن است که اگر تغییرات مثبتی را در نظر داریم، آن تغییر یا تغییرات را بتوانیم در هر لحظه و زمان از شبانه روز یا تقویم ایجاد کنیم، اما بسیاری از ما برای شروع تغییرات همواره در جستجوی خط شروعی مشخص و واضح (نظیر شنبه، روز نخست ماه یا روز تحویل سال) می‌باشیم. چه زیباست که این تغییرات مثبت با هدف ارتقای سطح سلامت جسم و روح ما بوده و به سلامت خانواده ما نیز کمک کند و بی‌شک ما در رفتارهای تغذیه‌ای خود نیاز به اصلاحاتی داشته و برخی عادات اشتباه را باید تغییر دهیم.

به عنوان یکی از اعضای خادمین عرصه سلامت کشور، امیدوارم بررسی‌های تغذیه‌ای در سال آینده گواه بهبود وضع تغذیه‌ای هموطنان بوده و گویای برخی تغییرات مثبت (نظیر کاهش مصرف قندهای ساده، کاهش سهم چربی‌های نامناسب در برنامه غذایی روزانه، افزایش مصرف سبزی‌ها و میوه‌های تازه) باشند. هیچ گاه اصول تنوع و تعادل را در برنامه غذایی خود فراموش نکنید.

در پایان، همچون همیشه بر اهمیت و نقش غیر قابل انكار فعالیت بدنی و ورزش بر حفظ و ارتقای سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها تاكید دارم.

سالی سرشار از سلامتی و موفقیت را برای تمامی هموطنان عزیز آرزومندم.

دكتر منصور شهركی؛ متخصص تغذیه

ضمن تبریك سال جدید به تمامی هموطنان عزیز و بزرگوار در سراسر ایران بزرگ و همچنین تبریك ویژه به هم استانی‌های عزیز استان سیستان و بلوچستان در خصوص تغذیه و سلامتی در ایام نوروز و مسافرت توصیه می كنم از افزایش دریافت مواد غذایی و پر خوری كه از عوامل اصلی و اساسی افزایش وزن و چاقی می‌باشند در طی این مدت بطور كلی اجتناب نمایید.

این نكته برای عزیزانی كه در دوره كاهش وزن و رساندن وزن خود به حالت نرمال می باشند بیشتر حائز اهمیت می باشد.

همیشه به بیماران خودم توصیه می نمایم كه ورزش اصلی شما پیاده روی و دویدن ملایم روزانه باشد و اگر ورزش دیگری دارید ورزش دوم شما پیاده روی باشد. دلیل این نكته این است كه محیط و فضای ورزشی برای پیاده روی و دویدن ملایم در همه جا و در هر شرایطی فراهم می باشد.

لذا قویا به شما خواننده عزیز كه نشاط و سلامتی هر چه بیشتر برای شما در سال 1391 را نیز خواهانم، توصیه می نمایم كه چه به مسافرت می‌روید و چه در شهر و دیار خودتان تشریف دارید این نكته مهم را در این هنگام نیز فراموش ننمایید.

 

برچسب ها: متخصص تغذیه، عید نوروز، تغذیه نوروز، تبریک سال نو، پیام های نوروز، تبریک نوروز، تبریک عید تعداد بازديد: 733 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز