Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 18:23

26
آذر
لوتئين، سلطان آنتی اكسيدان‌ها

لوتئين، سلطان آنتی اكسيدان‌ها

لوتئین به عنوان یك آنتی‌اكسیدان در برخی مواد غذایی مثل سبزیجات برگدار و تیره‌رنگ مانند كلم برگ و كاهو با برگ‌های سبز تیره یافت می‌شود. لوتئین در زرده تخم‌مرغ و ذرت نیز یافت می‌شود.

دكترسيد مسعود كيمياگر

 

 

لوتئین به عنوان یك آنتی‌اكسیدان در برخی مواد غذایی مثل سبزیجات برگدار و تیره‌رنگ مانند كلم برگ و كاهو با برگ‌های سبز تیره یافت می‌شود. لوتئین در زرده تخم‌مرغ و ذرت نیز یافت می‌شود. این ماده مفید علاوه بر مقابله با بیماری‌های مهلكی مثل سرطان و تنگی عروق به پیشگیری از بیماری‌های چشمی و پوستی نیز كمك می‌كند. لوتئین به عنوان یك آنتی‌اكسیدان، رادیكال‌های آزادی را كه دائما در بدن شما به سلول‌ها آسیب می‌رسانند خنثی می‌كند. برای دستیابی به حداكثر فایده، غذاهای غنی از لوتئین را به میزان كافی مصرف كنید تا اطمینان حاصل شود كه بین 6 تا 10 میلی‌گرم لوتئین در روز دریافت داشته‌اید.

فواید لوتئین

طول موج‌های مشخصی از طیف آبی می‌توانند موجب افزایش فشار اكسیداتیو گردند كه بر اثر آسیب حاصل از رادیكال‌های آزاد به وجود می‌آید. لوتئین از مناطقی از بدن، كه در معرض نور است (مثل پوست و چشم‌ها) محافظت می‌كند. 
مصرف تنها 6 میلی‌گرم لوتئین در روز می‌تواند خطر زوال عضلات را تا 43 درصد كاهش دهد. ضعف عضلانی هنگامی به وجود می‌آید كه سلول‌های داخل چشم تخریب شوند كه نتیجه آن تاری دید و در نهایت كوری است. به علاوه لوتئین می‌تواند از پوست شما در برابر افزایش سن و نیز آسیب خورشید محافظت كند. 

حفاظت از پوست

لوتئین از پوست شما در برابر عوامل محیطی كه موجب آسیب یا پیری پوست می‌شوند محافظت می‌كند. مصرف مناسب لوتئین به حفظ مقدار رطوبت و چربی پوست شما كمك می‌كند و انعطاف‌پذیری پوست را افزایش می‌دهد كه باعث جوان‌تر دیده شدن پوست خواهد شد. 

همچنین لوتئین به محافظت از پوست در برابر اشعه زیان‌آور فرابنفش كمك می‌كند كه این اشعه می‌تواند انواع خاصی از سرطان‌های پوست را به وجود آورد. مصرف روزانه 10 میلی‌گرم لوتئین برای كمك به حفظ سلامتی پوست پیشنهاد می‌شود. مثل همیشه قبل از دریافت هرگونه مكمل غذایی با پزشك خود مشورت كنید. 

حفاظت از چشم‌ها

كاروتنوئیدهای لوتئین مواد اصلی بافت‌هایی هستند كه در بیشتر قسمت‌های چشم وجود دارند. طبق نظریه مجله دانشكده علوم تغذیه آمریكا شبكیه و بخش ماهیچه‌ای چشم عمدتاً برای عملكرد صحیح به لوتئین متكی هستند. به همین دلیل مصرف لوتئین به جلوگیری از ضعف عضلات كمك می‌كند كه خود موجب آشفتگی و تاری دید می‌شود. مصرف صحیح و مناسب لوتئین به جلوگیری از آب مروارید در چشم افراد مسن نیز كمك می‌كند. 

جلوگیری از بیماری

لوتئین به عنوان یك آنتی‌اكسیدان به خنثی كردن رادیكال‌های آزاد كه به مرور زمان به بدن آسیب می‌رسانند كمك می‌كند. رادیكال‌های آزاد یك لایه كامل نشده الكترون دارند و این مولكول‌ها غالباً سعی می‌كنند تا از مولكول‌هایی كه لایه الكترونی كامل دارند الكترون بگیرند و این موجب ناپایداری مولكول‌های سالم بدن كه عملكرد طبیعی دارند می‌شود و در نهایت موجب آسیب به بدن و گسترش سرطان می‌گردد. طبق گزارش مؤسسه ملی سرطان خواص آنتی‌اكسیدانی لوتئین اثر این رادیكال‌های آزاد را خنثی كرده و از آسیب‌ سلول‌های بدن جلوگیری می‌كند. 

فواید قلبی- عروقی

طبق گزارش انجمن قلب آمریكا یك مطالعه در لس‌آنجلس نشان داد كه لوتئین به كاهش احتمال گسترش زودهنگام تنگی عروق كمك می‌كند. مصرف دائمی لوتئین ممكن است به جلوگیری از ضخیم شدن دیواره رگ‌ها و نیز گرفتگی عروق كه با تجمع و سخت شدن مواد چربی در دیواره رگ‌ها شناخته می‌شود كمك كند. در بیماری تنگی عروق عبور خون درون رگ‌ها دشوار می‌گردد و ممكن است به انسداد رگ بینجامد.  

مـیــوه‌هـا

میوه‌ها نیز منبع خوب كاروتنوئید لوتئین هستند. از جمله این میوه‌ها می‌توان به خربزه، طالبی، گریپ فروت و هلو اشاره نمود. 

مواد غذایی غنی از لوتئین

لوتئین یك كاروتنوئید است كه در بسیاری از غذاهایی كه می‌خورید یافت می‌شود. لوتئین به كاهش خطر ابتلای شما به بیماری قلبی و ضعف عضلانی ناشی از پیری كمك می‌كند. لوتئین و كاروتنوئید دیگری به نام زآگزانتین، كاروتنوئیدهایی هستند كه در شبكیه و عدسی چشم وجود دارند.  

لوتئین و زآگزانتین هر دو متعلق به گروهی از تركیبات موسوم به گزانتوفیل هستند و بر طبق گزارش مؤسسه لینوس پاولینگ در تجزیه مواد غذایی با هم دسته‌بندی می‌شوند.  

مصرف روزانه 6 میلی‌گرم لوتئین و زآگزانتین شما را در برابر ضعف عضلانی ناشی از كهولت سن محافظت می‌كند. 

سبزیجات

انواع سبزیجات حاوی لوتئین هستند. اسفناج، كلم برگ، گل‌كلم و هویج حاوی میزان مناسبی لوتئین و زآگزانتین هستند. از دیگر منابع خوب سبزیجات حاوی این مواد مفید، می‌توان به شلغم، حبوبات، كدو، كدوحلوایی، كلم براكلی و ذرت اشاره نمود. 

تخم‌‌مرغ

زرده تخم‌مرغ منبع غنی كاروتنوئید لوتئین است. تمام لوتئین تخم‌مرغ در زرده آن‌ است و در سفیده وجود ندارد. تخم‌مرغ را به رژیم غذایی روزانه خود (مثلا در میان وعده‌ها، ساندویچ‌ها و سالادها) اضافه كنید. 

 

برچسب ها: آنتی اکسیدان، فواید لوتئین، مواد غذایی غنی از لوتئین، حفاظت از پوست، خواص لوتئین تعداد بازديد: 647 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز