Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 15:27

11
مهر
سم‌زدايی بدن با تغـذيه

سم‌زدايی بدن با تغـذيه

كارشناسان معتقدند نه تنها بايد به مقدار غذايي كه مي‌خوريم توجه كنيم بلكه ...

سم‌زدايی بدن با تغـذيه

 

كارشناسان معتقدند نه تنها باید به مقدار غذایی كه می‌خوریم توجه كنیم بلكه باید به نوع غذایی كه می‌خوریم نیز توجه بیشتری داشته باشیم. هدف از غذا خوردن فقط تأمین كالری و رساندن سوخت به بدن نمی‌باشد. برخی از غذاها حاوی پروتئین هستند كه برای ساخت عضلات و بافت‌های بدن لازم است. روغن‌ها و چربی‌های طبیعی موجود در برخی از موادغذایی نیز در تنظیم هورمون‌های بدن مؤثر بوده و ویتامین‌های محلول در چربی را كه مورد نیاز بدن می‌باشند تأمین می‌كنند. میوه‌ها و سبزیجات نیز علاوه بر تأمین ویتامین‌ها و آنزیم‌های مورد نیاز بدن، فیبر لازم برای بدن را تأمین كرده و سبب پاكسازی بدن از مواد زائد می‌شوند. مواد غذایی زیادی وجود دارند كه اثرات پاكسازی‌كننده داشته و اغلب در برنامه‌های سم‌زدایی كردن از بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

 

سبزیجات دارای برگ‌های پهن:

 سبزیجات برگ پهن مانند اسفناج، كاهو و ... از بهترین و مناسب‌ترین مواد غذایی هستند كه می‌توانید برنامه سم‌زدایی بدن را با آنها شروع كنید.

فیبر موجود در این برگ‌ها، كمك می‌كند تا بدن بطور طبیعی و خودكار عمل پاكسازی را انجام، زیرا این سبزیجات سبب تقویت سیستم گوارش بدن و فعال شدن عملكرد آن می‌شوند.

این سبزیجات علاوه بر دارا بودن انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی كه به سلامت بدن كمك می‌كنند كم كالری نیز می‌باشند.

روزانه حداقل 4 وعده از این سبزیجات استفاده كنید.

 

برخی از سبزیجات:

سبزیجات ریشه‌ای كه حاوی فیبر فراوان می‌باشند مانند چغندر، شلغم و سیب‌زمینی به پاكسازی روده بزرگ كمك می‌كنند. بسیاری از سبزیجات ریشه‌ای دارای یكی دیگر از الكترولیت‌های مهم و ضروری برای بدن به نام پتاسیم می‌باشند. این سبزیجات دارای كالری زیادی بوده و از آنجایی كه در زیر خاك رشد می‌‌كنند بسیاری از مواد معدنی مهم و موجود در خاك را جذب می‌كنند مانند كلسیم، منیزیم، روی و آهن.

 

میوه‌ها:

 میوه‌ها به‌ویژه میوه‌های ارگانیك مواد غذایی مناسبی برای پاكسازی بدن می‌باشند. میوه‌ها نیز مانند سبزیجات حاوی فیبر فراوان، ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشند. میوه‌ها برخلاف سبزیجات از كالری بیشتری برخوردار بوده و علاوه بر رساندن انرژی لازم به بدن در طول روز، عمل پاكسازی را نیز انجام می‌‌دهند. مصرف روزانه 4 یا 5 وعده از میوه‌ها می‌تواند اثرات مؤثری در سم‌زدایی بدن داشته باشد.

  

میوه‌های مناطق حاره:

میوه‌های مناطق گرمسیر، حاوی آنزیم‌های گوارشی هستند. آنزیم «برومیلین» كه در آناناس موجود می‌باشد نه تنها به تجزیه پروتئین در سیستم گوارشی بدن كمك می‌كند بلكه یك ضدالتهاب طبیعی نیز می‌باشد.

 

دانه‌ها و مغزها:

برخی از دانه‌ها و مغزها مانند گردو، بادام، تخم‌‌كتان، تخم كدو و تخم آفتابگردان می‌توانند به پاكسازی بدن كمك كنند. این مواد حاوی فیبر فراوان بوده و به راحتی در بدن هضم می‌شوند در نتیجه به پاكسازی سیستم گوارشی بدن كمك می‌كنند، بدون اینكه فشار مضاعفی به آن وارد كنند. می‌توانید به عنوان میان وعده و روزانه از این دانه‌ها و مغزها استفاده كنید.

 

سیر

 سیر نیز یكی از مواد غذایی مناسب و مفید در سم‌زدایی بدن می‌باشد. سیر می‌تواند با تحریك كبد، سبب تولید آنزیم‌های بیشتری شده و در نتیجه به پاكسازی سموم موجود در دستگاه گوارش و سرتاسر بدن كمك زیادی می‌كند.

  

چای سبز:

با جایگزین نمودن چای سبز به جای قهوه می‌توانید به پاكسازی بدن كمك كنید. چای سبز از آن جایی كه به مانند یك ترموژن (سوزاننده چربی) عمل می‌كند با تحریك و فعال كردن سوخت و ساز بدن و دارا بودن آنتی‌اكسیدان‌های فراوان می‌تواند سبب پاكسازی بدن شود. نوشیدن یك فنجان چای سبز در صبح و یك فنجان قبل از انجام تمرینات ورزشی سبب تسریع سوخت و ساز بدن و در نتیجه آب شدن چربی‌های زائد بدن می‌شود.

  

لیموترش و سایر مركبات :

 مركبات به‌ویژه لیموترش، اثرات قوی در پاكسازی كبد و كیسه صفرا دارند. مصرف لیموترش و یا سایر مركبات كه دارای اسیدسیتریك فراوانی می‌باشند، سبب پاكسازی كبد و كیسه صفرا از مواد زائد شده و آنها را تمیز می‌كند. از آنجایی كه كبد نقش اساسی در متابولیسم چربی‌های بدن دارد وجود یك كبد سالم برای كاهش وزن و سم‌زدایی از بدن ضروری است.

 

 سیب سبز:

سیب سبز، سبب تحریك دستگاه گوارش بدن شده و به دفع مواد زائد از بدن كمك می‌كند.

كارشناسان توصیه می‌كنند جویدن سیب سبز و یا گلابی در ابتدای هر روز می‌تواند به پاكسازی بدن كمك كند، زیرا سبب تحریك و فعال شدن دستگاه گوارش و ترشح شیره‌های گوارشی می‌گردد.

 

تخم كتان:

 تخم كتان یكی از گیاهان معروف است كه در سم‌زدایی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. تخم كتان با افزایش دادن حركات روده به سم‌زدایی بدن كمك می‌كند. تخم كتان با افزایش دادن سرعت دفع مواد زائد از بدن می‌تواند در پاكسازی بدن بسیار مفید بوده و مانند یك مسهل موثر و قوی عمل ‌كند بنابراین این گیاه نه تنها سبب پاكسازی بدن از مواد زائد سمی می‌شود بلكه برای افرادی كه از یبوست رنج می‌برند نیز بسیار مفید است. تخم كتان را می‌توانید با هر نوشیدنی كه دوست دارید مخلوط كرده و میل كنید و یا می‌توانید آن را بر روی سالاد، ماست و یا غذایی كه می‌خورید ریخته و میل نمایید.

برچسب ها: دستگاه گوارش، كیسه صفرا، سوزاننده چربی، آنزیم‌های گوارشی تعداد بازديد: 536 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز