Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 05:03

1
تیر
من هم می توانم روزه بگیرم (1)

من هم می توانم روزه بگیرم (1)

روزه گرفتن برای كودكان خردسال نه تنها ضروری نبوده، بلكه صحیح نیز نمی‌ باشد.

دكتر احمدرضا درستی مطلق؛ متخصص تغذیه و رییس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی كشور

 

 

 

اسلا‌م روزه را برای تمام افرادی كه قادر به روزه داری باشند، واجب دانسته و این عمل شریف برای سایر ادیان نیز گرامی‌ می‌ باشد، ولی عملی كه موجب آزار و ضرر به خود یا دیگران شود نیز پذیرفته نیست زیرا كه در دین اسلا‌ م آمده  <لا‌  ضرر و لا‌  ضرار فی الا‌ سلا‌ م.

یادآوری می‌ شود كه روزه داری می‌ تواند با حذف چربی‌ های اضافی و جایگزینی چربی‌ های لطیف و تازه به جای انواع سفت شده قبلی، به تغذیه مناسب كمک شایانی كند. روزه داری حتی در كسانی كه لا‌ غر و یا دارای وزن طبیعی هستند نیز به بدن فرصت می‌ دهد تا بدن آن‌ ها این چربی‌ های قدیمی را بسوزاند و پس از پایان دوره روزه داری، به جای آن‌ ها چربی تازه و مناسبتری را جایگزین نماید.

با این وجود، لا‌ زم به ذكر است كه اگر فرد دارای بیماری لطمه زننده و یا شرایط فیزیولوژیكی خاصی باشد كه طبق نظر پزشک، روزه داری منجر به صدمه به بدن او می‌ شود، روزه داری از نظر دین مبین اسلا‌ م قابل قبول نیست. به عنوان مثال، برخی از كسانی كه دیابت دارند، بدلیل تغییرات شدید قند خون ناچار به رعایت رژیم ویژه هستند كه آنان را ملزم می‌ نماید هر چند ساعت یک بار، مقداری غذا میل كنند و عدم رعایت موازین تغذیه‌ ای لطمات جدی به سلا‌ مت آنان وارد می‌ سازد.

یا افراد مبتلا‌  به بیماری‌ های كلیوی همانند سنگ كلیه، ضروری است كه حجم زیادی مایعات در طی روز بنوشند و یا افراد مبتلا‌  به زخم‌ های گوارشی همانند زخم معده، باید در مورد نحوه تغذیه خود توجه بسیار زیادی بكنند؛ همین‌ طور افراد دارای مشكلا‌ ت قلبی  عروقی و فشارخون.

به همین دلیل، ضروری است افراد مبتلا‌  به هر نوع بیماری با پزشک متخصص مربوط به زمینه بیماری خویش، مشاوره و تحت نظر ایشان اقدام به روزه داری نمایند.

علا‌ وه بر ابتلا‌ ی به بیماری‌ ها، چنانچه افراد بسیار لا‌ غر و یا مبتلا‌  به سوء‌ تغذیه بوده و یا جزو افراد در معرض خطر محسوب شوند، باز هم توصیه می‌ شود با متخصص تغذیه مشاوره نموده و با توجه به توصیه‌ ها اقدام به روزه‌ داری نمایند. از نظر علم تغذیه ۳ گروه از انسان‌ ها در معرض خطر بیشتری برای ابتلا‌  به سوء تغذیه هستند كه عبارتند از: كودكان و نوجوانان، مادران باردار و شیرده و نهایتا سالمندان.

بنا بر قوانین اسلا‌ می، روزه گرفتن برای كودكان خردسال نه تنها ضروری نبوده، بلكه صحیح نیزنمی‌ باشد. درعین حال، به تغذیه كودكان بزرگتر (۱۲-۹ ساله‌ ) و نوجوانان (۱۸-۱۳ ساله) و فعالیت بدنی آنان در طول روز نیزباید توجه خاص شود؛ چرا كه دریافت ناكافی مواد غذایی می‌ تواند به رشد و نمو آن‌ ها لطمات جبران ناپذیری وارد كند.

نوجوانانی كه دچار وقفه در رشد و یا نمو شوند گاهی با كوتاه ماندن قد و یا لا‌ غری و یا چاقی بیمارگونه قابل تشخیص هستند؛ ولی متاسفانه اختلا‌ لا‌ تی كه در اثر وقفه نمو در ساختمان دستگاه‌ های بدنی آن‌ ها اتفاق می‌ افتد عموما قابل رویت نیست. بعنوان مثال دختران بدغذا و مبتلا‌  به سوء تغذیه (حتی خفیف)، در بزرگسالی بیشتر و سریعتر بیمار گردیده و عموما مبتلا‌  به ضعف و دردهای بدنی (بویژه سردردهای مزمن)، بیماریهای زنان، سقط و زایمان زود رس و مرده زایی و خونریزی غیر طبیعی و .... می‌ گردند...

 

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- من هم می توانم روزه بگیرم- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: روزه داری، روزه گرفتن، رمضان، تغذیه مناسب در رمضان، خواص روزه داری، اسلا‌م روزه، افراد روزه، رمضان در اسلام تعداد بازديد: 729 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز