Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 17:15

8
اسفند
خوراكي‌هايي براي داشتن لبخند دلنشين

خوراكي‌هايي براي داشتن لبخند دلنشين

چندین تغییر كوچك در برنامه غذایی، می‌تواند تأثیر قابل توجهی در بهداشت دهان و سلامت دندان داشته باشد.

خوراكي‌هايي براي داشتن لبخند دلنشين

چندین تغییر كوچك در برنامه غذایی، می‌تواند تأثیر قابل توجهی در بهداشت دهان و سلامت دندان داشته باشد. شاید همگی شما مسواك بزنید، از نخ دندان استفاده كنید و به‌طور مرتب نزد دندانپزشكتان بروید، ولی آیا تا به حال به چیزهایی كه می‌خورید و تأثیر آنها بر سلامت دهان و دندان‌هایتان دقت كرده‌اید؟

دكتر پائولا شانن جونز، متخصص و جراح دندانپزشك می‌گوید: «همه‌ ما می‌دانیم كه تغذیه خوب و كامل كمك شایانی به سلامت بدن می‌كند و از این رو هر چیزی كه می‌خوریم روی دندان‌ها و لثه تأثیرگذار خواهد بود و فقط شكر و شیرینی‌جات برای سلامت دندان‌ها مضر نیستند. جالب است بدانید كه حتی بعضی از غذاهای سالم ممكن است سبب پوسیدگی شوند. از طرف دیگر برخی از آنها باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها، بیماری‌های لثه و حتی بوی بد دهان می‌شوند». در ادامه، سعی بر آن شده تا برنامه غذایی مناسبی در جهت سلامت و محافظت از دندان‌ها معرفی گردد:

 

 

1)‌ از كربوهیدرات‌ها در وعده اصلی غذا استفاده كنید.

مشتی چیپس یا حتی تكه‌ای نان سبوسدار می‌تواند همانند بیسكویت یا شكلات به دندان‌ها و لثه آسیب برساند. زیرا كربوهیدرات به قند تجزیه می‌شود و سرانجام توسط باكتری‌های دهان تبدیل به پلاك می‌گردد. پلاك به سطح دندان و لثه می‌چسبد و باعث پوسیدگی دندان و نیز بیماری‌های لثه می‌شود.

كریستن گربستات، دكتر عمومی و متخصص تغذیه می‌گوید: غذاهای كربوهیدرات‌دار (مانند نان و شیرینی‌جات) كه جویدنی هستند و بافت چسبناكی دارند، به راحتی مابین دندان‌ها گیر می‌كنند و یا به لبه‌های لثه می‌چسبند و باعث تجمع باكتری‌ها می‌شوند، لذا از مصرف كربوهیدرات‌ها به عنوان میان‌وعده بپرهیزید و آن را به زمان صرف وعده اصلی غذا موكول كنید، زیرا هنگامی كه غذای زیادتری (وعده اصلی) خورده می‌شود، بزاق دهان بیشتر ترشح می‌گردد و در نتیجه، موادی كه به دندان و یا لثه‌ها چسبیده‌اند راحت‌تر كنده می‌شوند.

 

2) چای بنوشید

چای سیاه و چای سبز دارای پلی‌فنول، (تركیبات گیاهی آنتی‌اكسیدان‌دار) هستند كه مانع از چسبیدن پلاك به دندان می‌شوند و احتمال بروز بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان را كاهش می‌دهند.

دكتر كریستین دو اظهار می‌دارد كه بوی بد دهان ناشی از رشد باكتری‌ها می‌باشد كه این بو با نوشیدن چای از بین می‌رود. همچنین وی تحقیقات متعددی روی خواص چای و رابطه آن با بهداشت دهان و سلامت دندان انجام داده است.

بیشتر چای‌ها حاوی فلوراید نیز می‌باشند (فلوراید هم درون برگ چای و هم داخل دم‌كرده آن موجود است) كه سبب حفظ مینای دندان از پوسیدگی و سلامت دندان می‌شود.

3)‌ برای نوشیدن آبمیوه‌ها و نوشابه‌ها از نِی استفاده كنید

اكثر نوشابه‌ها، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و آبمیوه‌ها حاوی اسیدهایی مانند اسیدسیتریك و اسید فسفریك هستند (حتی اگر رژیمی و یا از نوع بدون قند باشند) كه این خود باعث فرسایش و پوسیدگی مینای دندان می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند كه استفاده از نِی در نوشیدن چنین مایعاتی سبب حفظ مینای دندان تا حد قابل توجهی می‌شود، زیرا نِی مایع را به عقب دهان هدایت می‌كند و سطح تماس اسید با دندان را كاهش می‌دهد.

 

4)‌ ویتامین C بیشتر مصرف كنید

دكتر جونز می‌گوید: «ویتامین C مانند سیمان است كه تمامی سلول‌ها را محكم به یكدیگر می‌چسباند. همان‌طور كه می‌دانید مصرف ویتامین C برای پوست ضروری است و همچنین، برای سلامت بافت لثه از ارزش بالایی برخوردار می‌باشد». طبق تحقیقی كه بر روی 12000 فرد بزرگسال آمریكایی، در دانشگاه نیویورك، بوفالو انجام شد نشان داد  افرادی كه روزانه كمتر از 60 میلی‌گرم ویتامین C استفاده می‌كنند (یك پرتقال بیش از 80 میلی‌گرم ویتامین C دارد) به نسبت افرادی كه روزانه180 میلی‌گرم یا بیشتر دریافت می‌كنند، 25 درصد بیشتر احتمال ابتلا به بیماری‌های لثه را دارند.

 

5)‌ 800 میلی‌گرم كلسیم را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید

محققان بوفالو در تحقیق اخیر خود اعلام كردند: «از آنجایی كه 99 درصد كلسیم بدن در استخوان‌ها و دندان‌ها جمع می‌شود، لذا افرادی كه كمتر از این میزان كلسیم مصرف می‌كنند، دچار بیماری‌های لثه و دندان می‌شوند.

كلسیم موجود در پنیر، شیر، ماست و ... باعث استحكام استخوان فك می‌شود و در نتیجه دندان‌ها در جای خود محكم قرار می‌گیرند. نیاز روزانه كلسیم در زنان كمتر از 50 سال، 1000 میلی‌گرم و برای سالمندان 1200 میلی‌گرم می‌باشد».

برچسب ها: كربوهیدرات‌ها، كلسیم، شیرینی‌جات، پوسیدگی تعداد بازديد: 481 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز