Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 03:17

20
اردیبهشت
راز جوانی در تغذيه سالم

راز جوانی در تغذيه سالم

دریافت رژیم غذایی مطلوب، مكانیسم‌های فیزیولوژیك پیر شدن زودرس را به تاخیرر می‌اندازد

دكتر سلطانعلی محبوب استاد

رژیم غذایی مناسب برای سلامت پوست:

حفظ سلامت مطلوب كل اعضای بدن، برای رسیدن به حداكثر سلامتی و شادابی پوست حائز اهمیت است و مهم‌ترین راه تامین سلامت بدن، دریافت رژیم غذایی متناسب با نیازهای تغذیه‌ای بدن هر فرد است.

دریافت رژیم غذایی مطلوب، مكانیسم‌های فیزیولوژیك پیر شدن زودرس را به تاخیرر می‌اندازد.

هر فردی كه به دریافت مواد غذایی سالم و كافی بدون وجود آلاینده‌های شیمیایی و میكروبی اهمیت بدهد، مسلما پوست سالم و شاداب‌تری خواهد داشت.

در زیر به برخی از مهم‌ترین جنبه‌های رژیم غذایی سالم و راهنمایی‌های اصلی برای داشتن پوست جوان و زیبا می‌پردازیم:

تعادل و تنوع رژیم غذایی:

مهم‌ترین و اولین گام در داشتن رژیم غذایی سالم، استفاده كافی و متناسب از گروه‌های غذایی متنوع است كه بیشتر مواد مغذی و فراویژه مورد نیاز بدن را تامین نماید.

طبق تعریف، رژیم غذایی متعادل، حاوی همه مواد مغذی لازم با دامنه مطلوب و استاندارد است كه كفایت تغذیه‌ای مطلوبی راا دارا می‌باشد.

این نوع رژیم غذایی حاوی مقادیر كافی پروتئین، ویتامین‌ها و املاح است و از ایجاد علایم كمبودها پیشگیری می‌كند. 

در حقیقت، رژیم غذایی متعادل و متنوع، رژیمی است كه مانع از سوءتغذیه و كمبود مواد مغذی شود، بنابراین افرادی كه خواهان مصرف روزمره غذاهای فوری و آماده هستند، باید مراقب باشند تا از مواد غذایی طبیعی، میوه‌ها و سبزی‌ها به میزان كافی مصرف كنند. لازم است به خاطر داشته باشید كه بهترین روش برای به تاخیر انداختن پیری، برگشت مجدد به آغوش طبیعت و استفاده هر چه بیشتر از مواد غذایی طبیعی، متعادل و متنوع است.

برای اطمینان از دریافت كافی مواد غذایی، نیاز به رعایت توصیه‌های RDA، درباره مقدار موردنیاز روزانه هر یك از مواد مغذی و منابع غذایی آنهاست.

جدیدترین توصیه‌های هرم راهنمای غذایی برای داشتن رژیم غذایی متعادل و متنوع در بزرگسالان، به شرح زیر است:

میوه‌ها و سبزیجات را بر طبق نیازهای انرژی، به مقدار كافی مصرف كنید: دو لیوان میوه‌جات و دو و نیم لیوان سبزیجات در روز مقدار توصیه شده استاندارد برای دریافت 2000 كیلوكالری است. با دریافت انرژی بیشتر، مقدار توصیه شده افزایش می‌یابد.

هر روز انواع متنوعی از میوه‌ها و سبزیجات را مصرف كنید و از هر 5 زیر گروه سبزیجات شامل: سبز تیره، نارنجی، حبوبات، سبزیجات نشاسته‌ای و سایر سبزیجات دریافت نمایید.

روزانه به میزان 3 واحد یا بیشتر از محصولات غلات با دانه كامل و سبوسدار استفاده كنید و بقیه واحدهای غلات را از نوع آرد كامل یا غنی شده تامین نمایید. به طور كلی، حداقل نیمی از واحدهای غلات باید از نوع غلات كامل باشد.

روزانه 3 لیوان یا بیشتر شیر و لبنیات 

كم‌چرب یا بدون چربی مصرف كنید.

برای تضمین دریافت تمام موادمغذی ضروری، همه موادغذایی متنوع را به مقدار كافی مصرف كنید.

میوه‌ها و سبزیجات:

دریافت مقادیر زیاد میوه و سبزی تازه، برای سلامت شما مفید است. میوه‌ها و سبزیجات برای پیشگیری از پیری زودرس پوست اهمیت دارند، زیرا شامل تنوع گسترده‌ای از آنتی‌اكسیدان‌های طبیعی هستند.

بسیاری از رنگدانه‌های گیاهی، آنتی‌اكسیدان‌های بالقوه می‌باشند. اینن آنتی‌اكسیدان‌ها به پیشگیری از آسیب سلولی پوست كمك می‌كنند و مانع از عملكرد رادیكال‌های آزاد ناشی از آلاینده‌های محیطی می‌شوند.

برای تضمین دریافت همه آنتی‌اكسیدان‌های طبیعی، نیاز به دریافت میوه و سبزی خام است. در اثر حرارت پخت، بسیاری از آنتی‌اكسیدان‌ها غیرفعال می‌شوند.

مایعات:

پوست مرطوب كمتر در معرض چین و چروك قرار دارد. نوشیدن مقادیر كافی مایعات در روز، موجب هیدراسیون مناسب بدن و كاهش خشكی پوست می‌شود.

محققین نوشیدن 8-6 لیوان آب را در روز توصیه می‌كنند. قهوه و نوشابه جایگزین مناسبی برای آب نیستند، زیرا به دلیل دارا بودن كافئین و تركیبات مدر دیگر، باعث دفع آب اضافی از بدن می‌شوند.

توصیه شده 3-2 ساعت قبل از خواب، آب زیاد نوشیده نشود، چرا كه موجب پف‌كردگی و كش آمدن پوست صورت می‌شود.

انرژی:

علاوه بر پیشگیری از تابش مستقیم نور خورشید به پوست، كاهش دریافت غذا و به موازات آن كاهش دریافت انرژی و كاهش وزن، روش مناسبی برای جوان نگه‌داشتن پوست می‌باشند.

دلیل آن مشخص است: با افزایش وزن، چربی بیشتری زیر پوست ذخیره شده و احتمال كش آمدن و افزایش خطوط پوستی بیشتر می‌شود.

بازگشت پوست به حالت طبیعی در اثر كاهش وزن، بستگی به سن فرد، ژنتیك و سایر عوامل دارد. بهترین راه برای حفظ پوست جوان و بدون چین و چروك، پیشگیری از اضافه وزن و رعایت منظم برنامه تغذیه‌ای متناسب می‌باشد.

به یاد داشته باشید كه عدم ثبات وزن و افزایش و كاهش دوره‌ای آن، اثرات منفی بر پوست و سلامت عمومی بدن دارد.

روش پخت:

افزایش دمای پخت موجب افزایش سرعت واكنش‌های شیمیایی می‌شود و تجزیه و اكسیداسیون مواد مغذی را به شدت افزایش می‌دهد. به عبارت دیگر، پخت و پز در دمای بالا موجب تخلیه بسیاری از مواد مغذی ضروری غذا و افزایش تولید محصولات جانبی اكسیداسیون و رادیكال‌های آزادد می‌شود.

در نتیجه، دریافت آنتی‌اكسیدان‌ها كاهش می‌یابد. اجتناب از سرخ كردن، كبابی كردن، دودی كردن و پخت در آب زیاد، می‌تواند به اندازه مصرف مداوم میوه‌ها و سبزیجات خام در سلامت پوست موثر باشد.

برچسب ها: رژیم غذایی، اضافه وزن، میوه‌ها و سبزیجات، سلامت پوست، كاهش وزن، حفظ سلامت، انرژی تعداد بازديد: 960 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز