Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 13:59

26
دی
رمز سلامتی، در تغذيه مناسب با مواد غذايي تازه است

رمز سلامتی، در تغذيه مناسب با مواد غذايي تازه است

شهرام قائدی بازیگر درباره تغذیه سالم و برنامه‌های غذایی‌اش گفتگويي داشتیم که خلاصه‌ای از آن را با هم می‌خوانیم.

رمز سلامتی، در تغذیه مناسب با مواد غذایی تازه است

 

این روزها در عرصه هنر همه استادند! اگر از کسی بپرسی برای رسیدن به این مرحله از کار هنری از حضور چه استادانی بهره گرفته‌ای، با اکراه نام چند استاد برجسته را می‌برد که شاید اگر به میل ِ خودش بود این کار را نمی‌کرد؛ اما شهرام قائدی از آن هنرمندانی است که می‌داند از کجا آمده و چه کسانی در موفقیت‌های او سهم داشته‌اند. با این بازیگر درباره تغذیه سالم و برنامه‌های غذایی‌اش گفتگویی داشتیم که خلاصه‌ای از آن را با هم می‌خوانیم.

 

بعد از «پنجمین خورشید»

تازه‌ترین نقش‌آفرینی شهرام قائدی که از تلویزیون پخش شد و بسیار هم مورد توجه قرار گرفت، تا آنجا که در برخی آگهی‌های تلویزیونی هم، از آن استفاده بهینه شد! مجموعه «پنجمین خورشید» بود.

قائدی در میان بازیگران هم سن و سال خودش یا بهتر بگوییم هم‌نسلانش، از آن دست بازیگرانی است که نقش‌های بسیار متفاوتی بازی کرده که اگر چه در درونمایه اغلب آنها طنز و شوخ طبعی او نمایان است؛ اما تلاش او همیشه این بوده که بازی‌های متفاوتی داشته باشد. او می‌گوید: بعد از «پنجمین خورشید»، «دلقک‌ها» را بازی کردم و بعد فیلم تلویزیونی «فقط دو ساعت». این تله فیلم را خیلی دوست دارم؛ از این بابت که نقشم در آن کاملاً متفاوت است.

من در این تله فیلم نقش مرد مذهبی و خیّری را دارم که فقط دو ساعت فرصت دارد کاری را انجام دهد و.... آنقدر نقشم را در این اثر دوست داشتم که دلم می‌خواست زمان دیگری بازی در این کار به من پیشنهاد می‌شد که فرصت بیشتری برای فکر کردن و پیدا کردن زوایای مختلف نقش داشتم.

با این حال از کار راضی هستم. بعد از این کار هم مشغول بازی در مجموعه تلویزیونی «باغ شیشه‌ای» به کارگردانی مهدی مظلومی هستم که قرار است از شبکه دو پخش شود.

 

مبارزه هر روزه با چاقی

حتما شنیده‌اید که می‌گویند بعضی‌ها استعداد چاقی دارند؟ بله، درست است برخی از آدم‌ها مستعد چاق شدن هستند؛ یعنی اگر غصه هم بخورند چاق می‌شوند. شهرام قائدی می‌گوید: «من می‌خواهم اعتراف کنم که از ده سالگی دارم با معضل چاقی مبارزه می‌کنم. از تغذیه، ورزش و هر راه دیگری برای جلوگیری از چاقی استفاده می‌کنم.

شاید جالب باشد بگویم که من تمام رژیم‌های غذایی دنیا را برای جلوگیری از چاقی استفاده کرده‌‌ام! (با همان لحن شوخ‌طبعانه). بسیاری از لوازم ورزشی که بتواند مرا از این معضل دور کند، در خانه دارم؛ اما این موارد تا زمانی می‌‌تواند تاثیرگذار باشد که تداوم داشته باشد؛ در غیر این صورت به‌محض اینکه استمرار آن قطع شود، افزایش وزن به سراغ فرد می‌آید.

البته ناگفته نماند که در کار ما به‌دلیل استفاده از «بیان» و«بدن» (حرف زدن و حرکت کردن)، ‌باید این نکته بسیار مورد توجه قرار گیرد وگرنه در زندگی طبیعی ممکن است چندان مشکل حادی برای فرد ایجاد نکند».

 

راه‌های مبارزه با چاقی

قائدی می‌گوید: «راه‌هایی که گفتم همه متعلق به زمانی است که من به‌دلخواه خودم تصمیم می‌گیرم وزنم را کاهش دهم؛ اما زمانی شغلم و نقشم از من می‌خواهند که این کار را انجام دهم، مثلا اگر به من نقشی پیشنهاد شود که باید وزنم را کاهش دهم، به‌طرز شگفت‌انگیزی تلاش می‌کنم این اتفاق رخ دهد.

نتیجه این کار به من ثابت کرده زمانی که کارم از من بخواهد وزن کم کنم، با هر خون و دلی این کار را انجام می‌دهم!».

 

نقش همسرم

همیشه به‌همسرم می‌گویم هر وقت در غذا خوردن زیاده‌روی می‌کنم به من تذکر بده، زیرا من همیشه یا صفرم یا صد! و همسرم هم واقعاً بیش از خودم مراقب تغذیه من است، حتی روزهایی که من سر ِ کار هستم حتماً از من می‌پرسد که نهار چه خورده‌ام که به تناسب آن برایمان شام آماده کند.

 

دستپخت همسرم

همسرم از آن خانم‌هایی است که آشپزی را استادانه و از مادرش یاد گرفته. او همه غذاها، به‌ویژه غذاهای منطقه خودمان شیراز (شهرستان قیروکازین) را به‌خوبی طبخ می‌کند و نکته کنکوری مسأله هم این است که ایشان از نمک و روغن در پخت غذاها  بسیار کم استفاده می‌کنند، با این حال همیشه غذاها لذیذ و دلچسب هستند. ‌

 

دستپخت خودم

قائدی با همان شوخ‌طبعی همیشگی‌اش می‌گوید: «برخی از کسانی که مرا می‌شناسند، در زمان اظهار نظر پیرامون آشپزی بنده در حقم نامردی کرده‌اند! حتماً می‌پرسید چرا؟ خُب برای اینکه بنده غذاهایی که خودم دوست دارم، مثل مرغ و بادمجان به اضافه انواع نیمرو را خیلی خوب درست می‌کنم - به این دلیل که حدود پنج یا شش سال مجردی زندگی کرده‌ام-  اما دوستان من چون نتوانسته‌ام غذاهای مورد علاقه آنها را نیز به این خوبی درست کنم، درباره من حرف‌هایی زده‌اند که نامردی است! مثلا گفته‌اند من نمی‌توانم خوب غذا درست کنم که من همین‌جا تکذیب می‌کنم!»

 

صبحانه، نهار و شام

قائدی می‌گوید: «وقتی سر کار هستی، همه تصمیم‌گیری‌ها با برنامه‌ریز است (در این زمینه خاص البته). برنامه‌ریز می‌گوید که ما چه ساعتی صبحانه بخوریم، چه ساعتی نهار و احیانا چه ساعتی شام! برنامه‌ریز است که مشخص می‌‌کند ما چه غذایی برای نهار، شام و یا چه صبحانه‌ای بخوریم.

او تعیین می‌کند که ما چه زمانی چای و میوه بخوریم یا اساساً نخوریم. خلاصه؛ برنامه‌ریز است که رژیم غذایی را می‌دهد و اصلا هم مهم نیست که شما در رژیم غذایی خودت هستی! اگرهم راضی نباشی باید برای خودت یا از منزل و یا از بیرون غذا تهیه كنی. در این صورت من چندان نمی‌توانم تصمیم بگیرم که در وعده‌ها یا میان وعده‌های غذایی چه چیزی مصرف کنم، اما علاقه خودم به غذاهای نانی زیاد است و به برنج چندان تمایلی ندارم، حتی شده ماه‌ها برنج نخورده‌ام. درباره گوشت قرمز هم همین‌طور است. ما بیشتر به جای گوشت قرمز در وعده‌های غذایی از مرغ و ماهی استفاده می‌کنیم».

 

چاپاردینا و اکسیرِ ِشیرازی !

 

بعضی وقت‌ها که آدم تنهاست، غذاها یا سالادهایی درست می‌کند که واقعا خودش هم نمی‌داند چیست؛ اما دیگران مدام اصرار می‌کنند که دستور طبخ آن یا نوع مخلوط کردن و میزان مواد را برایشان توضیح دهد. قائدی می‌گوید: «در چند مورد این اتفاق برایم افتاده که برای خارج شدن از این مخمصه گفتم این سالاد اروپایی است و اسمش «چاپاردینا» است. یکبار دیگر هم اسمش را گذاشتم «اکسیر ِشیرازی» و اینطور بود که هنوز برخی از «چاپاردینا» و «اکسیرِ شیرازی» من تعریف می‌کنند!».

 

غذای مادر

اگر مادرتان در قید حیات است، انشاالله همیشه سلامت باشد و اگر با شما خداحافظی کرده، انشاالله شامل رحمت خداوند متعال شود. هیچ‌كس طعم غذای مادرش را از یاد نمی‌برد، حتی اگر نان و پنیری باشد که او برای صبحانه فرزند آماده كرده باشد. نمک دست مادرها تا آخر عمر زیر دندان آدم می‌ماند.

قائدی می‌گوید: «مادرم دمپختک‌های شگفت‌انگیزی دارد و بسیار ماهرانه آن‌ را درست می‌کند. ما اهل شهرستان «قیروکازین» در فاصله 175 کیلومتری شیراز هستیم و مادرم اغلب تمام غذاهای آن منطقه را به‌خوبی طبخ می‌کند».

 

سبزیجات و حبوبات

یکی از مواردی که در رژیم غذایی ما اغلب رعایت می‌شود، استفاده از سبزیجات تازه و حبوبات است. همسرم هر روز سبزی تازه خریداری می‌کند و ما هر وقت در کنار هم غذا بخوریم، پای سفره‌ای کاملاً سنتی با سبزیجات و ترشی و سالاد می‌نشینیم.

ما حتی از سبزیجات به شکل فریز‌شده مثل تنقلات هم استفاده می‌کنیم. انواع سالاد بدون سس در برنامه غذایی ما حتما گنجانده می‌شود و تنقلاتی مثل توت خشک هم برخی مواقع در میان وعده‌های ما وجود دارد. شیر، ماست و دوغ نیز در وعده‌های غذایی ما زیاد استفاده می‌شود؛ اما نوشابه هرگز.

 

چیپس و پفک در تعطیلات

قائدی می‌گوید: «ما به‌هیچ وجه چیپس، پفک و مانند آن را نمی‌خوریم و ترجیح می‌دهیم به‌جای اینها از برخی تنقلات که به شکل سنتی وجود داشته، استفاده کنیم». 

 

راهکار سلامتی

قائدی می‌گوید: «اول اینکه آرزو می‌کنم هیچکس در جهان مشکل «غذا» نداشته باشد و جهان از «گرسنگی» پاک شود. دوم اینکه آرزو می‌کنم هر کس آنقدر پول داشته باشد که بتواند هر غذایی که دوست دارد بخرد و بخورد و سوم اینکه همه مردم از نعمت سلامتی برخوردار باشند، اما رمز سلامتی در تغذیه مناسب با مواد غذایی تازه است.

استفاده از سبزیجات تازه می‌تواند در سلامتی تاثیر زیادی داشته باشد. در کنار این موارد باید ورزش را هم مد نظر قرار داد. 

 

برچسب ها: گفتگو، رمز سلامتی، شهرام قائدی، راه‌های مبارزه با چاقی تعداد بازديد: 662 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز