Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 13 مهر 1401 - 07:58

8
فروردین
پذيرایی سالم از مهمانان در نوروز

پذيرایی سالم از مهمانان در نوروز

برنامه‌ریزی مناسب می تواند به شما در پیروی از برنامه غذایی سالم و کاهش تمایل به پرخوری در مهمانی و یا رستوران کمک کند.

سالومه آرمین کارشناس ارشد علوم تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور

 

 

با توجه به فرا رسیدن عید نوروز و تغییرات اجتناب ناپذیر در برنامه‌های غذایی، مطالبی را در مورد لزوم برنامه‌ریزی جهت پذیرایی از مهمانان با هدف حفظ سلامتی حضور شما خوانندگان گرامی ارائه می‌دهیم:

گام نخست- مراقب لیست خرید تنقلات نوروزی باشید. 

برای اینکه بتوانید آگاهانه از مهمانان خود پذیرایی کنید، ابتدا باید آگاهانه خرید کنید، خریدی فاقد اقلام غذایی پرکالری، شور و چرب.

گام دوم-  برای مهمانی‌ها برنامه‌ریزی كنید.

برنامه‌ریزی مناسب می تواند به شما در پیروی از برنامه غذایی سالم و کاهش تمایل به پرخوری در مهمانی و یا رستوران کمک کند.

برای مهمانی‌ها برنامه‌ریزی كنید تا اطمینان‌خاطر داشته باشید كه از مهمانی هم لذت برده‌اید.

گام سوم- هنگام پذیرایی از کودکان به توصیه‌های سلامتی بخش توجه کنید. 

به خاطر داشته باشید پذیرایی از کودکان را با میان وعده‌های سالم خانگی انجام دهید. مناسب‌ترین میان وعده‌ها برای تامین نیاز و حفظ سلامتی، نان و غذاهای خانگی به همراه سبزیجات و میوه‌ها است. ضمنا تنقلات سالمی مانند مقدار كمی آجیل (از قبیل پسته، ‌بادام، بادام هندی، فندق و بادام زمینی)، میوه‌های خشك، گندم و ذرت، برنج و نخود بو داده به همراه كشمش، توت خشك و خرما همگی در مقدار مناسب (و نه بسیار زیاد) قابل استفاده هستند.

در این مورد نیز باید به رعایت تعادل در مصرف اهمیت ویژه داده شود؛ چرا که مصرف بیشتر از مقدار مورد نیاز از هر نوع میان وعده می‌تواند موجب جلوگیری از مصرف مواد غذایی مناسب و كاهش اشتها برای مصرف غذا در وعده‌های اصلی گردد.

گام چهارم- اصول صحیح پذیرایی میان وعده‌ها

 از میوه تازه یا سالاد میوه به جای شربت و بستنی استفاده كنید.

 از كشمش، خرما و یا توت خشک به جای قند یا شكلات در کنار چای استفاده کنید.

 علاوه بر چای سیاه کمرنگ می توانید با چای سبز به پذیرایی خود تنوعی سلامتی بخش بدهید.

گام پنجم- اصول صحیح پذیرایی در وعده‌های اصلی

عوامل اجتماعی  از جمله مناسبت‌ها بر عادات غذا خوردن ما تأثیر می‌گذارند. عید نوروز هم مناسبتی است که معمولاً منجر به زیاده روی در مصرف غذا می‌شود. در چنین روزهایی بیشتر از همیشه می‌خوریم و می‌نوشیم، با این دلیل که: عید است دیگر!  به یاد داشته باشید اگر در طول عید نوروز الگوی رژیم غذایی مناسب نباشد، قطعا افزایش وزن رخ می دهد.

 در فصل بهار، رعایت یك برنامه غذایی سبك و كم چربی مفید است. در این فصل بهتر است مصرف فراورده‌های حیوانی كاهش یابد و غذاهایی كه دارای طعم شیرین، ترش و شور هستند، كمتر مورد استفاده قرار گیرند.  

برای تهیه غذا و پذیرایی از مهمانان یاد بگیرید كه مقدار كالری غذاها را محاسبه كنید و جایگزین‌های مناسب را پیدا كنید.

به‌طور مثال از ذرت بو داده به جای سرخ شده استفاده كنید و یا در كیك‌های شكلاتی، به جای شكلات از توت‌ فرنگی یا سایر میوه‌ها استفاده كنید.

یک توصیه

وجود چربی انبوه و بیش از حد در ناحیه شكم و دور کمر موجب افزایش مقاومت بدن نسبت به انسولین و در نتیجه افزایش احتمال ابتلا به بالارفتن قند و چربی خون می‌شود. این امر همچنین یكی از عوامل مهم و مؤثر در ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و دیابت به شمار می‌آید، بنابراین كاهش چربی شكمی كمك زیادی به حفظ سلامت می‌كند.

تعطیلات فرصت خوبی است که در کنار سایر اعضاء خانواده از انجام فعالیت‌‌های بدنی خصوصا در طبیعت بهره ببرید و موفق شوید روزانه نیم تا یك ساعت پیاده‌روی توصیه شده را داشته باشید. البته به خاطر داشته باشید كه انجام ورزش و پیروی از رژیم غذایی، نسبت به رژیم غذایی یا ورزش تنها نقش مؤثرتری ایفا خواهد كرد.

 از آنجایی که رایج‌ترین ورزش درمانی برای افراد دچار مشکل اضافه وزن پیاده‌روی است، با انتخاب طبیعت برای پذیرایی، این فرصت را در اختیار خود و مهمانان قرار دهید که پس از صرف غذا به طور دسته جمعی در هوای بهاری به پیاده روی بپردازید. فعالیت‌های بدنی دیگر مانند دوچرخه سواری و شنا هم بعضی مواقع جانشین مناسبی برای پیاده روی به شمار می‌آیند. 

و سخن آخر

سعی كنید به جای افكار منفی، به نكات مثبت پذیرایی خود بیندیشید. همیشه باور كنید با تصمیمی كه گرفته‌اید و با اراده‌ای كه كرده‌اید به هدف خود خواهید رسید و با شروع سال نو برنامه‌های نوی شما هم موفقیت‌آمیز خواهند بود.

 

برچسب ها: تغذیه و دیابت، افزایش وزن در نوروز، برنامه ریزی غذایی، غذا خوردن در رستوران، برنامه غذایی و کاهش وزن، کاهش وزن در نوروز، تغذیه نوروزی تعداد بازديد: 969 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز