Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 11:02

5
بهمن
اگر سفره‌تان سالاد كم دارد

اگر سفره‌تان سالاد كم دارد

اگر در تهیه سالاد از موادی مانند پنیر به خصوص پنیر پر‌چرب، مرغ سرخ شده و گوشت فرآوری شده استفاده نمایید، یك سالاد پركالری تهیه خواهید كرد. به علاوه چربی‌های اشباع و مضر می‌توانند كلسترول بد خون شما را بالا ببرند.

تحریریه ماهنامه دنیای تغذیه

 

این روزها تقریبا هر روز كلمه «كالری» را از دهان افراد مختلف می‌شنویم. با این همه توصیه منابع مختلف درباره مراقبت از وزن و عوارض ناخوشایند چاقی برای سلامتی، بسیاری از افراد در خوردن دقت می‌كنند یا حداقل سعی می‌كنند این كار را انجام دهند. 

سالاد‌ها در رژیم‌های لاغری ارزش ویژه‌ای دارند و كسانی كه رژیم لاغری دارند باید به موادی كه در تهیه سالاد‌ها به كار می‌برند دقت كنند تا سالاد خوردن، برعكس باعث چاقی آنها نشود.

موادی كه می‌توانند سالاد ‌ها را زیانبار كنند

موادی چون گوشت‌ها یا نان‌های برشته شده در سالاد‌ها كالری اضافی به بدن شما تحمیل می‌كنند. مغز‌ها و دانه‌ها سالم‌ترند، ولی آنها هم كالری زیادی در خود دارند. بسیاری از ما به اشتباه فكر می‌كنیم مغز‌هایی مانند گردو، فندق و پسته چون كوچك هستند خوردنشان باعث چاقی نمی‌شود! در حالی كه همین خوراكی‌های كوچك بسیار پر‌كالری هستند.

اگر وزنتان متناسب است و به طور كلی بدون رژیم گرفتن مراقب وزن‌ خود هستید، به میزان متعادل از مغز‌ها در سالاد‌ بریزید، زیرا پروتئین و مقادیر فراوانی از چربی‌های غیر‌اشباع دارند كه برای حفظ سلامتی بدن بسیار ضروری است.

چاشنی سالاد

به جای اینكه روی سالاد‌تان چاشنی‌های چرب و چاق كننده‌ بریزید، از چاشنی‌های سالمی مانند آبلیموی طبیعی، سركه و ماست كم‌چرب به همراه اندكی نمك، سیر یا فلفل استفاده كنید. این دیگر بستگی به سلیقه خودتان دارد. روغن زیتون هم یكی از عالی‌ترین چاشنی‌هایی است كه می‌توانید به سالاد‌ اضافه كنید. روغن زیتون هم كالری بالایی دارد، ولی برای قلب بسیار مفید است و می‌تواند به كاهش كلسترول بد خون‌ (LDL) كمك كند، ولی چون كالری موجود در آن زیاد است، باید در مصرف آن اعتدال را رعایت كنید.

اگر در تهیه سالاد از موادی مانند پنیر به خصوص پنیر پر‌چرب، مرغ سرخ شده و گوشت فرآوری شده استفاده نمایید، یك سالاد پركالری تهیه خواهید كرد. به علاوه چربی‌های اشباع و مضر موجود در موادی مانند گوشت یا مرغ سرخ شده، می‌توانند كلسترول بد خون شما را بالا ببرند و باعث سخت شدن جداره شریان‌ها و گرفتگی عروق شوند.

سالاد‌های سالم چه دارند؟

سالاد‌هایی كه حاوی موادی چون انواع سبزی‌ها (مانند كاهو، كلم، هویج، پیاز، كلم بروكلی، جعفری، پیاز و سبزی‌های دیگر) هستند یا از میوه‌های مختلف (مانند سیب، پرتقال، موز، خیار و مانند اینها) تهیه شده‌اند، كالری كمی دارند و در عوض سرشار از ویتامین‌های مختلف به خصوص A و C و مواد معدنی چون كلسیم، مس، پتاسیم و آهن هستند كه وجود‌شان برای حفظ سلامتی بدن حیاتی است. 

هر روز سالاد‌های سالم بخورید

اگر سالادی كه درست كرده‌اید گوشت، پنیر یا سس‌هایی چون مایونز در خود ندارد، درباره كالری آن نگران نباشید. اگر هر روز یك سالاد تهیه شده با میوه‌ها و سبزی‌های تازه بخورید، می‌توانید از ابتلا به بیماری‌های مختلف پیشگیری كنید. لازم است در تهیه سالاد از انواع و اقسام مواد سالم استفاده شود تا هم تمامی ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم به بدن برسند و هم اینكه با یكنواخت شدن سالاد‌ها، از خوردن هر روزه آنها دلزده نشوید. 

سالاد باید میوه‌ها و سبزی‌های خام را در خود داشته باشد، چرا كه این خوراكی‌ها سرشار از آنتی‌اكسیدان‌هایی هستند كه از بدن در برابر ابتلا به انواع بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی - عروقی و سرطان محافظت می‌كنند. ویتامین‌های A‌ و C دو نوع از این آنتی‌اكسیدان‌ها هستند.

به علاوه میوه‌ها و سبزی‌ها دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی ضد‌پیری می‌باشند كه به حفظ سلامت و زیبایی موها، تازگی و جوان ماندن پوست و داشتن ناخن‌های مستحكم كمك می‌كنند، بنابراین اگر سالاد‌های سالم جزء همیشگی برنامه غذایی‌ شما باشند، می‌توانید به حفظ سلامتی اندام‌های داخلی و حفظ زیبایی و طراوت ظاهر‌ی خود كمك بزرگی بكنید.

 

برچسب ها: چاشنی سالاد، خواص سبزیجات، سس سالاد، خواص سالاد، میوه‌ها و سبزی‌ها تعداد بازديد: 625 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز