Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 02:27

12
فروردین
طعم سلامت در غذاهای بهاری

طعم سلامت در غذاهای بهاری

ریحان از گیاهی معروف است كه به بسیاری از غذاها طعم و مزه می‌دهد و در بسیاری از سالادها استفاده می‌شود. ریحان سرشار از ویتامین A است. آووكادو نوعی میوه شبیه انبه است كه ماهیت آن چرب است، اما تركیبات چرب آن برای سلامت قلب بسیار مفید است.

اعظم اسلامی مجد

 

امروزه، با آنكه خوردن غذاهای فصلی همچنان در میان مردم رایج است، اما مفهوم واقعی خود را از دست داده. با شیوه‌های جدید و پیشرفته پخش و توزیع غذاها، انواع و اقسام خوردنی‌ها در سرتاسر جهان مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد و به سختی می‌توان غذاهای هر فصل را جدا كرد.

اما به هر حال، خریدن محصولات غذایی فصل از سوپرماركت‌ها و بقالی‌های محلی، نه تنها به تقویت كشاورزی منطقه كمك می‌كند، بلكه این اطمینان را نیز به شما می‌دهد كه بهترین مواد غذایی با بالاترین كیفیت و طعم و تازگی را مصرف می‌كنید. چنین محصولاتی عاری از هرگونه مواد نگهدارنده هستند. علاوه بر این، خوردن غذاهای فصلی و منطقه‌ای یكی از سالم‌ترین روش‌ها برای ایجاد تعادل بدن در گردش فصل‌ها و تغییرات آب و هوایی است. 

پیش به سوی غذاهای سبز
فصل بهار با خود گرما و روشنی می‌آورد و به ما فرصتی می‌دهد تا كمی از غذاهای سنگین زمستان فاصله بگیریم. بهار فصل رشد و جوانسازی دوباره است. اغلب مردم در این فصل با هم پیمان پاكسازی می‌بندند؛ اما مهم‌تر از همه، بهترین زمان برای استراحت دادن به سیستم گوارش بدن است. پس چرا طراوت بهار را به آنچه می‌خوریم تعمیم ندهیم. در زیر 10 مورد از تازه‌ترین و سالم‌ترین غذاهای مربوط به این فصل آمده است:

1- مارچوبه
مارچوبه درست مثل شیپوری است كه آمدن فصل بهار را اعلام می‌كند. سرشار از ویتامین‌های A و C، كلسیم و آهن است. از مارچوبه برای پخت و پز و مصارف پزشكی و دارویی استفاده می‌شود و این سنت از زمان‌های بسیار دور حفظ شده است. ساقه‌های مارچوبه دورانی شكل است و ریشه‌های ثابت و نازك دارد.

برگ‌های آن سبز تیره و ارغوانی است. تنها یك فنجان مارچوبه دمكرده، مقدار زیادی از نیاز روزانه بدن به اسیدفولیك را تامین می‌كند. خصوصا افرادی كه از ناراحتی قلبی رنج می‌برند و مادران بارداری كه می‌خواهند فرزندان سالم و بی‌نقص به دنیا آورند، حتما باید از مارچوبه استفاده كنند.

2- لوبیای سبز
بهترین زمان مصرف این محصول وقتی است كه هنوز نارس است (یعنی لوبیای داخلی هنوز كاملا شكل نگرفته است). این نوع لوبیا، تازه‌ترین نوع لوبیا برای مصرف بوده و سرشار از ویتامین‌های A و C می‌باشد. لوبیای سبز، از بدن در برابر تشعشعات زیانبار محافظت می‌كند.

3- ماهی آزاد فصل بهار
اهمیت خوردن ماهی‌های آب‌های سرد بر همگان مشخص است. اما ماهی آزاد یا قزل‌آلا سرشار از امگا-3 و اسیدهای چرب است و مصرف آن به بیماران قلبی بسیار توصیه می‌شود.

4- اسفناج
اسفناج غذای مورد علاقه مردم نواحی مدیترانه است. مردم این مناطق از قرن 16 مصرف این ماده غذایی فوق‌العاده را از روزهای آغازین بهار، ضروری می‌دانند. اسفناج منبعی غنی از ویتامین‌های A و K است. فقط یك فنجان اسفناج پخته شده مقدار زیادی از نیاز روزانه افراد به این ویتامین‌ها را تامین می‌كند. اسفناج دست كم سیزده نوع تركیب فلاون دارد كه خاصیت ضدسرطانی داشته و سرشار از آنتی‌اكسیدان‌هاست.

5- زردآلو
زردآلو یكی از میوه‌های واقعی فصل بهار است. این میوه اولین بار در كشور چین كشف شد و بیش از 3-4 هزار سال است كه كشت می‌شود. زردآلو به سلامت دندان‌ها كمك بسیاری می‌كند. زردآلوهای قرمز، نارنجی و زردرنگ سرشار از آنتی‌اكسیدان‌‌ها هستند و از آنجایی كه جریان خون در شریان‌ها را تسهیل می‌كنند، كمك زیادی به حفظ سلامت قلب می‌نمایند.

6- موسیر بهار
نام‌های دیگر آن پیازچه یا پیاز سبز است. این نوع سبزی طعم‌دار در طول سال یافت می‌شود، اما نخستین هفته‌های فصل بهار، بهترین زمان برای برداشت این محصول می‌باشد. پیازچه یا موسیر برای جلوگیری از ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها مفید و سرشار از ویتامین‌های A و C و مواد معدنی مهمی مانند كلسیم و آهن است.

7- نخود فرنگی سبز
اگرچه مصرف نخود فرنگی به زمان‌های بسیار دور برمی‌گردد، اما در قرن هفدهم پادشاه فرانسه، لوئیز هفتم، دستور به كشت و برداشت این محصول داد. نخود فرنگی سرشار از ویتامین B، پروتئین، كربوهیدرات و منبع خوبی از آنتی‌اكسیدان‌های مقوی است.

8- ریحان
ریحان از گیاهی معروف است كه به بسیاری از غذاها طعم و مزه می‌دهد و در بسیاری از سالادها استفاده می‌شود. ریحان سرشار از ویتامین A است.

9- آووكادو
آووكادو نوعی میوه شبیه انبه است كه ماهیت آن چرب است، اما تركیبات چرب آن برای سلامت قلب بسیار مفید است و كمك زیادی به پایین آوردن كلسترول خون می‌كند. 
پتاسیم موجود در آووكادو بسیار بیشتر از میوه موز است.

10- سبزیجات فصل بهار
آن چیزی كه سبزیجات بهار را از دیگر فصل‌ها متمایز می‌سازد، تازه بودن آنهاست. از شاهی، تره و خردل گرفته تا سایر گیاهان و سبزیجات خودرو، همگی حاوی ویتامین C، اسیدفولیك، املاح و مواد معدنی، فیبر و سایر مواد فوق‌العاده دیگر می‌باشند.

 

برچسب ها: خواص موسیر، خواص ماهی، خواص اسفناج، خواص ریحان، خواص آووکادو، تغذیه در فصل بهار، سبزیجات فصل بهار، خواص نخود سبز، خواص لوبیا، خواص زردآلو تعداد بازديد: 1206 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز