Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 01:00

26
مرداد
تغذیه و نیروی جسمانی (1)

تغذیه و نیروی جسمانی (1)

بخش اول- اگر درصدد تقویت و نیرومندتر كردن عضلات خود هستید، بهتر است در برنامه غذایی خود كمی تغییر ایجاد كنید. بیشتر افرادی كه قصد قوی كردن عضلات و ماهیچه‌های خود را دارند.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای سلامت

 

 

اگر درصدد تقویت و نیرومندتر كردن عضلات خود هستید، بهتر است در برنامه غذایی خود كمی تغییر ایجاد كنید. بیشتر افرادی كه قصد قوی كردن عضلات و ماهیچه‌های خود را دارند، فكر می‌كنند تنها راه رسیدن به این هدف ورزش كردن، آن هم از نوع سنگینش است؛ در حالی كه تغذیه آسان‌ترین راه برای داشتن عضلاتی نیرومند است.

این مسأله فقط منحصر به بدنسازان حرفه‌ای و وزنه‌برداران نیست؛ همه ما انسان‌ها عضله داریم و هر روز هم از آنها استفاده می‌كنیم؛ پس نیرومندتر شدن عضلات برای همه ما مهم است.

نكات اولیه راجع به تغذیه

غذا برای بدن حكم سوخت را دارد. ما میزان انرژی غذاها را از طریق كالری‌ها محاسبه می‌كنیم و كالری در سه نوع غذای اصلی وجود دارد: كربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها. بدن برای دریافت انرژی و ساخت و ترمیم بافت‌ها (استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، ارگان‌ها، خون، هورمون‌ها و آنزیم‌ها) و تنظیم كلیه فعالیت‌های خود، باید از این سه نوع ماده غذایی استفاده كند.

نقش پروتئین در بدن

با آنكه پروتئین انرژی بدن را تامین می‌كند؛ ولی تامین انرژی تنها نقش اصلی پروتئین نیست. برای ساخت، نگهداری و ترمیم ماهیچه‌ها و سایر بافت‌های بدن وجود پروتئین ضروری است. این سه نوع ماده غذایی اصلی از كربن، هیدروژن و اكسیژن تشكیل شده‌اند، ولی پروتئین علاوه بر آنها حاوی نیتروژن نیز می‌باشد.

در ساختار پروتئین، آمینواسیدها به شكل زنجیره‌ای به هم متصل هستند. این آمینواسیدها انواع مختلفی دارند؛ به همین دلیل است كه هر پروتئین ویژگی متفاوتی با پروتئین دیگر دارد. دو نوع اصلی آمینواسیدها شامل آمینواسیدهای اصلی و غیراصلی است. در دنیای تغذیه. غذاهای اصلی، غذاها و موادی هستند كه باید حتما در وعده‌های غذایی گنجانده شوند.

بنابراین آمینواسیدهای اصلی باید از طریق غذاها به وجود آیند؛ در حالی كه بدن ما می‌تواند آمینواسیدهای غیراصلی را از تكه‌های ریز كربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و نیتروژن بسازد. اگر بدن را به یك كارخانه تولید ماشین تشبیه كنیم، برای ساخت یك ماشین كامل و بدون نقص، به تمام اجزای مربوط به ماشین نیاز است و در صورت نبود یك قطعه، خط تولید می‌خوابد.

چنین اتفاقی در بدن ما نیز روی می‌دهد. وقتی كه قرار است بدن پروتئین بسازد، كبد در صورت لزوم می‌تواند آمینواسید غیراصلی تولید كند؛ اما وقتی با فقدان آمینواسید اصلی روبه‌رو باشد، تولید متوقف می‌شود. بنابراین بدن ما روزانه به مقدار مناسبی پروتئین احتیاج دارد تا فرآیندهای تركیب و ترمیم به درستی انجام شود.

تغییر و تبدیل پروتئین

بدن ما به طور پیوسته پروتئین‌های جدید می‌سازد و پروتئین‌های قبلی را به پروتئین‌های جدیدی كه «پروتئین‌های تغییر یافته» نام دارند، تبدیل می‌كند. نیتروژن موجود در پروتئین‌های قدیمی از طریق ادرار و مدفوع دفع می‌شود. اگر نیتروژن دفع شده با نیتروژنی كه از طریق غذاها جذب می‌شود، برابر باشد، تعادل نیتروژن بدن به صفر می‌رسد و به طور كلی در سلامت كامل هستیم.

اگر نیتروژن بیشتری دفع شود، فرد به اندازه كافی نیتروژن ندارد. افرادی كه دچار سوء تغذیه، استرس، آسیب‌دیدگی، زخم، جراحت و سوختگی هستند و یا میزان نیتروژن بدنشان پایین‌تر از حد طبیعی است، قادر به ساخت پروتئین مورد نیازشان نیستند و برعكس كسانی كه میزان نیتروژن بدنشان بیشتر از حد نرمال و نیتروژن جذبی بدنشان بیش از نیتروژن دفعی است، سلول‌های خونی، استخوانی، پوستی و ماهیچه‌ای بیشتری در بدنشان تولید می‌شود. زنان باردار و وزنه‌برداران قدرتی، نیتروژن بدن‌شان بیشتر از حد طبیعی است...

 

 

برای خواندن بخش دوم- تغذیه و نیروی جسمانی- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- تغذیه و نیروی جسمانی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه مناسب، برنامه غذایی، عضلات، قوی كردن عضلات، ماهیچه‌ها، عضلاتی نیرومند، پروتئین در بدن تعداد بازديد: 639 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز