Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 09:01

26
بهمن
ظروف فلزی، خواص و محدوديت‌ها

ظروف فلزی، خواص و محدوديت‌ها

دریافت زیاده از حد آلومینیوم از طریق مواد غذایی پخته‌شده در ظروف آلومینیومی، می‌تواند به بروز علایم و اختلالات گوارشی و یا تشدید این علایم در افراد مستعد ابتلای به این بیماری‌ها منجر گردد.

محمد حضوری؛ متخصص تغذیه

 

ظروف فلزی، از زمان‌های بسیار دور به چرخه تهیه، پخت و مصرف مواد غذایی وارد شده‌اند. این ظروف به دلایل متعددی نظیر انتقال حرارت سریع و مقاومت بالاتر آنها در مقابل عواملی نظیر صدمه و ضربه‌ها از جایگاه ویژه‌ای در آشپزخانه‌ها برخوردار می‌باشند.
اكنون در ادامه به بحث بیشتر در رابطه با هر یك از انواع ظروف فلزی می‌پردازیم.

ظروف آلومینیومی

تأثیر آلومینیوم بر سلامتی انسان: برخی از مطالعات در صدد بررسی تاثیر دریافت آلومینیوم در افزایش ابتلا به بیماری آلزایمر می‌باشند كه البته هنوز این ارتباط به اثبات نرسیده است. دریافت زیاده از حد آلومینیوم از طریق مواد غذایی پخته‌شده در ظروف آلومینیومی، می‌تواند به بروز علایم و اختلالات گوارشی و یا تشدید این علایم در افراد مستعد ابتلای به این بیماری‌ها منجر گردد.

مسمومیت با آلومینیوم، ممكن است به پیدایش استئومالاسی (نرمی استخوان) منجر شود. هر چه مدت زمان پخت ماده غذایی طولانی‌تر باشد، مقدار آلومینیوم وارد شده به آن بیشتر می‌شود.

توصیه‌هایی برای به‌كارگیری بهتر ظروف آلومینیومی: تا حد امكان از ظروف آلومینیومی بدون پوشش برای پخت و یا نگهداری مواد غذایی استفاده نكنید. پختن غذاهای اسیدی و یا قلیایی در این ظروف موجب تغییر رنگ و سیاه شدن آنها می‌شود. همچنین نگهداری آب و محلول‌های دارای املاح زیاد نیز این امر را موجب می‌شود.

این لایه تیره‌رنگ اگرچه بر كیفیت ماده غذایی تاثیری ندارد ولی ممكن است ورود فلز آلومینیوم را به مواد غذایی تسریع و تسهیل كند. برای برطرف كردن این لایه، غوطه‌ور كردن ظرف در محلول آبلیمو و یا سركه نیز مفید خواهد بود.

ظروف مسی
 این عنصر فلزی نیز مانند سایر فلزات یك رسانای خوب برای انتقال حرارت می‌باشد.

تاثیر مس بر سلامتی انسان: دریافت زیاده از حد این تركیب (اگرچه در موارد بسیار نادر مشاهده می‌شود) مسمومیت‌زا بوده و با اختلالاتی در عملكرد كبد، تشكیل گلبول‌های قرمز و عملكرد سیستم ایمنی بدن همراه است.

لازم به ذكر است موارد مسمومیت با این عنصر از دریافت غذایی مشاهده نشده و اغلب به واسطه مصرف مكمل‌های این عنصر و یا مصرف سموم نباتی كه حاوی آن می‌باشند، گزارش شده است. البته در مصرف مقادیر زیاد این تركیب در غذا، ممكن است برخی علایم گوارشی نظیر تهوع، استفراغ و اسهال بروز كند.

توصیه‌هایی برای مصرف بهینه ظروف مسی:‌ از پختن و یا نگهداری طولانی‌مدت غذاهای اسیدی در ظروف مسی پرهیز كنید. به ویژه اگر این ظروف پوشش خود را از دست داده باشند. در هنگام به كارگیری این ظروف دقت نمایید كه از پوشش درون آن تا حد امكان محافظت نموده و از آسیب رسیدن به آن جلوگیری كنید.

 

برچسب ها: ظروف مسی، ظروف آلومینیومی، بهترین ظرف پخت غذا، ظروف فلزی، ظروف و سلامتی تعداد بازديد: 1136 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز