Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 20:41

5
مرداد
غذاهای گرم، غذاهای سرد

غذاهای گرم، غذاهای سرد

واژه‌های «گرمی» و «سردی» از جمله مفاهیم شایع در بین تمام مردمان جهان و سازمان‌های مختلف اجتماعی هستند؛ غذاها بر اساس اثراتی كه بر بدن می‌گذارند به دو گروه سرد و گرم تقسیم می‌شوند.

نگار زمانی نور

 

 

گرمی و سردی غذا

واژه‌های «گرمی» و «سردی» از جمله مفاهیم شایع در بین تمام مردمان جهان و سازمان‌های مختلف اجتماعی هستند؛ غذاها بر اساس اثراتی كه بر بدن می‌گذارند به دو گروه سرد و گرم تقسیم می‌شوند.

غذاهای گرم باعث بهبود جریان خون، نگهداری گرمای بدن و افزایش قوای جنسی می‌شوند. از نشانه های گرمای بیش از حد می‌توان به جوش، تب، یبوست، بوی شدید ادرار، بالا رفتن فشار خون و برافروختگی چهره اشاره نمود.

در مقابل، غذاهای سرد باعث تعدیل این علائم می‌شوند. غذاهای سرد برای افراد جوان كه بدن آنها به طور نسبی گرم می‌باشد، مناسب هستند، ولی مصرف بیش از حد آنها می‌تواند سبب ضعف، بی‌حالی و در افراد مسن باعث آرتریت، روماتیسم و رگ‌های دردناك شود.

به طور كلی فرآورده‌های حیوانی، غذاهای چرب و پرادویه به عنوان غذاهای گرم و اغلب میوه و سبزی‌جات به عنوان غذاهای سرد شناخته می‌شوند، بنابراین غذاهای گرم دارای مقادیر بالاتر انرژی، پروتئین و چربی نسبت به غذاهای سرد هستند كه نیروی لازم جهت فعالیت‌های فیزیكی را فراهم می‌كنند و در مقابل، غذاهای سرد دارای محتوای بالاتر آب و انرژی پایین‌تری بوده و باعث تعدیل غذاهای گرم و فراهم كردن ویتامین و املاح ضروری می‌شوند.

اصولا خوراكی‌هایی مانند گردو، نارگیل، كاكائو، خرما، كنجد، گوشت شتر و گوشت كبوتر در گروه غذاهای گرم و خوراكی‌هایی مانند هلو، هندوانه، توت فرنگی، جو، برنج و گوشت گاو به نام غذاهای سرد شناخته می‌شوند و برخی غذاها مثل شیر، ماست گوسفندی، نان گندم، گوشت بره و... در گروه غذاهای معتدل (نه گرم و نه سرد) دسته‌بندی می‌شوند كه حالت و اثر متابولیسمی خاصی را چه در افراد گرم مزاج و چه در افراد سردمزاج ایجاد نمی‌كنند و به عبارتی سازگار با هر دو گروه می‌باشند.

 

برچسب ها: غذاهای چرب، غذاهای سرد و گرم، غذاهای سرد، غذاهای گرم، خواص غذای سرد، خواص غذای گرم تعداد بازديد: 668 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز