Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 - 02:07

6
دی
تغذيه و بی خوابی شبانه

تغذيه و بی خوابی شبانه

موز، انجیر، خرما و گوشت بوقلمون حاوی مقادیر بالایی اسید آمینه تریپتوفان هستند كه منجر به حالت خواب‌آلودگی در فرد می‌شود.

میترا زراتی

 

 

به هر نوع اختلال خواب در طول شب‌، واژه بی‌خوابی اطلاق می‌شود. در بعضی شرایط، بی‌خوابی شبانه موقتی است و به دنبال نوعی استرس و یا اضطراب پدید می‌آید، ولی در بعضی مواقع می‌تواند ناشی از مشكلات فیزیكی و یا مشكلات روحی روانی، مشكلاتی از قبیل سوءهاضمه، آسم، تنگی نفس و یا كاهش قند خون باشد. مصرف الكل و همچنین استفاده از برخی داروها از عوامل دیگر بی‌خوابی است.  تغذیه نقش عمده‌ای در درمان و پیشگیری از بی‌خوابی دارد. در این بین زمان مصرف انواع مختلف مواد غذایی نیز، بسیار حائز اهمیت است. 

انواع نان، ماكارونی، سیب‌زمینی و برنج حاوی مقادیر بالایی كربوهیدرات هستند كه در بدن، به آرامی هضم و سوخته می‌شود. یك عصرانه حاوی مقادیر بالایی از كربوهیدرات و مقادیر كم پروتئین می‌تواند شما را برای داشتن خواب مناسب شبانه آماده كند.  

موز، انجیر، خرما و گوشت بوقلمون حاوی مقادیر بالایی اسید آمینه تریپتوفان هستند كه منجر به حالت خواب‌آلودگی در فرد می‌شود. شیر نیز مقادیر مناسبی تریپتوفان دارد. همچنین ماست حاوی سروتونین می‌باشد، به همین علت مصرف هر یك از این مواد غذایی، ساعاتی قبل از خواب شبانه توصیه می‌شود.

گوشت و شیر كم‌چرب حاوی مقدار كافی ویتامین B6 هستند كه برای سنتز سروتونین در مغز ضروری است.  

انواع ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون و ساردین و همچنین تخمه كدو و تخم كتان نیز به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا-3 برای پیشگیری از بی‌خوابی بسیار موثر هستند.  

تخمه آفتابگردان و كنجد نیز دارای اسیدهای چرب امگا-6 می‌باشند كه این نوع اسید چرب نقش عمده‌ای در سنتز مواد شیمیایی در مغز دارد. كمبود آهن در بدن می‌تواند یكی از علل عمده كم‌خوابی باشد. 

به همین دلیل مصرف مواد غذایی غنی از آهن مانند گوشت قرمز، پسته، بادام، سبزیجات برگ سبز تیره و جگر توصیه می‌شود. كاهو دارای ماده‌ای به نام Lactocarium است كه محرك خواب بوده و به همین علت توصیه می‌شود قبل از خواب حتماً از سالاد كاهو استفاده شود. 

 مصرف قهوه، انواع كولا، غذاهای سرخ‌شده، كره و مارگارین چند ساعت قبل از خواب توصیه نمی‌شود. هیچ‌گاه با معده پر به رختخواب نروید، چرا كه اشكال در هضم مواد غذایی نیز منجر به بی‌خوابی می‌شود. توصیه می‌شود افرادی كه از مشكل بی‌خوابی شبانه رنج می‌برند، در طول هفته حتماً از 8-4 بار فعالیت ورزشی برخوردار شوند. استفاده از جوشانده گل ساعتی و رازك نیز برای درمان كم‌خوابی توصیه می‌شود. 

 

برچسب ها: تغذیه و بی خوابی شبانه، اختلال خواب، غذا و اختلال خواب، غذا برای بی خوابی، تاثیر قهوه بر خواب تعداد بازديد: 640 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز