Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 11:46

20
تیر
واقعیت‌‌های تغذیه‌ای سندرم خستگی مزمن (2)

واقعیت‌‌های تغذیه‌ای سندرم خستگی مزمن (2)

مبتلایان به سندرم خستگی مزمن باید رژیم‌های غذایی محدود کننده‌ای را رعایت نمایند. برخی از مکمل‌ها هم برای کاهش خستگی ناشی از سندرم خستگی مزمن مفید می‌باشند.

مطالب غیر واقعی در مورد CFS/ME و غذا

حجم گسترده ای از توصیه‌‌ها و اطلاعات مختلف در اینترنت موجود است که تشخیص موارد درست یا اشتباه را دشوار می‌‌سازد.

رژیم‌‌های غذایی محدودکننده

ادعا شده است رژیم‌‌های غذایی با قند و مخمر پایین (رژیم غذایی ضد کاندیدا)، رژیم غذایی پارینه سنگی و رژیم‌‌های غذایی بر پایه گروه خونی فرد منجر به پیشبرد بهبودی و تخفیف علائم CFS/ME می‌‌گردد.

هیچ مدرک علمی برای حمایت از این ادعا که رژیم غذایی ضد کاندیدا یا سایر رژیم‌‌های محدودکننده در موارد CFS/ME کمک کننده است وجود ندارد.

رژیم‌‌های غذایی محدودکننده توصیه نمی‌‌شوند مگر اینکه شواهدی از آلرژی یا عدم تحمل غذایی خاصی مشاهده شود که در اینصورت بایستی زیر نظر متخصص تغذیه اجرا شود.

بایستی احتیاط‌‌های لازم برای حفظ رژیم غذایی سالم و کفایت مواد مغذی بدون کاهش یا افزایش ناخواسته وزن در نظر گرفته شود.

آلرژی و عدم تحمل‌‌های غذایی

بسیاری از افراد با CFS/ME گزارش‌‌هایی از بهبودی در پی تغییر در مواد غذایی مصرفی ارائه می‌‌دهند.

با این حال، مشکلات مربوط به غذا در اغلب موارد مربوط به علائم از نوع IBS یا عدم تحمل‌‌های غذایی (سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد) و نه آلرژی‌‌های غذایی می‌‌باشند.

آزمون‌‌های تجاری بسیاری وجود دارد که ادعا می‌‌کنند می‌‌توانند عدم تحمل و حساسیت غذایی را تشخیص دهند ولی هیچ مدرک قانع کننده ای در تایید صحت هیچ یک از این آزمون‌‌ها وجود ندارد.

تنها راه قابل اعتماد برای شناسایی غذاهای مشکل ساز پیروی از رژیم خذفی تحت نظارت یک مراقب بهداشتی متخصص است.

در صورت نیاز به مشاوره در زمینه آلرژی یا عدم تحمل غذایی و اطمینان از دریافت رژیم غذایی متعادل، پزشک شما را به یک متخصص تغذیه ارجاع می‌‌دهد.

مکمل‌‌ها

بسیاری از مکمل‌‌های غذایی از جمله ویتامین‌‌ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب ضروری (امگا 3) و کوانزیم‌‌ها وجود دارند که ادعا می‌‌شود برای رفع خستگی مفید هستند. 

برخی از این مکمل‌‌ها بسیار گران بوده و حاوی دوزهای بالای ترکیبات فعال از جمله ویتامین‌‌های A و B6 می‌‌باشند که می‌‌تواند مضر باشد.

شواهد علمی کافی برای حمایت از مصرف مکمل‌‌های ویتامینی و معدنی جهت مدیریت علائم CFS/ME وجود ندارد.

اگر در مورد دریافت مواد مغذی نگرانی وجود دارد و یا از یک رژیم غذایی محدود پیروی می‌‌کنید، ممکن است مکمل مولتی ویتامین و مواد معدنی که تامین کننده بیشتر از 100 درصد مقادیر توصیه‌ای روزانه (RDA) نباشد، توصیه شود.

اگر کمتر از خانه خارج می‌‌شوید، پزشک بایستی سطوح ویتامین D شما را بررسی نماید و در صورت نیاز مکمل 10-5 میکروگرم برای جلوگیری از پوکی استخوان توصیه نماید.

خلاصه

برای CFS/ME یک رژیم غذایی سالم و متعادل از جمله وعده‌‌های غذایی و میان وعده‌‌های منظم برای کمک به حفظ سطح انرژی توصیه می‌‌شود.

همچنین افزودن مواد غذایی با شاخص گلایسمیک پایین که به حفظ ثبات سطح انرژی کمک می‌‌کنند می‌‌تواند مفید باشد. هیچگونه مدرکی در حمایت از پیروی از رژیم‌‌های محدودکننده در درمان CFS/ME وجود ندارد.

قبل از اجرای هر گونه رژیم غذایی جدید یا مصرف مکمل، با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

 

 

برای خواندن بخش اول -واقعیت‌‌های تغذیه‌ای سندرم خستگی مزمن- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: علائم سندرم خستگی مزمن، تشخیص سندرم خستگی مزمن، تغذیه و سندرم خستگی مزمن، CFS، ME، عدم تحمل غذایی و سندرم خستگی مزمن، رژیم غذایی سندرم خستگی مزمن تعداد بازديد: 729 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز