Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 04:14

1
تیر
تغذیه بیماران مبتلا به سرطان (2)

تغذیه بیماران مبتلا به سرطان (2)

خوردن غذاهای سالم، وقتی بیمار هستید، کار بسیار مشکلی است. به ویژه اگر بیماری سختی مانند سرطان داشته باشید. ممکن است آنقدر احساس خستگی کنید که حوصله غذا درست کردن هم نداشته باشید.

خوردن غذاهای سالم، وقتی بیمار هستید، کار بسیار مشکلی است. به ویژه اگر بیماری سختی مانند سرطان داشته باشید. ممکن است آنقدر احساس خستگی کنید که حوصله غذا درست کردن هم نداشته باشید.

گاهی اوقات داروهای درمانی هم طعم غذا را نامطلوب و ناخوشایند می کنند.

زخم های دهان و مشکلات بلع هم دردسرساز هستند. تهوع و ناراحتی های آزاردهنده دیگر هم به سراغ تان می آید و ممکن است آخرین کاری که دوست دارید انجام دهید، غذا خوردن باشد.

اما غذا و رساندن مواد مغذی به بدن تان روند درمان تان را تکمیل می کند. بنابراین به آن اهمیت دهید.

کم کردن عوارض درمان با مصرف غذای مناسب

یبوست

گاهی اوقات مصرف برخی از داروها هنگام درمان سرطان، فرد را به یبوست مبتلا می کند.

با نوشیدن آب و مصرف غذهای سرشار از فیبر مانند لوبیا، عدس، دانه های کامل، سبزیجات و میوه (خشک یا تازه) می توانید یبوست ناشی از درمان سرطان را برطرف کنید. قدم زدن و پیاده روی هم می تواند موثر باشد.

اسهال

اگر مبتلا به اسهال شده اید ، برنج، موز و سیب بخورید. نوشیدن آب به منظور پیشگیری از خشک شدن بدن فراموش نشود.

زخم و  خشکی دهان یا بلع مشکل

از غذاهای سفت که شما را مجبور به جویدن می کند، بپرهیزید و غذای تان را قبل از مصرف به صورت پوره درآورید. یا از خوراکی های نرم و بیشتر مایع مصرف کنید.

بدین ترتیب بلع غذا برای تان ساده تر می شود. اگر هم به خشکی دهان مبتلا شده اید، مصرف آدامس یا گذاشتن آبنبات در دهان خوب است. زیرا ترشح بزاق در دهان را تحریک می کنند.

حالت تهوع

با مصرف غذاهای ملایم والبته بدون بوی قوی، به تهوع نه بگویید. غذاهای چرب نخورید و با خوردن وعده های غذایی کم، به معده تان کمک کنید. همچنین آرام غذا بخورید.

مصرف نعناع و زنجبیل تاحدی تهوع را برطرف می کند. حتی اگر احتمال استفراغ دارید، از مصرف آب دوری نکنید. چنانچه هیچ یک از کارهای فوق موثر واقع نشد، داروهای ضد تهوع با مشورت پزشک مناسب هستند.

از دست دادن وزن

اگر ناخواسته و در اثر درمان سرطان در حال وزن کم کردن هستید، بهترین کار، رساندن کالری بیشتر به بدن است. از غذاهای نسبتا پرکالری استفاده کنید و در طول روز تا جایی که می توانید غذا بخورید.

از اسنک های پرانرژی مانند دانه ها، پنیر و تخم مرغ آب پز استفاده کنید.

اضافه وزن ناخواسته

برخی از داروهای درمانی موجب چاقی ناخواسته می شوند. از برخی از  این داروها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- مسدود کننده های آلفا و بتا به منظور تنظیم فشار خون

- داروهای ضدتشنج

- داروهای ضد افسردگی،

در اینگونه مواقع، هرگز رژیم غذایی نگیرید، زیرا بدن تان در دوران درمان به مواد مغذی کافی نیاز دارد. تنها کاری که می توانید انجام دهید مصرف غذاهای مقوی و کم کالری است.

پیاده روی و ورزش زیر نظر پزشک نیز مناسب است. درضمن ورزش می تواند از شدت علایم سرطان و عوارض درمان بکاهد.

 

 

برای خواندن بخش اول -تغذیه بیماران مبتلا به سرطان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه و سرطان، تغذیه و یبوست، عوارض شیمی درمانی، تغذیه و اسهال، تغذیه و زخم دهان، تغذیه و تهوع، تغذیه و وزن تعداد بازديد: 968 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز