Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 12:52

18
اردیبهشت
ورزش‌های مناسب گردن (2)

ورزش‌های مناسب گردن (2)

بالش مناسب باید گودی طبیعی گردن بین سر و كمربند شانه را پر كند بدون آنكه سر را كج كند و یا آن را بالا ببرد.

 

تمام مدت شب را به یك سمت خوابیدن سبب ایجاد دردهای شدید گردن می‌شود. جهت داشتن خوابی راحت بدون درد گردن باید بالشی مناسب كه گردن و سر شما را حفظ می‌كند داشته باشید. بالش مناسب باید گودی طبیعی گردن بین سر و كمربند شانه را پر كند بدون آنكه سر را كج كند و یا آن را بالا ببرد. شما باید بتوانید محتویات داخل بالش را به راحتی جابه‌جا كنبد. بالش مناسب باید از پر و پنبه و در درجه دوم با تكه‌های اسفنج پر شده باشد.

خوابیدن افراد به صورت دمر بعلت فشار بر نسوج اطراف گردن سبب درد می‌شود. بعد از فعالیت شدید مانند تنیس، فوتبال و ... نباید به صورت سر جلو آمده خوابیده و یا نشسته استراحت كنید چون مفاصل از جای خود منحرف می‌شوند. باید بعد از فعالیت شدید 5-6 بار سر و گردن را بطرف عقب بكشید. در هر حالتی بعد از استراحت از قرار دادن سر به سمت جلو خودداری كنید شاید برایتان جالب باشد كه بدانید سر هر انسانی حدود چهار الی پنج كیلوگرم وزن دارد.

وظیفه تحمل این وزن نسبتا سنگین را مهره‌های قسمت فوقانی ستون فقرات و ماهیچه‌های اطراف آن بر عهده دارند. هنگامی كه این بار سنگین به حالت عمودی قرار گیرد این وزن بین ماهیچه‌ها و مهره‌ها به میزان مساوی تقسیم می‌شود ولی در صورتی كه به مدت طولانی وضعیتی متفاوت و خمیده به جلو داشته باشد، این فشار وزن بر روی ساختار نسبتا ظریف و كوچك گردن افزایش یافته و در نتیجه دردهای گردنی حادث می‌شود.

در حالی كه حتی با وجود شرایط شغلی نامناسب و فشارهای ناشی از آن نیز شما می‌توانید با تغییر در عادت‌های بد نشستن و انجام تمرین‌های بسیار ساده، در طول مدت كار از بروز مشكلات گردن خود تا حد زیادی جلوگیری كنید. در ضمن لازم به ذكر است بسیاری از سردردهای ناشی نیز از وضعیت نامطلوب گردن و شانه‌ها نشات می‌گیرد. با بهبود این وضعیت سردردهای به ظاهر بدون دلیل شما نیز درمان می‌شود. در همین راستا به پیشنهادات و نكات زیر توجه كنید:

انتخاب میز و صندلی مناسب برای انجام كار

میز و صندلی‌ای كه قرار است یك كارمند و یا هر فرد دیگری مدت طولانی بر روی آن نشسته و به كار مشغول شود، می‌بایست از استانداردهای لازم به لحاظ ارتفاع سطح میز نسبت به زمین و نسبت به كف صندلی برخوردار باشد. این ارتفاع استاندارد با توجه به قد كاربر نسبت به زمین ۵۸ الی ۷۱ سانتیمتر است.

در ضمن صندلی انتخابی برای كار كردن طولانی مدت باید دارای شرایط زیر باشد:

الف - كف و پشتی آن متحرك باشد تا با توجه به قد فرد ارتفاع آن نسبت به میز تنظیم شود.

ب - از پشتی بلند و در واقع تكیه گاه مناسبی برای حمایت از ستون فقرات و گردن برخوردار باشد.

نكته

برای حمایت بیشتر گردن در صورت ابتلا به دردهای آن ناحیه، از بالشتك‌های مخصوص و یا تكه حوله‌ای كه به صورت لوله ای درآمده استفاده كنید. این بالشتك و یا حوله حمایت مضاعفی برای گردن خواهد بود. بالش كمری به طور اختصاصی برای محافظت از كمر شما طراحی شده است و مانع از قوز شدن شما می‌شود.

قطر این بالش نباید بیش از 5/7-10 سانتی متر باشد و باید با اسفنج و تا حدودی از پر پرشده باشد. برای مقابله با قوز كردن به هنگام نشستن در صندلی راحتی و یا صندلی اتومبیل و ماشین از این بالشتك استفاده كنید. این كار را در هنگام مسافرت‌های طولانی مدت در ماشین و هواپیما نیز انجام دهید.

به خودتان استراحت دهید

همچنان كه پاهای شما پس از ایستادن در مدت زیاد به استراحت نیاز دارد، در نشستن طولانی مدت و پی درپی نیز ستون فقرات به طور كلی از ناحیه گردن گرفته تا كمر به استراحت و تجدید قوا نیازمند است.

بنابراین پس از حداكثر یك ساعت نشستن پیاپی پشت میز و یا حتی پشت فرمان اتومبیل، محل خود را ترك كرده و با انجام تمرینات مناسب، عضلات را تقویت كنید. پیش از این همه افراد برای ورزش دادن گردنشان حركاتی چرخشی و خم كردن‌هایی ناگهانی و سریع به طرفین را انجام می‌دادند و انتظار نیز داشتند با این حركات، عضلات به اصطلاح خشك شده آنها نرم شده و درد آرام شود.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- ورزش‌های مناسب گردن- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- ورزش‌های مناسب گردن- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ستون فقرات، دردهای شدید گردن، درست خوابیدن، نسوج اطراف گردن، ورزش های گردن، تمرین های گردن، حرکات ورزشی گردن تعداد بازديد: 586 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز