Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 23:08

19
بهمن
ويتامين های ضروری برای بدنسازی (2)

ويتامين های ضروری برای بدنسازی (2)

تیامین از ویتامین‌هایی است كه برای متابولیسم پروتئین و رشد مورد نیاز است. تیامین همچنین در تشكیل هموگلوبین نقش دارد. همانطور كه می‌دانید، در ورزش‌های هوازی انتقال اكسیژن ضروری است، پس ویتامین B1 در تحمل افزایش سطح تمرین اهمیت دارد.

7ـ ویتامین D

نقش اصلی آن در جذب كلسیم و فسفر است. كلسیم در انقباض‌ها عنصر اصلی می‌باشد. اگر ذخایر مناسبی از كلسیم در دسترس ماهیچه‌ها قرار نگیرد، انقباض‌های قوی و سخت ماهیچه‌ها وجود نخواهد داشت. البته كلسیم باعث تراكم استخوان‌ها نیز می‌شود. در مورد فسفر فراموش نكنید كه منجر به ایجاد انقباض ماهیچه‌ای سریع و قوی می‌شود كه در اثر حركت‌ها و تمرینات با وزنه است. 

همچنین فسفر برای ساختن ATP (مولكول انرژی) به كار می‌رود. این ماده مغذی كه در برخی غذاهای خشك به میزان بالا وجود دارد،‌ باید در لیست غذای بدنسازان قرار گیرد. پس به نوشیدن حداقل یك لیوان شیر كم چربی یا بدون چربی در هر روز عادت كنید، البته به دنبال غذاهای غنی شده با ویتامین D هم باشید.

8ـ ویتامین B1 (تیامین)

تیامین از ویتامین‌هایی است كه برای متابولیسم پروتئین و رشد مورد نیاز است. تیامین همچنین در تشكیل هموگلوبین نقش دارد. همانطور كه می‌دانید، در ورزش‌های هوازی انتقال اكسیژن ضروری است، پس ویتامین B1 در تحمل افزایش سطح تمرین اهمیت دارد و از جمله ویتامین‌های اندكی است كه عملكرد را افزایش داده و به مقدار زیاد مورد نیاز ورزشكاران است و مقدار نیاز به آن متناسب با شدت فعالیت است.

9ـ ویتامین B6 (پیریدوكسین)

از جمله فعالیت‌های آن شركت در متابولیسم پروتئین و رشد است و تنها ویتامینی است كه مستقیماً در جذب پروتئین دخیل است. هر چقدر پروتئین مصرفی بیشتر باشد، مصرف این ویتامین هم باید بیشتر باشد، بنابراین كاربرد عمیقی در رشد و تقویت عضلات دارد.

10ـ ویتامین C (اسید اسكوربیك)
بیشتر ورزشكاران اهمیت ویتامین C را در موفقیت نمی‌دانند. ویتامین C یك آنتی اكسیدان است كه سلول‌های ماهیچه‌ای را محافظت می‌كند و از خطر رادیكال‌های آزاد جلوگیری می‌نماید. همچنین به بهبودی رشد كمك می‌كند و ماده نگهدارنده استخوان‌ها و ماهیچه‌ها است و استرس را كاهش می‌دهد.

علاوه بر اینها، ویتامین C در جذب آهن مؤثر و ضروری است. همچنین در آزاد كردن هورمون‌های آنابولیسم جنسی شركت می‌كند. بالاخره ویتامین C بیشترین حلالیت را در آب نسبت به ویتامین‌های دیگر دارد و سریع در آب منتشر می‌شود و نیازمندی بدن ورزشكاران به این ویتامین بسیار زیاد است.

 

 

برای خواندن بخش اول -ويتامين های ضروری برای بدنسازی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه و ورزش، مکمل های ورزشی، تغذیه ورزشکاران، ویتامین های مورد نیاز ورزشکاران، تغذیه و بدنسازی تعداد بازديد: 585 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز