Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 21:00

30
آذر
سـردرد و ورزش (بخش دوم)

سـردرد و ورزش (بخش دوم)

میگرن ناشی از ضربه در بچه‌ها، نوجوانان و بزرگسالان جوان دیده می‌شود. علت سردرد در این نوع ناشی از اختلال گذرا در عملكرد مغز متعاقب یك ضربه مستقیم با شدت متوسط به جمجمه است.

میگرن ناشی از ضربه در بچه‌ها 

میگرن ناشی از ضربه در بچه‌ها، نوجوانان و بزرگسالان جوان دیده می‌شود. علت سردرد در این نوع ناشی از اختلال گذرا در عملكرد مغز متعاقب یك ضربه مستقیم با شدت متوسط به جمجمه است. حمله سردرد عموماً با بروز یك اختلال گذرای بینایی نظیر تاری دید و یا فقدان بینایی بطور موقت، تغییر در وضعیت هوشیاری و یا بی‌حسی یك طرف بدن خود را نشان می‌دهد.

علائم یك تا ده دقیقه پس از ضربه در حین فعالیت شروع می‌شود اما نكته قابل ذكر عدم ایجاد سردرد با همان ضربه در حین استراحت است. حمله میگرن پس از 24 ساعت از بین می‌رود. این میگرن ممكن است با تكان مغزی متعاقب ضربه، كوفتگی مغزی و یا سایر خونریزی‌های مغزی اشتباه شود. میگرن ناشی از تروما در ورزش‌های فوتبال، والیبال، فوتبال آمریكایی و كشتی دیده می‌شود.

بیشتر در پسران جوان و ورزش‌های برخوردی مشاهده می‌شود. وجود سابقه مثبت از میگرن در خانواده ورزشكار آنها را به این نوع از میگرن مستعد می‌نماید. سردرد پس از ضربه از دیگر علل سردرد ناشی از ورزش است و شروع آن پس از وقوع ضربه است. در این‌گونه افراد زمینه مساعدی در بروز سردرد قبل از وقوع ضربه وجود نداشته است. فرض بر این است كه علت سردرد در این افراد ناشی از تغییر در متابولیسم و یا ساختار مغز باشد. بروز سردرد عموماً چهارده روز پس از ضربه رخ می‌دهد. بروز چنین سردردی در افراد مستعدی كه از لحاظ خانوادگی تاریخچه مثبتی دارند بیشتر دیده می‌شود. 

درمان سردردهای ناشی از ورزش

درمان سردردهای ناشی از ورزش به دو بخش دارویی و غیردارویی تقسیم می‌شود. درمان غیردارویی با تأكید بر بهبود كیفیت زندگی و فاكتورهای تغذیه‌ای استوار است. عوامل محیطی و رفتاری تشدید كننده می‌بایست شناسایی و حذف گردند. مدیریت استرس و استراتژی‌های بیوفیزیك در بعضی از ورزشكاران خصوصاً ورزشكاران جوان موثر بوده است.

ورزشكاران علاقمند به مداخلات تغذیه‌ای در خصوص درمان سردردهای ناشی از ورزش هستند. از این‌رو می‌توان یكسری ملاحظات تغذیه‌ای از جمله تجویز مكمل مثل منیزیم به میزان 200 میلی‌گرم دو‌ بار در روز و تجویز غذاهای غنی از منیزیم نظیر آجیل، حبوبات، سبزیجات، غلات و محصولات دریایی را تجویز نمود. همچنین تجویز ریبوفلاوین به میزان 200 میلی‌گرم و نیز غذاهای حاوی ریبوفلاوین نظیر لوبیا، نخودفرنگی، سبزیجات و تخم‌مرغ را پیشنهاد نمود. 

پیشگیری

درخصوص پیشگیری دارویی، داروهای ضد افسردگی، مهاركننده‌های كانال كلسیم و مسكن‌ها از عوامل پیشگیری‌كننده هستند. نكته قابل ذكر در مورد تجویز داروهای شبه ارگوت به صورت خوراكی و یا اسپری است كه می‌تواند دردهای میگرنی را در كمتر از یكساعت بهبود بخشد. تجویز چنین داروهایی در مردان بالای 40 سال و زنان یائسه می‌بایست با احتیاط صورت بگیرد زیرا به دلیل ماهیت انقباض‌دهنده عروقی می‌تواند حوادث قلبی در این‌گونه افراد را تسریع كند. خصوصاً اگر فرد داوطلب انجام فعالیت بدنی باشد.

تجویز اكسیژن 100 درصد خصوصاً در ارتفاعات توانسته ‌از بروز سردرد جلوگیری كند. تجویز لیدوكائین 4درصد در بعضی موارد اثربخش بوده است. نكته آخر درخصوص نقش فعالیت بدنی منظم در پیشگیری از سردردهای تنشی است، حقیقت این است كه در جوامع امروز خصوصاً جامعه ما كه آکنده از آلودگی محیطی، صوتی و ترافیكی است سردردهای ناشی از استرس و تنش‌های روحی رو به افزونی است. در چنین فضایی انجام صرف فعالیت‌های بدنی و بهتر از آن اجرای انواع خاصی از فعالیت‌های بدنی با تاکید مراقبت از ذهن مثل ورزش یوگا یا تائی‌چی كه بر توجه و تمركز فرد به یك مبداء متعالی تأكید می‌ورزد می‌تواند در كاهش و یا درمان اینگونه از سردردها مفید واقع شود. 

 

برچسب ها: میگرن ورزشی کودکان، علایم میگرن کودکان، درمان سردردهای ناشی از ورزش، سردرد در ورزش، فعالیت بدنی و سردرد تعداد بازديد: 496 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز