Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 23:18

12
آبان
لزوم آموزش كمك‌های اوليه به ورزشكاران

لزوم آموزش كمك‌های اوليه به ورزشكاران

بروز صدمات و حوادث در فعالیت‌های ورزشی امری اجتناب‌ناپذیر است و همواره ورزشكار در معرض یكسری خطرات بالقوه‌ای قرار دارد كه در صورت اطلاع از شیوه کمک‌رسانی می‌توان از مرگ و یا ناتوانی‌های بعدی ورزشكار جلوگیری كرد.

تحریریه پزشك امروز

 

 بروز صدمات و حوادث در فعالیت‌های ورزشی امری اجتناب‌ناپذیر است و همواره ورزشكار در معرض یكسری خطرات بالقوه‌ای قرار دارد كه در صورت اطلاع از شیوه کمک‌رسانی می‌توان از مرگ و یا ناتوانی‌های بعدی ورزشكار جلوگیری كرد. اگر مربی و مددكار ورزشی در مورد اقدامات اولیه ورزشی آموزش درستی ببینند، این ناتوانی‌ها به حداقل خواهد رسید.

تعریف كمك‌های اولیه   
به مجموعه اقدامات، عملیات و مراقبت‌هایی گفته می‌شود كه بلافاصله بعد از حادثه و تصادف به آسیب دیدگان یا مجروحان حادثه صورت می‌گیرد، تا از عواملی كه زندگی و سلامت آنها را تهدید می‌كند ، جلوگیری كرده و از وخامت حادثه بكاهد و تا رسیدن پزشك به محل حادثه و یا رساندن آنها به مراكز درمانی ادامه می‌یابد.منظور از این كمك‌ها نه تنها نجات بیمار یا مصدوم از خطر مرگ است، بلكه كاهش ناراحتی و آلام او چه از لحاظ روحی و چه از نظر جسمی، توسط اقدامات و مراقبت‌های كمك‌كننده نیز جزء كمك‌های اولیه محسوب می‌شود.
آشنایی با روش‌های صحیح كمك‌های اولیه به مصدومان، باعث می‌شود كه فرد سریع‌تر بهبود یابد و بتواند به ادامه فعالیت مفید و موثر خود بپردازد، اما اگر از روش صحیح كمك‌های اولیه و انتقال مصدومان به بیمارستان و مراكز درمانی اطلاع و آگاهی كافی نداشته باشیم، در صورت بروز هر گونه حادثه و صدمه‌ای، ممكن است به دلیل عدم جابجایی صحیح و امدادهای بی‌موقع ضروری موجب بروز صدمات و خطرات جانی جدی و خطرناكی برای او شویم.
صدمات و جراحاتی كه به ورزشكاران وارد می‌شود، به علل مشخصی از ضرباتی كه به افراد معمولی در اجتماع وارد می‌شود، متمایز هستند و باید به آنان توجه خاصی بشود، زیرا وجود قدرت جسمانی و فیزیكی مناسب در ورزشكاران جوان صدمات وارده زودتر ترمیم شده و دوران نقاهت بیماری را كوتاه‌تر شود.
احیای قلبی – ریوی CPR
به تازگی ایست قلبی و یا تنفسی در میان ورزشکاران بسیار شایع شده است، در ورزش‌هایی همچون شنا، اسکی روی آب كه احتمال غرق شدن نوآموز یا ورزشکار وجود دارد، غرق شدگی خود یکی از عوامل توقف سیستم قلبی تنفسی است و یا در ورزش‌های پربرخورد مانند فوتبال و بسکتبال به دلایلی مانند ضربه مستقیم به قلب و یا قرار گرفتن یک جسم خارجی مانند آدامس در مجرای تنفسی ورزشکاران و ... امکان ایست قلبی تنفسی وجود دارد، بنابراین آگاهی مربی، سرپرست و یا بازیکنان دیگر از چگونگی انجام عملیات احیا، کمک زیادی به برقراری مجدد تنفس و ضربان قلب ورزشکار و در نتیجه نجات جان او می‌کند. 
 هنگامیکه ورزشکار دچار ایست قلبی و تنفسی می‌شود مهم‌ترین اقدام شما به عنوان مربی یا سرپرست، تلاش برای برقراری گردش خون و تنفس مصدوم است. سه دستگاه عصبی، قلبی و تنفسی با یکدیگر ارتباط نزدیكی دارند و اختلال در یکی از آنها دیگر دستگاه‌ها را نیز با مشکل مواجه می‌سازد؛ بنابراین برای جلوگیری از ایست قلبی تنفسی باید به سرعت وارد عمل شد و عملیاتی موسوم به عملیات احیا یا CPR را انجام داد.
تعریف احیای قلبی _ریوی
احیای قلبی ریوی به اقداماتی گفته می‌شود که با استفاده از تنفس مصنوعی و ماساژ قلبی در فردی که تنفس و یا ضربان قلب ندارد، فرد به زندگی باز می‌گردد. این مانور حیاتی می‌تواند توسط هر شخص و بدون هیچ وسیله اضافی انجام گیرد و انجام صحیح و بموقع آن تاكنون جان انسان‌های زیادی را از مرگ حتمی نجات داده است.
باید به این نكته توجه داشت كه انجام به‌موقع و سریعCPR در 6-4 دقیقه اول پس از ایست قلبی تنفسی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و این مدت زمان را به دلیل اهمیتش زمان طلایی (golden time) می‌نامند. در مواردی مانند ایست قلبی، تنفسی، غرق شدگی، خفگی، احیای سریع و به موقع قلبی ریوی می‌تواند فرد را به زندگی مجدد برگرداند. 


برچسب ها: داشتن اطلاعات در مورد کمک های اولیه، کمک های اولیه در ورزش، استفاده از فنون کمک های اولیه، احیای قلبی، احیای قلبی – ریوی CPR تعداد بازديد: 672 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز