Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 21:01

6
مهر
فرصت‌سازی و انجام ورزش (1)

فرصت‌سازی و انجام ورزش (1)

بخش اول- آیا آنقدر مشغول هستید كه نمی‌توانید لحظاتی كوتاه را به ورزش اختصاص دهید؟ فكر نمی‌كنم، همیشه می‌توان به سادگی این لحظات را پیدا كرد. یافتن زمان برای تناسب اندام و ورزش، در دستان شما قرار دارد.

آمنه چوپانی؛ گروه ترجمه دنیای سلامت

 

 

آیا آنقدر مشغول هستید كه نمی‌توانید لحظاتی كوتاه را به ورزش اختصاص دهید؟ فكر نمی‌كنم، همیشه می‌توان به سادگی این لحظات را پیدا كرد. یافتن زمان برای تناسب اندام و ورزش، در دستان شما قرار دارد.

رایج‌ترین بهانه‌ها برای ورزش نكردن

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد كه رایج‌ترین بهانه برای عدم فعالیت فیزیكی نداشتن وقت و فرصت كافی است. ورزش نكردن، ریشه عمیق‌تری دارد و معمولاً بیش از یك بهانه ساده و ناشی از فقدان انگیزه، لذت، احساسات منفی، ترس و یا حتی اعتماد به نفس پایین است، به همین دلیل به اندازه كافی فرصت برای انجام برخی كارهای كسل‌كننده، تماشای تلویزیون و یا استفاده از اینترنت و ... را داریم؛ زیرا موانع روانی برای انجام ندادن این فعالیت‌ها وجود ندارد.

همه افراد، نگران سلامتی خود هستند، با این حال، دلایل بسیاری برای ورزش نكردن دارند و تمامی این بهانه‌ها عموماً به دلیل مدیریت ضعیف وقت و ترس از شكست و خجالت است. ولی آنچه كه بیش از همه باید نگران آن باشیم و از آن بترسیم، عواقب سنگین ورزش نكردن است.

شیوه زندگی شما با یكجا نشستن و بی‌تحركی در پنج یا دو سال آینده چه تغییری می‌كند؟ آیا وقت كافی برای مراجعه به پزشك خواهید داشت؟ آیا وقت و پول كافی برای درمان فشار خون و كلسترول بالا و یا دیابت دارید؟ اگر می‌خواهید ورزش كنید، باید خودتان فرصت‌ سازی كنید. پس از مصاحبه با تعداد زیادی از روانشناسان، دانشمندان مربیان ورزش، نویسندگان و ... 25 راهكار مهم به دست آمده كه با رعایت آنها می‌توان فرصت مناسب را برای ورزش كردن در طول روز پیدا كرد.

برنامه‌ریزی كنید

بهترین روش برای ورزش كردن، برنامه‌ریزی است. یك زمان مشخص برای انجام ورزش در نظر بگیرید و در كامپیوتر، دفترچه یادداشت و یا تلفن همراه خود ثبت كنید. این كار باعث می‌شود كه به صورت روتین این برنامه در ذهن شما ثبت شود و صبح كه از خواب بیدار می‌شوید، می‌دانید كه در چه ساعتی از روز زمان ورزش شماست و تصویر ذهنی از آن در مغز شما شكل می‌گیرد.

فهرست كارهای روزانه

 فهرستی از كارهای روزانه خود تهیه كنید

كارهای روزانه خود را تقسیم و فهرستی از آنها تهیه كنید. هیچ‌گاه موفق نخواهید شد تمامی كارهای مورد نظر خود را به طور كامل انجام دهید؛ بنابراین فهرست روزانه خود را به سه دسته تقسیم كنید تا انجام آن برای شما آسان‌تر باشد. از آنجایی كه نمی‌توان تمامی كارها را انجام داد، بهتر است كارهای مهم را ابتدا انجام دهید. مثلاً اگرواجب نیست كه به محض دریافت پست الكترونیكی، آن را بخوانید.

یادداشت‌های مهم

یك ورق كاغذ بردارید و آن را به سه بخش مهم زندگی‌تان طبقه‌بندی كنید؛ مثلاً گروه خانواده كار و امور شخصی. در این فهرست مهم‌ترین‌ها را یادداشت و در هر دوره از این كارها بیشترین تفاوت را ایجاد كنید؛ مثلاً در مورد مهم‌ترین كارهای خانوادگی می‌توانید آشپزی كردن و یا كمك به كودك‌تان برای انجام تكالیف مدرسه‌اش در ابتدای فهرست كارهای مهم این گروه قرار دهید و یا درمورد كارهای شخصی اولین اقدام شما باید ورزش و یا دیدن یك دوست برای ناهار باشد.

سپس آنها را از اهم به جزء طبقه‌بندی كنید. اگر نمی‌توانید تصمیم بگیرید كه انجام كدام یك از كارها مهم‌تر است، به این موضوع توجه كنید كه انجام ندادن كدام یك از آنها عوارض منفی طولانی‌تری دارند و ابتدا آن را انجام دهید.

5 دقیقه وقت به خود اختصاص دهید

حتی اگر فهرست كارهای شما پر و مملو از جلسات و ملاقات‌های مهم كاری باشد نیز می‌توانید حداقل 5 دقیقه به خودتان اختصاص دهید و این عمل به ظاهر ساده تأثیر بزرگی در تغییر زندگی شما دارد. همیشه می‌توان تغییرات بزرگ را با ایجاد تغییرات بسیار كوچك در زندگی بوجود آورد.

اگر ورزش را با یك پیاده‌روی 5 دقیقه‌ای آغاز كنید، به مرور تبدیل به یك پیاده روی 30 دقیقه‌ای می‌شود. باید از یك جایی شروع كنید...

 

 

 برای خواندن بخش دوم- فرصت‌سازی و انجام ورزش- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- فرصت‌سازی و انجام ورزش- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ورزش، اعتماد به نفس، تناسب اندام، ورزش کردن، برنامه ورزشی، سلامتی و ورزش، فعالیت فیزیکی تعداد بازديد: 827 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز