Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 14:55

5
بهمن
شنا‌ كنيد تا سالم و شاداب بمانيد!

شنا‌ كنيد تا سالم و شاداب بمانيد!

خانم‌هایی كه به زیبایی و تناسب اندام‌شان اهمیت می‌دهند، می‌توانند به شنا اعتماد داشته باشند. شنا كردن باعث كشش عضلات و سفتی آنها می‌شود و به این ترتیب اندام شما را همانند پری دریایی خوش‌تراش می‌كند.

مترجم: فاطمه مهدی‌پور

 


شنا پیر و جوان ندارد!
بدون شك شما نیز شاهد ازدحام جمعیتی كه در انتظار ورود به استخرها باشند، بوده‌اید. در میان آنها كودكان، جوانان و حتی افراد سالخورده زیادی وجود دارند. شاید این نخستین مزیت شنا باشد كه همه افراد، با هر محدوده سنی می‌توانند به آن بپردازند. اساساً متخصصان تأكید دارند افرادی كه پا به سن می‌گذارند، بهتر است برای حفظ سلامت مفاصل خود شنا كنند؛ زیرا وزن بدن در آب 80 درصد سبك‌تر می‌شود و حركت مفاصل به نرمی و راحتی صورت می‌گیرد؛ در نتیجه در كوتاه یا طولانی مدت هیچ آسیبی به آنها وارد نمی‌شود. كودك كم‌سن و سال نیز می‌توانند از لذت شنا كردن بهره‌مند شوند (البته با همراهی یك بزرگ‌تر). 

شنا باعث لاغری و زیبایی اندام می‌شود

خانم‌هایی كه به زیبایی و تناسب اندام‌شان اهمیت می‌دهند، می‌توانند به شنا اعتماد داشته باشند. شنا كردن باعث كشش عضلات و سفتی آنها می‌شود و به این ترتیب اندام شما را همانند پری دریایی خوش‌تراش می‌كند. ورزش شنا، یك فعالیت استقامتی است كه انرژی زیادی صرف می‌كند و در مدت كوتاهی چربی‌های سطحی را از بین می‌برد.

تنها بعد از 40 دقیقه شنا، بدن شما از چربی‌های ذخیره‌تان برداشت كرده و به این ترتیب به لاغری بدن كمك می‌كند. در واقع شنای صحیح باعث مصرف 660 كیلوكالری در ساعت می‌شود. یعنی روزانه 40 دقیقه شنای ملایم و اصولی با سوخت و ساز چربی‌های بدن باعث كاهش نیم‌كیلو وزن در هفته می‌شود و از آنجایی كه تمام عضلات بدن را به كار می‌گیرد، به شما اندامی زیبا و متناسب می‌بخشد.

 

شنا عضلات بدن را نیرومند می‌كند

شنای تفریحی و شنای قهرمانی هر دو بدن را از نظر جسمی به سطح مطلوبی می‌رساند و تمام عضلات بدن را نیرومند می‌سازد. این ورزش مفرح به علت اینكه تمام عضلات بدن را به كار می‌گیرد و تركیبی از حركات متفاوت و هماهنگ است، باعث می‌شود ماهیچه‌ها به صورت متعادل رشد كنند و در نتیجه شناگر از اندامی زیبا و طبیعی برخوردار باشد.

شنا باعث نرمی و انعطاف‌پذیری بیشتر مفاصل بزرگ، مثل مفاصل گردن، شانه و كشاله ران می‌شود و چون اصولا آب فشار ناپذیر است، با ایجاد تورم به ساخت و حالت بافت‌های بدن كمك می‌كند؛ به همین دلایل است كه شناگران جسمی پویا و پوستی باطراوت دارند. 

شنا كنید تا از بیماری‌ها مصون بمانید

فواید درمانی شنا بر هیچ كس پوشیده نیست شنای اصولی و متعادل در درمان آرتروز، كمردرد، چاقی، فشار خون، آسم و تسكین دردهای استخوانی و عضلانی نقش بسزایی دارد. علاوه بر این، شنای منظم می‌تواند احتمال بروز دیابت نوع 2 را كه اغلب از عدم تحرك جسمی ناشی می‌شود، كاهش دهد. 

شنا باعث تقویت دستگاه‌های قلبی عروقی و تنفسی می‌شود 

شنا با منقبض و شل كردن عضلات پا به بازگشت خون به قلب و پمپاژ آن در پاها كمك می‌كند. علاوه بر این، قرار گرفتن بدن در وضعیت افقی باعث تسهیل گردش خون در رگ‌ها می‌شود. همچنین شنا كردن عضلات قلب را تقویت می‌كند و قدرت و استقامت دستگاه تنفسی را افزایش می‌دهد، به همین دلیل می‌تواند در بهبود آسم مؤثر باشد. به طور كلی شنا باعث افزایش بازده قلب، كاهش ضربان قلب، كاهش فشار خون، افزایش كیفیت خون از نظر حمل مقدار بیشتری اكسیژن ذخیره شده 
 می‌شود. 

شنا، ضد استرس است

كلیه خواص و فواید شنا بیش از هر چیز مدیون آب است. آب تأثیر بسزایی در ایجاد نشاط و سرزندگی دارد. شنا، كشیدگی و گرفتگی عضلات را باز می‌كند و باعث ایجاد آرامش و راحتی می‌شود كه یادآور وضعیت جنین در شكم مادر است. این ورزش آبی تأثیر مثبتی در كاهش اضطراب افراد عادی دارد و اعصاب را در برابر هیجان و استرس مقاوم می‌كند.

بعد از شنا، هر شناگری خستگی دلچسبی احساس می‌كند و خواب راحتی دارد كه باعث تقویت تعادل روحی- روانی می‌شود و عصبانیت، افسردگی خشم یا هیجان را از او دور می‌سازد. خلاصه اینكه شنا روح را سبك می‌كند!

 

برچسب ها: تغذیه و ورزش، فواید شنا، انواع شنا، شنا و تغذیه، شنا و لاغری تعداد بازديد: 759 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز