Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 22:30

22
دی
درمان های خانگی مقابله با حساسیت به مواد غذایی

درمان های خانگی مقابله با حساسیت به مواد غذایی

حساسیت به مواد غذایی، رایج‌ترین مشکلات سلامتی است که اکثر مردم به آن دچار هستند. برخی از حساسیت‌ها بین میلیون‌ها نفر مشترک است و البته برخی دیگر بسیار غیرمعمول و نادر می‌باشد.

تحریریه گروه ترجمه زندگی آنلاین

 

اگر شما به غذایی، حساسیت داشته باشید، سیستم ایمنی بدن تان به شکلی منفی واکنش نشان می دهد و این حساسیت معمولا ناشی از وجود نوعی پروتئین در غذاست که بدن آن را مضر تشخیص می دهد.

برخی از پروتئین ها، به دلیل وضعیت بدن و سیستم گوارش خاص تان، به درستی هضم نمی شوند.

بدن این پروتئین ها را به شکل ایمنوگلوبولین ایی، تعریف می کند و مفهوم آن به کار انداختن سیستم ایمنی بدن برای حذف آن پروتئین است.

در واقع سیستم ایمنی بدن گلبول های قرمز را به جنگ ایمنوگلوبولین ایی، می فرستد. در نتیجه بدن دچار واکنش های حساسیتی، از ملایم تا شدید، می شود.

از آنجایی که این نوع پروتئین ها برای بدن مشکل ساز هستند و تغییر برنامه آنها هم ممکن نیست، با حذف خوراکی های حاوی پروتئین های حساسیت زا، مشکل حل می شود.

البته با استفاده از برخی داروها می توان این واکنش ها را درمان نمود، تخفیف داد و یا پیشگیری کرد.

درمان با دارو، عواض جانبی هم دارد و به همین دلیل بسیاری از مردم از این روش های درمانی اجتناب می کنند و به دنبال راه حل های طبیعی تر هستند.

در حقیقت برخی از درمان های خانگی، علایم مربوط به حساسیت را درمان کرده و از رخداد مجدد آنها پیشگیری می کند.

علایم حساسیت به مواد غذایی

تشخیص اینکه به کدام مواد غذایی حساسیت دارید، بسیار مهم است.

زیرا بدین وسیله می توانید از آنها پیشگیری کنید و یا وقتی دچار حساسیت می شوید، بدانید که علت آن چیست. بنابراین ابتدا باید علایم واکنش های حساسیتی را بشناسید.

مشکلات پوستی

کهیر و جوش های پوستی، خارش اطراف دهان، لب ها، زبان و لثه ها، آبریزش بینی و عطسه، تهوع و استفراغ، درد شکمی و مشکلات گوارشی، سردرد و سبکی سر، زمختی صدا، مشکلات تنفسی و خس خس سینه، تورم گلو و در موارد شدید و بحرانی مرگ بر اثر مشکلات تنفسی و قلبی از علایم حساسیت به مواد غذایی است.

غذاهای حساسیت زا

بیشتر غذاهایی که به طور معمول منجر به واکنش های حساسیتی می شوند، حاوی پروتئین هستند. در زیر به برخی از خوراکی هایی که بیشتر مردم به آن واکنش های حساسیتی نشان می دهند، اشاره شده است:

بادام زمینی، برخی از آجیل های درختی مانند گردوی آمریکایی، گردو و پسته، دانه ها مثل کنجد، خشخاش، تخم مرغ، شیر (گاو، بز و گوسفند)، غذاهای دریایی، صدف، سویا، گندم، رنگ های طبیعی و مصنوعی، میوه و سبزی های خاص، انواع افزودنی های شیمیایی.

هنگام ابتلا به هریک از علایم حساسیتی شدید، باید با پزشک مشورت کرد تا در صورت نیاز دارو تجویز نماید.

اما بسیاری از حساسیت های ملایم تا متوسط را می توان در خانه درمان نمود.

اگر شما علاقه ای به مصرف دارو ندارید، با مطالعه ادامه مقاله می توانید یکی از روش های خانگی درمانی پیشنهاد شده را استفاده کنید.

حذف برخی از خوراکی ها

بهترین روش برای درمان حساسیت غذایی، پرهیز از مصرف تمام خوراکی های حساسیت زاست.

به مدت 2 تا 4 هفته، با مصرف هر غذا و واکنش های حساسیتی احتمالی، همه را یادداشت کنید تا از وع غذاهایی که به آنها حساسیت دارید، آگاه شوید.

سپس به تدریج، به مدت یک تا 2 هفته، شروع به حذف آن غذاها از رژیم غذایی تان کنید. با حذف تمام موادی که به آنها حساسیت دارید، واکنش های حساسیتی تان درمان خواهد شد.

افزایش اسید معده

دلیل اینکه برخی از پروتئین های" خارجی" وارد بدن تان شده و واکنش بد سیستم ایمنی را موجب می شوند، عدم وجود اسید به اندازه کافی در معده است.

بدین ترتیب که این پروتئین ها به درستی تجزیه نمی شوند. به طور مثال اسید هیدروکلریک، توانایی های گوارشی بدن را افزایش می دهد.

بنابراین با افزایش حجم این اسید در معده تان می توانید مواد غذایی حساسیت زا در بدن تان را از بین ببرید.

اسیدهیدروکلریک بتائین در اکثر فروشگاه ها وجود دارد و می توانید با مصرف آن پیش از هر وعده غذایی، مشکل هضم پروتئین های حساسیت زا را از بین ببرید.

موز

موز سرشار از مواد مغذی است و می تواند علایم واکنش های حساسیتی را از میان بردارد.

موز جوش های پوستی و مشکل معده را درمان کرده و سوخت و ساز بدن را  تنظیم می کند.

بنابراین مصرف موز، ممکن است به طورکلی واکنش های حساسیتی را از بین نبرد اما می تواند از شدت آن بکاهد.

زغال چوب فعال

از آنجایی حساسیت های غذایی از تجزیه نشدن برخی از پروتئین ها در معده ناشی می شود، افزودن موادی که بتواند این پروتئین ها را خرد و تجزیه نماید، روش خوبی برای درمان حساسیت است.

زغال چوب فعال شده برای این کار مفید است. درون یک لیوان آب یا محلولی شیرین، 60 گرم زغال چوب فعال شده بریزید و بنوشید.

اکثر زغال های چوب فعال که برای مصرف فروخته می شوند از نارگیل تهیه می شوند.

زغال به وسیله حرارت دیدن در دمای زیاد، حدود 760 درجه، در مجاورت با اکسیژن به شکل فعال درمی آید. 

روغن کرچک

روغن کرچک توانایی بالا بردن مقاومت و قدرت معده در برابر انواع مواد غذایی دارد و از عوارض شدید هر نوع واکنش حساسیتی می کاهد.

نوشیدن یک لیوان آب به همراه 5 تا 10 قطره روغن کرچک، هر روز صبح با معده خالی بسیار موثر است.

روغن بذر کتان و اسید پانتوتنیک (ویتامین B5)

روغن بذر کتان نیز مانند موز، ضد حساسیت هستند و روی سیستم ایمنی بدن موثر بوده و تحمل بدن را در برابر انواع پروتئین و دیگر مواد خوراکی افزایش می دهند.

اسید پانتوتنیک یا همان ویتامینB5 در مبارزه با واکنش های حساسیتی بسیار مفید است.

از خوراکی های حاوی این ویتامین می توان به قارچ، ماهی چرب، پنیر، تخم مرغ، آووکادو، گوشت گاو و گوساله، مرغ و سیب زمینی های شیرین اشاره کرد.

لیموترش

لیمو ترش مانند دیگر مرکبات سم زدایی بسیار قوی است. به مدت چند هفته، هر روز، یک لیوان آب و لیمو ترش و عسل مصرف کنید تا بدن تان از سموم پاک شود و کمتر دچار واکنش حساسیتی شوید.

زیرا این سموم می توانند سیستم ایمنی بدن تان را به اشتباه اندازند.

آب هویج و آب خیار

این ترکیب بسیار موثری دردرمان حساسیت به مواد غذایی، به ویژه درزمان بروز آن است. این دو نوع سبزی حاوی مواد ضدحساسیت هستند.

ویتامین های C و E

کمبود ویتامین C، عملکرد سیستم دفاعی بدن را ضعیف می کند و بدن نمی تواند در برابر پروتئین های خاصی مقاومت از خود نشان دهد.

ویتامین E هم می تواند سیستم ایمنی بدن را قوی کند و در عین حال این سیستم هرنوع پروتئینی را "خارجی" و خطرناک فرض نکند.

بدین ترتیب با مصرف به اندازه این دو نوع ویتامین می توانید از شر واکنش های حساسیتی رهایی یابید.

یوگا

یوگا با کاهش اضطراب می تواند بدن و به طور کل مشکلات معده حساس را برطرف کند و بدین ترتیب از واکنش های حساسیتی به مقدار زیاد بکاهد.

البته بهتر است به جای خانه در یک کلاس ورزشی و زیر نظر مربی، به تمرین های یوگا بپردازید.

 

برچسب ها: غذاهای آلرژی زا، علائم آلرژی غذایی، غذاهای حساسیت زا، آلرژی به مواد غذایی، درمان آلرژی غذایی، درمان خانگی حساسیت غذایی، غذاهای آلرژن تعداد بازديد: 1692 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز