Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 22:05

16
مهر
کنترل کردن آلزایمر با ریحان

کنترل کردن آلزایمر با ریحان

ریحان نوعی درمان طبیعی و موثر برای آلزایمر به حساب می آید

سیناپرس : گاهی اوقات رایج ترین غذاها دارای خواص شگفت انگیزی هستند که می تواند تاثیری به مراتب بهتر از داروها داشته باشد. این امر در مورد گیاه ریحان به خوبی دیده می شود که حاوی مولکولی به نام فنکل است که از طریق روده بر علائم آلزایمر تأثیر می گذارد.


 روده ما با حدود صد میلیون سلول عصبی یا همان نورون ، دومین مغز ما محسوب می شود. این نورون ها  در کنار متابولیتهای تولید شده توسط باکتریهای سیستم گوارشی، از طریق سیستم عصبی خودمختار با مغز ارتباط برقرار می کنند.

طی سال های گذشته پزشکان به طور فزاینده ای به بررسی نقش روده و میکروبیوتای آن در بیماری هایی که در مغز ظاهر می شوند پرداخته و ارتباط آن ها را بررسی کردند. از جمله این موارد می توان به بیماری های عصبی تخریب کننده ، آلزایمر یا بیماری های روانی مانند افسردگی اشاره کرد.

بیشتربخوانید:

همه چیز درباره فواید تخم ریحان

آشنایی با خواص بی‌نظیر ریحان



طی این تحقیقات دانشمندان آمریکایی اثر مثبت یک مولکول موجود در ریحان را بر علائم بیماری آلزایمر که در مدلهای حیوانی بازسازی شده است ، کشف کردند. بر این اساس مشخص شد مولکولی به نام فنکل روی گیرنده ای که در نورونهای روده وجود دارد عمل می کند. این گیرنده ، FFAR2 نام داشته و  به طور معمول توسط اسیدهای چرب زنجیره کوتاه تولید شده توسط باکتری های روده فعال می شود. 

یافته های پژوهشگران نشان می دهد افراد مبتلا به بیماری آلزایمر ممکن است کمبود اسیدهای چرب زنجیره کوتاه داشته باشند. برای جبران از بین رفتن اثر مفید فعال سازی FFAR2 در بیماران ، محققان ۱۱۴ هزار  ترکیب طبیعی را جستجو کردند تا ماده ای را پیدا کنند که به بهترین شکل،  FFAR2 را فعال می کند. نتیجه این تحقیق نشان داد که فنکل در بین تمامی ترکیبات موجود دارای بیشترین تاثیر است و این ماده به وفور در ریحان یافت می شود. گفتنی است مواد غذایی دیگری مانند انگور و خردل نیز دارای میزان کمتری از این ماده در خود هستند.

مطالعات آزمایشگاهی نشان دادن که در کشت های سلولی ، فنکل از تخریب عصبی مرتبط با تجمع پروتئین های آمیلوئید جلوگیری می کند. در مدلهای حیوانی ، درمان با فنکل باعث افزایش طول عمر و کاهش تکثیر پلاکهای آمیلوئید در بدن کرم ها شد.البته مکانیسم اثر مفید فنکل هنوز به طور کامل شناخته نشده است اما به نظر می رسد فعال شدن گیرنده FFAR2 توسط فنکل باعث تحریک پروتئازوم و فعالیت لیزوزومی نورون ها می شود. هر دوی این ترکیبات یعنی پروتئازوم و لیزوزوم در دفع زباله سلولی نقش دارند. علاوه بر این طی فرایند فوق، پلاک های آمیلوئید بیش از حد فعال در سلول های عصبی راحت تر از بین می روند ، بنابراین آنها را از تخریب محافظت می کند.

پژوهشگران در خاتمه تاکید می کنند که بعید است خوردن مقادیر زیاد ریحان یا انگور برای دریافت مقدار کافی فنکل ، بیماری آلزایمر را درمان کند اما این یافته می تواند منجر به ساخت دارویی موثر علیه این بیماری شود.

این یافته ها همچنین نشان می دهد آنچه در ساختار میکروبی روده ها اتفاق می افتد ممکن است بر مغز افرادی که تحت تأثیر بیماری آلزایمر قرار دارند ، تأثیر بگذارد.

 بیشتربخوانید:

ریحان برای مبارزه با افسردگی دوران یائسگی

 

 

برچسب ها: افسردگی، آلزایمر، تقویت مغز، ریحان تعداد بازديد: 261 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز