Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 17:08

2
آذر
طبع دارچین | فواید دارچین در طب سنتی

طبع دارچین | فواید دارچین در طب سنتی

دارچین طبع گرمی دارد و مصرف آن در فصول سرد مانند پاییز بسیار مناسب است. مصرف دارچین برای کاهش سرفه‌های خلط دار و آبریزش بینی مفید است. از این ادویه مفید غافل نشوید.

دکتر سید مهدی میرغضنفری؛ پژوهشگر طب سنتی

 


دارچین یا "دارچینی" و یا "دارصینی" هم گفته شده است. خاصیت این گیاه تا 15 سال باقی می‌ماند.

مزاج این ماده گرم است و برای فصل سرد مثل پاییز بسیار مفید است. درجه گرمی آن بین دو و سه است.

به همین دلیل نیز به صورت چاشنی در غذاها و خوراکی‌های مردم ایران استفاده می‌شود.

بهترین دارچین بوی خوش و تندی دارد و بر بوی سایر مواد موجود در غذا غالب است و وقتی انسان آن را می‌چشد زبان را اذیت نمی‌کند.

گرمی بخش است و یکی از نوشیدنی‌های خوب برای فصل سرد، دمنوش دارچین است. اصولا در طب سنتی گیاهانی که مزاج گرم دارند مفتح هستند.

چون گرما موجب فاصله انداختن میان مولکول‌های اجزای جسم و انبساط آن می‌شود که در قدیم می‌گفتند مفتح است. دارچین ضد عفونت بوده و میکروب‌کش است.

بنابراین در این فصول سرد هم به صورت دمنوش و هم به صورت بخور برای کاهش باکتری‌ها و میکروب‌ها مفید است.

همراه عسل هم می توان آن را استفاده کرد. لطیف است و راحت در بدن جذب می‌شود و سنگینی و غلظت را دفع می‌کند.

به همین دلیل در غذاهایی که سنگین (مثلا دارای گوشت) هستند موجب لطافت غذا می‌شود یعنی باعث می شود غذا به راحتی در بدن بشکند.

می‌توانیم دم کرده دارچین را که اندکی ولرم شده باشد روی جوش‌ها یا دمل‌‌های سرسفید زیرپوستی بمالیم که به رفع این جوش‌‌ها کمک می‌نماید.

البته افراد قبل از اینکه در منطقه صورت این کار را انجام دهند، در مناطق دیگر که پوست مقاوم‌تری دارند امتحان کنند  و در صورتی که حساسیتی (خارش و سرخی شدید) نداشتند، برای صورت و مناطق حساس بدن استفاده کنند.

برای برخی انواع زکام، خلط ته حلق و سرفه مفید است. بدیهی است که منظور بیشتر، زکام‌ها و خلط‌هایی است که به دلیل رطوبت بدن باشد.

اتفاقا افراد گرم مزاج نباید از این ماده استفاده کنند چون ممکن است موجب تحریک شده و آبریزش آنها را بیشتر کند.

در گرم مزاجان نیز ممکن است در فصل‌های سرد، سیستم ریوی حساس شده باشد که در این صورت، استفاده در حد کم و معقول برای ایشان نیز می‌تواند خوب باشد.

برای رفع سرفه‌های خلط دار و آبریزش بینی می‌تواند بسیار مفید باشد. روغن دارچین را می‌توان روی قفسه سینه و گلو ماساژ داد تا با نفوذ به داخل، اثرات مفید خود را روی سیستم تنفسی اعمال نماید.

این روغن تحلیل برنده است و چربی‌های زائد را رفع می‌کند.

افرادی که چاق هستند می‌توانند روغن یا محلول دم کرده دارچین را در ناحیه‌ای (شکم، باسن، ران) که دارای چربی اضافه هست بمالند و روی آن را سلفون بکشند و سپس محکم با پارچه یا شال بسته و ورزش یا ماساژ تند نمایند.

این کار به صورت موضعی موجب رفع چربی و لاغری آن ناحیه می‌شود.

مصرف دارچین ممکن است موجب سنگینی سر شود. در همه اینگونه نیست و البته یک خاصیت هم دارد که رطوبت‌‌های زائد سر را رفع می‌کند.

در برخی سنگینی سر می‌دهد و در برخی رطوبت سر را از بین می‌برد. این موضوع را باید پزشک تشخیص دهد.

با تشخیص و زیر نظر پزشک، برای تسکین درد گوش می‌توان روغن دارچین را در گوش چکانید یا روی استخوان پشت گوشت مالید که موجب بهبود برخی دردهای گوش می‌شود.

برای بینایی نیز مفید است و موجب بهبود چشم می‌شود. در قدیم از این ماده دارویی درست می‌کردند که برای چشم مفید بود.

در افرادی که سیگار می‌کشند خلط‌ها در مجاری هوایی مانده و سفت می‌شود و دارچین موجب می‌شود این خلط‌ها نرم شده و دفع شوند. برای رفع دمل‌ها و باز کردن مجاری کبد و تقویت معده مفید است.

می‌توان پودر دارچین را با روغن زیتون و زرده تخم‌مرغ مخلوط کرد و خمیری از آن درست کرد.

ضماد کردن این خمیر در ناحیه پهلوها و در سمت چپ و راست پایین شکم (لگن)، برای رفع درد کلیه و تخمدان‌ها می‌تواند مفید باشد.

مخصوصا در کسانی که در ناحیه سردسیری هستند و اصطلاحا می‌گویند شکم و کلیه چاییده است، با گرم کردن محل و رفع اسپاسم باعث بهبود مشکلات می‌شود. بسیار مفید است. دارچین نیز برای دفع ادرار و عادت ماهانه مفید است.

دارچین برای دور کردن حیوانات موذی مفید است و حتی گفته می شود به عنوان پادزهر برای سم عقرب می‌توان استفاده کرد.

اگر در جایی بودید که حشره‌کش هم نبود می توانید برگه‌های دارچین  را در اطراف خانه قرار دهید یا اینکه آن را دود دهید و دودش در خانه بپیچد و ملایم بسوزد تا حشرات دفع شوند.

برای تقویت انواع قوای بدن مفید است. هم قوای مغزی هم قوای گوارشی و هم قوای قلبی را تقویت می‌کند. کسانی که گرم مزاج هستند ممکن است در اثر استفاده از دارچین دچار سردرد شوند.

بنابراین اینها همه دارو هستند و نباید بی‌دلیل استفاده شوند. وسواس معمولا در افرادی که دارای مزاج سرد و تر و یا سرد و خشک دارند ایجاد می‌شود.

در فصل پاییز نیز ممکن است زیاد ‌شود. دارچین برای رفع این حالت هم خوب است.

 

برچسب ها: فواید ادویه ها، ادویه ها و طب سنتی، فواید دارچین، خواص درمانی دارچین، دارچین و طب سنتی، مزاج دارچین، طبع دارچین تعداد بازديد: 63055 تعداد نظرات: 4

نظرات

  • سلام مطالب جالب و مفید بود اما چرا بعضی افراد طبع دارچین را سرد می دانند؟
    • پاسخ خانم بهناز عباسی مقدم؛ کارشناس ارشد تغذیه: با سلام. اگر منظورتان از افراد، مردم هستند، طبیعی است نظرات متفاوت باشد، اما نظر افراد متخصص طب سنتی که صاحب نظر در این مورد هستند، قابل اطمینان و کاملا علمی بوده و همگی طبع دارچین را گرم می‌دانند.
  • من برای قند و شکرم که بالاست هر روز یک کپسول دارچین می خورم حالا بعد از یکی دو ماه سردرد دارم نمیدانم چه باید کرد ‌.از طرفی دارچین را میخورم برای نارحتی قند که دارم و از طرف دیگر سر درد.آیا می توانید کمک کنید خیلی ممنون هستمگ
    • پاسخ دکتر محمد حسین صالحی سورمقی؛ متخصص گیاهان دارویی: سلام. دارچین می‌تواند مقدار کم قند خون را کاهش دهد و شما حتما باید به پزشک مراجعه فرمایید تا با آزمایش خون میزان قند خون شما مشخص و داروی لازم را تجویز نماید، چون کنترل قند خون بسیار مهم است و در صورت بی‌توجهی عواقب و مشکلاتی را در آینده به دنبال خواهد داشت. راجع به سردرد هم می تواند علل مختلف داشته باشد که باید به پزشک متخصص داخلی مراجعه فرمایید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز