Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 00:58

31
اردیبهشت
پوست و ناخن زیبا با طب سنتی (1)

پوست و ناخن زیبا با طب سنتی (1)

برای بسته شدن منافذ خیلی باز پوست که از نزدیک قابل رؤیت می باشند می بایست آرد جو وآرد ذرت را به نسبت مساوی مخلوط کرده و با مقدار کافی ازعرق کاسنی و گلاب خمیر نموده و به عنوان ماسک صورت بکار برد.

فرجاد عباسی؛ محقق ومدرس طب سنتی اسلامی، عضو انجمن تحقیقات حجامت ایران، عضو تحریریه مجله دنیای سلامت

 

 

امروزه افراد برای داشتن پوستی زیبا متوسل به انواع کرم ها، لوسیون ها و ماسک های شیمیایی و طبیعی می شوند اما باید دانست که زیبایی و سلامت پوست بیش از هر چیز دیگری منوط به داشتن خونی سالم و کبدی فعال و سالم می باشد. برای داشتن خون سالم، باید از تغذیه سالم و طبیعی برخوردار بود و در صورت داشتن سؤهاضمه باید با گنجاندن گیاهانی نظیرجوزهندی،هل،بادرنجبویه، رازیانه،زنجبیل،دارچین،زردچوبه وفلفل وامثالهم، مبادرت به رفع آن کرد.

برای داشتن کبدی سالم باید گیاه کور(کبر)(کورک) به صورت ترشی، زیتون پرورده، پیاز خام، زرشک یا آب زرشک، گل کلم،آرتیشو به صورت خام یا جوشانده در برنامه غذایی هفتگی خود گنجاند. البته باید دانست که حجامت عام با کم کردن غلظت خون و حجامت کبد با کم کردن چربی کبد به ترتیب بیشترین نقش را در تصفیه خون و افزایش کارایی کبد دارا هستند. در ذیل نکاتی که برای داشتن پوست و ناخن های زیبا و سالم لازم است، شرح داده می شود:

پوست

1-برای درمان لکه های پوستی می بایست بعد از صبحانه، ناهار و شام یک گرم پودرزنیان را با یک قاشق مرباخوری عسل میل نمود و یا یک گرم پودر زنیان را روی غذا ریخته و همراه با آن مصرف نمایند.

2-برای درمان کک مک ، لکه های پوستی و چین وچروک صورت باید روغن بادام تلخ را هر روز چند مرتبه به پوست مالید.

3-باز شدن رنگ پوست و طراوت و زیبایی پوست  با سرخ کردن هرروزه ی یک قاشق مرباخوری پودر سیاهدانه در مقداری روغن حیوانی و میل نمودن آن، حاصل می شود.(می توان این مخلوط را بعد از تهیه شدن به برنج یا هر غذای مصرفی دیگری اضافه کرد.)

4-در میان گیاهان دارویی، دمکرده انواع بنفشه وپنیرک، پوست را زیبا و سالم می کند.(بنفشه وپنیرک برای زنان باردارمنع مصرف دارد)

5-یک بازکننده دیگر برای رنگ پوست و رخسار، مالیدن روغن بنه(بنک) به پوست است.

6-پاشیدن گلاب خالص بر پوست، موجب شفاف شدن پوست می شود. توصیه می شود که بعد از خروج از حمام، این کار انجام شود.

7- برای طبیعی کردن رنگ پوست لازم است که یک بادنجان را همراه با پوستش در آب پخته سپس آن را کوبیده و صاف  نمایند و در نهایت آب صاف شده آنرا با روغن زیتون تصفیه نشده مخلوط نموده و آنقدر بجوشانند تا آب بادنجان بخار شده و فقط روغن باقی بماند. از این روغن چند بار خصوصا شبها قبل از خواب به پوست دست و صورت بمالند.

8-مالیدن روغن گلپر بر پوست، تیرگی پوست را از بین می برد و همچنین خارش و التهاب آن را برطرف می کند. طرز تهیه روغن گلپر: بیست گرم پودر گلپر را در شیشه ایی که حاوی نیم لیتر روغن زیتون است ، ریخته و به مدت دو هفته در معرض آفتاب قرار می دهند سپس صاف کرده و به صورت خارجی استعمال گردد.

9-خوردن روزانه یک قاشق مرباخوری روغن کنجد تأثیر بسزایی در سلامت پوست دارد. درضمن می توان از روغن کنجد به صورت مالشی هم استفاده کرد تا پوست شفاف شود.( باید توجه کرد که مصلح کنجد،عسل است لذا بهتر است که روغن کنجد به صورت مخلوط درعسل طبیعی مصرف شود.)

10-گنجاندن کاهو در برنامه غذایی هفتگی مانع از ایجاد لکه های سیاه بر روی پوست دست می شود.

11-حضرات معصومین علیهم السلام به مصرف کمی نمک دریا یا معدن قبل و بعد از غذا سفارش می کردند. علاوه براین، حکمای طب سنتی نیز به نقش مصرف نمک دریا یا معدن در باز شدن رنگ پوست و رخسار تأکید داشته اند. در ضمن نمک دریا یا معدن خشکی پوست را نیز برطرف می کند.

12-ویتامین (پ پ) یا نیاسین نقش اساسی در سلامت پوست دارد و کمبود آن موجب خشکی پوست می شود. این ویتامین در مرکبات خصوصا نارنج یافت می شود.

13-ویتامین(آ) به سالم ماندن پوست کمک می کند و کمبود آن باعث خشکی،سفتی و کدرشدن پوست می شود. جوانه گندم و میوه های نارنجی و زرد رنگ مقادیر فراوانی ویتامین(آ) گیاهی یا بتاکاروتن دارند وتخم مرغ ،گوشت،خامه،پنیروجگر واجد مقادیر زیادی ویتامین (آ) حیوانی یا رتینوئید می باشند.(البته دریافت بیش از نیاز ویتامین (آ) خود می تواند موجب خشکی پوست،درد مفاصل، سردرد و نرمی استخوان شود).

14-جهت برطرف کردن کبودی پوست می توان روغن قرچک را به محل مورد نظر مالید.

15-مصرف غذاهای گوگرددار به زیبایی رنگ پوست و ناخن کمک می کند.

16- نوشیدن آب هویج در صبحگاهان، رنگ پوست را باز و شفاف می کند.(یک روز درمیان مصرف شود)

17-برای بسته شدن منافذ خیلی باز پوست که از نزدیک قابل رؤیت می باشند می بایست آرد جو وآرد ذرت را به نسبت مساوی مخلوط کرده و با مقدار کافی ازعرق کاسنی و گلاب خمیر نموده و به عنوان ماسک صورت بکار برد.

 

برای خواندن بخش دوم - پوست و ناخن زیبا با طب سنتی - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: پوست و مو، شادابی پوست، پوست و طب سنتی، درمان پوست و مو، ناخن های محکم، ناخن و طب سنتی، نگهداری از ناخن، رشد ناخن تعداد بازديد: 1643 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز