Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 12:09

4
بهمن
پوكی استخوان و طب سوزنی

پوكی استخوان و طب سوزنی

پزشک متخصص طب سوزنی می‌تواند عدم تعادل انرژی را از روی شرح حال و معاینه نبض و زمان مشخص کند. نبض در 6 ناحیه در مچ دست لمس می‌شود که هر کدام انرژی یک ارگان را مشخص می‌کند. مشاهده زبان نیز کمک کننده است.

دكتر الهام امیرآذر؛ درمانگر،نویسنده و مدرس طب سوزنی، عضو تحریریه دنیای سلامت

 

در دنیای امروزی که آلودگی هوا، زندگی شهر نشینی، عوامل استرس‌زای محیطی و تغذیه ناسالم حق مسلم، در دریافت ویتامین D را از ما گرفته‌اند و دیگر از حیاط‌هایی که حوضی در وسط آن بود و مادربزرگ‌ها به بهانه شستن حیاط و پاک کردن برنج و حبوبات برای تهیه غذای ظهر، سرپله‌ها می‌نشستند و آفتاب هم می‌گرفتند خبری نیست. پوکی استخوان نیز از بیماری‌های تمدن حاضراست و هر سال هزاران نفر را دچار ناتوانی می‌کند.

خوشبختانه در سال‌های  اخیر توجه مردم به استفاده از درمان‌های طبیعی (نچرال) بیشتر و بیشتر شده است. درما‌ن‌هایی که علاوه بر تاثیرات شگرف در درمان برخی بیماری‌ها، مقرون به صرفه نیز هستند. در این درمان‌ها از داروهای شیمیایی و تیغ جراحی خبری نیست، درمانهایی که با بدن در تعادل هستند و به جنگ با آن بر نمی‌خیزند!

طب سوزنی چگونه عمل می‌کند؟ 

TCM- طب سنتی چین - براساس بالانس یا تعادل انرژی (چی) عمل می‌کند. تمام هدف TCMحفظ تعادل انرژی یین و یانگ است. علاوه بر  طب سوزنی در  TCMاز ورزش‌های مانند تایچی، ماساژ‌های توئی‌نا و گیاهان دارویی چین نیز استفاده می‌شود.

TCMمعتقد است که بدن ما از کانال‌هایی تشکیل شده که در آن انرژی جریان دارد. این کانال‌ها از شست پا تا فرق سر ادامه دارند و در طول این کانال‌ها نقاطی وجود دارند که مرکز انرژی هستند وقتی انرژی در این نقاط بلوکه شود، آن وقت بوسیله اکوپانکچر (طب سوزنی) و آکوپرشر (طب فشاری) می‌توان این انسداد‌ها را از بین برد و در این صورت انرژی دوباره براحتی در بدن جریان می‌یابد و بدن حالت خود ترمیمی ‌پیدا می‌کند.

پزشک متخصص  طب سوزنی می‌تواند عدم تعادل انرژی را از روی شرح حال و معاینه نبض و زمان مشخص کند. نبض در 6 ناحیه در مچ دست لمس می‌شود که هر کدام انرژی یک ارگان را مشخص می‌کند. مشاهده زبان نیز کمک کننده است زیرا هر قسمت زبان گویای احوال یکی از ارگان‌های درونی بدن می‌باشد. پس از تشخیص پزشک با استفاده از سوزن‌های نازک که در مسیر کانال‌های انرژی بکار می‌رود می‌تواند بیمار را مداوا کند.

علل پوکی استخوان از دیدگاه طب سوزنی چیست؟ 

طبق نظر TCM. پوکی استخوان باعث عدم تعادل در یین - یانگ- چی (انرژی)  و بلاد (خون) ایجاد می‌شود.

پس ما در طول زندگی با، سبك زندگی غلط شامل استرس، کار زیاد، سکس زیاد و تغذیه نامناسب، باعث عدم تعادل یین و یانگ می‌شویم. بطور کلی علل ایجاد کننده استئوپورز ضعف کانال کلیه و کانال طحال است. ضعف انرژی یین کلیه، ضعف انرژی  یانگ کلیه، ضعف جینگ یا اساس کلیه ست.

ضعف کانال طحال

 کانال طحال مسئول هضم و جذب غذاست. وقتی طحال ضعیف می‌شود چون غذا درست هضم نمی‌شود، در واقع انرژی حیاتی به بدن نمی‌رسد و تراکم استخوان‌ها کم می‌شود، در طب غربی نیز این مسئله صدق می‌کند وقتی غذا درست هضم نشود ویتامین‌های لازم به استخوان‌ها نمی‌رسد و کمبود ویتامین D و پوکی استخوان اتفاق می‌افتد.

ضعف کانال کلیه

از طرفی کلیه‌ها از دیدگاه  TCM مسئول کنترل استخوان هستند و  اسانس و جوهره وجودی در آنها نگهداری می‌شود. بنابراین کلیه‌ها مسئول رشد بدن در زمان بلوغ می‌باشند. جریان یافتن آب در بدن و تغذیه مغز استخوان نیز برعهده کلیه‌هاست، پس زمانی که کلیه‌ها ضعیف شوند تراکم استخوان‌ها کم می‌شود.

کاهش یین کلیه علت اصلی استئوپورز است.

این اتفاقی است که در زنان یائسه می‌افتد. علائم آن داغی کف دست‌وپا و گر گرفتگی است. وزوزگوش، درد کمر، درد وضعف زانوها و افزایش غلظت ادرار نیز در این بیماران دیده می‌شود. یکی از علل پوکی استخوان در این  بیماران ایجاد حالت خشکی در استخوان‌هاست که این احساس خشکی در کل بدن نیز (به دلیل کاهش مایعات بدن) وجود دارد.

 

برچسب ها: طب سوزنی، درمان پوکی استخوان، علل پوکی استخوان، پوکی استخوان از دیدگاه طب سوزنی، ضعف کانال طحال تعداد بازديد: 1107 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز