Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 15:41

4
آبان
بادكش درمانی

بادكش درمانی

روغن‌‌‌های ضروری یا اسانسیل كه به همراه بادكش درمانی بر روی پوست استفاده می‌شود، خواص درمانی بی‌نظیر و منحصر به فردی دارند.

دكتر الهام امیر آذر؛ طب سوزنی و لیزر‌تراپی

 

اثرات درمانی بادكش

همان‌طور كه گفته شد، بادكش برای موارد زیر كاربرد دارد: سرماخوردگی- آنفلوآنزا، بیماری‌های خونی، تسكین درد، التهابات مفاصل (مثل روماتیسم مفصلی- آرتروز)، ریلكسیشن روحی و عصبی در وریدهای واریسی و همچنین پیشگیری از واریس كمك به باروری در زوج‌های نابارور و نیز به عنوان یك ماساژ بسیار عمقی، بیماری‌های گوارشی، آسم و تنگی نفس، خواب رفتگی دست و پا و ... لازم به ذكر است كه كاربرد ماساژ عمقی كه توسط بادكش درمانی انجام می‌شود، بسیار خوب و چشمگیر است. بادكش در تسكین درد نقش بسیار مهمی ایفا كرده و كمك زیادی به بهبود در دردهای ناشی از: روماتیسم، آرتروز، سیاتیك، كمردرد، دیسك كمر، میگرن، درد گردن، درد و خستگی و احساس سنگینی در پشت ساق پا می‌كند. پس از یك بادكش صحیح (نقاط مناسب با فشار مناسب) فرد احساس سبكی بسیار زیاد، نشاط و شادابی زایدالوصفی می‌كند؛ همان احساسی كه پس از یك ورزش مناسب و استحمام پس از آن به انسان دست می‌دهد. بادكش درمانی در ایجاد سلامت و دفع سموم و مواد زائد از بدن نقش مهمی دارد؛ پس بدیهی است كه این كار حتی در افراد سالم می‌تواند از ایجاد بیماری پیشگیری كند.

انواع بادكش

بادكش گرم: با استفاده از آتش و كاپ‌های شیشه‌ای انجام می‌گیرد و برای كسانی كه در یك قسمت احساس سرما می‌كنند، بهتر است. 
بادكش سرد: با استفاده از یك دستگاه مكش و كاپ‌های پلاستیكی انجام می‌شود و برای عموم قابل استفاده است. 
بادكش خشك: فقط بادكش‌گذاری انجام می‌شود. 
بادكش تر: با استفاده از سوزن‌های ریز (یا تیغ) می‌توان از نقطه مورد نظر كه انسداد هم دارد، خون گرفت (یعنی بادكش روی موضع قرار می‌گیرد تا خون را مكش كند). این نوع بادكش از قدیم‌الایام در سرزمین ما- تحت عنوان حجامت- انجام می‌شده است. بنابراین بادكش‌گذاری به عنوان یك داروی قوی آنتی‌ویروس می‌تواند از بسیاری بیماری‌ها پیشگیری كند و یا مشكلات موجود را درمان نماید.

مكانیزم اثر بادكش

1- اثر بادكش به عنوان طب فشاری یا اكو پرشر: طب فشاری بر روی نقاط سوزنی اثر می‌كند و می‌تواند تمام اثراتی را كه طب سوزنی بر بدن دارد؛ مانند: افزایش سروتونین، افزایش ترشح اندروفین و انكفالین و مهار انتقال پیام درد به هیپوفیز و هیپوتالاموس، البته در حد خفیف‌تر داشته باشد. 
2- بالانس یین و یانگ: طب چینی معتقد است كه در بدن ما (و تمام كائنات) دو انرژی به نام یین و یانگ وجود دارد. دو نیرو كه مكمل هم و در عین حال متضاد یكدیگر و از طرفی قابل تبدیل به هم هستند (مانند شب و روز، بلندی و كوتاهی، تاریكی و روشنایی، زن و مرد) از تعادل این دو نیروست كه كائنات و بدن انسان در سلامت به سر می‌برد و هر نوع عدم تعادل باعث بروز بیماری می‌شود. این شكل نماد یین و یانگ است. بادكش می‌تواند با تعادل یین و یانگ باعث ایجاد هارمونی و سلامت شود. 
3- بادكش با مكشی كه ایجاد می‌كند، جریان خون را از عمق به سطح آورده و هر نوع انسداد و ركود خون را برطرف می‌سازد؛ به همین علت می‌تواند مواد سمی و توكسین‌ها را از بدن خارج سازد. بدیهی است با افزایش جریان خون روند تغذیه سلول‌ها و اكسیژن رسانی به سلول‌ها نیز افزایش می‌یابد. 
4- روغن‌‌‌های ضروری یا اسانسیل كه به همراه بادكش درمانی بر روی پوست استفاده می‌شود، خواص درمانی بی‌نظیر و منحصر به فردی دارند.
5- بادكش درمانی باعث افزایش سلول‌های دفاعی بدن می‌شود؛ بنابراین سیستم ایمنی را تقویت می‌كند و فردی كه به طور مكرر بادكش می‌كند، كمتر دچار بیماری می‌شود و كمتر سرما می‌خورد. 
6- بادكش با ایجاد فشار منفی باعث انبساط عضلانی و رفع اسپاسم‌ها می‌شود، پس درد را كاهش می‌دهد. 

در واقع هیچ منبعی برای انجام بادكش درمانی وجود ندارد (در كسانی كه آستانه درد آنها پایین است، باید با احتیاط كار شود). گاه بعد از بادكش درمانی ممكن است سردرد خفیف، احساس درد و كوفتگی بدن تظاهر كند. در بعضی موارد ممكن است جای بادكش‌ها قرمز یا كبود شود كه با چند جلسه درمان و به مرور زمان از بین می‌رود. احساس گرما یا كمی تعریق بعد از بادكش‌ درمانی طبیعی است. در افرادی كه سرطان دارند، زنان حامله، در دوران عادت ماهیانه، در پوكی استخوان شدید كه ریسك شكستگی استخوان وجود دارد و در اسپاسم‌های شدید و حاد، نباید بادكش درمانی انجام شود. همچنین در افرادی كه دچار ترومبوز یا به اصطلاح لخته در رگ‌های پا شده‌اند (علامت اینها به صورت درد، تورم و سردی یا گرمی غیرعادی در پا است)، روی زخم باز و در جایی كه نبض احساس می‌شود، نباید بادكش درمانی انجام شود. ضمنا افرادی كه صرع دارند، تب بسیار بالا دارند، و در پوست‌های حساس، بهتر است این كار را انجام ندهند. بادكش درمانی در تخمدان‌ها، پروستات، ستون مهره‌ها، قلب و پستان در خانم‌ها و گردن بهتر است توسط پزشك انجام شود. 

با یك پنبه آغشته به الكل كه آن را آتش زده‌ایم و یك كاپ شیشه‌ای می‌توان بادكش گرم انجام داد؛ ولی ابتدا باید موضع مورد نظر را با روغن مورد نظر كمی ماساژ دهیم. در مجموع، بادكش با ایجاد وكیوم یا خلأ اثرات درمانی معجزه‌آسای خود را اعمال می‌كند. بادكش می‌تواند به طور وسیع در كتف و پشت برای دردهای گردن و شانه‌ها و سردرد، دو طرف ستون مهره‌ها برای انواع آرتروز و دیسك پاتی‌ها، روی شكم و محل‌های تجمع چربی برای لاغری، روی پا و دست‌ها برای احساس درد و سنگینی و خواب رفتگی دست و پا .... استفاده شود. 

 

برچسب ها: بادکش، فواید بادکش درمانی، مكانیزم اثر بادكش، انواع بادكش، اثرات درمانی بادكش تعداد بازديد: 1830 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز