Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 17:31

4
آبان
روانشناسی و طب گياهی

روانشناسی و طب گياهی

بادرنجبویه ارزش دارویی بالایی در طب سنتی ایران دارد، زیرا تأثیر دم‌كرده آن روزی دو بار، آرامشی خاص به ذهن انسان می‌بخشد.

حوریه احمدی‌راد؛ پژوهشگر بین‌المللی طب سنتی

 

مدتی است با تلفیقی شیرین و منطقی بین طب سنتی طبیعی و مشاوره روانشناسی و مدیریت ذهن با مشاوره خبرگان این رشته، دست به كاری جدید زده‌ایم و علاوه بر تشخیص طبع و درمان عدم تعادل آن (افزایش سردی، گرمی، خشكی و تری) كه خود به خود روی اعصاب و بیماری‌های مربوط به آن تأثیر بسزایی دارد، با كمك متخصصان مجرب دست به مشاوره در زمینه روانشناسی و مدیریت ذهن زده‌ایم تا بتوانیم این گونه بیماری‌ها را با تشخیص طبع، مشاوره تغذیه و درمان گیاهی و طبیعی به شكلی عمیق و بدون عوارض جانبی درمان كنیم. این مایه افتخار ماست كه بتوانیم گرهی از گره‌های روان خسته این عزیزان باز كنیم.

بزرگ‌ترین عامل عدم تعادل روانی در عصر حاضر، «سرعت و رقابت» است كه علی‌رغم ایمان و توكل بسیاری از ما و اطلاعات‌مان در محیط سالم خانواده، موجب بسیاری از بیماری‌های جسمی، روانی و ذهنی است. بیماری كه حتی با كوچك‌ترین نابسامانی ذهنی روبه‌روست، به هنگام مراجعه ابتدا طبع و وضعیت سلامتی جسمی و روانی او مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و پس از یك مشاوره، در جهت تنظیم و حفظ و ایجاد تعادل طبع (سردی، گرمی، خشكی و تری) در بدن، دستورات تغذیه بر مبنای اصول طب طبیعی به او داده می‌شود تا به‌طور همه‌جانبه، بدون عوارض مصرف داروهای شیمیایی و با ساده‌ترین و طبیعی‌ترین روش‌های درمانی از نظر روحی، ذهنی و جسمی درمان دوره‌ای شود. در مرحله اول، مشاور طب گیاهی- طبیعی بیمار را مورد بررسی قرار داده و طبع اولیه و ثانویه او را تشخیص می‌دهد. سپس متخصص این علم 8000 ساله، سردی طبع، افت انرژی، افت نیروهای جنسی، افت فشار، كمبود آهن و اسید فولیك را در زمینه كم‌خونی و بالعكس در بیمار بررسی كرده و با تغذیه مناسب و تجویز داروهای طبیعی كه در تمام جهان حرف اول را می‌زنند، قدم‌های اولیه را برمی‌دارد؛ زیرا به اعتقاد ما 80 درصد بیماری‌های اعصاب و روان (بجز مسأله ارث و گذشته بیمار) در اثر افت انرژی و  غلبه طبع سرد و كم‌خونی ایجاد می‌شوند. بیماری كه بی‌دلیل افسرده است، همه چیز را خاكستری و همه درها را بسته می‌بیند. حساس، زودرنج و بدبین است و مرتب در صدد كینه‌توزی و انتقام‌گیری یا حسرت از دست داده‌های گذشته خویش است.

اولین اقدام در این گونه موارد، دادن عشق به بیمار است و برای این كار باید بی‌دریغ و بدون محاسبات مالی در اختیار بیماران جسمی و روحی بود تا ابتدا با بذل عشق و سپس آگاهی و دانش و با راهكارهای توصیه‌شده به سرعت و به طرز باورنكردنی مراحل درمان را طی كنند. این همان آموزش روانشناسی جدید، با طب طبیعی و گیاهی «Natural pathy» است. این كار قدم گذاشتن در راهی نو با ابزارهای به روز طب سنتی با قدمت 8000 ساله است كه با استفاده از مشاور تغذیه، تجویز مكمل‌های گیاهی- جانوری به فراخور بیماری و طبع او گام اصلی در این زمینه برداشته می‌شود. این مواد و داروهای گیاهی نه تنها خواب‌آور و سست‌كننده نیستند، بلكه با تنظیم خواب بیماران و شاد كردن طبیعی آنها و افزایش طول عمر، انرژی ذهن و جسم را بالا می‌برند.

متخصص طب طبیعی از ماساژ سر و گوش برای درمان و افزایش جریان خون سالم در بیماران استفاده می‌كند و مغز بیمار را به‌طور موضعی از طریق ماساژ با روغن‌های گیاهی گرم انرژی درمانی می‌كند. كه تأثیرات بسزایی در افزایش انرژی ذهن و آرامش آن دارد و بر روی اعصاب تأثیر مثبت درمانی می‌گذارد.
شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید كه آب خوش از گلویتان پایین نمی‌رود، با به یاد آوردن خاطرات تلخ زندگی می‌كنید و اصولاً ویزای ورود یك اندیشه مثبت را هم به ذهن خاكستری‌تان نمی‌‌دهید. تربیت ذهن و بازسازی كارخانه افكار مثبت نیاز به ابزار ریلكسیشن (Relaxation) و مراقبت و تماشای درون و ذهن دارد.
انسان، جهان كوچكی است كه از چهار عنصر خاك، آب، هوا و آتش تشكیل شده كه این عناصر بعد از سوخت و ساز صحیح یا غلط غذاها به شكل خلط وارد خون می‌شوند. همچنین، هر عضو بدن از نظر طب گیاهی، طبع خاصی دارد. مثلا طبع كبد، گرم و خشك، ولی طبع مغز و اعصاب سرد و تر است. با تجویز ماساژ، انرژی موضعی برای تنظیم جریان خون در مغز، افزایش انرژی مغزی، حافظه و بینایی و حتی تقویت پیاز موها به بیمار توصیه می‌شود؛ به‌طوری كه بعد از حدود دو الی سه هفته احساس گرمایی مطبوع جایگزین احساس خلا و سرما در بیمار می‌شود و به‌طور محسوس احساس سرما، ناامیدی، تزلزل روحی و ... به‌تدریج جای خود را به امید، گرما و آرامش ذهنی روحی و احساس امنیت و آرامش می‌دهد.

چند نمونه از معروف‌ترین داروهای آرام‌بخش در طب سنتی ایران

1-‌ گل‌گاوزبان (Borage): آرامبخش، كمی خواب‌آور، بدون عوارض جانبی، تصفیه‌كننده خون، آرامبخش قلب و تپش‌های غیرعادی عصبی آن (آریتمی) و ...
یك قاشق غذاخوری پر گل گاوزبان را در یك لیوان آب جوش در قوری چینی مثل چای دم كرده و روزی دو بار، هر بار یك لیوان صبح و یك لیوان عصر میل كنید.
2-‌ سنبل‌طیب (Valerian root): آرامبخش اعصاب، خواب‌آور، مسكن درد و تقویت‌كننده سیستم اعصاب است كه به‌صورت دم‌كرده یك ریشه آن برای یك قوری كافی است.
3-‌ اسطوخدوس (LAVANDUS): گیاهی است كه بیشترین كاربرد آن تقویت Nerves و عصب‌های سیستم اعصاب می‌باشد كه به شكل دم‌كرده مثل مورد بالا قابل استفاده است. این گیاه فشار خون را كمی بالا می‌برد و بهتر است با لیمو امانی دم شود.
4-‌ و برای بیماران قلبی بسیار مفید است؛ چرا كه اعصاب قلب را تقویت می‌كند.
5-‌ می‌توانید چای گیاهی با تركیب بالا را به‌طور مخلوط برای خود تهیه كنید و روزی دو بار، هر بار یك لیوان با معده خالی صبح و عصر میل نمایید.

 

برچسب ها: طب سنتی، روانشناسی و طب گياهی، طب طبیعی، داروهای آرام‌بخش در طب سنتی، چای آرامبخش تعداد بازديد: 2813 تعداد نظرات: 7

نظرات

  • مهدی عقبایی
    جمعه 4 تیر 1395 - 01:00
    آدرس و شماره تلفن مطب دکتر حوریه احمدی راد را خواستارم
    • با سلام و احترام؛ در حال حاضر با ایشان در ارتباط نیستیم. شما می‌توانید سوالات خود را در همین قسمت بیان نمایید تا آن را از متخصصان مربوطه سوال نموده و پاسخ را در اختیار شما دوست عزیز قرار دهیم.
  • با سلام و سپاس. خواهش میکنم ایمیل خانم دکتر احمدی راد را در دسترس ما قرار دهید یا هر راه دیگری که بتوانیم با ایشان تماس بگیریم.
  • سلام دوست عزیز؛ در حال حاضر با ایشان در ارتباط نیستیم. شما می‌توانید سوالات خود را در همین قسمت بیان نمایید تا آن را از متخصصان مربوطه سوال نموده و پاسخ را در اختیار شما قرار دهیم.
  • با سلام
    الهام راد هستم فوق لیسانس روانشناسی و بسیار از مطلب شما لذت برم و در پی یادگیری طب سنتی هستم وو میخواهم به عنوان یک درمان مکمل در کنار مشاوره روانشناسی برای مراجعینم استفاده کنم
    شما کسی رو میشناسید این کار رو کرده باشه ، ایا اصلا شدنی هست؟
    • با سلام و احترام؛ لطفا برای دریافت پاسخ، با شماره تلفن 66435666 تماس حاصل بفرمایید و یا شماره تلفن خود را درج بفرمایید تا با شما تماس حاصل شود.
  • سلام وقت بخیر ،مادر بنده 40سالشه و از بچگی مشکل روانی داشته ،فرزند طلاق بوده و با نامادری زندگی کرده ،مشکلاتی که مادرم داشت باعث طلاقش از پدرم شد ،کلی دارو مصرف میکنه اضافه وزن گرفته من خیلی نگرانشم ،همه جزییاتم نمیشه کامنت کرد دکتر طب سنتی در همدان که بتونه مشکل مارو برطرف کنه سراغ ندارید؟مچکرم

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز