Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 18:53

11
اسفند
افزايش انگيزه و نشاط در كار با ماساژ درماني

افزايش انگيزه و نشاط در كار با ماساژ درماني

پشت همكار خود بايستيد و كف هر دو دست خود را بالاي هر دو شانه وي قرار دهيد؛ به طوري كه شست‌ها در پشت و بقيه انگشتان در جلوي شانه‌ها قرار گيرند.

دكتر الهام اميرآذر  طب سوزني؛ ليزرتراپيست

 

در سراسر دنيا تعداد شركت‌هايي كه به فوايد ورزش و ماساژدرماني پي برده‌اند هر روز بيشتر مي‌شود و با مراكز ماساژدرماني تماس مي‌گيرند تا از اين مزايا در محل كار خود نيز بهره‌مند شوند؛ زيرا هر سال صاحبان شركت‌ها ضررهاي مالي زيادي را به علت فشار عصبي كارمندان متحمل مي‌شوند. ميليون‌ها نفر از كارمندان ممكن است به علت فشار عصبي و استرس، بعضي روزها غيبت كنند و سر كار خود حاضر نشوند. بررسي‌ها و نظرخواهي‌هاي مختلف نشان مي‌دهد كه فشار عصبي بر روي كارمندان اين روزها خيلي بيشتر از قبل است. امروزه شركت‌ها فشار عصبي كارمندان و غيبت آنها را با طرح پيشنهادي ماساژ درماني در محل كار به حداقل رسانده‌اند. افزايش رقابت و فشار ناشي از آن براي پيشي گرفتن كارمندان از يكديگر باعث شده است ميزان فشار عصبي در محل كار زياد شود كه اين امر تا حد زيادي سلامت كارمندان را به خطر مي‌اندازد. در برخي موارد حتي نور و تهويه محل كار به هيچ‌وجه مناسب كار كردن نيست يا محل كار در منطقه پرسروصدا و شلوغ شهر واقع شده است كه اين امر نيز استرس‌زاست. از سوي ديگر، اگر ماهيت يك شغل، تكراري و خسته‌كننده بوده و به هيچ مهارتي نياز نداشته باشد، هيچ انگيزه‌اي ايجاد نخواهد كرد. از آنجايي كه قسمت اعظم زندگي ما را كارمان دربر مي‌گيرد، لازم است بر استرس غلبه كرده و از كار خود لذت ببريم. پژوهش‌ها نشان مي‌دهند كه روزانه 10 تا 15 دقيقه اجراي ماساژ روي كارمند در همان صندلي كارش، مي‌تواند سلامتي و سرحالي او را تضمين كند.

فوايد ماساژ در محل كار

 ماساژ استرس و تنش جسماني را برطرف مي‌كند. اين دو عامل باعث مي‌شوند مشكلاتي نظير سردرد، كمردرد، گرفتگي ماهيچه‌هاي گردن و شانه‌ها و يا خستگي چشم به وجود آيد.  فشار خون را كاهش مي‌دهد.  فشارهاي روحي و ذهني را متعادل مي‌كند.  بي‌خوابي را از بين مي‌برد و كيفيت خواب را بهبود مي‌بخشد.  مشكلات مفصلي و ماهيچه‌اي (ناشي از فعاليت‌هاي خسته‌كننده و يا تكراري) را برطرف مي‌سازد. خستگي را كاهش داده و سبب سرزندگي و شادابي مي‌گردد. عملكرد شغلي را بهبود مي‌بخشد.  فكر و ذهن را پرورش داده و هوشياري و قدرت تمركز را افزايش مي‌دهد. انگيزه و اشتياق كارمندان را بالا مي‌برد به‌طوري كه رضايت شغلي زياد مي‌شود و در نتيجه كارمندان مثبت و با انگيزه خواهند شد. يك روش بسيار مؤثر براي كاهش تنش در محيط كار اين است كه كارمندان بتوانند با استفاده از فنون ماساژ خودشان را ماساژ دهند. همچنين كارمندان مي‌توانند از تمرينات ساده‌اي بهره‌مند شوند. ماساژ در محل كار، كار راحتي است چون نيازي به تعويض لباس يا دوش گرفتن نيست. فقط 10 تا 15 دقيقه طول مي‌كشد. بهترين زمان لذت‌بخش براي ماساژ وقت ناهار يا چاي مي‌باشد. هيچ هزينه‌اي نخواهد داشت. بسيار تأثيرگذار،  آسان، امن و بي‌خطر است. 

طريقه ماساژ دادن

از همكار خود بخواهيد روي صندلي يا چهارپايه بنشيند و كفش‌هايش را دربياورد و وسايلي مانند كمربند را شل كند.
‌پاهاي او بايد صاف و بدون انقباض دراز شده باشند. اگر بالش در اختيار دارد، آن را روي پاهايش بگذاريد تا بتواند دست‌هايش را روي آن بگذارد.
‌پشت او بايستيد، كمر خود را صاف نگه داريد و وزن خود را روي هر دو پا تقسيم كنيد. توجه داشته باشيد گردن و شانه‌هاي شما بايد راحت و بدون انقباض باشد و زانوهاي‌تان كمي خم شود.

لمس كردن

دست‌هاي‌تان را براي ايجاد ارتباط بين خودتان و همكارتان به آرامي روي شانه‌هايش قرار دهيد. به او بگوييد چند نفس عميق بكشد و استرس و تنش را از خود دور كند.

افلوراژ بالاي پشت: (نوازش كردن)

هر دو دست خود را در دو طرف بالاي ستون مهره‌هاي او قرار دهيد (طوري كه پايين شانه‌ها باشند). ابتدا آرام و بعد محكم پشت را به سمت پهناي شانه‌ها افلوراژ كنيد و سپس به نقطه شروع برگرديد. اين حركت را چند مرتبه تكرار نماييد تا گرماي ايجادشده را احساس كنيد.

فريكشن پشت (حركت مالش)

برجستگي مشت‌هاي خودتان را در پايين شانه‌ها و چند سانتي‌متر دورتر از ستون مهره‌ها قرار دهيد و به آرامي با حركت‌هاي دايره‌اي شكل فريكشن كنيد تا به ناحيه گردن برسد. به هيچ‌وجه روي ستون مهره‌ها (نخاع) فشار مستقيم وارد نكنيد. اگر زير دست خود گره يا برآمدگي احساس كرديد، آنقدر فريكشن انجام دهيد تا از بين برود يا احساس ناراحتي برطرف شود (فريكشن= سايش و مالش).

افلوراژ پهناي شانه‌ها (نوازش كردن)

در كنار شخص بايستيد. اگر مي‌خواهيد كتف راست او را ماساژ دهيد بايد در طرف چپ او بايستيد و دست چپ خود را جلوي شانه‌ها و كف دست راست‌تان را نيز روي كتف راست قرار دهيد. در سطح پهناي شانه حركت‌هاي دايره‌اي انجام دهيد تا زير دست خود احساس گرما كنيد و ماهيچه‌هاي شانه نرم شوند. اين حركت را روي شانه ديگر نيز تكرار نماييد.

ماليدن پهناي شانه

با تمام كف دست خود عرض كتف را بماليد. اين حركت را روي شانه ديگر هم انجام دهيد.

 

فريكشن پهناي شانه (مالش و سايش)

در موقعيت قبلي بايستيد و شست خود را پايين كتف قرار داده و حركت‌هاي دايره‌اي پرفشار را در اطراف پهناي شانه اجرا كنيد.

فشاردادن شانه‌ها


پشت همكار خود بايستيد و كف هر دو دست خود را بالاي هر دو شانه وي قرار دهيد؛ به طوري كه شست‌ها در پشت و بقيه انگشتان در جلوي شانه‌ها قرار گيرند. ماهيچه‌هاي شانه را چند مرتبه فشار دهيد و رها كنيد تا زماني كه گرماي حاصل را احساس نماييد.

چلاندن شانه‌ها

در همان وضعيت قبلي كف دست‌هاي خود را روي يكي از شانه‌هاي او قرار دهيد و با يك دست ماهيچه‌هاي شانه را بگيريد و فشار دهيد و آن را به سمت خودتان بكشيد و سپس اين كار را با دست ديگرتان انجام دهيد. پيچاندن و چلاندن ماهيچه‌ها را روي هر دو شانه اجرا نموده و آنقدر تكرار كنيد تا گرماي حاصل حس شود.

فشار دادن دست‌ها

ماهيچه‌هاي بازوي همكارتان را به آرامي فشار داده و رها كنيد و در همان حال به سمت آرنج بياييد و در برگشت فقط دست‌هاي‌تان را بلغزانيد. اين حركت را چند بار تكرار نماييد.

فشار دادن ماهيچه‌هاي گردن

در كنار شخص بايستيد و يك دست خود را جلوي پيشاني او بگيريد. از او بخواهيد پيشاني خود را كمي به جلو خم كند؛ به طوري كه روي دست شما باشد. با دو انگشت اشاره و شست خود ماهيچه‌هاي گردن را فشار دهيد.

لمس و نوازش كردن سر

دست خود را به آرامي روي سر شخص قرار دهيد تا تماس و ارتباط شما با او برقرار شود.

فريكشن پوست سر

دست‌هاي خود را در دو طرف سر شخص قرار دهيد؛ به‌طوري كه انگشتان شما به صورت پنجه باز باشند. با سر انگشتان حركات دايره‌اي فريكشن را روي تمام سر انجام دهيد. همان طور كه تنش و فشار عصبي از سر دور مي‌شود، احساس خواهيد كرد كه پوست سر زير انگشتان‌تان حركت مي‌كند.

افلوراژ صورت

پشت سر شخص بايستيد و كف دست‌هاي خود را به آرامي روي پيشاني او بگذاريد و در عرض پيشاني و به سمت شقيقه‌ها نوازش كنيد. سپس دست‌هاي خود را روي گونه‌ها قرار داده و به سمت خارج صورت ماساژ دهيد. در نهايت چانه را در عرض و به سمت خارج صورت نوازش كنيد.

حركت‌هاي تكميلي براي رفع كامل خستگي

در موقعيت قبلي بايستيد و با نوك انگشتان خود به تمام سر ضربه‌هاي آرامي بزنيد. اين عمل را در جهت و ريتم‌هاي مختلف تكرار كنيد. همچنين مي‌توانيد صورت را با اين ضربه‌هاي آرام پوشش دهيد. اين ضربه‌هاي آرام باعث مي‌شوند فكر و ذهن فرد تحريك و تقويت شده و بقيه روز كاري را به خوبي سپري كند.

 

برچسب ها: ماساژ در محل کار، فواید ماساژ، ماساژ و رفع خستگی، طریقه ماساژ دادن، ماساژ درمانی تعداد بازديد: 1953 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز