Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 18:17

10
آبان
نوشیدنی هایی برای تنظیم هورمون های بدن

نوشیدنی هایی برای تنظیم هورمون های بدن

تغییرات هورمونی و نوسانات آن میتواند یكی از علل مهم سردرد و میگرن باشد؛ بنابراین با مصرف مواد غذایی تازه و طبیعی، همچون میوهها و سبزیجات، سردردهای خود را کاهش دهید

منیره نوری فرد 

تغییرات هورمونی و نوسانات آن میتواند یكی از علل مهم سردرد و میگرن باشد؛ بنابراین با مصرف مواد غذایی تازه و طبیعی، همچون میوهها و سبزیجات، سردردهای خود را کاهش دهید. همچنین، از خوردن غذاهای بسیار چرب پرهیز كرده و میوهها و سبزیجات را جایگزین آنها كنید.

از محصولات شیرسویا و غذاهای حاوی فیبر فراوان نیز غافل نشوید. غلات كامل و سبوسدار، شیرسویا و مشتقات آن (ماست، پنیر و...) برای تهیه نوشیدنیهای تنظیمكننده هورمونهای بدن بسیار مناسبند.

مواد غذایی حاوی كلسیم و منیزیم، مانند جوانه گندم، انواع مغزها و دانهها، سبزیجات برگ پهن و سبز تیره، ماننده اسفناج و كاهو نیز از موادی هستند كه میتوانند ترشح هورمونهای بدن را متعادل كنند و سردردها را تسكین دهند.

مواد غذایی كه حاوی تركیبات طبیعی مدر (ادرارآور) میباشند، میتوانند نوسانات هورمونی قبل از یائسگی را تنظیم كنند كه انگور، هندوانه، خیار، كرفس، جعفری، و بولاغ اوتی (شاهی آبی) از این گروهند. سعی كنید آب هندوانه و همچنین آب انگور را با چیز دیگری مخلوط نكنید و آن را به صورت خالص بخورید.

البته در خوردن آب این دو میوه زیادهروی نكنید، زیرا حاوی قند فراوان هستند و اگر بیش از اندازه مصرف شوند، ممكن است ایجاد پفكردگی (آماس) كنند. آبِ میوهها و سبزیجات زیر برای تنظیم ترشحات هورمونی و رفع سردردهای ناشی از نوسانات هورمونی مفید است:

 

الف) روش تهیه آب سبزیجات (Green Goddess):

كرفس                120 گرم

اسفناج یا كلم برگ 100 گرم

آب لیموترش         مقداری

آب كرفس و اسفناج را گرفته و با آب لیموترش تازه مخلوط كنید تا طعم و مزه بهتری بگیرد. از تركیب این مواد با یكدیگر معجونی به دست میآید كه سرشار از كلسیم و آهن است و میتواند برای سردردهای ناشی از دوره یائسگی و یا قبل از آن مفید باشد. 

ب) تهیه آبمیوه (Vanilla Balancer):

شیرسویا              100 میلیلیتر

پودر وانیل کمی

دانه كنجد            1 قاشق چایخوری

عسل                کمی برای شیرین كردن

ابتدا کمی وانیل را در شیرسویا حل کرده و سپس همه مواد را با هم مخلوط کنید. این معجون خوشمزه برای صبحانه بسیار مناسب است. ایزوفلاون موجود در شیرسویا مانند هورمون استروژن طبیعی عمل كرده و ترشح این هورمون را تنظیم میكند. 

نکته مهم: قارچ، كلم بروكلی و اسفناج حاوی ریبوفلاوین (B2) هستند كه برای تولید انرژی در بدن لازم است و از آنجا كه كمبود انرژی در بدن میتواند یكی از دلایل بروز سردرد باشد، با خوردن این مواد از بروز و یا تشدید سردردها جلوگیری میگردد. در صورت مصرف قرصهای مكمل ویتامین B2، روزانه 400 میلیگرم از این مکمل توصیه میشود.

 

برچسب ها: سبزیجات، تغییرات هورمون، غذاهای حاوی فیبر بالا، غذاهای حاوی فیبر کدامند؟، غذاهای حاوی فیبر زیاد تعداد بازديد: 1774 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز