Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 15:53

8
آذر
از خاصیت آویشن برای لاغری چه می‌دانید؟

از خاصیت آویشن برای لاغری چه می‌دانید؟

یکی از مسائل بسیار مهم که این روزها به یک دغدغه برای افراد تبدیل شده «مسئله لاغری» است. مردم همواره انواع رژیم‌های لاغری، ورزش، خوراکی و نیز داروهای لاغری را امتحان می‌کنند تا به وزن و تناسب ‌اندام

یکی از مسائل بسیار مهم که این روزها به یک دغدغه برای افراد تبدیل شده «مسئله لاغری» است. مردم همواره انواع رژیم‌های لاغری، ورزش، خوراکی و نیز داروهای لاغری را امتحان می‌کنند تا به وزن و تناسب ‌اندام مورد نظر خود دست پیدا کنند. با این حال، ممکن است این روش‌ها شما را به نتیجه‌ای که می‌خواهید برسانند و یا برعکس عمل کنند!
داروهای گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی مضرات کم‌تری دارند و بدون احتیاج به نسخه پزشک نیز قابل خریداری هستند. یکی از این داروهای گیاهی «آویشن» است.

آویشن خاصیت چربی‌سوزی دارد و بر کاهش وزن تأثیر می‌گذارد. نتایج مطالعه‌ای که در سال 2015 انجام شد، بیانگر این است که عصاره آویشن به‌طور غیرمستقیم به کاهش چربی‌های بدن و مدیریت وزن انسان کمک می‌کند. 

مصرف دمنوش آویشن باعث افزایش چربی‌سوزی، کمک به بهبود هضم و کاهش اشتهای کاذب می‌شود. به همین دلیل یکی از داروهای گیاهی موثر بر لاغری است.

خواص آویشن در لاغری چیست؟

گیاه آویشن به‌صورت عرق، پودر و دمنوش مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال مصرف دمنوش آن که به نام «چای کاهش وزن» نیز آن را می‌شناسند، ساده‌ترین و پرطرفدارترین راه برای کاهش وزن به نظر می‌رسد. اما سوال اینجاست که این گیاه چطور می‌تواند به لاغری شما کمک می‌کند؟

1.    کاهش تجمع چربی

آویشن به دلیل داشتن تیمول که یکی از ترکیبات اصلی این گیاه است، مانع چاقی حاصل از رژیم غذایی پرچرب می‌شود. این ماده باعث بهبود فرآیند تحلیل چربی‌ها به‌خصوص در ناحیه شکم می‌شود.

2.    کمک به سیستم گوارش

آویشن با ویتامین‌های مختلف خود نظیر ویتامین B و C  باعث سلامت دستگاه گوارش می‌شود. در بعضی از مواقع عملکردهای سیستم گوارش مثل هضم سریع غذا، به لاغری شما کمک زیادی می‌کند.

 بیشتربخوانید:

با این دمنوش ها به جنگ سرماخوردگی بروید

 

 

 

 

3.    کنترل سطح قند خون

یکی دیگر از خواص آویشن در لاغری «کنترل سطح قند خون» است. این گیاه به دلیل داشتن خاصیت آنتی‌اکسیدانی می‌تواند سطح گلوکز خون را کنترل کند. پلی فنول‌های موجود در دمنوش آویشن، آن را به یک نوشیدنی مفید برای دیابتی‌ها تبدیل کرده است.

4.    کاهش اشتها

مصرف این دمنوش قبل از خوردن صبحانه باعث کاهش اشتها، افزایش متابولیسم، رفع سوء هاضمه و در نتیجه کاهش وزن خواهد شد. افراد با طبع سرد و مرطوب بیشتر در معرض چاقی قرار دارند. به همین دلیل دمنوش آویشن به دلیل طبع گرم و خشکی که دارد باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود.

مصرف یک فنجان از این دمنوش به دلیل بالا بردن سوخت و ساز بدن در طولانی مدت، نتایج مؤثری را برای شما حاصل می‌کند. البته با توجه به اینکه استفاده از آویشن به‌عنوان دارو تنها راه لاغری نیست، ما در کنار استفاده به اندازه از آن، رژیم غذایی روزانه و ورزش را نیز به شما توصیه می‌کنیم.

5.    وجود کاتچین در آویشن

کاتچین‌های موجود در چای آویشن باعث می‌شوند قند کم‌تری توسط بدن جذب شود و نهایت کالری کم‌تری مصرف شود. این موضوع نیز به کاهش وزن کمک خواهد کرد.

طرز تهیه چای آویشن

همان‌طور که گفتیم، نوشیدن چای آویشن باعث کمک به لاغری و حفظ تناسب اندام خواهد شد. بنابراین یادگیری نحوه آماده کردن آن می‌تواند برای شما مفید باشد. البته درست کردن چای آویشن به هیچ وجه کار سختی نیست.

شما می‌توانید در منزل چای آویشن مورد علاقه خود را با ترکیباتی مثل پرتقال، لیمو، کیوی، دارچین و… که مطابق سلیقه خودتان است ظرف چند دقیقه آماده کنید. توجه داشته باشید که برای استفاده از آویشن در این دمنوش باید حتماً آن را خشک و اگر مایل هستید پودر کنید.

بیشتربخوانید:

این دمنوش های گیاهی سلامت شما را تضمین می‌کنند

 

 

 

مواد لازم:

  • 2 قاشق غذاخوری آویشن خشک
  • حدود دو لیوان آب
  • نصف فنجان لیمو یا کیوی

طرز تهیه:

آب را در یک کتری روی شعله گاز بگذارید تا جوش بیاید. سپس آویشن خشک شده یا پودر آویشن را در کتری بریزید و حرارت را کم کنید تا 5 دقیقه دم بکشد. بعد دم کشیدن اجازه بدهید چند دقیقه خنک شود؛ سپس برش لیمو یا کیوی را به آن اضافه کرده و از طعم آن لذت ببرید.

همچنین می‌توانید آن را درون یک بطری ریخته و در یخچال بگذارید و به جای شام قبل از خواب، به عنوان سردنوش آن را مصرف کنید. توجه کنید بعد مصرف این نوشیدنی، نباید چیزی بخورید یا بنوشید.

سایر فواید آویشن چیست؟

آیا می‌دانستید گیاه آویشن از گذشته در بین مردم مختلف دنیا برای مصارف متعدد مورد استفاده قرار می‌گرفته است؟ این گیاه دارای فواید بسیار زیادی است که آشنایی با آن‌ها شما را شگفت‌زده خواهد کرد!

در برخی از فرهنگ‌ها از مخلوط چای آویشن و عسل برای کودکانی که خواب شبانه ناآرام داشتند کمک گرفته می‌شد تا آن‌ها خوابی آرام را تجربه کنند. رومیان باستان از این گیاه به‌عنوان داروی مالیخولیا و مصری‌ها نیز از آن برای مومیایی کردن استفاده می‌کردند. از دیگر موارد مصرف آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گیاه آویشن در گذشته به‌عنوان ضدعفونی کننده مورد استفاده قرار می‌گرفت.

بعدها در علم پزشکی مشخص شد که این گیاه دارای ویتامین‌های مفیدی همچون ویتامین A و C است و برای حفظ سلامت پوست، بینایی و غشاهای مخاطی لازم است.

وجود لوتئین، زاکستین و تیمونین نیز خاصیت آویشن به‌عنوان رفع کننده عفونت را ثابت می‌کند؛ زیرا این سه ماده جزو قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که بدن شما را در برابر بیماری‌های عفونی مقاوم می‌کنند.

وجود مواد مغذی از جمله آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، منگنز و سلنیوم نیز به‌عنوان خاصیت آویشن اثبات شده است. پتاسیم به کنترل فشار خون و ضربان قلب شما کمک می‌کند و آهن ماده ضروری برای تشکیل گلبول‌های قرمز محسوب می‌شود.

اگر از گلودرد و سرفه رنج می‌برید، مصرف جوشانده این گیاه راهکاری مناسب برای برطرف کردن این دردها است.

از دیگر فواید آویشن تسکین دردهای دوران قاعدگی است.

گیاه آویشن باعث افزایش حجم ادرار می‌شود و بدن را سم زدایی می‌کند.

روغن آویشن باعث تسکین خستگی و مشکلات روحی و روانی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

خواص دارویی گل لادن

خواص و فواید دارویی و درمانی گیاه پنیرک

 

 

خاصیت گیاه آویشن قرن‌ها است که آن را به‌عنوان دارویی برای درمان بیماری‌های گوناگون، حفظ سلامت پوست، مو و کمک به لاغری تبدیل کرده است. بنابراین اگر به دنبال راهی برای مقابله با بسیاری از مشکلات سلامتی خود نظیر چاقی هستید، پیشنهاد ما به شما مصرف گیاه آویشن است.

با وجود اینکه به نظر می‌رسد استفاده از این گیاه به شکل دمنوش تأثیر خوبی در کاهش وزن خواهد داشت، اما باید مراقب مصرف به اندازه آن باشید. همین‌طور باید توجه داشته باشید که آویشن ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد. در نتیجه اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، بهتر است قبل از نوشیدن چای آویشن با پزشکتان مشورت کنید.

برچسب ها: لاغری، آویشن، دمنوش آویشن تعداد بازديد: 134 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز