Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 10:31

22
اردیبهشت
مزاج دموی یا گرم و ترچیست؟

مزاج دموی یا گرم و ترچیست؟

استعداد ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، غلظت و فشارخون بالا، انواع سکته‌های قلبی و مغزی و جوش‌ها و دمل‌های پوستی دارند. سردرد، ظهور خون در ادرار (هما توری(، ضعف جنسی، چاقی، و تپش قلب هم در انتظار دموی هایی است که مراقبت کافی از سلامتی خود نداشته باشند.

به قلم : شکوفه قاسمی؛کارشناس ارشد صنایع غذاییدانشگاه علوم پزشکی تهران

 

مزاج دموی چیست؟

تحریریه زندگی آنلاین : مزاج دموی یک مزاج گرم و تر است. دم در بدن همان خونی است که در رگ‌ها جریان داشته و وظایف مختلفی دارد. انسان‌های دموی خصوصیات خاص خودشان رادارند و برای ابتلا به یک سری بیماری‌ها مستعدتر هستند.

 

گوارش دموی‌مزاج‌ها

اشتهای زياد و خوراك خوبی دارند، توان هضم غذایشان بالاست و نفخ معده و يبوست ندارند.
مزه دهان صبحگاهی آن‌ها بی‌مزه یا رو به شيرينی است. رطوبت دهانشان معمولی و زبانشان قرمز پررنگ است و عطشی نسبی دارند.
تقریباً به تمام مزه‌ها تمایل دارند و همه نوع غذا را می‌توانند بخورند؛ اگر رطوبت بدن آن‌ها زیاد شود بیشتر شیرینی می‌خورند و اگر رطوبت بدنشان کم شود بیشتر به دنبال ترشی می‌روند. بوی بددهان یا مدفوع و قاروقور شكم ندارند. البته اگر سردی آن‌ها زیاد شود هم دهانشان بو می‌گیرد و هم‌توان هضمشان افت پیدا می‌کند.

بیشتربخوانید:

تست مزاج‌شناسی: سرد یا گرم؟ خشک یا تر؟

 

 

 

خواب دموی‌مزاج‌ها

خوب می‌خوابند و تحمل بی‌خوابی را نیز دارند ولی اگر رطوبتشان بالا رود، خواب زیاد و غیرقابل‌کنترلی پیدا می‌کنند. به همین جهت زیاد پیش می‌آید که کسل هستند و خوابشان زیاد و سنگینی می‌شود و به‌ویژه در فصل بهار این حالات تشدید می‌شود.

 

سایر خصوصیات دموی‌ها

سر و اندام‌هایشان سنگین است و خونریزی از نقاط مستعد مثل بینی و لثه در آنان شایع است که به‌ویژه با استرس تشدید می‌شود. محل فصد و حجامت آنان خارش می‌کند. در فصل بهار این علائم بیشتر مشاهده می‌شود. نه گرمایی هستند و نه سرمایی، اما به نسبت، تحمل سرما برایشان راحت‌تر است.

دم چیست؟

لایه زیرین صفرا لایه‌ای است که قرمز و شفاف است و به آن دم گفته می‌شود. کار دم (خون) ساختن عضلات، جگر و قلب است. مزاج دم، گرم و‌ تر است و معادل دم در طبیعت هواست. همچنان که خون در تمام بدن می‌چرخد و بیشترین حجم را اشغال می‌کند هوا هم در تمام زمین می‌چرخد و بیشترین حجم را اشغال کرده است. وقتی‌که دم در بدن زیاد شود رطوبت و گرمی زیاد می‌شود و اولین چیزی که پدید می‌آید بالا رفتن حجم است و باعث می‌شود که اندام درشت‌تر شود.

بیشتر بخوانید:

خصوصیات انواع مزاج

ویژگی های افراد دارای مزاج گرم و تر

ویژگی های افراد دارای مزاج گرم و خشک

 

 

 

خصوصیات رفتاری دموی‌مزاج‌ها

سریع، چالاک و پرانرژی هستند امّا سرعت عمل آن‌ها به افراد صفراوی نمی‌رسد. در نقطه مقابل، دوام تحرّک آن‌ها از صفراوی‌ها بیشتر است و مثل آن‌ها در کارها کم نمی‌آورند و زود خسته نمی‌شوند. قدرت حرکات بدنی آن‌ها بالاست و صدایی رسا و محکم دارند. شجاع، جسور و دارای اعتمادبه‌نفس بالا هستند. معمولاً مدیریت و رهبری گروه را به عهده می‌گیرند و خوش‌اخلاق، اجتماعی، برون‌گرا، صمیمی، خوش‌رو، دوست‌داشتنی، اهل بگووبخند و آرام هستند و در دیگران ایجاد نشاط می‌نمایند اما اگر عصبانی شوند، رفتارهای مخاطره‌آمیزی از خود نشان می‌دهند و حتّی دارای استعداد شقاوت آنی هستند.
معمولاً اهل ریسک کردن، بلندپرواز، دوراندیش، علاقه‌مند به طبیعت، اهل عشق و محبت، اهل خیر و معنویت، سخاوتمند و نوع‌دوست هستند. دارای گرایش‌های عرفانی هستند امّا اگر به سمت مسائل غیراخلاقی گرایش پیدا کنند، کلاه‌برداران بزرگ یا دیکتاتورهای درجه‌یکی خواهند شد. اراده قوی و توان دوراندیشی باعث می‌شود که در زندگی، خیزهای بلندی بردارند.
هوش و حافظه نسبتاً بالایی دارند امّا به‌ویژه در صورت افزایش رطوبت بدن، مطالب جدید را خوب درک نمی‌کنند و زود فراموش می‌کنند. وضع موجود را برنمی‌تابند و به دنبال تغییر هستند. این مسئله در کنار هوش بالا و شجاعت ریسک کردن، بی‌نظم هستند. معمولاً افرادی بی‌خیال، خوش‌بین، سرزنده و اغلب، بی‌حساب‌وکتاب و راحت و بی‌قیدند. تنوع طلبند و به کارهای تکراری علاقه‌ای ندارند. در عین توان بالای مدیریت، فرمان‌بردار هم هستند. به ادبیات و موسیقی علاقه دارند و استعداد شاعری هم دارند.

بیشتر بخوانید:

تغذیه بر مبنای مزاج

 

 

 

درمان غلبه دم (گرمی‌و‌تری)

کارهایی که باید انجام دهند:

وقتی در یک شخص دموی شکم بزرگ می‌شود یعنی این شخص غلبه رطوبت دارد. برای لاغر کردن شکم مهم‌ترین کار این است که با اقداماتی چون کم‌تر آب خوردن، خوردن هر شب یک قاشق غذاخوری اسفند با آب، ورزش کردن و... رطوبت را کم کنید.

غذاهای با طبع سرد و خشک برای افراد دموی مناسب است، به شرطی که اصل متعادل‌سازی با مصلحات، رعایت شود.

حجامت انجام دهند.

کاهو، برگ چغندر، آلوی خشک، انار به فراوانی استفاده شود.

شستن بدن یا غسل با آب سرد صورت بگیرد.

هنگام عصبانیت از غذاها و خوراکی‌های سرد استفاده کنید.

در هوای سرد خود را گرم و در هوای گرم خود را سرد نگهدارند.

سحرخیزی را رعایت نمایند

6 الی 7 ساعت خواب شبانه کافی است. بیشتر از 8 ساعت نخوابند. در تابستان نیم ساعت استراحت یا چرت بعد از غذا برای آنان مفید است، ولی به‌غیراز آن خواب در طی روز را حذف کنند.

کارهایی که نباید انجام دهند:

کم‌خوری توصیه می‌شود و از خوردن غذاهای سرخ‌شده چرب و پرحجم، شیرینی‌ها، ادویه‌جات تند، غذاهای شور، گوشت زیاد، کره و خامه، غذاهای نشاسته‌ای، نان، آب یخ، دوغ، نوشابه، تخم‌مرغ، نوشیدن مایعات همراه با غذا یا بعد از غذا، خرما، رطب، توت خشک، کشمش، سس، رب، ترشی جات، سرکه، سیر، چای، قهوه، نسکافه، ماست، بادمجان و غذاهای ساندویچی پرهیز کنند.
غذاهای با رطوبت و حرارت بالا، بدون مصلحات برای طبع دم مشکل‌زا هستند.

برچسب ها: حجامت، مزاج گرم، بلغم، مزاج شناسی، مزاج سرد و تر، مزاج گرم و خشک، زندگی آنلاین، مزاج تر، مزاج دموی، شکوفه قاسمی تعداد بازديد: 634 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز