Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 17:47

25
مهر
خواص خرفه

خواص خرفه

با خوردن پودر خرفه، سنگ‌های مثانه خرد می‌شود و با جویدن برگ‌های این گیاه كندی دندان ها برطرف می‌شود.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت 

گیاه خرفه با نام علمی «partulaca» از تیره پرتو لاكاسه است كه دارای برگ‌های گوشتی و بذرهای سیاه و تیره‌رنگ است. این گیاه یك ساله 40 سانتیمتر بیشتر رشد نمی‌كند. در مورد اینكه اولین بار كجا دیده شده است، اختلاف نظر وجود دارد. ولی بیشتر در كشورهایی همچون ایران، استرالیا، هند و آفریقای شمالی و آمریكا رشد می‌كند.

این گیاه دارای برگ‌های كشیده با ساقه گوشتی و رنگ قرمز ارغوانی است. گل‌های آن زردرنگ هستند و ریشه گیاه كاملاً صاف است و انشعابات آن به اعماق خاك نفوذ می‌كند. سازمان بهداشت جهانی آن را اكسیر جوانی نامیده است.  

خواص دارویی خرفه

پودر و تخم گیاه خرفه تصفیه‌كننده خون و تسكین‌دهنده‌ی تشنگی است و برای درمان سرفه نیز مفید می‌باشد. این پودر تب‌بر و ضدعفونی‌كننده، مملو از ویتامین‌C  مدر و در بیماران مبتلا به كمبود ویتامین‌C بسیار موثر است. برگ‌ها و ساقه آن برای درمان درد، تورم و زخم‌های سوختگی و كاهش تورم و آبسه و نیش حشرات و عقرب استفاده می‌شود.

پودر گیاه خرفه، در درمان بیماری‌های كبدی و جوشانده آن اسهال، سرفه، درد سینه، سوزش مجرای ادراری و مثانه را كاهش می‌دهد. ریشه این گیاه، زگیل‌های پوستی را درمان می‌كند و مالیدن آن بر روی پیشانی، سردرد و دردهای میگرنی را كاهش می‌دهد.  

پودر خرفه

خون را تصفیه می‌كند و در كسانی كه آسم دارند، مجاری تنفسی را باز می‌كند. با خوردن پودر خرفه، سنگ‌های مثانه خرد می‌شود و با جویدن برگ‌های این گیاه كندی دندان ها برطرف می‌شود. این پودر غنی از اسیدهای چرب اشباع نشده به خصوص امگا3 است و بیشترین امگا 3 بر روی برگ‌های گیاه وجود دارد.

این گیاه و به‌ویژه پودر تهیه شده از آن حاوی مواد معدنی بی‌شماری مثل منیزیم، پتاسیم، كلسیم و ویتامین C ،AوB است و در هر 100 گرم از آن حدود 16 واحد میلی‌گرم ویتامین C وجود دارد. بهتر است این گیاه را به صورت تازه بخورید. می‌توانید آن را خرد كرده و به ماست اضافه كنید و یا از پودر و تخم آن برای تزئین غذاها و شیرینی‌ها استفاده كنید.

امروزه برای تزئین بسیاری از كیك‌ها از تخم این گیاه استفاده می‌شود كه، تقویت‌كننده قوای عمومی و قدرت جسمانی بدن هستند و از ابتلا به كرم كدو نیز پیشگیری می‌كند. بسیاری از كشاورزان، آن را جزء علف‌های هرز می‌دانند در صورتی كه این گیاه سرشار از خاصیت است. بهتر است افرادی كه دارای مزاج سرد هستند، آن را همراه نعناع و یا كرفس بخورند. مخلوط پودر خرفه و حنا، بیماری‌های پوستی و پیسی را درمان می‌كند، بنابراین هم می‌توان آن را به صورت تازه یا پودر شده و یا از دانه‌های آن به صورت خوراكی، پماد و یا جوشانده استفاده كرد.

 

برچسب ها: خرفه، فواید خرفه، خواص خرفه، پودر خرفه، خواص دارویی خرفه، فواید ادویه ها تعداد بازديد: 1884 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز