Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 27 مهر 1403 - 15:52

13
آبان
دهانشویه پرسيكا

دهانشویه پرسيكا

دهانشویه پرسیكا در تمام داروخانه‌های ایران موجود بوده و بدون نسخه در اختیار مصرف‌كنندگان قرار می‌گیرد.

تحریریه هفته‌نامه پزشك امروز

 

عصاره چوب درخت مسواك كه اولین بار رسول اكرم‌(ص) جهت مسواك زدن به مسلمان توصیه كردند، در دهانشویه پرسیكا فرموله شده و دارای اثرات شگفت‌انگیزی می‌باشد.

گیاهشناسی گیاه مسواك

گیاه مسواك درختچه‌ای است كه در نواحی جنوب ایران، عربستان، عراق و بعضی كشورهای حوزه خلیج‌فارس می‌روید. با توجه به اینكه موطن اصلی گیاه به احتمال زیاد ایران می‌باشد، لینه گیاهشناسی مشهور جهان چهارصد سال قبل آن را به نام ایران (Salvadora Persica) نامگذاری نمود. نام این درختچه به عربی السواك و به انگلیسی Miswak می‌باشد.

تاریخچه گیاه مسواك

حضرت رسول اكرم(ص) اولین بار چوب‌ این درخت را جهت مسواك كردن و خلال دندان به مسلمانان توصیه فرمودند (كتاب پنج هزار سال دندانپزشكی جهان چاپ 1993 آمریكا) و از آن به بعد در بیشتر كشورهای اسلامی و تا به امروز مورد استفاده است. چوب‌های ساقه درخت با قطر حدود نیم و طول 15 سانتیمتر در دسته‌های 50 تا 100 تایی در بازار عربستان به وفور بفروش می‌رسد و افرادی كه به مكه مشرف شده‌اند، آنها را ملاحظه كرده‌اند. این چوب‌ها به عنوان چوبی مقدس تا چند دهه قبل در جانمازها در ایران وجود داشت.

تحقیقات جدید علمی
در سال‌های اخیر بیش از صد تحقیق بر روی درختچه مسواك در كشورهای آمریكا، انگلیس، آلمان، مصر، عربستان و ایران صورت گرفته و نشان می‌دهد چوب این درخت دارای مواد بسیار ارزشمند و منحصر به فردی است كه به سرعت در بزاق دهان حل می‌شوند. مهم‌ترین تركیبات این گیاه فلوراید، كلراید، كلسیم، تركیبات گوگردی، سیلیسیم، تانن‌ها و فلاونوئیدها می‌باشند كه می‌توانند با چندین اثر به طور یكجا از كرم خوردگی دندان و بیماری‌های لثه و دهان جلوگیری كرده و به بهداشت و طول عمر دندان‌ها كمك كنند. تحقیقات دانشمندان انگلیسی بر روی مردم عربستان كه هنوز از چوب مسواك استفاده می‌كنند، نشان داد كه بیماری‌های دهان و دندان، به خصوص پیوره در آنها بسیار كم و سفید و سالم بودن دندان‌ها حتی تا سنین بالا تنها به دلیل استفاده از چوب مسواك به طور سنتی می‌باشد.
تحقیقات علمی در ایران: با توجه به اینكه مسواك كردن با چوب این درخت برای كسانی كه از كوچكی عادت نكرده‌اند غیرممكن می‌باشد، برای استفاده از اثرات ارزشمند و شگفت‌آور این چوب از پانزده سال پیش تحقیقاتی برای فرمولاسیون عصاره این چوب به همراه دو گیاه نعنا و بومادران صورت گرفت و نتایج آن به صورت دهانشویه‌ای صد درصد گیاهی در كارخانه داروسازی پورسینا تولید و به بازار عرضه شد. این دهانشویه به افتخار نام قدیم ایران و نام گیاه Perscia (پرسیكا) نامگذاری شد. دهانشویه پرسیكا كه یكی از افتخارات صنعت داروسازی ایران می‌باشد، در سال‌های اخیر به خارج از مرزهای ایران راه یافته و تنها دهانشویه تهیه‌شده از درخت مسواك در جهان است.

خواص درمانی و موارد مصرف گیاه مسواك

- جلوگیری از پوسیدگی دندان
- جلوگیری از افزایش جرم دندان و پیوره
- جلوگیری از خونریزی لثه و كشیدن دندان
- جلوگیری و كمك به درمان آفت دهان
- درمان دردهای دندان، آماس و زخم لثه و دهان
- ضدعفونی‌كننده قوی دهان

توجه
دهانشویه پرسیكا در تمام داروخانه‌های ایران موجود بوده و بدون نسخه در اختیار مصرف‌كنندگان قرار می‌گیرد. راهنمایی لازم جهت مصرف در راهنمای همراه دهانشویه ارائه شده است.
- پرسیكا برعكس دهانشویه‌های شیمیایی هیچگونه عارضه جانبی ندارد و می‌تواند در تمام سنین و حتی در زنان حامله و شیرده مصرف شود.
- با وجودی كه دهانشویه‌های شیمیایی را نمی‌توان به مدت طولانی و مداوم مصرف نمود، پرسیكا حاوی سه گیاه خوراكی است و می‌توان در تمام طول عمر از آن استفاده كرد؛ زیرا هیچگونه اثری بر روی فلور طبیعی دهان نمی‌گذارد.
- دهانشویه پرسیكا برای افراد سالم و یا دارای مشكلات دهان و دندان، همچنین در تمام سنین به عنوان جلوگیری، تسكین و درمان می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

 

برچسب ها: گیاهشناسی گیاه مسواك، تاریخچه گیاه مسواك، خواص درمانی گیاه مسواك، موارد مصرف گیاه مسواك، دهانشویه پرسیکا تعداد بازديد: 2250 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز